De 'God' die nooit bestond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 mei 2004 15:19

Alim betekend: persoon met kennis. :wink:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 12 jun 2004 19:47

Kotsmisselijk word ik van je Moslimgeschrijf Alim. Blijf met je vingers van mijn Bijbel af als je het niet gelooft. En als je behoefte hebt om dingen die voor jouw verstand te moeilijk zijn aan de kaak te stellen dan doe je dat maar bij je eigen soort. Als ik behoefte zou hebben om dat omhooggevallen boek van jullie islamgodsdienst te bekritiseren dan zou ik dat hier doen en niet op een islamsite. Maar die behoefte ontbreekt me.
Ben ik blij dat ik even geen islam hoef te zien of te lezen en dan gaat één of andere frustyislam mijn Bijbel zitten bekritiseren. Dit wil ik je meegeven, zoek Christus te leren kennen. Dat is nodig.
Psalm 106:47

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 12 jun 2004 19:59

Ik kan me helemaal vinden in je verhaal bookman.

Nog een mededeling beste knaap (alim). Isa is niet dezelfde persoon als Jezus, dat is me al heel erg duidelijk na al die praatjes. sorry voor deze onsympatieke reactie. Houdt het ook graag een beetje kort, en stel een bondige konkrete vraag. Dan wil ik best inhoudelijk en simpatiek reageren
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2004 20:15

Bookman schreef:Kotsmisselijk word ik van je Moslimgeschrijf Alim. Blijf met je vingers van mijn Bijbel af als je het niet gelooft. En als je behoefte hebt om dingen die voor jouw verstand te moeilijk zijn aan de kaak te stellen dan doe je dat maar bij je eigen soort. Als ik behoefte zou hebben om dat omhooggevallen boek van jullie islamgodsdienst te bekritiseren dan zou ik dat hier doen en niet op een islamsite. Maar die behoefte ontbreekt me.
Ben ik blij dat ik even geen islam hoef te zien of te lezen en dan gaat één of andere frustyislam mijn Bijbel zitten bekritiseren. Dit wil ik je meegeven, zoek Christus te leren kennen. Dat is nodig.

Waarom zou hij ons niet wat op kunnen scherpen en waarom zouden wij niet gewoon met hem kunnen praten/discussieren? Als je er kotsmisselijk van wordt moet je dit maar gewoon niet lezen.. hoe zou je het zelf vinden als mensen zo over dat "omhooggevallen boek van jouw christenhondengodsdienst" zouden praten?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 12 jun 2004 20:23

Aragorn schreef:
Waarom zou hij ons niet wat op kunnen scherpen en waarom zouden wij niet gewoon met hem kunnen praten/discussieren? Als je er kotsmisselijk van wordt moet je dit maar gewoon niet lezen.. hoe zou je het zelf vinden als mensen zo over dat "omhooggevallen boek van jouw christenhondengodsdienst" zouden praten?

Juist. Het gaat erom om zoveel mogelijk tegen Gods Woord aan te schoppen( of geloof je dat ook al niet meer.........?)En dat proef ik duidelijk uit die islampostings en ik haat het. En jij voelt je als (oud?) oud-Gereformeerde gereformeerde geroepen om dergelijke postings te verdedigen? Laat naar je kijken................ :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 12 jun 2004 20:38

Hein schreef:
Ik kan me helemaal vinden in je verhaal bookman.

Da's fijn, maar toch reageer ik liever anders. Maar deze kritiek op de Heilige Schrift van moslims maakt me boos. Laat ze eerst hun eigen boek zien te verklaren. Maar laat ze van mijn Bijbel afblijven. Voor mij is het een onfeilbaar Boek. En ik heb dan ook de grootste moeite om fatsoenlijk te blijven tegen dergelijke lui. Maar goed ik zal er meer niet over schrijven want ik zou er nog afgeknikkerd worden. En ik ben geen moslim, dus heb geen rechten om me te beroepen op discriminatieregels.
Ben maar simpel gergemmertje............ :cry:
Maar toch mis ik Pim soms..................... :?
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2004 20:56

Bookman schreef:Juist. Het gaat erom om zoveel mogelijk tegen Gods Woord aan te schoppen( of geloof je dat ook al niet meer.........?)En dat proef ik duidelijk uit die islampostings en ik haat het. En jij voelt je als (oud?) oud-Gereformeerde gereformeerde geroepen om dergelijke postings te verdedigen? Laat naar je kijken................ :roll:

Misschien is dat zijn intentie wel ja, maar moeten wij dan ongenuanceerd terug gaan schelden of zelf het goede voorbeeld geven? Ik voel me zeker niet geroepen om zijn postings te verdedigen, maar wel om op een normale manier in discussie te gaan, of niet.
Als Gods Woord zo onfeilbaar is, moet het toch helemaal geen probleem zijn om die aanvallen van Alim even af te slaan?

Overigens heb ook jij het recht je op artikel 1 van de Grondwet te beroepen, maar ik heb Alim dat nog niet zien overtreden.

RCI
Verkenner
Verkenner

Re: De 'God' die nooit bestond

Berichtdoor RCI » 15 jun 2004 12:57

Alim schreef:De Geboorte van “God”
[Verhaal Alim]

En toen? Was de geschiedenis toen afgelopen?
Volgens mij vergeet je het belangrijkste, waar heel het christendom op gebaseerd is...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 jun 2004 13:38

Ik heb de indruk dat Alim en Ben Militant eens met elkaar moeten praten. Ze passen perfect bijelkaar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jun 2004 17:00

Optimatus schreef:Ik heb de indruk dat Alim en Ben Militant eens met elkaar moeten praten. Ze passen perfect bijelkaar.

alleen slaat ben militant alim in elkaar, voordat hij hem terug stuurt naar marokko :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 10:17

http://answering-islam.org.uk/Dutch/art ... paulus.htm

En zo zie je maar weer dat de islam maar een achterlijke cut-and-past cultuur is :P :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 apr 2005 10:26

okay topicopener...ik adviseer je ook de aanhaling van Raido nauwkeurig te lezen en te onderzoeken.
Als ik je stukjes lees krijg ik het gevoel dat je t.o.v. mij wil bewijzen dat ik als christen op het verkeerde spoor zit.
Wat is je drijfveer hierachter???Wil je me naar de islam toe bekeren?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 11:07

Er zijn ware gelovigen onder de christenen
En gij zult degenen die zeggen: “Wij zijn Christenen” het vriendschappelijkst vinden jegens de gelovigen. Dit is, wijl er onder hen geleerden en monniken zijn en wijl zij niet trots zijn. (Soera 5:85)

De koran leert dat alle Schrift op dezelfde manier gerespecteerd dient te worden
Gij die gelooft, gelooft in Allah en Zijn boodschapper en in het Boek dat Hij Zijn boodschapper heeft geopenbaard, en in het Boek, dat Hij voordien openbaarde. En wie Allah en Zijn engelen en Zijn Boeken en Zijn boodschappers en de laatste Dag verwerpt, is waarlijk ver afgedwaald. ( Soera 4:136)

Zeg: “Wij geloven in Allah en in hetgeen ons werd geopenbaard en hetgeen werd geopenbaard aan Abraham, Ismaël, Izaäk, Jacob, en de stammen en hetgeen aan Mozes en Jezus en de profeten door hun Heer werd gegeven. Wij maken geen onderscheid tussen wie dan ook van hen.” (Soera 3:84)

De Bijbel is een waar Woord
Zeg: “O, mensen van het Boek, gij steunt op niets voordat gij de Torah en het Evangelie en hetgeen u van uw Heer is nedergezonden, onderhoudt. ” (Soera 5: 68)

De Christenen zullen zegevieren op de dag des oordeels

Toen Allah zeide: “O, Jezus, ik zal u doen sterven en u tot Mij; opheffen en u zuiveren van de ongelovigen en zal uw volgelingen TOT DE LAATSTE DAG over hen doen ZEGEVIEREN die u niet geloven; dan zal uw terugkeer tot Mij zijn en Ik zal onder u rechtspreken over datgene waarin gij verschildet.” Soera 3.55.

O, gij die gelooft, weest Allah's helpers, zoals toen Jezus, zoon van Maria, tot zijn discipelen zeide: “Wie zijn mijn helpers terwille van Allah?” De discipelen antwoordden: “Wij zijn Allah's helpers!” Toen geloofde een gedeelte van de kinderen Israëls, terwijl een ander deel niet geloofde maar Wij hielpen de gelovigen tegen hun vijand EN ZIJ WERDEN OVERWINNAARS. Soera 61.14.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 18 apr 2005 11:02

Om dit soort islamitische reacties te begrijpen, is het zinvol naar de geschiedenis te kijken. Mohammed's religie is een mix van allerlei invloeden. Mohammed was een handelaar, die door heel het Midden Oosten reisde en allerlei religies tegenkwam. Natuurlijk zullen moslims ontkennen, wat ik nu ga schrijven, omdat zij geloven, dat Mohammed alles rechtstreeks door openbaring ontving. Maar als je de islam bestudeert, zie je duidelijk de invloeden van het christendom, het jodendom, en zelf zoroaster. De Kaaba in Mekka, was al een pantheon voordat Mohammed leefde en onder de vele goden, die daar vereerd werden, was er een met de algemene naam "Allah" en dat is gewoon het algemene Arabische woord "God" (Overigens, als je gelooft, dat moslims en christenen dezelfde god aanbidden, realiseer je dan, dat Mohammed's Allah een heidense god was, die bij de Kaaba aanbeden werd).

Wat heeft Mohammed dan van het christendom begrepen? Daarvoor moeten we kijken naar de stromingen en gedachten, die hij tegenkwam. In de 7e eeuw was de Maria verering in volle opkomst, met de gedachte dat Maria de "moeder gods" was. De RK kerk ziet Maria nog altijd als "Moeder van God". Bovendien begreep Mohammed de aankondiging van Jezus' geboorte door de engel Gabriël anders. Hij dacht, dat de christenen leerden dat de God gemeenschap heeft gehad met een vrouw...
En dus is Alim's posting niet zo vreemd. Uitgaande van de stereotype misverstanden bij moslims over het christendom (die hij van Mohammed heeft geleerd), trekt hij conclusies:

- Hoe kan God nu geboren worden?
- Heeft God een vrouw?
- Heeft God gezoogd?

Een van de belangrijke contacten, die Mohammed met christenen had, was met de Nestorianen, een stroming, die door de overgrote meerderheid van de christelijke kerk destijds al als dwaling werd gezien. Nestorius had moeite met het concept van God, die mens werd en hij predikte vooral een menselijke Jezus. De Nestorianen verwelkomden Mohammed dan ook, omdat hij de lijn doortrok en Jezus alleen als mens - zij het een profeet - zag. Waarschijnlijk heeft Mohammed - en daarmee ook z'n volgelingen - nooit echt de theologie van de incarnatie begrepen. Jezus was God én mens. God, die de gedaante van een mens aannam, Zijn heerlijkheid aflegde, om aan ons gelijk te worden.

Dus Alim, om een paar van je punten op te helderen - je lijst is me te lang, om alles in één keer te doen - het volgende:
- Wij christenen gedenken met kerst niet de geboorte van God, maar de menswording van Jezus. Jezus bestond altijd al, zoals op diverse plaatsen in de bijbel staat.
- Maria is niet de moeder van God, maar van de mens Jezus.

Zoals een menselijke vader zich aan zijn kinderen aanpast, om op hun niveau met hun te communiceren, zodat zij hem leren kennen, zo heeft God dat gedaan door Jezus. Hij heeft ons de Waarheid gebracht, rechtstreeks van Gods troon. Niet als een privé openbaring aan één persoon - volkomen oncontroleerbaar - zoals moslims geloven, maar door Zelf onder de mensen te komen, vele tekenen en wonderen te doen en uiteindelijk het ultieme bewijs te leveren door de dood te overwinnen en zich te tonen aan velen (zelfs een keer meer dan 500 tegelijk, zoals 1 Cor. 15 aangeeft).

Toen Mohammed zijn zgn. openbaring had, twijfelde hij sterk en hij dacht, dat hij gek geworden was. Het was nota bene een Nestoriaanse monnik, die hem zei, dat hij een openbaring van God gehad had! Een triester voorbeeld van de vreselijke gevolgen van het aanhangen van een dwaalleer onder de naam "christendom" - zoals de Nestorianen deden - ken ik niet.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 apr 2005 12:37

Wacht even, nou moet je niet meteen alle Nestorianen op één hoop gooien. Verder zou het best mogelijk kunnen zijn dat de mohammedanen God wel degelijk als God zouden aanbidden.

Theoretisch dan.

Immers, de Koninging van Scheba was een paar eeuwen daarvoor op staatsbezoek geweest bij Koning Salomo en heeft diens geloof ook in haar eigen land geïntroduceerd. Archeologische vondsten hebben uitgewezen dat het rijk Scheba ook in Zuid-Arabië grote invloed had.

Het zou dus kunnen zijn dat de plaatselijke Arabieren - misschien zonder het te weten - de God van hemel en aarde al aanbaden, onder de naam Allah. Verder is het zo dat in Ethiopië ook al eeuwen lang het Christendom wordt beleden - zij het op een geheel andere wijze dan in onze Latijnse westerse Christenheid.

Een andere mogelijkheid is dat de nakomelingen van Ismaël in Arabië het geloof in de God van Abraham "introduceerden". De Bijbel rept hier niet over, maar het zou natuurlijk wel mogelijk kunnen zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”