Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 12 jun 2004 00:54

Optimatus schreef:
caesar schreef:We hoeven toch niet terug naar het Rooms-Katholicisme?)

We moeten juist vooruit naar het katholicisme... Eén Kerk in deze wereld. Immers, de NGB schrijft voor: "Wij geloven één katholieke kerk." Dat is niet de R.-K., maar de Kerk van alle tijden en plaatsen.

De PKN is een schrede in deze ontwikkeling en juist daarom vind ik het jammer dat er 70.000 uitgestapt zijn. Gelukkig blijven er nog 2,5 miljoen over.

Hoe kom je aan 2,5 miljoen??Erg positief gedacht of niet?Zoveel gelovigen tellen alle geloofgemeenschappen bij elkaar in Nederland niet eens, inclusief moslims nóg niet.Denk dat je die 2 wel ervoor weg kunt halen :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jun 2004 00:58

De Rooms-Katholieke Kerkprovincie alleen al meldt 5 miljoen parochianen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 12 jun 2004 01:06

Optimatus schreef:De Rooms-Katholieke Kerkprovincie alleen al meldt 5 miljoen parochianen.

Die provincie behelst vast niet alleen Nederland dan.

Ik heb het nu ff over de Pkn in Nederland.Dus niet over Katholieke kerkprovincies.

Jij beweert hier dat de Pkn 2,5 miljoen leden heeft.Waar je dat vandaan haalt mag joost weten.

Nogmaals, zoveel gelovigen tellen alle kerken in Nederland tezamen niet eens.Inclusief Katholieken en moslims niet.2,5 miljoen mensen, van de 16 miljoen, dat is nogal wat.En dan alleen maar Pkn'ers volgens jou.

Er zouden er 70.000 opgestapt zijn, terwijl de Pkn er maar nipt door is gekomen wat het aantal vóór stemmen betreft.Een verschil van 2 stemmen toch?Van die 2,5 miljoen zouden er dus maar 70.000 opgestapt zijn.

Beetje off topic allemaal, maar kan er niet zo goed tegen als men feiten gaat verdraaien.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 jun 2004 01:20

Markie schreef:Jij beweert hier dat de Pkn 2,5 miljoen leden heeft.Waar je dat vandaan haalt mag joost weten.

Nogmaals, zoveel gelovigen tellen alle kerken in Nederland tezamen niet eens.Inclusief Katholieken en moslims niet.2,5 miljoen mensen, van de 16 miljoen, dat is nogal wat.En dan alleen maar Pkn'ers volgens jou.
(....)
Beetje off topic allemaal, maar kan er niet zo goed tegen als men feiten gaat verdraaien.

"De Protestantse Kerk in Nederland is het grootste protestantse
kerkgenootschap in Nederland. Het is, na een toenaderingsproces
van tientallen jaren, in 2003 ontstaan uit een fusie van de
Samen-op-Weg kerken (Gereformeerde en Nederlandse Hervormde Kerk
en de Evangelisch-Lutherse Kerk in Nederland). De nieuwe kerk
telt circa 2,5 miljoen leden, waarvan 1,9 miljoen uit de circa
1300 lokale gemeenten binnen de Hervormde Kerk."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Protestant ... _Nederland
------------------------
"Kerncijfers over de kerken:
In dit overzicht staan kerncijfers over de vijf kerkgenootschappen
die gezamenlijk deelnemen aan de actie Kerkbalans.
Die kerken zijn de:
Rooms-Katholieke Kerk in Nederland
Protestantse Kerken in Nederlands
Oud-Katholieke Kerk van Nederland
Algemene Doopsgezinde Sociëteit
Remonstrantse Broederschap

Leden
De bovengenoemde vijf kerkgenootschappen tellen volgens de eigen
registratie tezamen 7,46 miljoen leden. Dat is 46 pct. van de
totale bevolking van Nederland. Terwijl de bevolking in 2002
met circa 0,5 pct. gegroeid is, nam het aantal kerkleden in dat
jaar met 2,6 pct. af."
http://www.kerkbalans.nl/index.cfm?fuse ... SelMnItm=5

Wedden dat we nu een discussie krijgen of die leden wel "gelovig" zijn?
:D

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 12 jun 2004 08:26

Ik ben van plan om straks naar Utrecht te vertrekken om daar naar de "open dag" van de PKN te gaan. Of dat me mee of tegen gevallen hoop ik nog eens verslag van te doen.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 12 jun 2004 08:27

Ik ben wel benieuwd of op de "open dag" de pijn gevoeld wordt van de scheuringen zoals hier op de veluwe.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 jun 2004 10:14

Optimatus schreef:Die vind ik nogal kort door de bocht, Jacob. De PKN is tamelijk tolerant voor de leden, maar de belijdenis dat Christus de Heer en Verlosser is, is onaantastbaar.

Vraag dat nou ook eens aan Nico ter Linden. Wel opmerkelijk dat ik als buitenstaander beter de PKN haar stromingen kent dan mensen van inside.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2004 14:07

pugna schreef:
Aragorn schreef:
pugna schreef:De Gereformeerde Katholieke Kerk, klinkt goed. 8)

Maar ik betwijfel of de NGB administratieve eenheid bedoelde.

Nee, geen gereformeerde, een algemene katholieke kerk. (Anders kun je netzogoed een rooms-katholieke kerk hebben)

Nee, een gereformeerde, alle roomse zuurdesem moet er uit.

Nou als je het roomse weglaat hou je toch katholiek over? Ik zie de noodzaak er niet van in om er dan vervolgens weer gereformeerd zuurdesem in te gooien.

Misschien is administratieve eenheid een begin?

Wel ja, we beginnen bij het eind-station.

Whatever hoe je het wilt noemen, er IS iig een begin.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 12 jun 2004 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jun 2004 14:14

jacobH schreef:Vraag dat nou ook eens aan Nico ter Linden. Wel opmerkelijk dat ik als buitenstaander beter de PKN haar stromingen kent dan mensen van inside.

Tja, wat Ds. ter Linden vindt, hoeft nog niet de officiële belijdenis te zijn?

@ Brion: Bedankt, ik kon het lijstje even niet vinden.

@ Markie: De Rooms-Katholieke Kerkprovincie Nederland behelst de twaalf Nederlandse provincies. Voordat je uitspraken over de R.-K. doet, kijk even op www.katholieknederland.nl.

De PKN is er maar nipt doorgekomen? Er was meer dan 2/3 van de toenmalige Hervormde synodeleden voor, een ruime meerderheid der toenmalige Gereformeerden en zelfs meer dan 3/4 van de toenmalige Lutherse synodeleden. En dat noem jij nipt? Vreemde definities hanteer jij zeg.

Van de niet-meegaanders zijn 70.000 opgegaan in de HNHK, er zijn acht kleine Geref. Kerkjes niet meegegaan en iets van vier Lutherse gemeenten. 2,5 miljoen leden (waaronder een Koningin) telt de PKN en dat is niet gering.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 12 jun 2004 14:37

Optimatus schreef:
jacobH schreef:Vraag dat nou ook eens aan Nico ter Linden. Wel opmerkelijk dat ik als buitenstaander beter de PKN haar stromingen kent dan mensen van inside.

Tja, wat Ds. ter Linden vindt, hoeft nog niet de officiële belijdenis te zijn?

@ Brion: Bedankt, ik kon het lijstje even niet vinden.

@ Markie: De Rooms-Katholieke Kerkprovincie Nederland behelst de twaalf Nederlandse provincies. Voordat je uitspraken over de R.-K. doet, kijk even op www.katholieknederland.nl.

De PKN is er maar nipt doorgekomen? Er was meer dan 2/3 van de toenmalige Hervormde synodeleden voor, een ruime meerderheid der toenmalige Gereformeerden en zelfs meer dan 3/4 van de toenmalige Lutherse synodeleden. En dat noem jij nipt? Vreemde definities hanteer jij zeg.

Van de niet-meegaanders zijn 70.000 opgegaan in de HNHK, er zijn acht kleine Geref. Kerkjes niet meegegaan en iets van vier Lutherse gemeenten. 2,5 miljoen leden (waaronder een Koningin) telt de PKN en dat is niet gering.

Ja onze koningin heeft geweldige principes ook.Zet haar handtekening onder alles, dus wat had je anders moeten verwachten.Haar voorvaders zouden zich omdraaien in hun graf als ze zouden weten wat er hier gebeurde.

Zij gaven hun leven in de strijd tegen de roomse leer en kerk en aan hun hadden we het te danken dat er zoiets als de Nh kerk was.En nu?

Ik weet dat ze in de Katholieke kerk Maria zien als de belangrijkste persoon ipv Jezus, en dus ontoelaatbaar is om zoiets te belijden :wink:

Jij blijkbaar niet.Misschien zeg je het wel nu, maar ook díe grens zal vervagen, zoals met alles het geval is in de eindtijd.Je ziet waar de grote horde heengaat, en volgt als een mak schaap.Makkelijkste weg ook.

Gewoon eromheen draaien en zo praten dat het lijkt alsof het goed is.Paulus in twijfel trekken, maar wel gewoon samen gaan met mensen die een totaal ander geloof hebben.Die mensen die de reformatorische leer aanhingen voor de inquisitie brachten en op brandstapels een einde aan hun leven maakten.Maar kom niet aan de Pkn..
Omdat ze de ware leer aan hingen.Staat ook in de bijbel allemaal.Dat de ware kerk het moeilijk zal hebben.Heb ik al vaker verteld.

Wist je dat Katholieken die christenen vermoorden, volgens de Katholieke leer géén moordenaars zijn?En dat dat nooit door de paus is herroepen? :wink:

Dan begeef je jezelf in eenzelfde soort situatie als vroeger de hugenoten.Ook al zo'n voorbeeld van de tolerantie van de katholieke leer tov de christenleer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2004 14:51

Markie schreef:Ja onze koningin heeft geweldige principes ook.Zet haar handtekening onder alles, dus wat had je anders moeten verwachten.Haar voorvaders zouden zich omdraaien in hun graf als ze zouden weten wat er hier gebeurde.

Zij gaven hun leven in de strijd tegen de roomse leer en kerk en aan hun hadden we het te danken dat er zoiets als de Nh kerk was.En nu?

Fout. Willem van Oranje gaf z'n leven voor godsdienstvrijheid niet tegen de RKK.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jun 2004 14:56

Markie schreef:Ja onze koningin heeft geweldige principes ook.Zet haar handtekening onder alles, dus wat had je anders moeten verwachten.Haar voorvaders zouden zich omdraaien in hun graf als ze zouden weten wat er hier gebeurde.

Het is jou dus niet bekend dat Willem van Oranje juist voor vrijheid van godsdienst was? Jammer... Dit tekende de man juist als iemand die zijn tijd ver vooruit was.

Markie schreef:Ik weet dat ze in de Katholieke kerk Maria zien als de belangrijkste persoon ipv Jezus, en dus ontoelaatbaar is om zoiets te belijden :wink:

Jij blijkbaar niet.Misschien zeg je het wel nu, maar ook díe grens zal vervagen, zoals met alles het geval is in de eindtijd.Je ziet waar de grote horde heengaat, en volgt als een mak schaap.Makkelijkste weg ook.

Waarde, ge zevert uit uwen nek. Maria wordt als middelares tussen de H. Drievuldigheid en de zondige mens beschouwd. Dit strookt niet met de protestantse leer, maar zij staat zeker niet BOVEN Christus. Misschien dat je dit ooit is verteld, maar het is niet waar.

Markie schreef:Gewoon eromheen draaien en zo praten dat het lijkt alsof het goed is.Paulus in twijfel trekken, maar wel gewoon samen gaan met mensen die een totaal ander geloof hebben.Die mensen die de reformatorische leer aanhingen voor de inquisitie brachten en op brandstapels een einde aan hun leven maakten.Maar kom niet aan de Pkn..
Omdat ze de ware leer aan hingen.Staat ook in de bijbel allemaal.Dat de ware kerk het moeilijk zal hebben.Heb ik al vaker verteld.

Ook de Ecclesia Catholica Sancta heeft zich na het concilie van Trente verder ontwikkeld en de inquisitie is echt al enige tijd geleden afgeschaft.

Wie zegt overigens dat jij de ware leer aanhangt? De ware kerk? Zozo... welke is dat dan? Jouw kerk?

Ik zie niet in waarom het fout is om Paulus in twijfel te trekken. We moesten eens kijken welke Griekse tekst als grondtaal voor de SV, de WV, de OKV en de NBG heeft gediend. Was dat wel de originele grondtekst? Of was dat misschien wel een latere bewerking? Dat weten we niet.

Zoveel vertalingen als er nu zijn, zoveel variaties op de grondtekst waren er toen. Maar nee, jij neemt alles kritiekloos over. Over makke schapen gesproken.

Markie schreef:Wist je dat Katholieken die christenen vermoorden, volgens de Katholieke leer géén moordenaars zijn?En dat dat nooit door de paus is herroepen? :wink:

Dat zal best, dat komt dan nog wel. De paus herroept de laatste tijd al een groot aantal dingen. Overigens, hebben de protestanten in Nederland zich al verontschuldigt voor de heksenverbrandingen die onder hun bewind zijn geweest? En hebben wij de katholieken hun kerken al teruggegeven? Nee.

Markie schreef:Dan begeef je jezelf in eenzelfde soort situatie als vroeger de hugenoten.Ook al zo'n voorbeeld van de tolerantie van de katholieke leer tov de christenleer.

Waar haal je toch de idiote gedachte vandaan dat de katholieke leer geen christelijke leer was? Is er iets mis met de bisschoppelijke hiërarchie?

Je doet er goed aan eens een keer over de muren van jouw kerk heen te kijken en eens goed om je heen te kijken en te luisteren naar anderen. Want jij hebt niet het ware geloof in pacht noch ben je lid van de ware kerk. Dat heb je niet impliciet gezegd, maar het druipt er vanaf dat jij dat wel vindt.

Kortom, weg met die oogkleppen. Bezoek eens kerkdiensten in andere kerken en je zult zien dat ook zij christenen zijn. Met hart en ziel.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 12 jun 2004 15:35

Beste Aragorn.

Mag ik je eerst even vertellen dat ik van geeneen kerk lid ben, zelfs vrijwel nooit ga.

Verder zeg je dat Willem van Oranje voor vrijheid van godsdienst was.Was de katholieke kerk dat ook?Ik haalde aan over martelaren ook...
(misschien niet gelezen)

Enne, die beeldenstormen trouwens?Nu je het over vrijheid van godsdienst hebt....

Waarde Aragorn, je verklaart hier dat in de roomse leer Maria níet de belangrijkste persoon is..Heb je enig idee van wat de katholieke leer in houdt?
Zou mezelf toch is wat beter gaan verdiepen in die leer, alvorens zulke uitspraken te doen :wink:

Ik zeg niet dat ík de ware leer aanhang, want ik geloof wel bepaalde dingen, maar voel me daarbij niet aangetrokken door bepaalde kerkgenootschappen of i.d.

Btw, ga jij naar een kerk waarvan je denkt dat het niet de juiste is?
Wat ik niet doe is personen als Paulus in twijfel trekken, die door God gebruikt zijn om Zijn woord op papier te zetten.
Dan kun je wel met kletsverhalen komen als zou het door vertalers verkeerd vertaald zijn, maar hetgene wat opnieuw vertaald is en beter in jou straatje past zou wel opeens goed zijn?Merkwaardig.. :lol:

Ik neem wat in de bijbel staat idd kritiekloos over ja.Jij niet dan?Wat heeft jou geloof dan te betekenen voor jou, als je op de bijbel, dus de wortel van je geloof, al kritiek hebt?

Een stukje terug werd mij verweten dat ik blijkbaar in de toekomst kon kijken omdat ik dingen suggereerde.
Waar valt nu mijn oog op?:

Markie schreef:

Wist je dat Katholieken die christenen vermoorden, volgens de Katholieke leer géén moordenaars zijn?En dat dat nooit door de paus is herroepen?

Dat zal best, dat komt dan nog wel. De paus herroept de laatste tijd al een groot aantal dingen. Overigens, hebben de protestanten in Nederland zich al verontschuldigt voor de heksenverbrandingen die onder hun bewind zijn geweest? En hebben wij de katholieken hun kerken al teruggegeven? Nee.

Beetje rare uitspraak lijkt me..

Dan noem je het een idiote gedachte dat ik beweer dat de katholieke leer geen christelijke leer is.

Ik betwijfel of je wel begrijpt wat ík onder christelijke leer versta.
Christenvervolging, vast welles over gehoord?Door wie werd die o.a. begaan?
Volgens jou dus door andere christenen.Volgens mij door Katholieken(lees rooms katholieken) dus dezelfde katholieke kerk zoals die nu nog bestaat.

Haha, over muren van mijn kerk hoef ik dus niet heen te kijken want er is geeneen kerk van "mij" en ik ben nergens belijdend- of dooplid.

Ga me daar dus iig niet van beschuldigen :wink:

Ik heb ook idd nergens gezegd dat ik denk lid te zijn van een ware kerk.
Het komt een beetje over alsof je jezelf gepikeerd voelt door mijn visie op de pkn.

Ik ben btw al in veel kerken geweest, zelfs in katholieke.Heb katholieken in mijn familie ook, dus voel me niet gehinderd door kerkmuren ofzo ook.

Alleen wil ik mijn visie en mening geven op bepaalde dingen en gebeurtenissen.
Aragorn schreef:Want jij hebt niet het ware geloof in pacht noch ben je lid van de ware kerk.

Maarre, hoe weet jij trouwens wél dat ik het ware geloof níet in pacht heb?

Ik zeg zelf ook niet dat ik het heb, maar jij dus wél.

Verklaar je nader, want jij weet dus blijkbaar wél wat het ware geloof is.
Daar ben ik ook naar op zoek.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 12 jun 2004 15:46

Net terug uit Utrecht. Een paar 1000 man schat ik, grijze haren, geen jongeren, maar die waren misschien op de EO jongerendag. Dat was het publiek. Ik ben naar het debat geweest 'de terugkeer van de religie in de media'. Wat me opviel dat ds. Plaisier in gesprek met mensen uit de media krampachtig op zoek was naar erkenning door die media. Wil o zo graag meedoen aan het maatschappelijk debat en moet op deze dag tot de conclusie zijn gekomen dat die media niet op de kerk zit te wachten. De kerk mag meedoen aan het algemeen religieus gevoel. Maar dat de kerk een unieke boodschap heeft kwam niet aan de orde. Gelukkig werd vanuit de zaal daarop gewezen. Maar door het forum werd dat niet opgepakt. Ook ben ik nog bij een theologendebat geweest met als thema: Is er nog geloof in de toekomst? Dat bleef wel heel erg steken in het hier en nu, een mevrouw Hetty Zock van de universiteit uit Groningen maakte het wel heel bont door te verklaren dat de verhalen over de wederkomst verhalen zijn die niet echt gebeuren maar ons de hoop geven op een betere toekomst in dit leven.
Dit heb ik bijgewoond en dan is mijn conclusie, dat ik me daar niet thuis voel, het is me vreemd. Ook enkele 'bonders' liepen rond, waarschijnlijk net als ik om daar de sfeer te proeven.
Wel een paar leuke ontmoetingen gehad meteen paar mensen die uiterst kritisch waren over de PKN.
Het is er niet gemakkelijker op geworden om lid te blijven van die PKN, maar waar ik dan lid van moet worden weet ik ook niet.
Maar dat zullen sommigen op dit forum wil weten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2004 15:48

Hoho, sinds wanneer heet Optimatus Aragorn? :)

Ik heb alleen wat gezegd over dit punt:

Markie schreef:Verder zeg je dat Willem van Oranje voor vrijheid van godsdienst was.Was de katholieke kerk dat ook?Ik haalde aan over martelaren ook...

Nee, de RKK was dat in die tijd niet, en daarom vocht Willem van Oranje ertegen. Nu zijn bepaalde mensen in de rechterflank van de ger. gez. ook tegen godsdienstvrijheid lijkt het wel, al zullen ze het niet zo rigoreus doen als met de inquistitie.

Terug naar “Archief”