Caesar,
Dus doorgeredeneert, wij kunnen alle boven plaatselijke organisaties beter afschaffen?
Moderator: Moderafo's
japijo schreef:Aragorn schreef:Ik ben het wel met je eens dat je als je er eenmaal bijzit de PKN moet aanvaarden, maar niet dat het zo simpel is om te vertrekken. Daar wordt mi. nogal eens veel te makkelijk over gedacht in onze afscheidingscultuur.
(Wel een raar contrast eigenlijk, in ons polderland..)
Nee ok. Zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde eigenlijk, als je het niet wil of kunt aanvaarden, hoor je er niet bij. Zo wordt het ook door de synode gezegd, dus. Niet dat ouwewijven geklets van, ja we zijn er zo tegen, maar we kunnen niet anders dus we moeten mee. Zoals ik een dominee meen te herinneren, die schreef dat de SOW de weg naar de hel was, en ieder die meegaat gaat naar de hel, hij gaat zelf ook mee dus heeft hij zijn lot al bevestigd.
caesar schreef:We hoeven toch niet terug naar het Rooms-Katholicisme?)
Sabra schreef:waarnemer schreef:Ik zal proberen het wat duidelijk te maken. Ds. Baan beweert dus, de synode hebben we als technische dienst (zie vorige posting).
Mijn vraag is dus, kan dat wel? Halen we daarmee het fundament onder het gereformeerd kerk zijn weg? Volgens mij wel. Je zegt eigenlijk, kerk zijn we plaatselijk en wat ze verder doen bekijken ze maar, een beetje vakantie, traktement, pensioen, enz. dat moeten ze natuurlijk wel regelen, maar verder trekken we er ons niets van aan. Wat vinden jullie, kun je dan maar beter konsekwent wezen en plaatselijk een zelfstandige gemeente wezen en alle boven plaatselijke colleges afschaffen? Pas stond er nog een verhaal in de krant van een chr. geref. dominee, die zei: ze kunnen de synode net zo goed op de maan houden, we gaan plaatselijk toch onze eigen gang. Is dat nu goed of fout? Geef je mening.
Wat een zielig figuur, die ds. Baan. Zoals eerder aangegeven was hij een felle tegenstander van de PKN, nu beticht hij het Comité van alles, en daarnaast ziet hij de PKN louter als een organisatie die zijn salaris overmaakt en enkele andere zaken regelt etc.
Jammer dat je dominee's niet kunt ontslaan. Ze zouden daar eens over moeten nadenken. Wat heb je aan zo'n man. Weg ermee zou ik zeggen.
Optimatus schreef:caesar schreef:We hoeven toch niet terug naar het Rooms-Katholicisme?)
We moeten juist vooruit naar het katholicisme... Eén Kerk in deze wereld. Immers, de NGB schrijft voor: "Wij geloven één katholieke kerk." Dat is niet de R.-K., maar de Kerk van alle tijden en plaatsen.
De PKN is een schrede in deze ontwikkeling en juist daarom vind ik het jammer dat er 70.000 uitgestapt zijn. Gelukkig blijven er nog 2,5 miljoen over.
Aragorn schreef:pugna schreef:De Gereformeerde Katholieke Kerk, klinkt goed.![]()
Maar ik betwijfel of de NGB administratieve eenheid bedoelde.
Nee, geen gereformeerde, een algemene katholieke kerk. (Anders kun je netzogoed een rooms-katholieke kerk hebben)
Misschien is administratieve eenheid een begin?
jacobH schreef:Sabra schreef:waarnemer schreef:Ik zal proberen het wat duidelijk te maken. Ds. Baan beweert dus, de synode hebben we als technische dienst (zie vorige posting).
Mijn vraag is dus, kan dat wel? Halen we daarmee het fundament onder het gereformeerd kerk zijn weg? Volgens mij wel. Je zegt eigenlijk, kerk zijn we plaatselijk en wat ze verder doen bekijken ze maar, een beetje vakantie, traktement, pensioen, enz. dat moeten ze natuurlijk wel regelen, maar verder trekken we er ons niets van aan. Wat vinden jullie, kun je dan maar beter konsekwent wezen en plaatselijk een zelfstandige gemeente wezen en alle boven plaatselijke colleges afschaffen? Pas stond er nog een verhaal in de krant van een chr. geref. dominee, die zei: ze kunnen de synode net zo goed op de maan houden, we gaan plaatselijk toch onze eigen gang. Is dat nu goed of fout? Geef je mening.
Wat een zielig figuur, die ds. Baan. Zoals eerder aangegeven was hij een felle tegenstander van de PKN, nu beticht hij het Comité van alles, en daarnaast ziet hij de PKN louter als een organisatie die zijn salaris overmaakt en enkele andere zaken regelt etc.
Jammer dat je dominee's niet kunt ontslaan. Ze zouden daar eens over moeten nadenken. Wat heb je aan zo'n man. Weg ermee zou ik zeggen.
en dit is dan Sabra die alles zo graag bij elkaar wilt houden...........
caesar schreef:Wat een zielig figuur, die ds. Baan. Zoals eerder aangegeven was hij een felle tegenstander van de PKN, nu beticht hij het Comité van alles, en daarnaast ziet hij de PKN louter als een organisatie die zijn salaris overmaakt en enkele andere zaken regelt etc.
Ja, maar... dat komt omdat de manier waarop het comité soms te werk gegaan is ook niet helemaal eerlijk was. Het is o.m. bekend dat ze niet rechtsgeldige handelingen gedaan hebben. En dat is dan ook een van de redenen waarom hij ermee gekapt is. Op je eentje uitstappen is niet zo makkelijk, dus bleef ie maar bij PKN.
We moeten juist vooruit naar het katholicisme... Eén Kerk in deze wereld.
Caesar,
Dus doorgeredeneert, wij kunnen alle boven plaatselijke organisaties beter afschaffen?
PFFF, noem is wat dan? Ds Baan heeft zelf flink meegedaan. Op een gegeven moment was hij bang dat hij zijn pastorie uit moest en zijn salaris kwijtraakte dus is hij toch maar met de PKN meegegaan en heeft het comite van activisme beschuldigd. Maar noem maar op wat ze niet rechtsgeldig gedaan hebben dan?
japijo schreef:jacobH schreef:Sabra schreef:waarnemer schreef:Ik zal proberen het wat duidelijk te maken. Ds. Baan beweert dus, de synode hebben we als technische dienst (zie vorige posting).
en dit is dan Sabra die alles zo graag bij elkaar wilt houden...........
Toch ben ik het met Sabra eens. Ik vind het best als iemand ergens voor kiest, maar die Baan zwabbert van de ene naar de andere kant en is gewoon niet consequent. Van mij kreeg die ook zijn ontslag.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten