Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 11 jun 2004 20:07

Caesar,
Dus doorgeredeneert, wij kunnen alle boven plaatselijke organisaties beter afschaffen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jun 2004 20:31

japijo schreef:
Aragorn schreef:Ik ben het wel met je eens dat je als je er eenmaal bijzit de PKN moet aanvaarden, maar niet dat het zo simpel is om te vertrekken. Daar wordt mi. nogal eens veel te makkelijk over gedacht in onze afscheidingscultuur.

(Wel een raar contrast eigenlijk, in ons polderland.. :) )

Nee ok. Zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde eigenlijk, als je het niet wil of kunt aanvaarden, hoor je er niet bij. Zo wordt het ook door de synode gezegd, dus. Niet dat ouwewijven geklets van, ja we zijn er zo tegen, maar we kunnen niet anders dus we moeten mee. Zoals ik een dominee meen te herinneren, die schreef dat de SOW de weg naar de hel was, en ieder die meegaat gaat naar de hel, hij gaat zelf ook mee dus heeft hij zijn lot al bevestigd.

Mjah, beetje raar als je het eerst "weg naar de hel" noemt ja.. :roll: Je kunt best 'onder protest' mee, maar dit is wel erg overdreven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jun 2004 21:02

caesar schreef:We hoeven toch niet terug naar het Rooms-Katholicisme?)

We moeten juist vooruit naar het katholicisme... Eén Kerk in deze wereld. Immers, de NGB schrijft voor: "Wij geloven één katholieke kerk." Dat is niet de R.-K., maar de Kerk van alle tijden en plaatsen.

De PKN is een schrede in deze ontwikkeling en juist daarom vind ik het jammer dat er 70.000 uitgestapt zijn. Gelukkig blijven er nog 2,5 miljoen over.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 jun 2004 21:02

Sabra schreef:
waarnemer schreef:Ik zal proberen het wat duidelijk te maken. Ds. Baan beweert dus, de synode hebben we als technische dienst (zie vorige posting).
Mijn vraag is dus, kan dat wel? Halen we daarmee het fundament onder het gereformeerd kerk zijn weg? Volgens mij wel. Je zegt eigenlijk, kerk zijn we plaatselijk en wat ze verder doen bekijken ze maar, een beetje vakantie, traktement, pensioen, enz. dat moeten ze natuurlijk wel regelen, maar verder trekken we er ons niets van aan. Wat vinden jullie, kun je dan maar beter konsekwent wezen en plaatselijk een zelfstandige gemeente wezen en alle boven plaatselijke colleges afschaffen? Pas stond er nog een verhaal in de krant van een chr. geref. dominee, die zei: ze kunnen de synode net zo goed op de maan houden, we gaan plaatselijk toch onze eigen gang. Is dat nu goed of fout? Geef je mening.

Wat een zielig figuur, die ds. Baan. Zoals eerder aangegeven was hij een felle tegenstander van de PKN, nu beticht hij het Comité van alles, en daarnaast ziet hij de PKN louter als een organisatie die zijn salaris overmaakt en enkele andere zaken regelt etc.

Jammer dat je dominee's niet kunt ontslaan. Ze zouden daar eens over moeten nadenken. Wat heb je aan zo'n man. Weg ermee zou ik zeggen.

en dit is dan Sabra die alles zo graag bij elkaar wilt houden...........
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 11 jun 2004 21:10

Optimatus schreef:
caesar schreef:We hoeven toch niet terug naar het Rooms-Katholicisme?)

We moeten juist vooruit naar het katholicisme... Eén Kerk in deze wereld. Immers, de NGB schrijft voor: "Wij geloven één katholieke kerk." Dat is niet de R.-K., maar de Kerk van alle tijden en plaatsen.

De PKN is een schrede in deze ontwikkeling en juist daarom vind ik het jammer dat er 70.000 uitgestapt zijn. Gelukkig blijven er nog 2,5 miljoen over.

De Gereformeerde Katholieke Kerk, klinkt goed. 8)

Maar ik betwijfel of de NGB administratieve eenheid bedoelde.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 11 jun 2004 21:14

één katholieke kerk niet de R.-K., maar de Kerk van alle tijden en plaatsen.

Dit was de bedoeling van de PKN ja.

een administratieve eenheid

En dit is de PKN vandaag de dag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jun 2004 21:15

pugna schreef:De Gereformeerde Katholieke Kerk, klinkt goed. 8)

Nee, geen gereformeerde, een algemene katholieke kerk. (Anders kun je netzogoed een rooms-katholieke kerk hebben)

Misschien is administratieve eenheid een begin?

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 11 jun 2004 21:19

Aragorn schreef:
pugna schreef:De Gereformeerde Katholieke Kerk, klinkt goed. 8)

Nee, geen gereformeerde, een algemene katholieke kerk. (Anders kun je netzogoed een rooms-katholieke kerk hebben)

Nee, een gereformeerde, alle roomse zuurdesem moet er uit.

Misschien is administratieve eenheid een begin?

Wel ja, we beginnen bij het eind-station.
Laatst gewijzigd door pugna op 11 jun 2004 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jun 2004 22:00

pugna schreef:Nee, een gereformeerde, alle roomse zuurdesem moet er uit.

Toegegeven, de hostie smaakt zonder wijn bijzonder onsmakelijk...

Maar een beetje kleur in de kerk, daar is toch niks mis mee?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 11 jun 2004 22:21

jacobH schreef:
Sabra schreef:
waarnemer schreef:Ik zal proberen het wat duidelijk te maken. Ds. Baan beweert dus, de synode hebben we als technische dienst (zie vorige posting).
Mijn vraag is dus, kan dat wel? Halen we daarmee het fundament onder het gereformeerd kerk zijn weg? Volgens mij wel. Je zegt eigenlijk, kerk zijn we plaatselijk en wat ze verder doen bekijken ze maar, een beetje vakantie, traktement, pensioen, enz. dat moeten ze natuurlijk wel regelen, maar verder trekken we er ons niets van aan. Wat vinden jullie, kun je dan maar beter konsekwent wezen en plaatselijk een zelfstandige gemeente wezen en alle boven plaatselijke colleges afschaffen? Pas stond er nog een verhaal in de krant van een chr. geref. dominee, die zei: ze kunnen de synode net zo goed op de maan houden, we gaan plaatselijk toch onze eigen gang. Is dat nu goed of fout? Geef je mening.

Wat een zielig figuur, die ds. Baan. Zoals eerder aangegeven was hij een felle tegenstander van de PKN, nu beticht hij het Comité van alles, en daarnaast ziet hij de PKN louter als een organisatie die zijn salaris overmaakt en enkele andere zaken regelt etc.

Jammer dat je dominee's niet kunt ontslaan. Ze zouden daar eens over moeten nadenken. Wat heb je aan zo'n man. Weg ermee zou ik zeggen.

Toch ben ik het met Sabra eens. Ik vind het best als iemand ergens voor kiest, maar die Baan zwabbert van de ene naar de andere kant en is gewoon niet consequent. Van mij kreeg die ook zijn ontslag.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 11 jun 2004 22:24

caesar schreef:

Ja, maar... dat komt omdat de manier waarop het comité soms te werk gegaan is ook niet helemaal eerlijk was. Het is o.m. bekend dat ze niet rechtsgeldige handelingen gedaan hebben. En dat is dan ook een van de redenen waarom hij ermee gekapt is. Op je eentje uitstappen is niet zo makkelijk, dus bleef ie maar bij PKN.

PFFF, noem is wat dan? Ds Baan heeft zelf flink meegedaan. Op een gegeven moment was hij bang dat hij zijn pastorie uit moest en zijn salaris kwijtraakte dus is hij toch maar met de PKN meegegaan en heeft het comite van activisme beschuldigd. Maar noem maar op wat ze niet rechtsgeldig gedaan hebben dan?

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 11 jun 2004 22:27

We moeten juist vooruit naar het katholicisme... Eén Kerk in deze wereld.

Da's een mooi ideaal, maar in deze aardse werkelijkheid zal dat niet zo snel gebeuren. De oecumenische beweging bijvoorbeeld was goed bedoeld, maar je ziet het gewoon mislukken. Die mensen zijn vaak oppervlakkig, vrijzinnig, zien het belang van evangelisatie niet in, hebben weinig kennis van de bijbel, hameren de hele tijd op wereldvrede, maar hun boodschap heeft weinig diepgang.
Een aantal van die echte oecumenische kerk-verenigers willen het liefst ook nog samen met de moslims en de joden...

Caesar,
Dus doorgeredeneert, wij kunnen alle boven plaatselijke organisaties beter afschaffen?

Nee, er zijn dingen waar je elkaar handig kunt gebruiken en waarin een overkoepelend orgaan goed uitkomt. Denk aan het opleiden van predikanten, het beheren van de salarisadministratie, het samenstellen van brochures over 'algemeen christelijke onderwerpen', het onderzoeken van de 'kerkleegloop', het contact onderhouden met staat en andere kerken, etc. En sowieso is het goed om regelmatig contact te hebben met andere gemeentes.

Daarnaast kunnen er natuurlijk allerlei andere instellingen zijn die zich richten op zending, evangelisatie, zondagschool, televisie&radio, internet, etc. maar die hoeven niet per se kerk-gebonden te zijn. (Denk aan EO, IZB, Agape, GBS, NBG, refoweb etc.) Het is juist goed dat ze niet aan een kerk gebonden zijn, want zo vormen ze toch een stukje eenheid binnen de verdeeldheid die er ook is binnen de kerken.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 11 jun 2004 22:28

PFFF, noem is wat dan? Ds Baan heeft zelf flink meegedaan. Op een gegeven moment was hij bang dat hij zijn pastorie uit moest en zijn salaris kwijtraakte dus is hij toch maar met de PKN meegegaan en heeft het comite van activisme beschuldigd. Maar noem maar op wat ze niet rechtsgeldig gedaan hebben dan?

Vind ik slap van die man. Als je ineens je huis uit moet en je salaris kwijt raakt gaat hij ineens toch maar mee. Als je dan echt hard voor de zaak hebt stap je er gewoon uit. Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten ik raak mijn salaris en mijn huis niet kwijt.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 jun 2004 22:33

japijo schreef:
jacobH schreef:
Sabra schreef:

Toch ben ik het met Sabra eens. Ik vind het best als iemand ergens voor kiest, maar die Baan zwabbert van de ene naar de andere kant en is gewoon niet consequent. Van mij kreeg die ook zijn ontslag.

het ontkennen dat Jezus Christus is de Zaligmaker is minder erg dan dat er iets van de PKN wordt gezegd. Blijkbaar mag je Jezus beledigen zo veel je wilt in de PKN, maar blijf van de PKN af.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jun 2004 22:53

Die vind ik nogal kort door de bocht, Jacob. De PKN is tamelijk tolerant voor de leden, maar de belijdenis dat Christus de Heer en Verlosser is, is onaantastbaar.

Terug naar “Archief”