Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2004 22:38

japijo schreef:
Aragorn schreef:
Markie schreef:En óf het dan anders is bij jullie in de kerk.Nu kan dat nog geweigerd worden.Over een jaar of vijf niet meer.Dan worden de restanten van wat eens de Nh kerk was tot de grond toe afgebroken.

Markie heeft de gave der profetie ontvangen.. :roll:

Alleen zinnige opmerkingen plaatsen please. Niet denegreren, of hoe heet zo iets, met een mooi woord. Plaats je reactie als je er wat op te zeggen of te weerleggen hebt, anders lijkt het net of je geen argumenten hebt. Ik volg de discussie met interesse!

Aragorn, foei! ;)

Je kunt het als afbreken zien. Gezien het feit dat velen daar gelukkig anders over denken, heb ik het vermoeden dat dit wel mee zal vallen. Nogmaals Markie, een iets genuanceerdere en respectvolle omgang met tegenstanders van jouw mening zou je sieren *wijstopJapijo* Hij kan het ook.

De PKN was de weg om de ongelukkige scheiding van NHK en GKN ongedaan te maken. Dat is dus nu gebeurd en een hele grote meerderheid van de kerkleden is het daarmee eens.

En dan kun je dat wel lekker op jouw afbraakmanier belachelijk gaan maken, maar er is niemand die jou dwingt lid te zijn van welke kerk dan ook.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 jun 2004 23:05

Oke, oke, laat ik het anders formuleren als het nu zinloos overkwam: ik vind dat Markie uitspraken doet die hij nooit kan staven omdat ze gaan over de toekomst, die wij niet kennen. Je kunt hooguit zeggen dat je bepaalde verwachtingen hebt en dan nog moet je die met huidige ontwikkelingen en feiten kunnen onderbouwen.

Btw, het is denigreren. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2004 23:08

Ik vind Markie eigenlijk veel denigrerender dan wie ook in dit topic.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 jun 2004 23:11

japijo schreef:
Aragorn schreef:Het primaat ligt dus bij jezelf. De dingen die Paulus geschreven heeft lijken JOU wel degelijk correct. Maar mij niet altijd, dus zijn we het weer heerlijk postmodern eens. 8)

En ook het OT is in de Canonniecke boeken geplaatst toch? En steniging mag dan in die cultuur passen, volgens de bijbel is het toch ook echt een gebod van God.

Dit is off topic. Hier geef ik geen antwoord meer op!

Nee geintje, Ik zou het eigenlijk echt niet weten, maar ik vind die wetten superouderwets en niet toepasbaar op deze tijd. Paulus vindt ik heel anders. Wat hij zegt is nu actueel, en betrouwbaar.

LOL :lol:

Maar wat jij dus vindt van die wetten vind ik ook van sommige dingen die Paulus zegt. Ik denk dus dat het geen principieel maar een persoonlijk verschil is, en dat mag natuurlijk.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 10 jun 2004 15:32

Aragorn schreef:Oke, oke, laat ik het anders formuleren als het nu zinloos overkwam: ik vind dat Markie uitspraken doet die hij nooit kan staven omdat ze gaan over de toekomst, die wij niet kennen. Je kunt hooguit zeggen dat je bepaalde verwachtingen hebt en dan nog moet je die met huidige ontwikkelingen en feiten kunnen onderbouwen.

Btw, het is denigreren. :wink:

Aaaah, dat was het woord ja! Denigreren. Prachtwoord, bijna net zo mooi als wijstop :wink:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 jun 2004 15:34

Optimatus schreef:
japijo schreef:
Aragorn schreef:
Markie schreef:En óf het dan anders is bij jullie in de kerk.Nu kan dat nog geweigerd worden.Over een jaar of vijf niet meer.Dan worden de restanten van wat eens de Nh kerk was tot de grond toe afgebroken.

Markie heeft de gave der profetie ontvangen.. :roll:

Alleen zinnige opmerkingen plaatsen please. Niet denegreren, of hoe heet zo iets, met een mooi woord. Plaats je reactie als je er wat op te zeggen of te weerleggen hebt, anders lijkt het net of je geen argumenten hebt. Ik volg de discussie met interesse!

Aragorn, foei! ;)

Je kunt het als afbreken zien. Gezien het feit dat velen daar gelukkig anders over denken, heb ik het vermoeden dat dit wel mee zal vallen. Nogmaals Markie, een iets genuanceerdere en respectvolle omgang met tegenstanders van jouw mening zou je sieren *wijstopJapijo* Hij kan het ook.

De PKN was de weg om de ongelukkige scheiding van NHK en GKN ongedaan te maken. Dat is dus nu gebeurd en een hele grote meerderheid van de kerkleden is het daarmee eens.

En dan kun je dat wel lekker op jouw afbraakmanier belachelijk gaan maken, maar er is niemand die jou dwingt lid te zijn van welke kerk dan ook.

Juist!!Daarom is er toch geen andere weg voor mensen die het niet met de Pkn eens zijn, om uit dat verband te stappen?

Dat geef je hier zelf mee aan.

Btw, ik kan het niet helpen dat je mijn kijk op de Pkn als een afbraakmanier ziet.Dat doe ik toch ook niet over jou manier waarop je over degene spreekt die anti-Pkn zijn?

Het enige wat ik doe is mijn visie over heel die Pkn geven.Nogmaals, als dat pijn doet kan ik het ook niet helpen.Ik kan slecht niets zeggen vanwege het feit dat anderen het daar niet mee eens zouden kunnen zijn natuurlijk.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 10 jun 2004 16:15

In de Visie van deze week een verhaal over de PKN. Ds. Baan uit Nijkerk zegt daarin dat hij de PKN beschouwt als een technische dienst. Kan dat classes, synode, alleen wat technische dingetjes regelen. vakantie en traktamenten en dergelijke. Kun je dat niet beter op jezelf gaan staan?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 10 jun 2004 22:01

waarnemer schreef:In de Visie van deze week een verhaal over de PKN. Ds. Baan uit Nijkerk zegt daarin dat hij de PKN beschouwt als een technische dienst. Kan dat classes, synode, alleen wat technische dingetjes regelen. vakantie en traktamenten en dergelijke. Kun je dat niet beter op jezelf gaan staan?

Leg eens uit, je verhaal komt me heel onduidelijk over.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 10 jun 2004 22:51

Ik zal proberen het wat duidelijk te maken. Ds. Baan beweert dus, de synode hebben we als technische dienst (zie vorige posting).
Mijn vraag is dus, kan dat wel? Halen we daarmee het fundament onder het gereformeerd kerk zijn weg? Volgens mij wel. Je zegt eigenlijk, kerk zijn we plaatselijk en wat ze verder doen bekijken ze maar, een beetje vakantie, traktement, pensioen, enz. dat moeten ze natuurlijk wel regelen, maar verder trekken we er ons niets van aan. Wat vinden jullie, kun je dan maar beter konsekwent wezen en plaatselijk een zelfstandige gemeente wezen en alle boven plaatselijke colleges afschaffen? Pas stond er nog een verhaal in de krant van een chr. geref. dominee, die zei: ze kunnen de synode net zo goed op de maan houden, we gaan plaatselijk toch onze eigen gang. Is dat nu goed of fout? Geef je mening.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 10 jun 2004 23:30

waarnemer schreef:Ik zal proberen het wat duidelijk te maken. Ds. Baan beweert dus, de synode hebben we als technische dienst (zie vorige posting).
Mijn vraag is dus, kan dat wel? Halen we daarmee het fundament onder het gereformeerd kerk zijn weg? Volgens mij wel. Je zegt eigenlijk, kerk zijn we plaatselijk en wat ze verder doen bekijken ze maar, een beetje vakantie, traktement, pensioen, enz. dat moeten ze natuurlijk wel regelen, maar verder trekken we er ons niets van aan. Wat vinden jullie, kun je dan maar beter konsekwent wezen en plaatselijk een zelfstandige gemeente wezen en alle boven plaatselijke colleges afschaffen? Pas stond er nog een verhaal in de krant van een chr. geref. dominee, die zei: ze kunnen de synode net zo goed op de maan houden, we gaan plaatselijk toch onze eigen gang. Is dat nu goed of fout? Geef je mening.

Ik vind de handelwijze van dominee Baan uit Nijkerk sowieso verkeerd. Hij is heel wazig bezig. Eerst zat hij in het comite, en was hij met bepaalde dingen bezig. Stapt er ineens uit en gaat het comite van activisme beschuldigen. Onterecht bleek later. Maar dit terzijde.
Als je met de PKN meegaat vind ik ook dat je de dingen moet aanvaarden die bij de PKN horen. Als je je daarvan gaat onttrekken, moet je niet met de PKN meegaan. Simpelzat. De synode een technische dienst? Vreemde uitdrukking.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jun 2004 00:02

Ik ben het wel met je eens dat je als je er eenmaal bijzit de PKN moet aanvaarden, maar niet dat het zo simpel is om te vertrekken. Daar wordt mi. nogal eens veel te makkelijk over gedacht in onze afscheidingscultuur.

(Wel een raar contrast eigenlijk, in ons polderland.. :) )

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 11 jun 2004 11:57

Aragorn schreef:Ik ben het wel met je eens dat je als je er eenmaal bijzit de PKN moet aanvaarden, maar niet dat het zo simpel is om te vertrekken. Daar wordt mi. nogal eens veel te makkelijk over gedacht in onze afscheidingscultuur.

(Wel een raar contrast eigenlijk, in ons polderland.. :) )

Nee ok. Zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde eigenlijk, als je het niet wil of kunt aanvaarden, hoor je er niet bij. Zo wordt het ook door de synode gezegd, dus. Niet dat ouwewijven geklets van, ja we zijn er zo tegen, maar we kunnen niet anders dus we moeten mee. Zoals ik een dominee meen te herinneren, die schreef dat de SOW de weg naar de hel was, en ieder die meegaat gaat naar de hel, hij gaat zelf ook mee dus heeft hij zijn lot al bevestigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jun 2004 16:05

waarnemer schreef:Ik zal proberen het wat duidelijk te maken. Ds. Baan beweert dus, de synode hebben we als technische dienst (zie vorige posting).

Wat een zielig figuur, die ds. Baan. Zoals eerder aangegeven was hij een felle tegenstander van de PKN, nu beticht hij het Comité van alles, en daarnaast ziet hij de PKN louter als een organisatie die zijn salaris overmaakt en enkele andere zaken regelt etc.

Jammer dat je dominee's niet kunt ontslaan. Ze zouden daar eens over moeten nadenken. Wat heb je aan zo'n man. Weg ermee zou ik zeggen.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 11 jun 2004 16:19

Wat een zielig figuur, die ds. Baan. Zoals eerder aangegeven was hij een felle tegenstander van de PKN, nu beticht hij het Comité van alles, en daarnaast ziet hij de PKN louter als een organisatie die zijn salaris overmaakt en enkele andere zaken regelt etc.

Ja, maar... dat komt omdat de manier waarop het comité soms te werk gegaan is ook niet helemaal eerlijk was. Het is o.m. bekend dat ze niet rechtsgeldige handelingen gedaan hebben. En dat is dan ook een van de redenen waarom hij ermee gekapt is. Op je eentje uitstappen is niet zo makkelijk, dus bleef ie maar bij PKN.

PKN is in de praktijk niet meer dan een overkoepelend dienstencentrum. Zij laat heel veel ruimte voor allerlei soorten kerkenraden. De meeste beslissingen worden door de plaatselijke kerkenraden genomen. (waar in de bijbel staat dat we één groot overkoepelend kerkorgaan zouden moeten hebben dat alles regelt? Dat past toch niet in deze tijd? We hoeven toch niet terug naar het Rooms-Katholicisme?)

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 11 jun 2004 16:21

Dat klopt wel ja wat ceasar daar zegt.

Terug naar “Archief”