Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

Berichtdoor Bookman » 08 jun 2004 15:33

Voordat er in alle topics over geschreven wordt, dacht ik misschien een idee om er een aparte topic over te openen.
Er is veel verschil onderling. Terneuzen verschilt iets van Barneveld, denk ik................. :lol:
En hoe lang kan dit nog doorgaan??
Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is.....
En dat is het. Vorig jaar waren er mensen uit Terneuzen in Barneveld in de kerk, toen werd hun eigen GG dominee door de plaatselijke predikant bekritiseerd vanaf de kansel.............En maar bidden om eenheid. :mrgreen: Dat bedoel ik. Hoe lossen we het op? Weer een scheuring??????? Of zou er nog verzoening mogelijk zijn? Ik hoop en bid het. :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 15:40

Je moet uitkijken de verschillen niet te gaan overdrijven. Ondanks een bepaalde verscheidenheid zijn er wel degelijk genoeg overeenkomsten. Dus niet gaan scheuren lijkt mij, geeft alleen maar ellende.

Laten we idd bidden dat we elkaar uiteindelijk weer vinden, dat we elkaar weer vinden bij het KRUIS!!!!!!

Trouwens wel ontzettend beroerd als er dominees vanaf de kansel "afgezeikt" worden. Preekstoel is trouwens ook helemaal niet de plaats om dat te doen.

Predikt het evangelie, alle creaturen!!! Volgens mij staat daar niet: "Predikt de WAARHEID en beoordeel de dominees of ze wel rechts genoeg zijn". :shock:
Geen commentaar

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 08 jun 2004 20:48

Door de verscheidenheid vallen wij met z'n allen niet in slaap en blijven zelf ook nadenken en onderzoeken. Het is vaak wel verdrietig als je hoort hoe men omgaat met elkaar. Maar dat is tevens iets om ook kritisch naar jezelf te blijven kijken hoe ga ik om met mijn andersdenkende gemeenteleden?!

Leert van Mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 09 jun 2004 13:48

Vorig jaar waren er mensen uit Terneuzen in Barneveld in de kerk, toen werd hun eigen GG dominee door de plaatselijke predikant bekritiseerd vanaf de kansel.............

Waar ging die kritiek precies over dan?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

Berichtdoor japijo » 09 jun 2004 15:32

Bookman schreef:Voordat er in alle topics over geschreven wordt, dacht ik misschien een idee om er een aparte topic over te openen.
Er is veel verschil onderling. Terneuzen verschilt iets van Barneveld, denk ik................. :lol:
En dat is het. Vorig jaar waren er mensen uit Terneuzen in Barneveld in de kerk, toen werd hun eigen GG dominee door de plaatselijke predikant bekritiseerd vanaf de kansel.............En maar bidden om eenheid. :mrgreen: Dat bedoel ik. Hoe lossen we het op? Weer een scheuring??????? Of zou er nog verzoening mogelijk zijn? Ik hoop en bid het. :cry:

MMM, Barneveld. Is dat niet die kerk waar ze K vd Zwaag geweigerd hebben aan het avondmaal?

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 09 jun 2004 17:53

caesar schreef:
Vorig jaar waren er mensen uit Terneuzen in Barneveld in de kerk, toen werd hun eigen GG dominee door de plaatselijke predikant bekritiseerd vanaf de kansel.............

Ds.C.Harinck heeft een verschillende boeken geschreven over het aanbod van Genade. En ja, als je dat Bijbels uitlegd en niet volgens de traditie en leer van Kersten, dan wordt je als een vijand uitgemaakt heah.

De ds uit Barneveld moet eerst maar eens zelf zijn preek grondig toesten aan de Bijbel en dan commentaar op andere verstandiger en wijzerder collega's gaan geven. Dan duurt het nog wel even voordat hij klaar is

japijo schreef:MMM, Barneveld. Is dat niet die kerk waar ze K vd Zwaag geweigerd hebben aan het avondmaal?

Correct, probleem is dat zijn eigen vader in de kerkeraad zit!!

Ondanks alles blijft het natuurlijk een hele verdrietige zaak. Laten we hopen en bidden dat er eenheid komt. En dat niet alles bepaald wordt door het rechtse deel van de Ger.Gem.
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 09 jun 2004 18:07

marle schreef:
caesar schreef:

Ds.C.Harinck heeft een verschillende boeken geschreven over het aanbod van Genade. En ja, als je dat Bijbels uitlegd en niet volgens de traditie en leer van Kersten, dan wordt je als een vijand uitgemaakt heah.

De ds uit Barneveld moet eerst maar eens zelf zijn preek grondig toesten aan de Bijbel en dan commentaar op andere verstandiger en wijzerder collega's gaan geven. Dan duurt het nog wel even voordat hij klaar is

japijo schreef:MMM, Barneveld. Is dat niet die kerk waar ze K vd Zwaag geweigerd hebben aan het avondmaal?

Correct, probleem is dat zijn eigen vader in de kerkeraad zit!!

Ondanks alles blijft het natuurlijk een hele verdrietige zaak. Laten we hopen en bidden dat er eenheid komt. En dat niet alles bepaald wordt door het rechtse deel van de Ger.Gem.

Eerst flink uit halen naar `rechts`dan nog even vroom doen en dan nog
een keer uithalen naar `rechts`
Met zulke uitspraken komt er vast eenheid :!: :!:

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 09 jun 2004 19:04

wh schreef:Eerst flink uit halen naar `rechts`dan nog even vroom doen en dan nog

Dat vind ik ook, WH: uithalen naar rechts is niet netjes, uithalen mag alleen naar links. Zoiets bedoel je toch? :mrgreen: :mrgreen:
~~Soli Deo Gloria~~

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 09 jun 2004 19:11

SDG schreef:
wh schreef:Eerst flink uit halen naar `rechts`dan nog even vroom doen en dan nog

Dat vind ik ook, WH: uithalen naar rechts is niet netjes, uithalen mag alleen naar links. Zoiets bedoel je toch? :mrgreen: :mrgreen:

Het gaat me niet om het uithalen maar tussen de klappen door nog even
vroom doen lijkt me dan zeker niet gepast. :!: :!:

En dan ook nog oproepen tot eenheid, ja op deze manier krijg je
zeker eenheid :!: :!:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 jun 2004 23:08

Wat? Waarom? Heeft hij een onchristelijke en zedeloze levenswandel dan?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 10 jun 2004 07:00

Aragorn schreef:

Kijk maar eens op http://www.afwachtenofverwachten.nl/homepage.htm
~~Soli Deo Gloria~~

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 10 jun 2004 08:29

wh schreef:
SDG schreef:

Het gaat me niet om het uithalen maar tussen de klappen door nog even
vroom doen lijkt me dan zeker niet gepast. :!: :!:

En dan ook nog oproepen tot eenheid, ja op deze manier krijg je
zeker eenheid :!: :!:
Dat lijkt me niet, van dit geval weet ik niet genoeg om er echt een uitspraak over te doen. Maar Jezus haalde ook wel eens flink uit naar rechts (en dat was over het algemeen een stuk harder)... 'T zelfde geld voor bijvoorbeeld Jakobus of Jeremia...

Mat 21:31-32 "Wie van deze twee heeft den wil des vaders gedaan? Zij zeiden tot Hem: De eerste. Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk Gods. Want Johannes is tot u gekomen in den weg der gerechtigheid, en gij hebt hem niet geloofd; maar de tollenaars en de hoeren hebben hem geloofd; doch gij, zulks ziende, hebt daarna geen berouw gehad, om hem te geloven."

Jak 1:25 "Indien iemand onder u dunkt, dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart verleidt, dezes godsdienst is ijdel."

Jer 2:8 "De priesters zeiden niet: Waar is de HEERE? en die de wet handelden, kenden Mij niet; en de herders overtraden tegen Mij; en de profeten profeteerden door Baäl, en wandelden naar dingen, die geen nut doen."

Natuurlijk moeten we in liefde vermanen, maar dat houd nog steeds in dat we moeten vermanen... :mrgreen:
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 10 jun 2004 15:35

Aragorn schreef:

HIIII, Hij heeft zo'n dik boek geschreven. De Gergem voelde zich aangesproken, en vondt dat hij tweedracht in de gemeente zaaide, dus mocht hij niet meer komen.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 10 jun 2004 16:22

japijo schreef:
Bookman schreef:Voordat er in alle topics over geschreven wordt, dacht ik misschien een idee om er een aparte topic over te openen.

MMM, Barneveld. Is dat niet die kerk waar ze K vd Zwaag geweigerd hebben aan het avondmaal?

En zo gaan ze de geschiedenis in.

persoon a: Ik kom uit Barneveld.

persoon b: O, is dat niet de plaats waarde de GG vd Zwaag van het avondmaal afhield?

:mrgreen:
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 jun 2004 16:43

japijo schreef:
Aragorn schreef:

HIIII, Hij heeft zo'n dik boek geschreven. De Gergem voelde zich aangesproken, en vondt dat hij tweedracht in de gemeente zaaide, dus mocht hij niet meer komen.

Aha, dus tweedracht zaaien=zonde=geen avondmaal. Ik zou gezonde aanzet tot discussie geen tweedracht willen noemen eigenlijk, dat lijkt me meer gelegen aan de reacties van de uitgedaagden, maar goed.

Hoe ging dat dan? Er kwam gewoon een ouderling die zei: "he terug jij!" ofzo?

Terug naar “Archief”