joepie schreef:Het is eigenlijk bedroevend dat je een mentor nodig zou hebben. In die zin, dat je ouders toch je sterkste mentoren zouden moeten zijn.
Op zich heb je gelijk. Maar er zijn situaties waar je ouders je nu eenmaal niet zo goed bij kunnen helpen. Als je ouders midden tussen de christenen wonen, kunnen ze je niet uitleggen hoe jij het conflict met je moslimburen moet oplossen. Als jouw ouders altijd zeker van hun geloof zijn geweest, en jij kampt met hevige twijfel, is het goed om ook eens met anderen te praten. Ik noem maar wat.
Alleen hoe weet je dat een ander verder is in zijn geloof?
Hoe ga je dat bepalen? En moet dat dan perse?
Iedereen heeft wel mensen in de gemeente waar hij tegenop kijkt. Bij mij in de kerk zijn er in elk geval genoeg waarvan ik denk: "waaaaauw, zo goed als die kan vertrouwen op God/evangeliseren/de kinderpreek leiden/zorgen voor andere mensen/de bijbel uitleggen/de gemeente leiden, dat wil ik ook kunnen!" Vervolgens kun je dan een tijdje met die persoon optrekken om wat van hem/haar te leren. En wellicht leert die persoon ook het een en ander van jou.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je op zoek blijft zijn naar Gods wil, en een mentorrelatie zorgt ervoor dat dat zoeken niet verwatert omdat je niet alleen maar met jezelf bezig bent, maar er ook een vriend is die je steunt.
Is het niet zo dat je van elkaar kunt leren?
Ook. Je zou de vriendschapsrelatie van David en Jonathan bijvoorbeeld als een soort 'mentorrelatie' kunnen zien, waarbij twee boezemvrienden elkaar opbouwen en versterken. Ik denk dat je als christen altijd nieuwsgierig moet zijn naar meer van God willen leren. En dat hoeft niet alleen maar door uit de bijbel te lezen, maar ook door van elkaar te leren.
En die boekjes: wie heeft ze geschreven?
Om ze eventueel ook te gaan lezen.
Iedereen een mentor - Paul Stanley en Robert Clinton (verkrijgbaar via Navigatorboeken.nl, maar ook bij verscheidene christelijke boekwinkels)
De een voor de ander - Stephen Gaukroger en David Warren (verkrijgbaar via de boekentafel van IFES)