goddelijke roeping en het krijgen van kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

anne22
Verkenner
Verkenner

goddelijke roeping en het krijgen van kinderen

Berichtdoor anne22 » 17 dec 2002 16:46

Als je trouwt terwijl je studie nog niet klaar is, mag je volgens Alie Hoek voorbehoedsmiddelen gebruiken om te voorkomen dat je zwanger wordt. Want, zo stelt zij, je studie is een goddelijke roeping en die moet je in alle rust kunnen afmaken. Wat vinden jullie ervan? Of nog beter, wat denken jullie dat de bijbel daarover zegt?

Ik vind het zelf erg moeilijk. Heb bijvoorbeeld altijd geleerd dat het huwelijk en het krijgen van kinderen onlosmakelijk verbonden zijn. En ook dat je de consequenties van je gedrag onder ogen moet durven zien. Ok, je wilt trouwen, maar je studie is niet af? Plan het dan zo dat je na de bruiloft binnen negen maanden klaar kan zijn. Maar dit nieuwe standpunt opent nieuwe perspectieven....

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 17 dec 2002 18:11

ik bekijk het heel even vanuit een iets ander oogpunt...Nu gaat het even niet om studie oid. Onze dominee stelt het zo: Als je getrouwd bent is het je plicht om kinderen te krijgen. Volgens hem moet je ook net zolang doorgaan tot het voor de vrouw op doktersadvies niet meer kan/mag. Dus min of meer hetzelfde als jou verhaal (gelijk beginnen zegt hij dus JA op...alleen komt dat doorgaan er nog bij).

Mijn mening:

Je moet, als je graag kinderen wilt binnen je huwelijk, je er denk ik eerst goed op voorbereiden! Kinderen krijgen is niet nix! Sowieso vind ik dat je er het geld voor moet hebben. Je kind moet gewoon genoeg te eten hebben, schone kleren, luiers ed. Dus zoals onze dominee zeggen: Gelijk na het huwelijk aan kinderen gaan denken, vind ik niet juist! Sowieso denk ik dat het goed is om een tijd met zn 2en te zijn, als man en vrouw! Opeens uit huis gaan, een eigen huis en leven krijgen is opzich al een hele verandering! Dat moet je een plekje kunnen geven, en je mag gerust ook van elkaar genieten!

Alleen het standpunt: eerst studie, dan kinderen...Daar hou ik niet zo van. Je kunt het dan dus ook zo zeggen: Eerst die goeie baan, dan kinderen. Nee, ik denk niet dat dat de goede manier is om te denken! Zorg dan dat je je studie al af hebt voordat je gaat trouwen, maar laat het niet voor de kinderwens gaan!

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 17 dec 2002 23:35

janneke schreef:ik bekijk het heel even vanuit een iets ander oogpunt...Nu gaat het even niet om studie oid. Onze dominee stelt het zo: Als je getrouwd bent is het je plicht om kinderen te krijgen. Volgens hem moet je ook net zolang doorgaan tot het voor de vrouw op doktersadvies niet meer kan/mag. Dus min of meer hetzelfde als jou verhaal (gelijk beginnen zegt hij dus JA op...alleen komt dat doorgaan er nog bij).

Hmmzzz.... dus als je dan vroeg trouwt dan heb je op een gegeven moment 30 kinderen ofzo....
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

henkie
Beheerder

Re: goddelijke roeping en het krijgen van kinderen

Berichtdoor henkie » 18 dec 2002 00:37

anne22 schreef:Als je trouwt terwijl je studie nog niet klaar is, mag je volgens Alie Hoek voorbehoedsmiddelen gebruiken om te voorkomen dat je zwanger wordt. Want, zo stelt zij, je studie is een goddelijke roeping en die moet je in alle rust kunnen afmaken. Wat vinden jullie ervan? Of nog beter, wat denken jullie dat de bijbel daarover zegt?

Ik vind het zelf erg moeilijk. Heb bijvoorbeeld altijd geleerd dat het huwelijk en het krijgen van kinderen onlosmakelijk verbonden zijn. En ook dat je de consequenties van je gedrag onder ogen moet durven zien. Ok, je wilt trouwen, maar je studie is niet af? Plan het dan zo dat je na de bruiloft binnen negen maanden klaar kan zijn. Maar dit nieuwe standpunt opent nieuwe perspectieven....

hoi anne,

Ik vind het argument dat je trouwt omdat je van iemand houdt en niet omdat (direct) je kinderen wil, heel erg sterk.

Ik geloof ook niet dat ze het heeft over voorbehoedsmiddelen. Ik neem aan dat het gaat om periodieke onthouding.

Je noemt dat het huwelijk en kinderen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het later krijgen van kinderen, doet hier niets aan af.

De consequenties van je gedrag? Als je daarmee de consequentie bedoelt van 'het houden van', dan denk ik niet direct aan kinderen.

Jouw oplossing kan een oplossing zijn, maar dit kan voor sommige ook te lang duren. Verder zie ik het principiele verschil niet tussen een studie plannen en kinderen plannen.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 18 dec 2002 09:29

Mmmm..... als ik dit allemaal zo doorlees heb ik weer een goede reden gevonden om alleen te blijven :?

'k word hier zo deprie van :cry:

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 18 dec 2002 11:02

Je moet, als je graag kinderen wilt binnen je huwelijk, je er denk ik eerst goed op voorbereiden! Kinderen krijgen is niet nix! Sowieso vind ik dat je er het geld voor moet hebben. Je kind moet gewoon genoeg te eten hebben, schone kleren, luiers ed. Dus zoals onze dominee zeggen: Gelijk na het huwelijk aan kinderen gaan denken, vind ik niet juist! Sowieso denk ik dat het goed is om een tijd met zn 2en te zijn, als man en vrouw! Opeens uit huis gaan, een eigen huis en leven krijgen is opzich al een hele verandering! Dat moet je een plekje kunnen geven, en je mag gerust ook van elkaar genieten!

Alleen het standpunt: eerst studie, dan kinderen...Daar hou ik niet zo van. Je kunt het dan dus ook zo zeggen: Eerst die goeie baan, dan kinderen. Nee, ik denk niet dat dat de goede manier is om te denken! Zorg dan dat je je studie al af hebt voordat je gaat trouwen, maar laat het niet voor de kinderwens gaan

eerst die goeie baan, dan kinderen, of, eerst geld, dan kinderen!
is volgens mij het zelfde.
Als je studie af moet zijn voor je trouwt, kun je dan ook zorgen dat je geld hebt voor je trouwt.
Trouwens, kinderen krijg je, die neem je niet als het jouw uitkomt!

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 18 dec 2002 11:35

En wat zet je dan op het geboortekaartje? als je zo materialistisch denkt moet het denk ik zo:

We ontvingen uit Gods hand, maar op onze tijd, een ...

Klopt toch niet?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 18 dec 2002 16:05

Lotte schreef:En wat zet je dan op het geboortekaartje? als je zo materialistisch denkt moet het denk ik zo:

We ontvingen uit Gods hand, maar op onze tijd, een ...

Klopt toch niet?

:mrgreen:
Grijns...
Ik ben ze nog niet tegen gekomen zo, wel een goede vondst.

Kinderen krijg je.
En dat is mogelijk niet altijd wanneer het jou uitkomt.
Maar wat mag een genadegift van Hem je kosten?
Iets minder luxe? Je studie er aan moeten geven?

Er al eens over nagedacht dat de Heere in wezen dan die beslissing voor je neemt dat het beter voor je is dat het zo loopt? Al zie je dat zelf niet?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 dec 2002 16:30

Al die mensen die hun mond vol hebben over het nemen van kinderen, over het plannen van kinderen etc.:

Denk eens aan al die echtparen die al jaren verlangen naar een kind.

En denk er ook eens aan wat voor pijn je mensen doet als jij ergens zit te verkondigen dat de kinderen nog even niet welkom zijn...

anne22
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anne22 » 18 dec 2002 17:29

Hoi TK,

Ik verkondig toch helemaal niet dat ik die kinderen (nog) niet wil hebben? Ik snap best wat je bedoelt, maar dat is niet de kwestie. Je kan toch ook niet zomaar met de blik op oneidig gaan trouwen en zeggen: 'Kinderen? Ach er zijn ook zoveel huwelijken kinderloos gebleven, dus waarom zouden wij ze wel krijgen???' Maar als ik jou of anderen verdriet heb gedaan: mijn excuses, het was in ieder geval absoluut niet mijn bedoeling.

Enne Janneke, zorgen dat je er klaar voor bent om kinderen te krijgen, zoals jouw dominee zegt, houdt toch automatisch in dat je klaar bent met je studie? Als ik nog met mijn hoofd in de studieboeken zit kan ik niet optimaal voor een kind zorgen. Of wel soms? Dat standpunt ben ik trouwens nog nooit tegengekomen: eerst lekker van elkaar genieten (beetje hedonistisch misschien?) en dan maar kinderen krijgen zoveel als mogelijk (echt een ouderwets standpunt [niet zozeer negatief bedoelt alswel dat je dat nou echt bijna niet meer hoort...]).

Eh, voor de rest ben ik hardstikke blij dat ik kan en mag studeren hoor. Kwam daar dertig jaar geleden maar eens om. Maar soms is het een beetje lastig......

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 18 dec 2002 17:59

Ok, allemaal meningen en iedereen zegt wat ie vindt.
Maar waar komt het idee dat je kinderen moet krijgen in een huwelijk eigenlijk vandaan? Waar haalt de dominee van Janneke zijn idee vandaan?

Welke bijbelgedeeltes sporen ons aan om (zoveel mogelijk?) kinderen te krijgen als christenen en is dit werkelijk de bedoeling? (Ik zelf denk van niet).
Het volk israel werd aangespoord om zich te verspreiden en zich te vermenigvuldigen. Het is wel mooi om het volk van God overal op aarde verspreid te zien leven. Maar de aarde is inmiddels genoeg bevolkt en de kinderen van christenen worden niet vanzelfsprekend ook christenen. Mijns inziens is het dus helemaal niet meer onze opdracht om maar zoveel mogelijk kindertjes te maken om Gods volk maar steeds groter in aantal te maken. Wat is dan wel het idee hierachter en op welke bijbelteksten wordt dit gebaseerd?

Groeten,
Michiel
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 dec 2002 20:01

Borkdude schreef:Het volk israel werd aangespoord om zich te verspreiden en zich te vermenigvuldigen. Het is wel mooi om het volk van God overal op aarde verspreid te zien leven. Maar de aarde is inmiddels genoeg bevolkt en de kinderen van christenen worden niet vanzelfsprekend ook christenen. Mijns inziens is het dus helemaal niet meer onze opdracht om maar zoveel mogelijk kindertjes te maken om Gods volk maar steeds groter in aantal te maken.

Mijn eerste reactie: islamieten doen dat wel zo, het aantal moslims groeit niet zomaar exponentieel

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 18 dec 2002 20:08

Dat is geen antwoord op de vraag: waarom (en op grond van welke bijbelteksten) zou je (veel) kinderen moeten krijgen? Dat vroeg ik me namelijk af. Misschien zou het wel een goede methode zijn, maar als de geloofwaardigheid en de populariteit van het christendom van het vermogen om je voort te planten moet afhangen... hmm, ik weet niet hoor.
Laatst gewijzigd door Borkdude op 18 dec 2002 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 dec 2002 20:10

Borkdude schreef:Dat is geen antwoord op de vraag: waarom (en op grond van welke bijbelteksten) zou je (veel) kinderen moeten krijgen? Dat vroeg ik me namelijk af.

Ik gaf ook geen antwoord, ik denk gewoon af en toe hardop.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 18 dec 2002 20:29

Het is ook nog zo dat in Israel een man veel vrouwen had, dus ook veel kinderen. En de kinderen aan de borst, wat automatisch een voorbehoedmiddel was. soms wel een paar jaar. (Heb ik een boekje over gelezen.) dus...hoeven wij ook niet ieder jaar een kind te krijgen, omdat wij flesvoeding geven. maar deze topic gaat eigenlijk over wanneer krijg je kids.

Terug naar “Archief”