Welke preken worden er bij u gelezen in de leesdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 jun 2004 15:42

Motormuis schreef:
Bookman schreef:
*dacht dat dit topic geopend was om beeld te krijgen van de leesdiensten, niet om te horen dat de dominee van de Gereformeerde Gemeente Houten "afgezeikt" wordt.* En dat alleen de gemeenten op de Veluwe goed zouden zijn, dai is onzin, het is er behoudener maar als je ze naar hun geloofsleven vraagt, is je blijdschap snel getempert

Tsja, het is weliswaar een forum, en iedereen is vrij om z'n gedachten te ventileren. Maar toch begrijp ik het gewoon niet als er mensen zijn die "tegen" zijn preken zijn. Ik vraag me dan echt af of je het wel begrijpt. Maar goed, wie ben ik

Nadat het Woord vlees is geworden lijken honderden kerken en nominaties er gehakt van te maken.

Omdat ze heel bekrompen zijn in hun gedachten. En niet kunnen relativeren. Daarom. Het is nog altijd zo geweest binnen Refoland, dat als je op de kansel niet gek genoeg doet, niet hard genoeg roept, niet steeds MENSSSSSSSSSSSEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE roept dan ben je geen goede dominee. En aangezien Ds. V/d Net zo achterlijk gelukkig niet doet, is hij in veler ogen geen goede dominee. Hij speelt te weinig toneel. En dat is alles beste Motormuis. Dus zijn ze niet tegen de inhoud van zijn preken, maar zijn stem klinkt niet "zwaar"genoeg. En dan ben je al 'afgezeikt'bij de eerste regel... :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 08 jun 2004 15:47

huh? Nou, onze dominee, die inmiddels weg is...( :cry: ) was ook niet zo, zoals je hier schreef, maar hij wordt wel als heel wat zwaarder dan ds. vd Net beschouwd geloof ik :wink: :
Het is nog altijd zo geweest binnen Refoland, dat als je op de kansel niet gek genoeg doet, niet hard genoeg roept, niet steeds MENSSSSSSSSSSSEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE roept dan ben je geen goede dominee. En aangezien Ds. V/d Net zo achterlijk gelukkig niet doet, is hij in veler ogen geen goede dominee.
Afbeelding

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 15:55

Tsja, misschien heb je gelijk. Gelukkig is lang niet iedereen zo.

Maar als ik hoor wat sommige ("rechtse") dominees roepen, ongelooflijk. En daar smullen de echte refo's van, dat zou dan waarheid zijn. Misschien is dat ook waarheid, maar ik krijg er rillingen van.

Dominee Wink uit V'daal bijv, GGN buiten verband, roept regelmatig zijn gemeente toe dat ze "brandhout voor de hel zijn". En zijn gebed begon hij onlangs nog met "verdoemelijk, verdoemelijk, we zijn allemaal verdoemelijk". En dan op zo'n manier met allerlei uithalen en langgerekte kreten. Echt ongelooflijk.

Nu realiseer ik me dat ik misschien ook wel aan het veroordelen ben. Tsja, ik laat het toch maar staan.......... :shock:
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 15:58

Daphne schreef:huh? Nou, onze dominee, die inmiddels weg is...( :cry: ) was ook niet zo, zoals je hier schreef, maar hij wordt wel als heel wat zwaarder dan ds. vd Net beschouwd geloof ik :wink: :

Ach, zwaarder, zwaarder, hij legde misschien wat andere accenten. Ik denk dat het voor veel Gergemmers de uitdaging is om te proberen niet met een bepaald vooroordeel naar dominees te gaan luisteren, maar je continu af te vragen wat jij ermee gaat doen. Dan bereik je meer volgens mij.
Geen commentaar

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 08 jun 2004 16:00

Motormuis schreef:
Daphne schreef:huh? Nou, onze dominee, die inmiddels weg is...( :cry: ) was ook niet zo, zoals je hier schreef, maar hij wordt wel als heel wat zwaarder dan ds. vd Net beschouwd geloof ik :wink: :

Ach, zwaarder, zwaarder, hij legde misschien wat andere accenten. Ik denk dat het voor veel Gergemmers de uitdaging is om te proberen niet met een bepaald vooroordeel naar dominees te gaan luisteren, maar je continu af te vragen wat jij ermee gaat doen. Dan bereik je meer volgens mij.

Ja, daar heb je denk ik wel gelijk in. Als je een keer een andere dominee hebt, ga je toch te snel vergelijken (als ik naar mezelf kijk tenminste... :oops: )
Afbeelding

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 16:04

Precies, ik ook :oops:

Kan merken dat het bij mij ook niet te rechts moet zijn, of mijn stekels gaan ook overeind. Maar ook niet te links. Ik wil gewoon een bijbelse preek. Ik kan heel slecht tegen "Gods volk leert het zo". Ik geloof liever in de Bijbel.........
Geen commentaar

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 08 jun 2004 16:11

Motormuis schreef:pffff, jij bent echt bloedserieus. misschien goed om te weten dat niet alles serieus bedoeld wordt.......

Ik denk dat dit zaken zijn waar je wel serieus mee om moet gaan.
af en toe een prikel geven is weer iets anders.

En van mij hoeft echt niet iedereen in het donkerblauw naar de kerk.
Want dat heb ik nog niet in de Bijbel gevonden.

Maar laten we maar terug gaan naar het onderwerp
de preek van afgelopen zondag was bij ons van wijlen ds. Vergunst

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 16:15

wh schreef:
Motormuis schreef:pffff, jij bent echt bloedserieus. misschien goed om te weten dat niet alles serieus bedoeld wordt.......

Ik denk dat dit zaken zijn waar je wel serieus mee om moet gaan.
af en toe een prikel geven is weer iets anders.

En van mij hoeft echt niet iedereen in het donkerblauw naar de kerk.
Want dat heb ik nog niet in de Bijbel gevonden.

Maar laten we maar terug gaan naar het onderwerp
de preek van afgelopen zondag was bij ons van wijlen ds. Vergunst

geloofszaken moet je serieus nemen, kerkverbanden mag je best satirisch behandelen vind ik. zijn toch menselijke instellingen en menselijke scheuringen...

maar goed, ben blij dat ik ook met een oranje broek naar de kerk mag van je :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 08 jun 2004 16:16

[
maar goed, ben blij dat ik ook met een oranje broek naar de kerk mag van je :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:[/quote]

Niet alles wat oranje is, is goed.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 16:18

wh schreef:[
maar goed, ben blij dat ik ook met een oranje broek naar de kerk mag van je :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Niet alles wat oranje is, is goed.[/quote]

okay, nieuwe poging. ik mag wel met een rode broek naar de kerk............. wel lastig zeg :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 08 jun 2004 16:18

Niet alles wat oranje is, is goed.[/quote]

ook niet alles wat zwart of donkerblauw is :wink:
Afbeelding

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 16:21

Daphne schreef:

Niet alles wat oranje is, is goed.

ook niet alles wat zwart of donkerblauw is :wink:[/quote]

precies, zit ook nogal wat hoogmoed tussen. "kijk mij eens lekker donkerblauw wezen", ik ben toch wel beter dan die gast daar in z'n spijkerbroekie.......
Geen commentaar

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 08 jun 2004 16:24

pcies, zo is het bij ons in de kerk vaak... 8) :oops:
Mensen die er niet 'netjes' genoeg uitzien, worden van top tot teen bekeken en de hoofden worden direct bij elkaar gestoken... :(
Afbeelding

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 jun 2004 16:48

Voor alle duidelijkheid: Ds. C. Sonneveld is wel de laatste die ik wens te bekritiseren. Daar is echt geen reden voor. Een hele fijne kerel met een heldere kijk op actuele problemen. Zijn stukjes in de Saambinder zetten je altijd weer aan het denken, er ligt een duidelijke boodschap in. Er zijn wel mindere in Veenendaal................. :roll:
En ik vind het jammer dat hij meende de roepstem naar Canada te moeten volgen. Maar goed, zit ik daar beetje off-topic te kletsen. On topic maar weer.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 12 jun 2004 10:25

Bookman: ik kom ook uit Terneuzen, maar in de (Oud)GerGem in NEd hebben ze toch altijd leesdienst, al dan niet 3x per dag?(volgens de PZC dan)
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Terug naar “Archief”