De PKN - Een maand later

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 11:08

japijo schreef:Op jou vijandige onzinnige post reageer ik dus niet meer. Mijn argumenten zijn duidelijk. Klaas is ook heel duidelijk PKN'er. Zijn visie vindt ik echter gezond. Ik geloof dat jij heel erg ziek bent. Ga maar door zo met je haat, en je zult heel ver komen. Christus staat al met zijn armen wijd opengespreid om jouw activisme binnen te halen.

Hou jij je oogklepjes lekker op en je oordopjes in en blijf lekker jezelf. Het komt waarschijnlijk helemaal goed met jou.

En wie ben JIJ dat je Christus op dergelijke wijze nog even kunt beschrijven?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 jun 2004 11:11

Japio,

Je hebt het over liefde voor elkaar. Mijns inziens is menselijke liefde afhankelijk van twee partijen. Laten we dus ook die liefde naar elkaar uitstralen. Dat geldt net zo goed voor jou (als niet-PKN) als voor mij (PKN).

Als we nu eens zouden stoppen om elkaar hier dingen te verwijten die misschien niet gegrond zijn, dan komt het met de liefde voor elkaar wel goed.

Als jij er van overtuigd bent dat God de kerk leidt dan moet je ervan uitgaan dat het goed komt, ook al krijg jij geen kerkgebouw. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zeker in de kerkelijke wereld.

Ik zal stoppen om negatief te doen over de HNHK, doe jij het dan over de PKN, dan zijn we al een eind onderweg om elkaar de liefde te verklaren.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 11:11

Optimatus schreef:
japijo schreef:Op jou vijandige onzinnige post reageer ik dus niet meer. Mijn argumenten zijn duidelijk. Klaas is ook heel duidelijk PKN'er. Zijn visie vindt ik echter gezond. Ik geloof dat jij heel erg ziek bent. Ga maar door zo met je haat, en je zult heel ver komen. Christus staat al met zijn armen wijd opengespreid om jouw activisme binnen te halen.

Hou jij je oogklepjes lekker op en je oordopjes in en blijf lekker jezelf. Het komt waarschijnlijk helemaal goed met jou.

En wie ben JIJ dat je Christus op dergelijke wijze nog even kunt beschrijven?

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest. Ik hekel je activisme om de bezwaarden zo hard mogelijk onderuit te halen, en zoveel mogelijk af te pakken. Dat is echt onheilige ijver voor God. Ik weet wel heel zeker dat Christus dat nooit en nooit wil. Gooi je activisme maar van je af en zoek eenheid in Christus. Dat is nuttiger dan ons de grond in te trappen.!! :cry:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 11:13

Sabra schreef:Japio,

Je hebt het over liefde voor elkaar. Mijns inziens is menselijke liefde afhankelijk van twee partijen. Laten we dus ook die liefde naar elkaar uitstralen. Dat geldt net zo goed voor jou (als niet-PKN) als voor mij (PKN).

Als we nu eens zouden stoppen om elkaar hier dingen te verwijten die misschien niet gegrond zijn, dan komt het met de liefde voor elkaar wel goed.

Als jij er van overtuigd bent dat God de kerk leidt dan moet je ervan uitgaan dat het goed komt, ook al krijg jij geen kerkgebouw. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zeker in de kerkelijke wereld.

Ik zal stoppen om negatief te doen over de HNHK, doe jij het dan over de PKN, dan zijn we al een eind onderweg om elkaar de liefde te verklaren.

Dank je Sabra.
Ik weet dat het bij mezelf moet beginnen. Ik ben ook niet negatief tegen PKN'ers zoals jou. Ik hoop dat we samen God niet in de weg staan met onze keuze.
Ik stop met mijn hatelijkheid tegen de PKN. Als ik per ogeluk weer begin, waarschuw je me dan effe. :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2004 11:16

Volgens het samenwerkingscontract

Mag ik even een balletje terugkaatsen? Als er een samenwerkingscontract is opgesteld dan ga ik ervan uit dat dit door een meerderheid ondersteund wordt. Als binnen dat contract (of de afspraken er omheen) dan de mogelijkheid bestaat dat 1/4 de rest blokkert, wie ben jij dan om te klagen? Dat is dan toch wat de meerderheid wilde?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 11:16

japijo schreef:Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest. Ik hekel je activisme om de bezwaarden zo hard mogelijk onderuit te halen, en zoveel mogelijk af te pakken. Dat is echt onheilige ijver voor God. Ik weet wel heel zeker dat Christus dat nooit en nooit wil. Gooi je activisme maar van je af en zoek eenheid in Christus. Dat is nuttiger dan ons de grond in te trappen.!! :cry:

Ik denk dat het weinig zin heeft elkaar te verketteren. Ik wil alleen maar aangeven dat ik de lijn van het kerkelijk recht probeer de volgen als het gaat om het instituut kerk.

Zoek eenheid in Christus? Dat is precies een van mijn drijfveren om ook buiten de PKN als organist actief te zijn (in de Oud-Katholieke Kerk). Daar zit namelijk ook wel eens wat waarheid.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 11:22

Optimatus schreef:
japijo schreef:Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest. Ik hekel je activisme om de bezwaarden zo hard mogelijk onderuit te halen, en zoveel mogelijk af te pakken. Dat is echt onheilige ijver voor God. Ik weet wel heel zeker dat Christus dat nooit en nooit wil. Gooi je activisme maar van je af en zoek eenheid in Christus. Dat is nuttiger dan ons de grond in te trappen.!! :cry:

Ik denk dat het weinig zin heeft elkaar te verketteren. Ik wil alleen maar aangeven dat ik de lijn van het kerkelijk recht probeer de volgen als het gaat om het instituut kerk.

Zoek eenheid in Christus? Dat is precies een van mijn drijfveren om ook buiten de PKN als organist actief te zijn (in de Oud-Katholieke Kerk). Daar zit namelijk ook wel eens wat waarheid.

Ik wijs je op wat ik met Sabra afgesproken heb. Ga dus ook niet verder met de kerkrechtelijke discussie waar ik en Jan Post die daar op gepromoveerd is met het boek "een sikkel in een vreemde oogst" heel anders over denken.

Tevens ontken ik ook niet dat God niet werkt in de Rooms Katholieke kerk. De oud Katholieke kerk zegt me niets. Antoine Bodar is een roomse katholieke plebaan die mijn sympathie heeft. Wat dat betreft kijk ik over kerkmuren heen. Eenheid in Christus is veel belangrijker dan eenheid op aarde, zeker als die ook nog eens met ruzie gepaard gaat.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 11:25

De Oud-Katholieke Kerk is een Kerk die erg lijkt op de Church of England. Katholiek, maar nationaal georiënteerd. Door Rooms-Katholieken wel eens afwijzend misvierende protestanten genoemd.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 11:27

Optimatus schreef:De Oud-Katholieke Kerk is een Kerk die erg lijkt op de Church of England. Katholiek, maar nationaal georiënteerd. Door Rooms-Katholieken wel eens afwijzend misvierende protestanten genoemd.

OK. Lijkt het veel op de RKK, of is het alleen de mis die er gevierd wordt?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 08 jun 2004 12:05

Sabra,
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar, maar hoe kunnen wij dat gestalte geven? Misschien moet het toch van de leken komen en moeten wij onze voorgangers vragen om te stoppen elkaar te bestoken. Dat geldt ook voor de leidinggevenden, synode en NHkerk in Hers. Verband.
Hoe moeten wij dat nu doen? Hier ben ik niet gerust op. Maar wij kunnen hier op dit forum vast beginnen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 jun 2004 12:16

Ik word erg moe van de verwijten die over en weer gemaakt worden. Is het nu zo moeilijk om in liefde met elkaar samen te leven.

In mijn ogen niet. Maar het ego van veel predikanten/ouderlingen is in mijn ogen dusdanig groot dat men niet durft terug te komen op gedane uitspraken omdat men bang is status of autoriteit te verliezen. Dit geldt mijns inziens voor zowel de PKN als HNHK.

Als men elkaar ruimte zou gunnen, op zowel materieel als geestelijk vlak dan zouden ze niet in haat met elkaar leven.
In mijn ogen is het haat, omdat het geen liefde is. In mijn beperking denk ik dat God niet blij is met de PKN en de HNHK. Volgens mij heeft Hij zijn handen ervan af getrokken, omdat de menselijke rotzooi rond deze kwestie alsmaar groter wordt.

Ik kan niet begrijpen dat predikanten en ouderlingen de centrale leer van Jezus niet begrijpen. Jezus zegt niet voor niets dat Liefde hetgeen is wat wij als gelovigen moeten nastreven. Liefde is in deze kwestie ver te zoeken.

Ik kan dominees en ouderlingen die haat uitstralen dan ook niet meer serieus nemen. Ik noem dit haat omdat dit het tegenovergestelde van liefde is, en de liefde ontbreekt. Wat mij betreft heeft de kerk zoals deze zich manifesteert in deze kwestie dan ook afgedaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 12:45

japijo schreef:
Optimatus schreef:De Oud-Katholieke Kerk is een Kerk die erg lijkt op de Church of England. Katholiek, maar nationaal georiënteerd. Door Rooms-Katholieken wel eens afwijzend misvierende protestanten genoemd.

Zal ik je later even per PB uitleggen, staat ergens al op dit forum, maar ik weet niet meer precies waar. Moet nu echter weg (universiteit kost tijd).

Kijk anders eens op www.okkn.nl

Overigens, het was niet de bedoeling je het bloed onder de nagels vandaan te halen. Als dat wel gebeurd is, mijn oprechte verontschuldigingen :-)

Ik schenk wel even wat thee in.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 13:03

Optimatus schreef:
japijo schreef:

Zal ik je later even per PB uitleggen, staat ergens al op dit forum, maar ik weet niet meer precies waar. Moet nu echter weg (universiteit kost tijd).

Kijk anders eens op www.okkn.nl

Overigens, het was niet de bedoeling je het bloed onder de nagels vandaan te halen. Als dat wel gebeurd is, mijn oprechte verontschuldigingen :-)

Ik schenk wel even wat thee in.

Dank je, Wordt weer helemaal warm. haat is weer helemaal weg.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 14:43

Zie je wel, thee is het middel om vrienden te worden en te blijven :)

Terug naar “Archief”