De PKN - Een maand later

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jun 2004 22:01

Je moet een zijn ja. Een in geest en waarheid. niet een zijn ten koste van de waarheid. Als Gods woord heel duidelijk niet meer het onvoorwaardelijke gezag heeft in die gecreeerde eenheid, is het geen eenheid in geest en waarheid.

oke, ik respecteer dat. maar zou wel graag jou antwoord van God daarop zien. (teksten in de bijbel)

Voor mij is het heel duidelijk. Gods woord zegt er wat mij betreft genoeg over. Leden van de PKN interpreteren het op een andere manier. Ik veroordeel ze niet. Ik kan me er helaas niet in vinden. De weg die ik nu ga is begaanbaar, en is voor mij de weg door God gewezen. Ik laat me hierbij leidden door Zijn woord. Gods woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.

Oke dat het fout is oke. maar wat is dan jou taak? er uit stappen of blijven om de Gods eer te herstellen. Ik zou graag willen weten waarom je gekozen hebt om je afteschijden. Ik respecteer je keuze helemaal hoor, maar zo'n keuze moet je maken met God. Dus ik hoor graag waarom je nou gekozen hebt om je af te scheiden.
Ik vindt het persoonlijk wel een hele verantwoordelijkhied als je er uitstapt. Laat je dan niet een taak liggen? offe.. is het goed dat je er uit stapt. Wat denkt God daarover? en hoe heeft Hij jou dat bekent gemaakt? Jou keuze moet wel gebaseerd zijn op Zijn wil. net zo goed een PKN er zijn keuze gebaseerd moet zijn op Zijn wil.

Wat God wil! Bij beide partijen zul je een ander antwoord vinden. Ik geef hier dus geen antwoord op. Ik respecteer de andere partij, en begrijp hun beweegredenen. Helaas zijn er ook mensen die uit pure frustatie schelden en spotten met alles wat bezwaard is. Ik ben dankbaar dat op dit forum die haat niet te vinden is. Laat ons, al is het in de kerk niet meer mogelijk, een zijn in God.

ik vindt het een mooi uitgangspunt. Ik geloof ook dat God niet die verdeeldheid wil. En dat hij in elke gemeente (of het nou de afgescheidenen zijn of de PKNers) knechten van Hem wil hebben. Hij wil niet dat de PKN in elkaar zakt. En Hij wil net zo goed niet dat mensen die bezwaard zijn in elkaar zakken. Voor elke gemeente zijn leiders, en mensen nodig. En ik geloof vast dat God verschillende keuze werkt in het leven van bijv dominees. (de ene dominee gaat wel mee en de andere niet) Maar daarom dus mijn vraag: waarom weet jij dat je niet mee moest gaan met de PKN?

Ik begrijp je vragen. Ze gaan echter heel diep. Het is een persoonlijke zaak, die je in het gebed met God bespreekt.

tuurlijk is dat persoonlijk. Maar ik denk dat het goed is om van allebij de kanten iets te horen van hun reden om mee te gaan of juist niet. Als de keuze samen met God is geweest is het goed geweest. Daarom zou ik het mooi vinden als jij jou persoonlijke reden of keuze neerlegt. Wat heeft God jou duidelijk gemaakt waarom je af moest scheiden?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 07 jun 2004 22:23

Optimatus,
Ik kan niet begrijpen dat je niet samen een gebouw kunt delen. Ik weet dat in andere plaatsen waar de verhouding net anders is, het ook geen koek en ei is. Maar in Elspeet waar de PKN gemeente ver in de minderheid is, mogen ze toch gebruik maken van de kerk, maar hoe lang het daar "goed" gaat is de vraag. Wij hebben op de veluwe een classicale kerkbode, die verdeeld is in: het eerste gedeelte is voor de PKN gedeelte en het tweede dus voor de Hersteld Hervormden. Nu doet de situatie zich voor dat een PKN predikant voorgaat in een Herstel Herv. gemeente, dan gaat hij dat uitleggen waarom hij dat doet. Ik ben bang dat straks de hele boel uit elkaar spat. Advocaten die kunnen straks een goede boterham verdienen. Hoe kunnen wij verkomen dat dat gebeurt. Ik ben een voorstander om gewoon te tellen als het half om half is, de boel verdelen, afspraken maken en proberen normaal met elkaar om te gaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 22:37

waarnemer schreef:Optimatus,
Ik kan niet begrijpen dat je niet samen een gebouw kunt delen. Ik weet dat in andere plaatsen waar de verhouding net anders is, het ook geen koek en ei is. Maar in Elspeet waar de PKN gemeente ver in de minderheid is, mogen ze toch gebruik maken van de kerk, maar hoe lang het daar "goed" gaat is de vraag. Wij hebben op de veluwe een classicale kerkbode, die verdeeld is in: het eerste gedeelte is voor de PKN gedeelte en het tweede dus voor de Hersteld Hervormden. Nu doet de situatie zich voor dat een PKN predikant voorgaat in een Herstel Herv. gemeente, dan gaat hij dat uitleggen waarom hij dat doet. Ik ben bang dat straks de hele boel uit elkaar spat. Advocaten die kunnen straks een goede boterham verdienen. Hoe kunnen wij verkomen dat dat gebeurt. Ik ben een voorstander om gewoon te tellen als het half om half is, de boel verdelen, afspraken maken en proberen normaal met elkaar om te gaan.

Dat klinkt op zich wel ernstig. Misschien kunnen ze waterdichte afspraken maken over het huren van de PKN-gebouwen. Op zich moet dat niet tot grote problemen leiden, ALS er maar waterdichte afspraken gemaakt worden. Misschien is het ook niet al te praktisch dat een PKN-predikant voorgaat in een HH gemeente. Maar ik zal meteen toegeven, dat ik met de situatie op de Veluwe geheel ongekend ben, dus mijn oordeel heeft weinig gewicht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 08:46

Antwoord op Hijwel,

Allereerst moet ik zeggen dat God al helemaal niet op verandering staat te wachten.
Zie maar in Spreuken 24:1 Mijn zoon! Vrees den Heere en den koning; vermeng u niet met hen die naar verandering staan;
Vervolgens zie ik dat de Bijbel onvoorwaardelijk is in de volgende tekst:
Johannes 17:1 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid. Dat betekent voor mij dat ik de zaken die in de grondslag zijn vastgelegd en tegen Gods woord ingaan niet kan aanvaarden, op grond van deze tekst.

Voor mij is het duidelijk dat het een onbegaanbare weg is als ik Gods woord er op na sla. Het is voor mij ook geen optie om wel mee te gaan, want daarbij aanvaardt ik de grondslag en verwerp ik de oude grondslag waaraan de drie formulier van enigheid exclusief verbonden waren. Op deze grondslag hebben de martelaren geleefd en hebben die vast gehouden en met hun leven betaald. Wie ben ik om dat te verloochenen???? Wij hoeven ons leven er niet om te verliezen, maar voeren zo even een nieuwe grondslag in omdat het meer ruimte biedt, om buitenkerkelijke handelingen te verrichten.
Misschien dat het nu iets begrijpelijker voor je geworden is waarom ik niet meega en kan.
Bovendien zie ik ook niet dat we afscheiden omdat we op die oude grondslag blijven staan, en de PKN een nieuwe grondslag aanvaardt. Daar is echter al vaker over gediscussieerd.

Nu rest mij nog te zeggen dat we bidden om de inwerking van Gods Geest in de HNHK. Wij hebben zelf ook gezondigd. Toen las ik laatst over een bidstond voor 18 december, waar gepreekt werd over de volgende tekst uit Psalm 85:5 Breng ons weder, o God onzes heils! En doe te niet Uw toornigheid over ons.
Dat begon bij de verootmoediging, bij onszelf. Zo moeten we altijd de schuld bij ons zelf zoeken. Dan komt God, om ons te troosten.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 08:48

waarnemer schreef:Optimatus,

Daar vechten de herstelden ook voor in de verklaring voor recht. De kerkelijke goederen verdelen naar het aantal kerkgangers wat wel of niet meegaat. De eerlijkste methode lijkt me, krijg je ook geen ruzie.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 jun 2004 10:03

japijo schreef:
Nee. We konden altijd blijven omdat de Bijbel niet tegengesproken werd. Nu het homohuwelijk gerechtvaardigd is, er zelfs een Goddelijke zegen over uitgesproken wordt in de kerk, terwijl de Bijbel zegt dat het een gruwel in Gods ogen is, is het voor mij persoonlijk onmogelijk om te blijven.

Sorry, maar wat een onzinnig argument. Dit kan allang in de Hervormde Kerk.

Je praat gewoon die mensen na die dit gebruiken als een argument om de PKN te verlaten omdat men niet kan uitleggen wat er anders mis is aan de PKN.

Men heeft de mond vol over de Barmer Thesen en de Augsburgse Confessie, en dat die in strijd zijn met de gereformeerde belijdenis, maar men weet niet eens wat de eerste twee staat. Vandaar dat men maar het homo-argument gebruikt. Zwak, zeer zwak.
Laatst gewijzigd door Sabra op 08 jun 2004 10:14, 3 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 10:06

japijo schreef:
Daar vechten de herstelden ook voor in de verklaring voor recht. De kerkelijke goederen verdelen naar het aantal kerkgangers wat wel of niet meegaat. De eerlijkste methode lijkt me, krijg je ook geen ruzie.

Er ligt een gerechtelijke uitspraak dat de goederen aan de PKN toebehoren. Dus daar kan geen sprake van zijn.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 10:12

Sabra schreef:
japijo schreef:
Nee. We konden altijd blijven omdat de Bijbel niet tegengesproken werd. Nu het homohuwelijk gerechtvaardigd is, er zelfs een Goddelijke zegen over uitgesproken wordt in de kerk, terwijl de Bijbel zegt dat het een gruwel in Gods ogen is, is het voor mij persoonlijk onmogelijk om te blijven.

Sorry, maar wat een onzinnig argument. Dit kan allang in de Hervormde Kerk.

Je praat gewoon die mensen na dit gebruiken als een argument om de PKN te verlaten omdat men niet kan uitleggen wat er anders mis is aan de PKN.

Men heeft de mond vol over de Barmer Thesen en de Augsburgse Confessie, maar men weet niet eens wat daarin staat. Vandaar dat men maar het homo-argument gebruikt. Zwak, zeer zwak.

Wat een onzin klets jij. Tuurlijk gebeurde het allang. Het was alleen wel illegaal. Nu heeft het een rechtsgrond gekregen. Anders lees je voortaan eerst even de forums door voordat je ergen tussen in komt, wat we allang behandeld hebben.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 10:14

Toch opvallend hoevaak paus en gereformeerde gezindte het eens zijn:
geen vrouwen in het ambt
geen homohuwelijk
grote aanhang van Paulus...

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 10:15

Optimatus schreef:
japijo schreef:

Er ligt een gerechtelijke uitspraak dat de goederen aan de PKN toebehoren. Dus daar kan geen sprake van zijn.

Het rapport om de eenheid en de heelheid van de kerk. Je weet even goed dat het zo oneerlijk als de pest is. De kerkgangers hebben jarenlang samen geld in het laatje gebracht. Nu zal de PKN het even stelen. Zelfs de onkerkelijken zeggen dat het heel duidelijk stelen is. Ik ken heel wat mensen die totaal onkerkelijk zijn, maar die me bemoedigen als kerkelijk lid van de HNHK dat we moeten vechten voor onze eigen spulletjes. Ze zeggen, die voormannen van de PKN zijn rijp voor een gesticht. Duidelijke taal lijkt me!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 10:21

Vreemd, ik ken ook een hele berg onkerkelijken die juist het tegendeel beweren: de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk had een grote hoeveelheid goederen die zij inbracht in onze nieuwe Protestantse Kerk in Nederland. De Nederlandse Hervormde Kerk was immers eigenaar van die goederen. Nu een aantal mensen niet tot de juridische en rechtmatige (synodemeerderheid was groot genoeg) opvolger van de Nederlandse Hervormde Kerk, namelijk de Protestantse Kerk in Nederland, toe wenst te treden moet dat aantal mensen niet vreemd opkijken dat de goederen in handen blijven van de opvolger van de Nederlandse Hervormde Kerk, namelijk de Protestantse Kerk in Nederland.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 jun 2004 10:24

japijo schreef:

Wat een onzin klets jij. Tuurlijk gebeurde het allang. Het was alleen wel illegaal. Nu heeft het een rechtsgrond gekregen. Anders lees je voortaan eerst even de forums door voordat je ergen tussen in komt, wat we allang behandeld hebben.

En alleen vanwege deze bepaalde rechtsgrond stap jij uit een kerk? Dat maak jij mij niet wijs.
Het eerste argument dat ik aanhaalde, over de Barmer Thesen en de Augsburgse Confessie, is helemaal nog niet behandeld.

Het meeste bevreemdend vind ik nog wel dat er predikanten zijn die eerst mordicus tegen de PKN waren, en dat nu opeens niet meer zijn en gewoon lekker in de PKN zitten.
Geld is voor hen een belangrijker drijfveer dan principes. Althans, zo lijkt het.

De mensen moeten de eigendommen gewoon verdelen, dan heb je ook geen gezeur. Het slaat toch nergens op de christenen onderling ruzie gaan maken en naar de rechter stappen om wat gebouwen.
Volgens mij lacht er maar één iemand in zijn vuistje.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 10:24

Optimatus schreef:Vreemd, ik ken ook een hele berg onkerkelijken die juist het tegendeel beweren: de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk had een grote hoeveelheid goederen die zij inbracht in onze nieuwe Protestantse Kerk in Nederland. De Nederlandse Hervormde Kerk was immers eigenaar van die goederen. Nu een aantal mensen niet tot de juridische en rechtmatige (synodemeerderheid was groot genoeg) opvolger van de Nederlandse Hervormde Kerk, namelijk de Protestantse Kerk in Nederland, toe wenst te treden moet dat aantal mensen niet vreemd opkijken dat de goederen in handen blijven van de opvolger van de Nederlandse Hervormde Kerk, namelijk de Protestantse Kerk in Nederland.

Diepe, diepe zucht. Het oude juridische praatje van Optimatus wordt ik wel zo moe van.
Ik heb het radio intervieuw gehoord tussen preses van HNHK en preses van PKN. Zelfs Sjors Frohlich verbaasde zich over de niet van de tijd zijnde opstelling van de PKN. Sjors is nou iet direkt christelijk als ik hem zo altijd hoor, dat ging hem echter te ver.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 10:29

Sabra schreef:
japijo schreef:

En alleen vanwege deze bepaalde rechtsgrond stap jij uit een kerk? Dat maak jij mij niet wijs.
Het eerste argument dat ik aanhaalde, over de Barmer Thesen en de Augsburgse Confessie, is helemaal nog niet behandeld.

Het meeste bevreemdend vind ik nog wel dat er predikanten zijn die eerst mordicus tegen de PKN waren, en dat nu opeens niet meer zijn en gewoon lekker in de PKN zitten.
Geld is voor hen een belangrijker drijfveer dan principes. Althans, zo lijkt het.

De mensen moeten de eigendommen gewoon verdelen, dan heb je ook geen gezeur. Het slaat toch nergens op de christenen onderling ruzie gaan maken en naar de rechter stappen om wat gebouwen.
Volgens mij lacht er maar één iemand in zijn vuistje.

Sabra, Ik heb toch ook aangegeven dat dat niet de enige reden is, maar wel een heel belangrijke.
Wat jij aangeeft, dat de mensen de eigendommen gewoon moeten verdelen ben ik van harte met jou eens. Ik vind het zeer, zeer onchristelijk dat de PKN het gewoon allemaal af probeert te jatten. Ook van de gemeenten die unaniem meegaan in de PKN. De manier waarop kerkgangers uit de kerk gezet worden terwijl er kerken leegstaan waar ze gewoon inkunnen, stuit me vreselijk tegen de borst. Wat verschrikkelijk onchristelijk om mensen zo te proberen te onthouden van de eredienst.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 10:30

Je kunt zuchten wat je wilt, gewaardeerde (en dat meen ik serieus) opponent, maar als er een gerechtelijke uitspraak over is geschied EN er ook nog een grote meerderheid van de synode achter staat, dan zijn de consequenties van niet met de PKN meegaan toch voor hen die niet meegaan?

Als jij ontslag neemt bij een bedrijf en je begint voor jezelf, neem je toch ook niet je oude bureau mee? Dan begin je opnieuw.

Terug naar “Archief”