De wil van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 08:46

Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen. Heb jij nooit last van deze tekst?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 08:54

Het Weermannetje schreef:Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen. Heb jij nooit last van deze tekst?

wel als ik Jezus Christus niet had. En wel als Jezus zichzelf niet met de wereld had verzoend. Wel als de engelen niet hadden gezongen; vrede op aarde in de mensen een welbehagen.

Maar Jezus Christus is de vervuller van de wet. Alleen door Hem zijn wij niet vervloekt. "Er is geen verdoemenis voor hen die in Jezus Christus zijn"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 09:09

Ja, maar heb je geen last van deze tekst als je nu eens zondigt?

joepie

Berichtdoor joepie » 08 jun 2004 09:16

Deut 4:24= Want de HERE, uw God, is een verterend vuur, een naijverig God.
Hebr. 12:29= want onze God is een verterend vuur.
Jes. 57:17= Om de ongerechtigheid zijner hebzucht was Ik toornig en sloeg het (volk), terwijl Ik Mij in toorn verborg, maar het wendde zich af en ging zijn eigengekozen weg.

En dan artikel 13 van de ned. Geloofsbelijdenis:
Van Gods voorzienigheid, en regering aller dingen, en rechtvaardige besturing der zonden en kwaden
Wij geloven, dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, dezelve niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, maar ze alzo bestuurt en regeert naar Zijn heilige wil, dat in deze wereld niets geschiedt zonder Zijn bevel, hoewel God noch oorzaak is, noch schuld heeft aan de zonde, die daar geschiedt. Want zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardig zijn werk beschikt en doet, wanneer ook de duivelen en goddelozen onrechtvaardig handelen. En, aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des menselijke verstands, dat willen wij niet nauwkeurig onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan, maar wij aanbidden met allen ootmoed en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende, dat wij leerjongens van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen te overtreden. Deze leer geeft ons een onuitsprekelijke troost, als ons door dezelve geleerd wordt, dat ons niets bij toeval overkomen kan, maar door de beschikking van onze goedertieren en hemelse Vader, Die voor ons waakt met een vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn macht, zodat niet ÈÈn haar van ons hoofd (want die zijn alle geteld) en niet ÈÈn vogel op de aarde valt, zonder de wil onzes Vaders, waarop wij ons verlaten, wetende, dat Hij de duivelen in toom houdt en al onze vijanden, die ons, zonder zijn toelating en wil, niet beschadigen kunnen.

God is om dezelfde reden boos als wij mensen. Omdat we iets doen wat niet goed is voor ons. En als ik boos ben is dat ook vanuit mijn liefde voor mijn kinderen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 09:16

Het Weermannetje schreef:Ja, maar heb je geen last van deze tekst als je nu eens zondigt?

nee, want ik weet dat ik niet meer verloekt ben bij God.
Ik weet dat ik wit gewassen bent in Jezus bloed. En ik mag weten dat er geen verdoemis meer is voor mij omdat ik van Jezus ben.

ik wil samen met paulus zeggen
Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, maar een ding doe ik: vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen voor mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.

vooruit kijken hoe ik God nog groot kan maken. En niet achterom kijken naar mijn zonde, want ik weet dat Jezus volkomen heeft geleden voor mijn zonden.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 09:17

En wat vertelt David dan in Psalm 51? Is dat jou dan vreemd?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 09:26

Deut 4:24= Want de HERE, uw God, is een verterend vuur, een naijverig God.

oke, je hebt me al iets overtuigt. Maar ik weet wel zeker dat God een verterend vuur is en ijverig is omdat Hij ons op het oog heeft.

Hebr. 12:29=
28 Daarom, alzo wij een onbewegelijk Koninkrijk ontvangen,77) laat ons de genade vast houden, door dewelke wij welbehagelijk Gode mogen dienen,79) met eerbied en godvruchtigheid.80)
want onze God is een verterend vuur.

Klopt zonder Jezus. Zullen wij niet kunnen leven, en kunnen wij niet rechtvaardig verschijnen voor God. Zonder jezus zou God zeggen: Ga weg van mij!

God is om dezelfde reden boos als wij mensen. Omdat we iets doen wat niet goed is voor ons. En als ik boos ben is dat ook vanuit mijn liefde voor mijn kinderen.

oke.. maar jij bent dan liefde. vanuit die liefde wordt je boos omdat je niet kan hebben dat je kind iets overkomt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 jun 2004 09:29

Ik weet niet of zijn toorn altijd vanwege zijn liefde is. God is rechtvaardig, en daar k omt z'n toorn vaak uit voort. Maar ik weet niet of zijn rechtvaardigheid uit liefde voortkomt of uit zijn eigen eer?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 09:30

Het Weermannetje schreef:En wat vertelt David dan in Psalm 51? Is dat jou dan vreemd?

nee.

als ik erge zonde heb gedaan... dan vraag ik net als David:

12 Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.
13 Verwerp mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij.
14 Geef mij weder de vreugde Uws heils; en de vrijmoedige geest ondersteune mij.
15 Zo zal ik de overtreders Uw wegen leren; en de zondaars zullen zich tot U bekeren.
16 Verlos mij van bloedschulden, o God, Gij, God mijns heils! zo zal mijn tong Uw gerechtigheid vrolijk roemen.
17 Heere, open mijn lippen, zo zal mijn mond Uw lof verkondigen.

dan wil ik samen met God weer opnieuw beginnen. Om Zijn Naam groot te maken!

geweldige psalm trouwens!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 09:33

Dan heb je dus wel last van je zonden!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 09:33

@mic schreef:Ik weet niet of zijn toorn altijd vanwege zijn liefde is. God is rechtvaardig, en daar k omt z'n toorn vaak uit voort. Maar ik weet niet of zijn rechtvaardigheid uit liefde voortkomt of uit zijn eigen eer?

zijn rechtvaardigheid...

ja. goeie vraag.
Als wij veroordeeld worden straks is het omdat wij niet Gods kinderen wouden zijn. En als wij een kind van de duivel blijven doet dat pijn bij God, maar Hij heeft niks aan een kind van de duivel in Zijn huis. Want het moet een huis van heerlijkheid, liefde worden waar geen kwaad in zal zijn.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 09:35

Het Weermannetje schreef:Dan heb je dus wel last van je zonden!

tuurlijk heb ik daar last van!
maar niet omdat ik anders verdoemt zal worden, of dat ik vervloekt zal zijn. Want ik weet dat God volkomen betaald heeft voor mij.
Ik heb last van mijn zonde omdat ik God er niet mee groot maak.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 09:36

Aha, ja dat bedoel ik ook.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 jun 2004 09:58

[quote="hijweloke, je hebt me al iets overtuigt. Maar ik weet wel zeker dat God een verterend vuur is en ijverig is omdat Hij ons op het oog heeft.

Hebr. 12:29=
28 Daarom, alzo wij een onbewegelijk Koninkrijk ontvangen,77) laat ons de genade vast houden, door dewelke wij welbehagelijk Gode mogen dienen,79) met eerbied en godvruchtigheid.80)
want onze God is een verterend vuur.

Klopt zonder Jezus. Zullen wij niet kunnen leven, en kunnen wij niet rechtvaardig verschijnen voor God. Zonder jezus zou God zeggen: Ga weg van mij!

oke.. maar jij bent dan liefde. vanuit die liefde wordt je boos omdat je niet kan hebben dat je kind iets overkomt.[/quote]

Ja Hij heeft vanuit zijn liefde ons op het oog.
Maar als je leest wat zondag 1 zegt, dat zonder de wil van mijn Hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan!
Geen haar! Hoeveel verlies je der wel niet op een dag!
Maar ik denk dat wij het wel redelijk eens zijn. :P

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 10:21

joepie schreef:Ja Hij heeft vanuit zijn liefde ons op het oog.
Maar als je leest wat zondag 1 zegt, dat zonder de wil van mijn Hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan!
Geen haar! Hoeveel verlies je der wel niet op een dag!
Maar ik denk dat wij het wel redelijk eens zijn. :P

ja denk ook wel dat we het redelijk met elkaar eens zijn :roll:
maare we verwoorden het ff wat anders.

maare dat stukje wat je aanhaald geld niet voor heel de wereld. pak heel zondag 1 maar eens.

Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven1, het eigendom ben, niet van mijzelf2, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus3. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald4 en mij uit alle macht van de duivel verlost5.
Hij bewaart mij zo6, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen7, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil8.
Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven9 en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven10.

omdat jij nu eigendom bent geworden van Jezus Christus. kan er jou niks gebeuren wat God niet wil (als je tenminste vertrouwt op God). Omdat de duivel geen macht en geen recht meer op jou heeft.
28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.

Als we op God vertrouwen in hem geloven dan mogen wij weten dat alles goed komt en dat God alles doet mederwerken ten goede.

Terug naar “Archief”