Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 08 jun 2004 08:01

Ik vraag me wel eens af hoe er gepreekt werd in de gemeenten die in Klein-Azie waren (om maar eens wat te noemen)..

Zou daar ook het aanbod alleen voorgesteld worden en gewaarschuwd worden tegen het "jezelf bedriegen voor de eeuwigheid"...?

Gevoelsmatig denk ik altijd bij die gemeenten aan een meer evangelisch getintere uitstraling. Wel vreemd..

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 08:19

Je moet niet komen met gevoelsmatig. Dat gevoelsmatig is bij iedereen weer anders. Dat ligt er gewoon aan hoe je bent opgegroeid.

bloempjuh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bloempjuh » 09 jun 2004 13:39

johannes1 schreef:in veel voorkomend geval dat men niet uit de ger. gem in ned wil gaan en dat de wederpartij maar van kerk moet veranderen. ik kan je niet helpen met een site hiervan. maar denk je eens in. een kerkverband die andere kerkverbanden afdoet als 'niet-behoudend' zijn die goed bezig, want het eigen ik spreekt hier meer in uit dan in welke andere kerkverband.

Waarom moeten kerken noeu altijd zo behoudend zijn, of ouderwets, ze mogen wel wat meer jeugddiensten houden enzo maar ja tis nouw eenmaal traditie ofzow :mrgreen: ik vind t alleen een beetje onzin jullie horen tog ook met de tijd mee te gaan(net zo als psalmen, ik begrijp niet egt veel van jullie psalmen, maja tzal wel aan mij liggen) :lol: :mrgreen: :|

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 09 jun 2004 14:26

vito schreef:Ik vraag me wel eens af hoe er gepreekt werd in de gemeenten die in Klein-Azie waren (om maar eens wat te noemen)..

Daar was ook grote strijd, hoor! Lees 1 Korinthe maar eens en kijk eens wat er allemaal mis was. Of 2 Petrus, of Judas, noem maar op, er staan genoeg dwaalvoorbeelden in de bijbel. Wel kreeg men later veel te maken met vervolgingen e.d., daardoor was men wel meer op elkaar aangewezen en ging men minder intern ruziemaken.

Ook is bekend dat veel evangelische gemeentes van nu dichterbij de vroege kerk stonden dan onze gereformeerde gezindte. Onze gereformeerde gezindte staat echter weer dichter bij de tijd van vlak na de reformatie. Het is even de vraag wat beter is...

bloempjuh schreef:Waarom moeten kerken noeu altijd zo behoudend zijn, of ouderwets, ze mogen wel wat meer jeugddiensten houden enzo

Tja, en ook aparte bejaardendiensten en aparte mensen-met-midlife-crisis-diensten en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er komt een moment waarop jij geen jeugd meer bent, en wat dan? Op zich is een jeugddienst prima, maar dat moet dan niet in plaats van de gewone dienst zijn. Ideaal zou een dienst zijn waarin iedereen mee kan komen en waarin iedereen zich thuisvoelt. Dan moeten er bepaalde dingen opgegeven worden, maar ik weet zeker dat dit best mogelijk moet zijn! Jong moet zich in oud gaan interesseren en oud in jong! Dan komen tradities en gebruiken vanzelf op de tweede plaats en staat de Kern centraal.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 09 jun 2004 15:01

bloempjuh schreef:Waarom moeten kerken noeu altijd zo behoudend zijn, of ouderwets, ze mogen wel wat meer jeugddiensten houden enzo maar ja tis nouw eenmaal traditie ofzow :mrgreen: ik vind t alleen een beetje onzin jullie horen tog ook met de tijd mee te gaan(net zo als psalmen, ik begrijp niet egt veel van jullie psalmen, maja tzal wel aan mij liggen) :lol: :mrgreen: :|

Met de tijd mee te horen gaan? Wat bedoel je daarmee, bloempjuh? Er wordt toch niks van hogerhand opgelegd? En die jeugddiensten... :mrgreen: 'k zou niet weten waarom die nodig zijn... De waarheid verandert er niet van, lijkt mij... :wink: :P

En die psalmen... kwestie van goed lezen :wink: Toch?
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 09 jun 2004 15:34

Loezje schreef:En die jeugddiensten... :mrgreen: 'k zou niet weten waarom die nodig zijn... De waarheid verandert er niet van, lijkt mij... :wink: :P

De waarheid verandert niet middels een jeugddient, maar als de waarheid niet begrepen wordt, schiet de jeugd er verder ook niets mee op.. Probleem van de gereformeerde gezindte is namelijk dat ze de waarheid inpakken in wollige en moeilijke breedsprakerigheid..

Dat had je zelf toch ook wel kunnen bedenken, Loez..?

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 09 jun 2004 17:29

Vito schreef:De waarheid verandert niet middels een jeugddient, maar als de waarheid niet begrepen wordt, schiet de jeugd er verder ook niets mee op.. Probleem van de gereformeerde gezindte is namelijk dat ze de waarheid inpakken in wollige en moeilijke breedsprakerigheid..

Dat had je zelf toch ook wel kunnen bedenken, Loez..?

Ja hoor Vito, dat heb ik ook wel bedacht :P Maar ik denk ook dat je door een beetje moeite te doen een niet-jeugddienst prima kunt begrijpen. Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat de gereformeerde gezindte de waarheid verpakt in wollige en moeilijke breedsprakigheid. Inderdaad, bij een leesdienst heb je dat eerder dan wanneer er een dominee op de preekstoel staat, maar er zijn ook makkelijk te begrijpen preken geschreven; die zo hier en daar echt wel worden gelezen :wink:

Waarschijnlijk behoor ik voor veel refowebbers bij één van de kerken die het 'zwaarste' zijn en waar 'dus' het moeilijkst wordt gepreekt; maar dit moet ik echt ontkennen.

Overigens is mijn ervaring dat je bij een huisbezoek o.i.d. best eens aan kunt geven dat je het e.e.a. vaak zo moeilijk vindt. Als je dan een wakkere ouderling op bezoek hebt vraagt hij meteen wat dan je voorstel is... :wink:

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 27 jun 2004 23:51

Loezje schreef:Ja hoor Vito, dat heb ik ook wel bedacht :P Maar ik denk ook dat je door een beetje moeite te doen een niet-jeugddienst prima kunt begrijpen.

Waarom dan een barrière inbouwen dat je moeite moet doen om het woord c.q. de waarheid te begrijpen? Het betekent namelijk automatische dat er ook mensen de waarheid niet zullen begrijpen.

Loezje schreef:Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat de gereformeerde gezindte de waarheid verpakt in wollige en moeilijke breedsprakigheid.

Hoeveel mensen die je kent veranderen hun stem als ze voorlezen uit de Bijbel, preken of over het geloof praten?

Loezje schreef:Inderdaad, bij een leesdienst heb je dat eerder dan wanneer er een dominee op de preekstoel staat, maar er zijn ook makkelijk te begrijpen preken geschreven; die zo hier en daar echt wel worden gelezen :wink:

Nou, meestal hoe rechtser je komt hoe meer de stem afwijkt. Goede maatstaaf is: Zou de persoon in kwestie met dezelfde stem om de boter vragen aan het ochtendontbijt?

Loezje schreef:Waarschijnlijk behoor ik voor veel refowebbers bij één van de kerken die het 'zwaarste' zijn en waar 'dus' het moeilijkst wordt gepreekt; maar dit moet ik echt ontkennen.

We zullen een hoorcommissie instellen ;)

Loezje schreef:Overigens is mijn ervaring dat je bij een huisbezoek o.i.d. best eens aan kunt geven dat je het e.e.a. vaak zo moeilijk vindt. Als je dan een wakkere ouderling op bezoek hebt vraagt hij meteen wat dan je voorstel is... :wink:

Wat doen ze dan met je voorstel? In veel gevallen wordt deze ter kennisgeving aangenomen en wordt men met een kluitje in het riet gestuurd...
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 28 jun 2004 15:07

't Klinkt allemaal een klein beetje negatief, sanderious. :wink: Bedoelde je het ook zo?
Waarom je moeite zou doen om Gods Woord te begrijpen? Nou... dat antwoord weet je zelf ook wel. We doen toch ook moeite om de grapjes in de Donald Duck te snappen? En als ik op het Refoweb-publiek moet afgaan wordt er ook nog redelijk wat literatuur gelezen :wink: Moet je daar geen moeite voor doen? :P

Veranderen van stem als mensen voorlezen uit de Bijbel; ja, inderdaad, ze zullen dan wat anders klinken dan wanneer ze tijden het ontbijt vragen om de boter. Heeft dit niet iets met eerbied te maken? Als je uit de Bijbel leest zul je met meer eerbied praten dan wanneer je tegen een tafelgenoot iets zegt... Het is wel iets van God waar je mee bezig bent...
Ik denk dat je dat tijdens het lezen van een preek ook best mag horen; dat de ouderling weet heeft van wat wordt gelezen; de eerbied voor het Goddelijke Werk mag best in zijn stem doorklinken. Op zo'n moment wordt een gelezen preek vanzelf levendig; met een boter-tijdens-het-ontbijt-stem zou het geen indruk maken.

Hoorcommissie: prima. Wanneer? :wink: :P

Hm... ligt eraan wat voor voorstel je doet aan de kerkenraad :P Ik werd niet met een kluitje in het riet gestuurd. Als je iets niet begrijpt (bv hele ouderwetse woorden in hele oude preken) kun je dat gerust zeggen. 't Is bij ons ook wel eens gebeurd dat een ouderling dan tijdens zo'n gelezen preek zelf toevoegde "... tegenwoordig noemen we dat...", zodat ook kinderen weten waar het over gaat.

Er zijn ook gemeenten (ook buiten ger gem en ger gem in ned) waar heel vaak oude preken worden gelezen. Ook hier mag je best eens wat van zeggen tijdens een huisbezoek. Niet op de manier van "Ik vind dat...!!!", maar meer op de manier van "Het is wel erg moeilijk, zo vaak oude preken. Af en toe een actuele is ook best fijn. Mag ik vragen waarom dat niet wordt gedaan?"
Ik denk dat een goede kerkenraad echt wel iets met zo'n opmerking doet. En anders... is er dan wel een goede (door de leden gekozen) kerkenraad? :P :wink: Dat snap ik soms ook niet: sommigen zijn er heel goed in: leveren we lekker commentaar op die kerkenraad terwijl we die zelf hebben gekozen :P Het zijn toch ook maar mensen waar we mee kunnen praten?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 19:26

Loezje schreef:Ik denk dat je dat tijdens het lezen van een preek ook best mag horen; dat de ouderling weet heeft van wat wordt gelezen; de eerbied voor het Goddelijke Werk mag best in zijn stem doorklinken. Op zo'n moment wordt een gelezen preek vanzelf levendig; met een boter-tijdens-het-ontbijt-stem zou het geen indruk maken.

Ik vind zo´n stem vaak juist meer indruk maken, want dan ga je het veel meer zien als een actuele boodschap die ook nu voor jou geldt ipv wat hoogdravend archaisch gepraat (beetje gechargeerd uitgedrukt maar je snapt wel wat ik bedoel) uit oude tijden.

Bovendien vind ik het niet altijd zo heel erg eerbiedig klinken als een ouderling steeds op dezelfde klagerige toon al z´n zinnen in het gebed begint met ´aaagh Heere´...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 28 jun 2004 20:39

Aragorn schreef:
Loezje schreef:Ik denk dat je dat tijdens het lezen van een preek ook best mag horen; dat de ouderling weet heeft van wat wordt gelezen; de eerbied voor het Goddelijke Werk mag best in zijn stem doorklinken. Op zo'n moment wordt een gelezen preek vanzelf levendig; met een boter-tijdens-het-ontbijt-stem zou het geen indruk maken.

Ik vind zo´n stem vaak juist meer indruk maken, want dan ga je het veel meer zien als een actuele boodschap die ook nu voor jou geldt ipv wat hoogdravend archaisch gepraat (beetje gechargeerd uitgedrukt maar je snapt wel wat ik bedoel) uit oude tijden.

Bovendien vind ik het niet altijd zo heel erg eerbiedig klinken als een ouderling steeds op dezelfde klagerige toon al z´n zinnen in het gebed begint met ´aaagh Heere´...

'k Denk dat er nog wel iets verschil zit tussen een klagerige, eentonige stem en een stem waarin je de eerbied en het ontzag hoort :wink: Er zijn ook ouderlingen die in een fatsoenlijk ABN en zonder de woorden als elastiek te rekken een preek levendig kunnen lezen en een gebed uit kunnen spreken. Maar het gaat er wel om tegen Wie je praat... Het is niet je buurman waar je tegen zegt "Joh, wat een lekker weer vandaag hè?"

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 20:43

Nee, het is je medebroeder tegen wie je zegt: joh, wat is God toch mooi he?

En in een ´normale´ stem kan toch ook eerbied en ontzag doorklinken? En vaak lijkt het er verdacht veel op dat men een klagerige eentonige stem vereenzelvigd met eerbied..

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 28 jun 2004 21:54

Aragorn schreef:En in een ´normale´ stem kan toch ook eerbied en ontzag doorklinken? En vaak lijkt het er verdacht veel op dat men een klagerige eentonige stem vereenzelvigd met eerbied..

Klopt! Daar waar men zulke uitwassen -het extreem langzaam zingen hoort daar ook bij- gaat beschouwen als een item waaraan je de rechtzinnigheid van een gemeente kunt aflezen, is er iets ernstig mis. Helaas zien veel mensen dat niet. Als je horizon niet verder weg ligt dan de Gezinsgids, Terdege, het RD, de Wegwijs en Naar Buiten zou je ook inderdaad kunnen gaan denken dat het normaal is om zo langzaam te zingen en zo'n vreemde stem te gebruiken als je bidt of Bijbelleest.

Ik weet van van een -inmiddels geëmeriteerde- GG-predikant dat hij een vreselijke hekel had aan dat galmende preektoontje. Hij deed 't zelf ook, hij vond 't verschrikkelijk om zichzelf terug te horen op een bandje, maar hij kon er niet afkomen. Zodra hij op de kansel stond, was dat toontje er ook, of hij nou wilde of niet. De goede man had het daar vreselijk moeilijk mee.
~~Soli Deo Gloria~~

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 jun 2004 22:06

SDG schreef:
Aragorn schreef:En in een ´normale´ stem kan toch ook eerbied en ontzag doorklinken? En vaak lijkt het er verdacht veel op dat men een klagerige eentonige stem vereenzelvigd met eerbied..

Klopt! Daar waar men zulke uitwassen -het extreem langzaam zingen hoort daar ook bij- gaat beschouwen als een item waaraan je de rechtzinnigheid van een gemeente kunt aflezen, is er iets ernstig mis. Helaas zien veel mensen dat niet. Als je horizon niet verder weg ligt dan de Gezinsgids, Terdege, het RD, de Wegwijs en Naar Buiten zou je ook inderdaad kunnen gaan denken dat het normaal is om zo langzaam te zingen en zo'n vreemde stem te gebruiken als je bidt of Bijbelleest.

Ik weet van van een -inmiddels geëmeriteerde- GG-predikant dat hij een vreselijke hekel had aan dat galmende preektoontje. Hij deed 't zelf ook, hij vond 't verschrikkelijk om zichzelf terug te horen op een bandje, maar hij kon er niet afkomen. Zodra hij op de kansel stond, was dat toontje er ook, of hij nou wilde of niet. De goede man had het daar vreselijk moeilijk mee.

Wat dat betreft is het wel eens jammer dat de ds. geen kerk meer moeten aanroepen....... :?
Ze zouden het dan wel laten. En vooral constant extra woorden gebruiken als:'" Jaaaaaaaaaaaaaa,jajaja,jaja mense, da staat tur oor! Jaja...... :cry:
Dan heb je je stem hard genoeg nodig om zinnige dingen te zeggen.......
Ik denk dat bepaalde ds. ook korter zouden preken... :wink:
Overigens vraag ik mij altijd af of ze, en ik zeg het netjes, op hun slaapkamer ook zo praten............. :mrgreen: :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 23:51

Bookman, je roept met je jaajaaajaaaaaaa en je laatste zinnetje onbetamelijke associaties op...

Terug naar “Archief”