Maar als ik zeg maar boos ben op mijn kinderen, dan ben ik wel degelijk boos, ook al houd ik van ze.
Jij bent boos op je kinderen omdat ze iets fout doen. Jij bent boos omdat iets niet mag. Maar God is boos omdat hij ons lief heeft. Hij is boos omdat het fout met ons gaat. Hij is boos omdat hij ons ziet wegzakken in de shit. Hij is boos dat wij ons in de macht laten nemen door de duivel. Hij is boos omdat dat de duivel ons in de macht heeft. Hij is dus boos uit liefde en niet omdat Hij zo nodig boos moet zijn.
God is geen liefde. Wat Hij doet is uit liefde, maar daarom is Hij nog wel een toornig God, een lankmoedig God, een naijverig God, barmhartig God, een rechtvaardig God...enz.
16 En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft.55) God is liefde;56) en die in de liefde57) blijft, blijft in God, en God in hem.
God is liefde, en vanuit die liefde is hij lankmoedig, ijverig, toornig. Maar dit zijn juist aspecten van Zijn liefde. Jij mag een tekst aanwijzen waar gezegt wordt: God
is toornig. Ik wil dan mijn stantpunt wel inleveren.
En vanuit die dingen gebeuren en dingen onder Zijn bewind.
Als Hij het niet in de hand zou hebben dan zou Hij dus niet een almachtig God zijn.
Er kan niets gebeuren zonder Gods wil.
Ook al doen wij het zelf en heeft Hij ons die vrijheid gegeven.
Bij alles wat er op aarde in onze verdorvenheid gebeurd zou God kunnen ingrijpen, maar Hij doet dat niet bij alles.
De rotzooi op aarde komt niet door ons. Maar komt omdat wij voor de duivel hebben gekozen. De duivel als onze vader hebben gemaakt. omdat we zijn gaan geloven in de leugens van hem. En ja.. met een duivel als machthebber op deze aarde krijg je deze rotzooi.
God heeft ons deze aarde toevertrouwt, alles was goed met God. Maar toen wij gekozen hadden voor de duivel is het een rotzooi geworden. en logisch... wat wil je anders met de vader der leugenen die de macht heeft op aarde, als wij vertrouwen op hem. We moeten weer leren vertrouwen op een God die het beste voor heeft met ons allemaal!
Ik zie God in Christus die op aarde is gekomen. En in het diepste van ons lijden is gekomen. Hij weet precies wat het lijden op aarde is. Hij weet hoe verschikkelijk het kan zijn. Ik ken God als een Vader in de hemel die huilt, verdriet heeft over alle zooi op aarde. En niet als een God die in de hemel zit: ow dat kan nog wel, dit is wel heel erg..