De wil van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 jun 2004 10:44

Anny schreef:Waarom worden er dan mensen zwanger door bv ivf? Als God het niet wil? Of wil Hij het dan opeens wel?
God heeft ook middelen gegeven, bij medicijnen e.d. maken we er toch ook geen ethische discussie van "wilde God wel dat ik beter wordt"?

(maar goed is voor de rest redelijk offtopic)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jun 2004 14:29

Als je alleen wil geloven in een God die liefde is en waaronder zijn bewind geen kwade dingen gebeuren, dan geloof je niet in de God van de Bijbel. Je hoefd alleen maar het oude testament te lezen.

das natuurlijk niet waar... Ik geloof niet dat God alleen liefde is. Hij is wel liefde. En in Hem is helemaal niks verkeerts! dus kan God ook geen kwade dingen doen.

Hoe het zit bij verschillende geschiedenissen in het oudtestament waar mensen omkomen.. Ik weet het niet, meestal zie je dat God dan een duidelijk doel op het oog heeft. En als het niet zo is, geloof ik vast dat de intensie goed is geweest. Ook al zijn de gevolgen erg.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jun 2004 15:08

Wat denk je dan van de God als een verterend vuur?
God als een toornig God?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jun 2004 16:13

joepie schreef:Wat denk je dan van de God als een verterend vuur?
God als een toornig God?

8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.35)

In Hem is geen duisternis!

God=Liefde! PUNT! En die andere zaken die de Bijbel Hem toedichten; toorn, gerechtigheid, heiligheid, etc, zijn juist aspecten van Zijn Liefde! Als God "toornt" (en dat doet Hij!)dan toont, ja, demonstreert God Zijn grote Liefde voor ons! God is een "jaloers" God lees je vaak in de Bijbel! Als God ziet dat wij van Hem afdrijven, van Hem vervreemden en gaan lonken naar andere "goden", dan knokt Hij om ons terug te winnen; dan gebruikt Hij heel ons leven om ons weer aan Zijn hart te krijgen; dat is Echte Liefde!

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jun 2004 16:19

God is niet enkel liefde! PUNT!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jun 2004 16:28

joepie schreef:God is niet enkel liefde! PUNT!

we kunnen natuurlijk een nietus welles spelletje gaan doen :wink:

Maar alles wat God doet doet hij vanuit zijn Liefde. Omdat God liefde is.
God is niet een boze, liefde, toornige God. Nee God is Liefde, en vanuit die liefde moet hij ons soms tuchtigen. Moet hij ons soms straffen moet Hij ons soms attent maken.

Maar God doet alles hier op aarde vanuit Zijn liefde, Als Gods liefde alle liefde te boven gaat. Dan mag jij en ik niet twijvelen aan Zijn liefde.
Liefde is de hoofmotor waarvan uit wij als Christen heel ons leven moeten laten lijden.

maar een vraagje:
denk jij dat God iets hier op aarde doet zonder Liefde?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 jun 2004 17:34

maar het is wel zijn motivatie in Zijn handelen. Zijn liefde gaat niet ten koste van zijn rechtvaardigheid en heiligheid, en andersom ook niet.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2004 20:08

Hier komt de vergelijking met de ouder-kind relatie weer bovendrijven.

Kan de ouder die zijn of haar kind straft niet enkel liefde zijn?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 07 jun 2004 22:59

Hijwel, Van harte mee eens. God is liefde, we kunnen nergens lezen dat God toornigheid is of zo iets. Hij toornt zoals Aragorn al aangaf omdat Hij liefde is. Ouder- kind verhouding.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 jun 2004 07:22

@mic schreef:
maar het is wel zijn motivatie in Zijn handelen. Zijn liefde gaat niet ten koste van zijn rechtvaardigheid en heiligheid, en andersom ook niet.

Maar als ik zeg maar boos ben op mijn kinderen, dan ben ik wel degelijk boos, ook al houd ik van ze.
God is geen liefde. Wat Hij doet is uit liefde, maar daarom is Hij nog wel een toornig God, een lankmoedig God, een naijverig God, barmhartig God, een rechtvaardig God...enz.
En vanuit die dingen gebeuren en dingen onder Zijn bewind.
Als Hij het niet in de hand zou hebben dan zou Hij dus niet een almachtig God zijn.
Er kan niets gebeuren zonder Gods wil.
Ook al doen wij het zelf en heeft Hij ons die vrijheid gegeven.
Bij alles wat er op aarde in onze verdorvenheid gebeurd zou God kunnen ingrijpen, maar Hij doet dat niet bij alles.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 jun 2004 08:03

Eehhmm dit is nogal een woordspelletje.... wat is het verschil tussen liefde zijn en liefde doen?
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 08:14

God is liefde, maar zijn heiligheid en rechtvaardigheid eist van ons... Daarnaast staat er in de Bijbel dat God een eeuwige gloed en een verterend vuur is...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 jun 2004 08:21

Het Weermannetje schreef:God is liefde, maar zijn heiligheid en rechtvaardigheid eist van ons... Daarnaast staat er in de Bijbel dat God een eeuwige gloed en een verterend vuur is...
kan ik me idd ook in vinden. Overigens zie ik eeuwige gloed en verterend vuur meer als uitingsvormen (al dat niet symbolisch) van die heiligheid en rechtvaardigheid. Niet als karaktereigenschappen opzich
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 08:24

Maar als ik zeg maar boos ben op mijn kinderen, dan ben ik wel degelijk boos, ook al houd ik van ze.

Jij bent boos op je kinderen omdat ze iets fout doen. Jij bent boos omdat iets niet mag. Maar God is boos omdat hij ons lief heeft. Hij is boos omdat het fout met ons gaat. Hij is boos omdat hij ons ziet wegzakken in de shit. Hij is boos dat wij ons in de macht laten nemen door de duivel. Hij is boos omdat dat de duivel ons in de macht heeft. Hij is dus boos uit liefde en niet omdat Hij zo nodig boos moet zijn.

God is geen liefde. Wat Hij doet is uit liefde, maar daarom is Hij nog wel een toornig God, een lankmoedig God, een naijverig God, barmhartig God, een rechtvaardig God...enz.

16 En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft.55) God is liefde;56) en die in de liefde57) blijft, blijft in God, en God in hem.

God is liefde, en vanuit die liefde is hij lankmoedig, ijverig, toornig. Maar dit zijn juist aspecten van Zijn liefde. Jij mag een tekst aanwijzen waar gezegt wordt: God is toornig. Ik wil dan mijn stantpunt wel inleveren.

En vanuit die dingen gebeuren en dingen onder Zijn bewind.
Als Hij het niet in de hand zou hebben dan zou Hij dus niet een almachtig God zijn.
Er kan niets gebeuren zonder Gods wil.
Ook al doen wij het zelf en heeft Hij ons die vrijheid gegeven.
Bij alles wat er op aarde in onze verdorvenheid gebeurd zou God kunnen ingrijpen, maar Hij doet dat niet bij alles.

De rotzooi op aarde komt niet door ons. Maar komt omdat wij voor de duivel hebben gekozen. De duivel als onze vader hebben gemaakt. omdat we zijn gaan geloven in de leugens van hem. En ja.. met een duivel als machthebber op deze aarde krijg je deze rotzooi.
God heeft ons deze aarde toevertrouwt, alles was goed met God. Maar toen wij gekozen hadden voor de duivel is het een rotzooi geworden. en logisch... wat wil je anders met de vader der leugenen die de macht heeft op aarde, als wij vertrouwen op hem. We moeten weer leren vertrouwen op een God die het beste voor heeft met ons allemaal!

Ik zie God in Christus die op aarde is gekomen. En in het diepste van ons lijden is gekomen. Hij weet precies wat het lijden op aarde is. Hij weet hoe verschikkelijk het kan zijn. Ik ken God als een Vader in de hemel die huilt, verdriet heeft over alle zooi op aarde. En niet als een God die in de hemel zit: ow dat kan nog wel, dit is wel heel erg..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 08:29

Het Weermannetje schreef:God is liefde, maar zijn heiligheid en rechtvaardigheid eist van ons... Daarnaast staat er in de Bijbel dat God een eeuwige gloed en een verterend vuur is...

zijn heiligheid en rechtvaardigheid eist zeker van ons.
Maar wij hoeven hier niet meer bang voor te zijn! Wij hoeven niet bang te zijn voor God! God heeft alle reden gehad om bang te zijn voor mij.

Jezus (God) heef in getsemanee bloed gezweten voor mij. Hij heeft aan het kruis gehangen voor alles wat ik fout doe. Hij heeft de volkomen toorn van God van God opzich genomen. Hij heeft de duivel overwonnen om mij terug te krijgen als broer en Vader. Nu hoeft ik niet bang te zijn voor zijn voor God. De God die in Jezus mij en de wereld met zichzelf heeft verzoend.

Terug naar “Archief”