Het vijfde gebode (met een belofte?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Het vijfde gebode (met een belofte?)

Berichtdoor Evelien » 25 mei 2004 22:43

Bij het lezen van dit antwoord, op vraag 1158, rees bij mij een volgende vraag op naar boven.

Hier is eerst de vraag een antwoord:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsvergunst9.html

Hier een vraag van mij:

Kijk eens naar de andere kant. Je hebt een vader of een moeder die je mishandeld. Die de baas thuis uithangt. Je word zo mishandeld dat je op een bepaalde leeftijd (15 jaar) zegt: "Sorry maar ik houd het zo niet langer mee uit, ik wil dood, ik wil niet meer leven". Je vlucht je ouderlijk huis uit en je probeert een (nieuw) leven op te bouwen zonder enig contact met je ouders. Nu lees je in de Bijbel de 10 geboden: Ik ben de Heere Uw God die u....... en op een gegeven moment kom je bij het vijfde gebod: Eert uw vader en uw moeder OPDAT u DAGEN VERLENGT worden......." O, help, wat nu? Worden mijn dagen wel verlengt?

Eigenlijk het tegenovergestelde. Of niet?

Hoe denken jullie daarover?

Dit verhaal is helaas niet verzonnen. Het persoon die achter dit verhaalt zit, heeft het daar heel moeilijk mee. En elke keer komt die persoon daar over terug, ik zelf vind het persoonlijk heel moeilijk om daar een passend antwoord op te geven.

Wie kan mij helpen?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 07 jun 2004 11:33

Heb soortgelijk iets ook meegemaakt... ik kan de belofte ook nog niet echt goed plaatsen... Ik merk ook dat ik dan meteen begin te twijfelen of de belofte nog wel van toepassing is...

Hoop dat iemand hier een nuttige gedachte over heeft...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 08 jun 2004 09:14

Laat ik voorop stellen erg mee te leven met de mensen om wie het gaat. Ik pretendeer ook niet de wijsheid in pacht te hebben. Wel onderschrijf ik het betoog van Vergunst, hoewel hij niet op deze zaak ingaat.

Wat houdt het eren van je ouders nu precies in? In elk geval niet dat je ze altijd en overal gehoorzaamt. Wel dat je hun eert, opkomt voor hun goede naam, en rekening houdt met (ook) hun zwakheden. Bij alle ouders kun je sterke en zwakke punten aanwijzen. Het probleem is dat in geval van mishandeling het een zwakte betreft waar je veel last van hebt. Het kan zelfs zo erg worden dat een samenleven binnen één huis onmogelijk wordt. Triest, maar wel realiteit.

Het eren van je ouders betekent ook dat ook je hun wijst op de Tien Geboden. Maar wellicht is de situatie als zo uit de hand gelopen dat dat niet meer mogelijk is. Daarnaast is de verhouding ouder – kind meestal ongelijkwaardig, dus dat maakt het allemaal nog lastiger.

Ben je schuldig als je een ander ‘huis’ zoekt als het leven met (meestal) je vader onmogelijk is geworden? Natuurlijk niet. Sterker nog, als jij weg bent, kunnen je ouders veel minder gauw opnieuw zondigen door jou te mishandelen. Dus weglopen naar een goed adres is zowel bescherming van jezelf, als van je ouders. En past dus binnen de bedoeling van het 5e gebod.

Probleem is vaak dat de vader de ‘mishandelaar’ is, maar de moeder laat het vaak toe, en bagatelliseert het probleem vaak.

Zou je dus te maken hebben met mishandeling van je ouders, dan kun je de volgende stappen overwegen.

1. Spreek ze er op aan.
2. Helpt dat niet, ga dan naar een goede vriend(in) om samen na te gaan dat je inderdaad in een vervelende situatie zit. Een goed klankbord kan heel waardevol zijn.
3. Spreek met een volwassene die jij vertrouwt. Voor de een is dat een leraar, voor de andere een buurman, voor een derde een vriend van je ouders, of een predikant.
4. Eventueel is een stap naar het Jeugdmaatschappelijk werk aan te raden. Dan hebben professionals weet van de zaak, en is een probleemaanpak een stuk dichterbij.
5. Zet niet je relatie met God op het spel. Je gunt zo’n vader toch niet dat hij jouw geloofsleven beschadigt!
6. Vraag vrijmoedig om gebed van je omgeving Daar heb je recht op!
7. Realiseer dat je door deze vervelende situatie snel volwassen wordt. Denk dan ook maar vroeg na over het zelfstandig wonen, en snel in je eigen levensonderhoud te voorzien. Dat beperkt aanzienlijk de afhankelijkheid van je ouders!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Het vijfde gebode (met een belofte?)

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 09:46

Evelien schreef:Kijk eens naar de andere kant. Je hebt een vader of een moeder die je mishandeld. Die de baas thuis uithangt. Je word zo mishandeld dat je op een bepaalde leeftijd (15 jaar) zegt: "Sorry maar ik houd het zo niet langer mee uit, ik wil dood, ik wil niet meer leven". Je vlucht je ouderlijk huis uit en je probeert een (nieuw) leven op te bouwen zonder enig contact met je ouders. Nu lees je in de Bijbel de 10 geboden: Ik ben de Heere Uw God die u....... en op een gegeven moment kom je bij het vijfde gebod: Eert uw vader en uw moeder OPDAT u DAGEN VERLENGT worden......." O, help, wat nu? Worden mijn dagen wel verlengt?

uw vader en uw moeder is niet het enige natuurlijk. met vader en moeder wordt niet alleen je aardse vader en moeder bedoelt. Eigenlijk is het iedereen die boven je staat. Iedereen die gezag heeft gekregen van God over jou. Zodra gezag overgaat in macht ben niet jij maar is de gezags drager verkeert bezig.

ik zou zeggen;
probeer iedereen te eeren (te dienen, zoals Jezus is gekomen om te dienen). Blijf niet speciafiek bij je ouders hangen.

als laatste heeft dit gebod ook nog raakvlakken met je hemelse Vader.
eer die dan zullen je dagen verlengt worden.

eigenlijk is het een belofte waar niemand op terug kan vallen. Niemand kan op grond van zijn eren zeggen tegen God: nu moeten mijn dagen verlengt worden. Maar op grond van het werk van Jezus mag je wel aanspraak maken op deze belofte. Want Jezus heeft in jou de wet vervuld
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 08 jun 2004 10:10

hijwel schreef:eigenlijk is het een belofte waar niemand op terug kan vallen. Niemand kan op grond van zijn eren zeggen tegen God: nu moeten mijn dagen verlengt worden. Maar op grond van het werk van Jezus mag je wel aanspraak maken op deze belofte. Want Jezus heeft in jou de wet vervuld
Ik krijg hier altijd een beetje een naar gevoel van. Een belofte net zo lang overgeestelijken toe deze weer klopt...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 jun 2004 10:18

hijwel schreef:
Evelien schreef:Kijk eens naar de andere kant. Je hebt een vader of een moeder die je mishandeld. Die de baas thuis uithangt. Je word zo mishandeld dat je op een bepaalde leeftijd (15 jaar) zegt: "Sorry maar ik houd het zo niet langer mee uit, ik wil dood, ik wil niet meer leven". Je vlucht je ouderlijk huis uit en je probeert een (nieuw) leven op te bouwen zonder enig contact met je ouders. Nu lees je in de Bijbel de 10 geboden: Ik ben de Heere Uw God die u....... en op een gegeven moment kom je bij het vijfde gebod: Eert uw vader en uw moeder OPDAT u DAGEN VERLENGT worden......." O, help, wat nu? Worden mijn dagen wel verlengt?

uw vader en uw moeder is niet het enige natuurlijk. met vader en moeder wordt niet alleen je aardse vader en moeder bedoelt. Eigenlijk is het iedereen die boven je staat. Iedereen die gezag heeft gekregen van God over jou. Zodra gezag overgaat in macht ben niet jij maar is de gezags drager verkeert bezig.

ik zou zeggen;
probeer iedereen te eeren (te dienen, zoals Jezus is gekomen om te dienen). Blijf niet speciafiek bij je ouders hangen.

als laatste heeft dit gebod ook nog raakvlakken met je hemelse Vader.
eer die dan zullen je dagen verlengt worden.

eigenlijk is het een belofte waar niemand op terug kan vallen. Niemand kan op grond van zijn eren zeggen tegen God: nu moeten mijn dagen verlengt worden. Maar op grond van het werk van Jezus mag je wel aanspraak maken op deze belofte. Want Jezus heeft in jou de wet vervuld

Dat begrijp ik allemaal wel.

Maar ik heb het over Ouders kind relatie.....

Er word nog weleens misbruik gemaakt van het vijfde gebod.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 10:35

@tlantis schreef:
hijwel schreef:eigenlijk is het een belofte waar niemand op terug kan vallen. Niemand kan op grond van zijn eren zeggen tegen God: nu moeten mijn dagen verlengt worden. Maar op grond van het werk van Jezus mag je wel aanspraak maken op deze belofte. Want Jezus heeft in jou de wet vervuld
Ik krijg hier altijd een beetje een naar gevoel van. Een belofte net zo lang overgeestelijken toe deze weer klopt...

ik vindt het niet vreemd.

Alleen door jezus kan je de wet vervullen, dus ook door jezus alleen kan je aanspraak maken op deze belofte.
Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2004 10:37

Evelien schreef:Er word nog weleens misbruik gemaakt van het vijfde gebod.

ja denk ik ook.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 jun 2004 12:50

Er staat nog wel meer in de Bijbel over dat gebod.
Kijk maar eens wat er in Efeziers 6 staat:1 Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam [in de Here], want dat is recht. 2 Eer uw vader en uw moeder – dit is immers het eerste gebod, met een belofte – 3 opdat het u welga en gij lang leeft op aarde.
4 En gij, vaders, verbittert uw kinderen niet, maar voedt hen op in de tucht en in de terechtwijzing des Heren.

Dus als je ouders door hun gedrag jouw relatie met God in de weg staan dan mag je hen daarop wijzen, en een andere weg gaan dan die zij gaan.
Want ze maken je verbitterd.
En wat die belofte inhoud, zal ik eens gaan opzoeken want daar hebben wij een preek over gehad.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jun 2004 10:24

@tlantis schreef:Ik krijg hier altijd een beetje een naar gevoel van. Een belofte net zo lang overgeestelijken toe deze weer klopt...

oke kwam nog een mooie tekst tegen

20 Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijnin Hem ja, en zijn in Hemamen, Gode tot heerlijkheid door ons.

In Jezus Christus kunnen we aanspraak maken op alle beloftes die God geeft. Om daarmee God te verheerlijken.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 10 jun 2004 10:46

hijwel schreef:
@tlantis schreef:Ik krijg hier altijd een beetje een naar gevoel van. Een belofte net zo lang overgeestelijken toe deze weer klopt...

20 Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijnin Hem ja, en zijn in Hemamen, Gode tot heerlijkheid door ons.

In Jezus Christus kunnen we aanspraak maken op alle beloftes die God geeft. Om daarmee God te verheerlijken.
Okay, waar komt die tekst vandaan?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jun 2004 11:16

@tlantis schreef:
hijwel schreef:

Okay, waar komt die tekst vandaan?

google :wink:

2 kor 1: 20

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jun 2004 12:21

Je kunt ook zoeken op www.kerken.com
Daar staan preken over het vijfde gebod en er is er één over Efezieers 6.
Misschien kun je die gewoon even snel door lezen.
Is een duidelijke preek.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 sep 2004 19:17

Het is een tijd stil geweest rond dit topic, maar ik wil er nog wat van zeggen.
Als ik zo naar de antwoorden kijk heeft niemand door hoe de relatie is tussen ouders en kinderen.
Dat is een afhankelijke relatie. Je kunt domweg bepaalde dingen niet bespreken, want dan geschiedt er nog meer kwaad.
Er is ook loyaliteit van kinderen naar ouders. Je praat er niet over met anderen, want dan zeg je toch iets slechts van je ouders?
Er is in dit soort gevallen ook vaak een ongeschreven wet dat er niet over gesproken wordt. Dat is in zekere zin nog gunstig. Want vaak zijn er bedreigingen. "Als jij zegt dat ik je sla, misbruik etc. etc. dan..." Dan ontstaat er grote angst om het zwijgen te verbreken en áls het dan verbroken wordt - soms zelfs jaren later - is er schuldgevoel.

Ouders moeten geëerd worden, maar ouders moeten wel om te eren zijn.
Ergens hierboven wordt de tekst aangehaald, dat "vaders hun kinderen niet mogen verbitteren". Alle nadruk ligt op het kind, en er zijn nog altijd ouders die op grond van dit vijfde gebod (blinde) gehoorzaamheid eisen.
De andere tekst wordt in dat geval gemakshalve vergeten.

Er is veel en zorgzaam pastoraat nodig, met name ook naar kinderen, die door hun ouders beschadigd worden.

Riska

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 sep 2004 20:04

Riska schreef:Het is een tijd stil geweest rond dit topic, maar ik wil er nog wat van zeggen.
Als ik zo naar de antwoorden kijk heeft niemand door hoe de relatie is tussen ouders en kinderen.
Dat is een afhankelijke relatie. Je kunt domweg bepaalde dingen niet bespreken, want dan geschiedt er nog meer kwaad.
Er is ook loyaliteit van kinderen naar ouders. Je praat er niet over met anderen, want dan zeg je toch iets slechts van je ouders?
Er is in dit soort gevallen ook vaak een ongeschreven wet dat er niet over gesproken wordt. Dat is in zekere zin nog gunstig. Want vaak zijn er bedreigingen. "Als jij zegt dat ik je sla, misbruik etc. etc. dan..." Dan ontstaat er grote angst om het zwijgen te verbreken en áls het dan verbroken wordt - soms zelfs jaren later - is er schuldgevoel.

Ouders moeten geëerd worden, maar ouders moeten wel om te eren zijn.
Ergens hierboven wordt de tekst aangehaald, dat "vaders hun kinderen niet mogen verbitteren". Alle nadruk ligt op het kind, en er zijn nog altijd ouders die op grond van dit vijfde gebod (blinde) gehoorzaamheid eisen.
De andere tekst wordt in dat geval gemakshalve vergeten.

Er is veel en zorgzaam pastoraat nodig, met name ook naar kinderen, die door hun ouders beschadigd worden.

Riska

Niet alleen kinderen ook volwassenen!!!

Maar net zoals je al zegt: dat er nog altijd ouders zijn die op grond van het vijfde gebod (blinde) gehoorzaamheid eisen. En dit soms erg ver in door kunnen gaan. Niet alleen de vader, zelfs een moeder kan de hand (zelfs boven de vader) daarin hebben.

Terug naar “Archief”