Je eigen zondenlijst.......zelfkennis!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 jun 2004 17:35

Evelien schreef:Je zondekennis is toch iets tussen jouw/mij en God?
Daar heeft een ander toch niets mee van doen?

jawel

16 Belijdt elkander de59) misdaden, en bidt voor elkander,60) opdat gij gezond wordt;61) een krachtig gebed62) des rechtvaardigen63) vermag veel.

had jij moeten weten evelien :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jun 2004 18:27

hijwel schreef:
Evelien schreef:Je zondekennis is toch iets tussen jouw/mij en God?
Daar heeft een ander toch niets mee van doen?

jawel

16 Belijdt elkander de59) misdaden, en bidt voor elkander,60) opdat gij gezond wordt;61) een krachtig gebed62) des rechtvaardigen63) vermag veel.

had jij moeten weten evelien :wink:

Ik zie die tekst anders. Meer over je zonden. En niet zo zeer welke zonde opzich... Waarom moet iedereen mijn zonden weten? Heeftie toch niks mee te maken.

tuurlijk kunnen we voor elkaar bidden. Maar dan hoef je nog niet precies de zonde van iemand te weten.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 jun 2004 19:12

Evelien schreef:Ik zie die tekst anders. Meer over je zonden. En niet zo zeer welke zonde opzich... Waarom moet iedereen mijn zonden weten? Heeftie toch niks mee te maken.

tuurlijk kunnen we voor elkaar bidden. Maar dan hoef je nog niet precies de zonde van iemand te weten.

nee dat hoeft zeker niet, maar voor mijzelf los ik door mijn zonde te belijden dingen op. Mensen bidden voor mij, dat ik kracht mag ontvangen om bijv die zonde niet meer te doen.

maar ja.. thoeft natuurlijk niet.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jun 2004 07:17

hijwel schreef:
Evelien schreef:Ik zie die tekst anders. Meer over je zonden. En niet zo zeer welke zonde opzich... Waarom moet iedereen mijn zonden weten? Heeftie toch niks mee te maken.

nee dat hoeft zeker niet, maar voor mijzelf los ik door mijn zonde te belijden dingen op. Mensen bidden voor mij, dat ik kracht mag ontvangen om bijv die zonde niet meer te doen.

maar ja.. thoeft natuurlijk niet.

Dus toch maar weer terug naar het biechten?

De zegen der schuldbelijdenis. Psalm 32
1 Van David. Een leerdicht.

Welzalig hij, wiens overtreding vergeven,
wiens zonde bedekt is;
2 welzalig de mens,
wie de HERE de ongerechtigheid niet toerekent,
en in wiens geest geen bedrog is.
3 Want zolang ik zweeg, kwijnde mijn gebeente weg
onder mijn gejammer de ganse dag;
4 want dag en nacht drukte uw hand zwaar op mij,
mijn merg verdroogde als in zomerse hitte. sela
5 Mijn zonde maakte ik U bekend,
en mijn ongerechtigheid verheelde ik niet;
ik zeide: Ik zal de HERE mijn overtredingen belijden,
en Gij vergaaft de schuld mijner zonden. sela
6 Daarom bidde iedere vrome tot U
ten tijde dat Gij U laat vinden;
zelfs bij een stortvloed van geweldige wateren
zullen die hem niet bereiken.
7 Gij zijt mij een verberging, Gij bewaart mij voor benauwdheid,
Gij omringt mij met jubelzangen van bevrijding.

En dat doe ik dan maar, mijn zonden bij God belijden. Ik denk dat het de enige juiste weg tot heil is.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 08 jun 2004 18:31

Mwoah, kleine gok... ik denk dat ik dagelijks (alle) 10 geboden overtreedt... bewust of onbewust, expres of niet.

Ik vraag me af, wat dat er voor het forum toedoet, ik weet het zelf (is dat zelfkennis? of zal God me er op wijzen??) En ik beleid ze aan God en ik vraag vergeving en om meer kracht om niet te zondigen. Ik denk dat dat goed is en ook om er over te spreken met mensen uit je naaste omgeving. Zij kunnen je ook helpen, maar om ze hier zomaar op het web te zetten, lijkt me niet nodig, geloof niet dat ik er wat aan heb en jullie ook niet... (of jullie moeten graag willen denken, zooooo, die is erg.... :roll: )
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 10 jun 2004 10:50

Ik vraag me af of dit nou de bedoeling is van Jacobus. Even afgezien van het feit dat hij het moest stellen zonder Refoweb.nl. Ik heb sterk de indruk dat hij elkaars zonden belijden bedoelt als je elkaar iets aangedaan hebt. Maar niet dat je al of niet onder schuilnaam je eigen zonden etaleert, dat wellicht niet eens een volledige lijst is, en waar een ander ook niets aan heeft.

Belijd ze tegenover God, en tegen de naaste die je schade berokkend hebt. Dat lijkt me voldoende.

En vergeet niet om vergeving te vragen voor je onbewuste zonden.

En wil je toch mijn lijstje? Kortheidshalve: Raadpleeg Exodus 20 en Deuteronomium 5.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jun 2004 11:14

Europeaan schreef:Ik vraag me af of dit nou de bedoeling is van Jacobus. Even afgezien van het feit dat hij het moest stellen zonder Refoweb.nl. Ik heb sterk de indruk dat hij elkaars zonden belijden bedoelt als je elkaar iets aangedaan hebt. Maar niet dat je al of niet onder schuilnaam je eigen zonden etaleert, dat wellicht niet eens een volledige lijst is, en waar een ander ook niets aan heeft.

Belijd ze tegenover God, en tegen de naaste die je schade berokkend hebt. Dat lijkt me voldoende.

En vergeet niet om vergeving te vragen voor je onbewuste zonden.

En wil je toch mijn lijstje? Kortheidshalve: Raadpleeg Exodus 20 en Deuteronomium 5.

waarom zou dat zo zijn?

Ik snap ook wel dat het beter is om met een goede vriend over je zonde te praten en elkaar te beleiden. Welke zonde dan ook, je kan elkaar bemoedigen, met elkaar spreken er over. Oplossingen zoeken, samen bidden. Iets dood zwijgen heeft geen zin, en mischien denk je dat je er zelf altijd goed uit de zonde kan komen, maar God geeft je niet voor niks broeders.

Nu ff terug naar refoweb.nl
this denk ik niet erg om hier onder een schuilnaam (voor zover dat nog veilig is) je zonde te beleiden. Zo kun je hier samen over door praten, wat doe jij er tegen, hoe verkom je die zonde. Hoe vecht jij er tegen.
Het is goed om zonde niet voor jezelf te houden, maar andere te vertellen van jou zonde. Niet van: "zie dan ik ben zondig". Nee, this juist iets wat iedereen doet, en waar je God niet Groot mee kan maken, terwijl je dat wel wilt.

Dus vertel over je zonde aan andere, zodat je genezing ontvangt.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 09:46

Ik ken een kerkelijk iemand die alcoholist is. Is uiteraard een probleemgezin, veel kinderen enz. Ik had de behoefte om hem persoonlijk in alle liefde te waarschuwen. Dat heb ik heel voorzichtig aan moeten pakken. En ik schreef hem een brief. Zaterdag kreeg ik antwoord. Hij schrijft niet over alcoholisme. Wel dat zijn problemen bij de kerkenraad bekend zijn. En ik kreeg een ernstige waarschuwing mee omdat ik op zondag een brief aan hem geschreven had. Hij zag dat niet als vrucht op de prediking. :? En daarom wenste hij mij Gods bedauwende liefde toe.......En nog veel meer vrooms.....
Ik had ook weer eens een poging gedaan om iemand op zijn zonden te wijzen. Maar het probleem is verlegd en ligt nu blijkbaar hier.
Maar ja hoe heb ik het ook gedurft om op zondag een brief te schrijven.
Nee, niet op de pc. Gewoon met de hand.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 jun 2004 11:11

wat een verhaal... maar ja niet echt ontopic

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 11:41

hijwel schreef:wat een verhaal... maar ja niet echt ontopic

Ik dubde een beetje of het hier zou passen, en toen dacht ik eigenlijk wel, gezien die zondenlijst en zo....
In elk geval is mijn zondenlijst nu uitgebreid. Want ik durfde op zondag een brief te schrijven.....
Dat je liters alcohol naar binnen werkt, in beschonken toestand rouwdiensten bijwoont, nahja een kniesoor die daar op let... :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 jun 2004 11:52

Bookman schreef:

Ik dubde een beetje of het hier zou passen, en toen dacht ik eigenlijk wel, gezien die zondenlijst en zo....
In elk geval is mijn zondenlijst nu uitgebreid. Want ik durfde op zondag een brief te schrijven.....
Dat je liters alcohol naar binnen werkt, in beschonken toestand rouwdiensten bijwoont, nahja een kniesoor die daar op let... :cry:

maar zeker zonde voor die man en voor z'n gezin.
vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
God kan jou je schuld niet vergeven als jij zijn schuld niet vergeeft.

haha.. mischien een goed idee om er gewoon een keer heen te gaan. En je excusses aan te bieden omdat je op zondag hem een brief heb geschreven, en dat je niet wist dat je hem er mee zou kwetsen.

natuurlijk wel een nuchter moment uitzoeken :roll:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 11:55

hijwel schreef:
Bookman schreef:

maar zeker zonde voor die man en voor z'n gezin.
vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
God kan jou je schuld niet vergeven als jij zijn schuld niet vergeeft.

haha.. mischien een goed idee om er gewoon een keer heen te gaan. En je excusses aan te bieden omdat je op zondag hem een brief heb geschreven, en dat je niet wist dat je hem er mee zou kwetsen.

natuurlijk wel een nuchter moment uitzoeken :roll:

:wink: Ik heb hem nix te vergeven. Want hij heeft mij niets aangedaan. Daarbij spreekt hij ook niet van schuld of iets dergelijks.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 jun 2004 12:22

Bookman schreef:
:wink: Ik heb hem nix te vergeven. Want hij heeft mij niets aangedaan. Daarbij spreekt hij ook niet van schuld of iets dergelijks.

nee, maar jij kan wel je excuus gaan aanbieden.. mischien is dat een weg om met die man in gesprek te komen.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 13:22

hijwel schreef:
Bookman schreef:

nee, maar jij kan wel je excuus gaan aanbieden.. mischien is dat een weg om met die man in gesprek te komen.

Ik zou mijn excuus aanbieden als ik daar in de Schrift grond voor zou vinden. Ik heb hem op Bijbelse wijze geschreven. En ik ga geen excuses maken voor bijbels gedrag. En deze man wil geen gesprekken, dus dan niet.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 13:22

hijwel schreef:
Bookman schreef:

Ik zou mijn excuus aanbieden als ik daar in de Schrift grond voor zou vinden. Ik heb hem op Bijbelse wijze geschreven. En ik ga geen excuses maken voor bijbels gedrag. En deze man wil geen gesprekken, dus dan niet.

Terug naar “Archief”