Welke preken worden er bij u gelezen in de leesdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 04 jun 2004 17:57

Motormuis schreef:
Adriana schreef:Bij ons wordt gelezen: Ds. C. Harinck, ds. W. Harinck, ds. Kattenberg, ds. Vreugdenhil, ds AB v.d. Heiden, ds. B. vd Heiden, ds Bac, ds Golverdingen, ds V. Haren, ds V. Eckeveld

Dus ook links Ger-Gem :lol:

Ben toch erg benieuwd welke plaatsnamen daar bij horen. Het doet me goed om te horen dat ze er nog zijn, de gemeentes waar zulke preken gelezen worden. Als we nou eens een weekendje weg willen, waar moeten we dan heen?
~~Soli Deo Gloria~~

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 04 jun 2004 18:25

Ik reis niet zo vaak. Tevens ben ik benieuwd naar welke plaatsnamen erbij horen

Daarnaast sta ik er erg van te kijken dat iemand uit Utrecht zoveel mooie leespreken hoort en daarnaast ook nog eens een dominee heeft. Ik leefde in de veronderstelling dat Utrecht vacant was
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 04 jun 2004 23:01

Phranz schreef:Ik reis niet zo vaak. Tevens ben ik benieuwd naar welke plaatsnamen erbij horen

Daarnaast sta ik er erg van te kijken dat iemand uit Utrecht zoveel mooie leespreken hoort en daarnaast ook nog eens een dominee heeft. Ik leefde in de veronderstelling dat Utrecht vacant was

Misschien gaat het over Houten, da's niet zo ver van Utreg. Maar afgezien daarvan: vrouwlief en ik willen nog eens een weekendje weg. Waar worden nou al die mooie preken gelezen? Of zullen we maar gewoon naar Vlissingen gaan?
~~Soli Deo Gloria~~

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 05 jun 2004 15:23

SDG schreef:
Motormuis schreef:
Adriana schreef:Bij ons wordt gelezen: Ds. C. Harinck, ds. W. Harinck, ds. Kattenberg, ds. Vreugdenhil, ds AB v.d. Heiden, ds. B. vd Heiden, ds Bac, ds Golverdingen, ds V. Haren, ds V. Eckeveld

Ben toch erg benieuwd welke plaatsnamen daar bij horen. Het doet me goed om te horen dat ze er nog zijn, de gemeentes waar zulke preken gelezen worden. Als we nou eens een weekendje weg willen, waar moeten we dan heen?

Ik hou niet van de term links Ger.gem. Het is gewoon een goede ger.gem. waar wij ons thuis voelen nl. Enter (ov.)

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 05 jun 2004 19:12

Bij ons worden ook wel preken van Kersten junior gelezen. Zeker de moeite waard.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 jun 2004 20:01

SDG schreef:
Ik heb al eerder gesignaleerd dat ook in mijn GG soms preken worden gelezen van predikanten als Pannekoek en Fransen, die eerder tot de GGiN worden gerekend. In dat opzicht lijkt de toenadering er dus wel te zijn
.

Ds.J. Pannekoek was idd GGN. Maar Ds. E. Fransen was dat niet. Hij was een 'kruisdominee'. En dat was ver voordat de GGN in zicht was. :?
Overeenkomst is dat beiden lange preken hebben. Alleen is er dit verschil, Ds. Pannekoek zegt tot in het oneindige: Nog even en we gaan eindigen;nog een enkel woord tot besluit;om even later nog een keer te zeggen;om des tijds wil houden we het kort(hij was dan doorgaans al 2 uur bezig) maar goed de intentie was goed............. :lol:
En dat doet Ds.Fransen niet, maar die houdt weer een heeeeeeeeeeeeele lange toepassing. Dus lezen ze bij ons gewoon hetgeen ik eerder vermeld heb.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 05 jun 2004 20:58

Adriana schreef:Ik hou niet van de term links Ger.gem. Het is gewoon een goede ger.gem. waar wij ons thuis voelen nl. Enter (ov.)

Zo dicht bij Rijssen, en toch zo anders... Ja, dat kan ook nog!
Wie had er ook alweer nog meer zo'n lijstje met Kattenberg, Van der Net en Harinck?
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 05 jun 2004 21:24

Bookman schreef:SDG schreef:
Ik heb al eerder gesignaleerd dat ook in mijn GG soms preken worden gelezen van predikanten als Pannekoek en Fransen, die eerder tot de GGiN worden gerekend. In dat opzicht lijkt de toenadering er dus wel te zijn
.

Ds.J. Pannekoek was idd GGN. Maar Ds. E. Fransen was dat niet. Hij was een 'kruisdominee'. En dat was ver voordat de GGN in zicht was. :?

Klopt. Maar Van der Zwaag merkt op dat men zich binnen de GGiN graag beroept op deze Kruisgezinde predikant (pag. 586).

Het heeft mij ernstig geschokt toen bij ons eens een preek van Fransen werd gelezen, waarin werd gezegd dat zij die het als een bevel Gods prediken te moeten geloven, nog nooit aan hun doodsstaat zijn ontdekt. Hoe valt zo'n opmerking te rijmen met DL II, art. 5 "met bevel van geloof en bekering"??

Het deed me goed om te horen dat ds. Van Eckeveld vandaag tijdens de +16-bondsdag van de JBGG dat bevel van geloof en bekering voluit heeft laten staan. Maar preken van Pannekoek en Fransen lezen, dat moeten de broeders ouderlingen bij ons toch maar niet meer doen.
Laatst gewijzigd door SDG op 05 jun 2004 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jun 2004 21:27

Adriana schreef:
SDG schreef:
Motormuis schreef:

Ik hou niet van de term links Ger.gem. Het is gewoon een goede ger.gem. waar wij ons thuis voelen nl. Enter (ov.)

Pffff, wat kunnen vrouwen toch gestressed reageren :wink:

Ik bedoelde het niet verkeerd hoor.....Bedoelde meer "goed Gergem" :mrgreen:
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jun 2004 21:29

SDG schreef:
Phranz schreef:Ik reis niet zo vaak. Tevens ben ik benieuwd naar welke plaatsnamen erbij horen

Misschien gaat het over Houten, da's niet zo ver van Utreg. Maar afgezien daarvan: vrouwlief en ik willen nog eens een weekendje weg. Waar worden nou al die mooie preken gelezen? Of zullen we maar gewoon naar Vlissingen gaan?

Idd Houten, woon in Utrecht, maar kerk in Houten. Voel me er prima thuis. Heb alweer zin om te gaan morgen :D
Geen commentaar

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 jun 2004 21:50

Wie had er ook alweer nog meer zo'n lijstje met Kattenberg, Van der Net en Harinck?

Worden bij ons ook gelezen. Terneuzen
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jun 2004 21:58

Bookman schreef:

Worden bij ons ook gelezen. Terneuzen

Ook al links Ger. Gem. dus :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar eh, Bookman, jij bent ex GGiN he? Wat ben je ver afgedwaald.............. :wink:
Geen commentaar

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 05 jun 2004 22:00

Motormuis schreef:[Idd Houten, woon in Utrecht, maar kerk in Houten. Voel me er prima thuis. Heb alweer zin om te gaan morgen :D

"Gelukkig hebben we een goeie dominee", schreef je eerder deze week. Ja, dat wordt nu wel duidelijk. De enige GG-predikant die aanwezig was tijdens het congres rond "Afwachten of verwachten", vorig jaar oktober in De Doelen. Wel, een bijzonder goede zondag gewenst!
~~Soli Deo Gloria~~

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jun 2004 22:08

SDG schreef:
Motormuis schreef:[Idd Houten, woon in Utrecht, maar kerk in Houten. Voel me er prima thuis. Heb alweer zin om te gaan morgen :D

"Gelukkig hebben we een goeie dominee", schreef je eerder deze week. Ja, dat wordt nu wel duidelijk. De enige GG-predikant die aanwezig was tijdens het congres rond "Afwachten of verwachten", vorig jaar oktober in De Doelen. Wel, een bijzonder goede zondag gewenst!

Dank je, jij ook. Ga off-line, is weer ff genoeg gewees. Mzzl en zegen!
Geen commentaar

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 jun 2004 22:17

MM schreef:
Ook al links Ger. Gem. dus

Maar eh, Bookman, jij bent ex GGiN he? Wat ben je ver afgedwaald..............

Ik voel me nu pas op het goede pad. Dus wat is afgedwaald?? :wink:
En Terneuzen is niet links. Barneveld en dat soort classes dat noem ik links. Wij zitten uiterst rechts. 't Is maar hoe je het bekijkt.....Als je weet waar Terneuzen ligt, en als je dan bedenkt dat ik nu naar het Oosten kijk dan weet je dat het zo is... :mrgreen:
Maar ja we hadden dan ook een heel fijne ds.
Spijtig dat Ds. Harinck weg is. Maar ja. En hoewel ik alle preken van hem heb. Ik doe de bandjes hier...
Toch is het vreselijk jammer dat hij weg is. Maar ja D.V. zondag over een week is hij er weer. En als je hem gehad hebt, dan zijn er weinig die qua exegese en dogma's het zo zuiver houden. Met goede onderbouwingen. En dat mis je.......... :cry:

Terug naar “Archief”