Moderator: Moderafo's
waarnemer schreef:JacobH,
Gods verkiezing is niet verborgen. Wij zien door de hele Schrift, de verkiezing door de Heere. Niet Kain, maar Abel, Noach, Abraham, Israël het kleinste volk, Izak en niet Ismaël, Jacob boven Ezau, koning David, zo kunnen we door gaan. Doorgaans kiest God het geringe, de minste, dat is toch openbaar, dat kunnen wij lezen. Opdat door hun verkiezing allegeslachten van deze aarde gezegend zullen worden.
Wat de Heere wil is glashelder. Ons ongeloof is het grootste struikelblok en niet wat de Heere wil.
waarnemer schreef: (...) Om er dan uit te komen beweer jij (en jij niet alleen) dat de verkiezing verborgen is en dus tot allen gezegd mag worden: De Heere heeft lust in uw leven en niet in uw dood. Daarom ook steeds in deze topic de bewering dat je in 1 Tim 2:4 niet moet lezen dat God de zaligheid van alle mensen wil, maar dat je moet lezen allerlei mensen. Steeds bewust of onbewust beheerst de verkiezing zo vaak de aanbieding van de genade. Daarom kom jij denk ik met de oplossing dat de verkiezing verborgen is. Ik denk dat deze oplossing geen oplossing is.
Yael schreef:hmm volgens mij begrijp je mij niet helemaal. Een vertaling is niet foutloos, en de kanttekeningen al helemaal niet die is door mensen gemaakt en niet door God geinspireerd zoals wel de Bijbel in de grondtaal wel is geinspireerd door de Heilige Geest.
ha ha ik wist dat je het zo zou opvatten van dat verbieden![]()
ik laat me ook niks voorschrijven or.
Yael schreef:dan zul je eerst Hebreeuws en Grieks moeten leren.![]()
maar ik doelde niet op dat wij dan maar de Bijbel alleen nog maar in de grondtaal moeten gaan gebruiken, want het is fijn dat we de Bijbel hebben in onze eigen taal. Maar hoe vaak gebeurd het niet dat de dominee zegt op de preekstoel dat het in de grondtaal net iets anders staat of net iets sterker enz. meestal werpt het dan al een heel ander licht op de tekst. Maar meningsverschillen zullen er altijd zijn ookal zouden we allemaal de Bijbel kunnen lezen in haar grondtaal.
Dat laatste zou ik ook wel willen weten
Loezje schreef:Aragorn schreef:Ik bedoelde: als Gods wil altijd gebeurt, zeg je dus dat alles wat hier op aarde gebeurt Gods wil is. Dus dat God wil dat er mensen verkracht en vermoord worden, dat God wil dat er gehandicapten en zieken zijn, dat God wil dat er Irakezen gemarteld worden, enz. enz.
Nou, een God die dat wil zou ik niet mijn God willen noemen..![]()
Ik ben het met je eens dat het een beetje vreemd is als God Zijn wil niet ten uitvoer zou brengen. Behalve als Hij dat praktisch gezien gewoon niet kan, omdat daarmee iets anders wat Hij wil (dat mensen kunnen kiezen tussen goed en kwaad) vernietigd zou worden. Er is dus eigenlijk sprake van 2 tegenstrijdige belangen, zoals door joepie ook uitgelegd in het topic over de wil van God.
Ik denk tussen regels door te lezen dat jij denkt dat God alles wat er hier gebeurt van tevoren besloten heeft, dat is een vooronderstelling waar ik het dus niet mee eens ben en waaruit ook dit meningsverschil waarschijnlijk voortkomt...
Je laatste alinea: ik denk dat alles van te voren vastligt en dat daar niets meer aan kan worden veranderd.
Maar kunnen mensen nog kiezen tussen goed en kwaad? De vrije wil van de mens (één van je eerdere postings) is teniet gegaan bij de val: de mens was toen geestelijk dood en had geen vrije wil meer.
Of het Gods wil is dat er mensen worden verkracht e.d.? De mens heeft dit zelf gewild; nl. bij zijn keuze in het paradijs; toen hij nog wel kon kiezen. En om onze (en mijn) zonden worden nu in ons land en daarbuiten mensen verkracht, mishandeld en vermoord. Om onze zonden was er een holocaust...
Aragorn schreef:Je zegt dat de mens zelf gewild heeft dat er mensen worden verkracht e.d., maar hoe kan dat als de mens niet eens een vrije wil heeft? Dan wil je toch niets?
waarnemer schreef:Je hebt wel gelijk JacobH dat dit niet het onderwerp van deze topic is maar het heeft er wel alles mee te maken. Juist de verkiezing staat het aanbod van genade in weg. Om er dan uit te komen beweer jij (en jij niet alleen) dat de verkiezing verborgen is en dus tot allen gezegd mag worden: De Heere heeft lust in uw leven en niet in uw dood. Daarom ook steeds in deze topic de bewering dat je in 1 Tim 2:4 niet moet lezen dat God de zaligheid van alle mensen wil, maar dat je moet lezen allerlei mensen. Steeds bewust of onbewust beheerst de verkiezing zo vaak de aanbieding van de genade. Daarom kom jij denk ik met de oplossing dat de verkiezing verborgen is. Ik denk dat deze oplossing geen oplossing is.
Klaas schreef:Op zich zit er wel iets in de gedachte dat de verkiezing verborgen is. Dat er iets is als verkiezing is vanuit de Schrift wel duidelijk. Wat dat echter precies inhoudt is minder duidelijk. Logisch natuurlijk, als je stelt dat de verkiezing verborgen is. Probleem is echter vaak dat ook de mensen die menen dat de verkiezing verborgen is je wel gedetailleerd kunnen vertellen wat die verkiezing inhoudt...
Klaas
Sterk, mooie uitleg. Sluit volgens mij helemaal aan bij wat de hele bijbel "ademt" over uitverkiezing.jacobH schreef:waarnemer schreef:Je hebt wel gelijk JacobH dat dit niet het onderwerp van deze topic is maar het heeft er wel alles mee te maken. Juist de verkiezing staat het aanbod van genade in weg. Om er dan uit te komen beweer jij (en jij niet alleen) dat de verkiezing verborgen is en dus tot allen gezegd mag worden: De Heere heeft lust in uw leven en niet in uw dood. Daarom ook steeds in deze topic de bewering dat je in 1 Tim 2:4 niet moet lezen dat God de zaligheid van alle mensen wil, maar dat je moet lezen allerlei mensen. Steeds bewust of onbewust beheerst de verkiezing zo vaak de aanbieding van de genade. Daarom kom jij denk ik met de oplossing dat de verkiezing verborgen is. Ik denk dat deze oplossing geen oplossing is.
Dus God (De Heere Jezus) is in jouw ogen een leugenaar als Hij zegt
Mattheus 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
De verkiezing is verborgen.
Weet je hoe ik dat weet?
23 ¶ En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? VERKIEZING
De Heere Jezus gaat er niet eens op in. Maar wat doet Hij wel. Hij wijst ze op de persoonlijke verantwoordelijkheid.
En Hij zeide tot hen:
24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; 25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!
28 Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.
29 En daar zullen er komen van Oosten en Westen, en van Noorden en Zuiden, en zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods.
30 En ziet, er zijn laatsten, die de eersten zullen zijn; en er zijn eersten, die de laatsten zullen zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten