altijd blij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

altijd blij?

Berichtdoor hijwel » 30 mei 2004 12:31

Altijd blij?

Eén wonderlijke getuigenis uit de mond van Paulus: "Als bedroefd, maar altijd blijde" (2 Corinthiërs 6:10).

Kan jij dat begrijpen? Blijdschap midden in de droefheid. Maar hoe durft Hij zulke blijdschap aan ons te gebíéden? "Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u." (Philippenzen 4:4).
Blijdschap valt toch niet te manipuleren? Laat staan te eisen? Zo iets als keep smiling? Maar dat lukt toch geen sterveling?

Nu kom Ik tot U en Ik spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle mijn blijdschap in zichzelf mogen hebben" (uit Jezus' gebed in Johannes 17:13).

hoe ervaar jij de blijdschap, of is dat voor jou niet weggelegd?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 30 mei 2004 13:25

Ik ben niet altijd blij... maar ik denk wel dat het belangrijk bent dat je blij bent MET je verlossing door Christus. Dan hoef je niet altijd met een grote glimlach op je gezicht te lopen, want je hebt nog steeds wel moeilijke dingen, maar je verlossing is een troost... Ik wordt er zeker blij van als ik weer denk aan wat Hij voor mij gedaan heeft... Een heel bevrijdende blijdschap....
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 mei 2004 13:32

parkiet schreef:Ik ben niet altijd blij... maar ik denk wel dat het belangrijk bent dat je blij bent MET je verlossing door Christus. Dan hoef je niet altijd met een grote glimlach op je gezicht te lopen, want je hebt nog steeds wel moeilijke dingen, maar je verlossing is een troost... Ik wordt er zeker blij van als ik weer denk aan wat Hij voor mij gedaan heeft... Een heel bevrijdende blijdschap....

mooi! lijkt me inderdaad goed!
Maar komt God, Jezus ook bij je als je verdiet hebt, als je zorgen hebt, helpt hij je er doorheen? en hoe?

vertel nog wel hoe ik dat ervaar, of voel, merk enz.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mei 2004 17:18

Ik was een keer best wel down en toen ging ik bidden. Tijdens dat gebed voelde ik me blijer worden en daarna liep ik met een big smile rond. Ik snapte er zelf helemaal nix van, het voelde echt als een wondertje.

Ik denk zeker dat je ook in moeilijke omstandigheden je toch kunt verblijden in de Here, Hij geeft je zelf die blijheid als je je zorgen bij Hem neerlegt.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 30 mei 2004 21:59

Dat is idd heel mooi, Lalage... Het helpt echt als je bidt wanneer je het moeilijk hebt...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mei 2004 08:49

Misschien moet je iets meer lezen dan alleen het stukje tekst wat je aangaf. Het gaat hier om de blijdschap dat je van de Here bent. Niet over blij zijn en geen verdriet hebben. Maar zelfs in je verdriet kun je blij zijn in de Here.
Efe 4..
Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u! 5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.

Als een geliefde gestorven is dan ben je verdrietig maar kun je ook blij zijn dat die persoon bij God is.
Als je ziek bent ben je verdrietig maar kun je ook blij zijn dat je het niet alleen hoefd te dragen. Dus dat je met alles bij God kunt komen en dan zal de vrede die alle verstand te boven gaat in je hart komen.
Hij zal je helpen. Kijk en daar wordt ik nu blij van :)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 15:16

Hoe ik de blijdschap ervaar?
Ik kan me de laatste tijd niet direct opgewekt zijn over mijn relatie met GOd , omdat daar de laatste tijd nog wel eens over twijfel.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

henk77

Berichtdoor henk77 » 31 mei 2004 19:50

ik heb niet zo'n vrolijk leven de laatste tijd,mar toch a voel ik me wel vaak weer blij als ik aan God denk.dan weet ik dat er een verlosser is en die me kan helpen.maar als ik er even niet ana dnek dna dwaal ik weer zo snel af en dat is nu net wer het verkeerde.
maar ik geef niet op.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 04 jun 2004 13:15

In Romeinen 12 vers 15 staat, weest blij met de blijden en weent met de wenenden

Ik kan van best veel dingen blij worden en ben van nature best vrolijk aangelegd (geloof ik). Hoe ik het ervaar, als iets moois en fijns. Blijdschap is niet te omschrijven is een gevoel van binnenuit, vertrouwd en warm ook in tijden dat het moeilijk is, ervaar ik nog een stukje bijdschap in God, in geloof, in gezondheid, door familie of vrienden, of gewoon kleine dingetjes die me gelukkig maken. Wel iets om dankbaar voor te zijn vind ik!

Toch denk ik niet dat je altijd blij hoeft te zijn, je mag ook best verdriet hebben, want verdriet en pijn geeft ons het aardse leven ook mee.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 jun 2004 13:28

rosekapje schreef:In Romeinen 12 vers 15 staat, weest blij met de blijden en weent met de wenenden

Ik kan van best veel dingen blij worden en ben van nature best vrolijk aangelegd (geloof ik). Hoe ik het ervaar, als iets moois en fijns. Blijdschap is niet te omschrijven is een gevoel van binnenuit, vertrouwd en warm ook in tijden dat het moeilijk is, ervaar ik nog een stukje bijdschap in God, in geloof, in gezondheid, door familie of vrienden, of gewoon kleine dingetjes die me gelukkig maken. Wel iets om dankbaar voor te zijn vind ik!

Toch denk ik niet dat je altijd blij hoeft te zijn, je mag ook best verdriet hebben, want verdriet en pijn geeft ons het aardse leven ook mee.

ja oke, maar wel blij zijn in God.
je kan verdrietig zijn maar je mag blij in God omdat je bij je Vader altijd mag komen. Hij pakt zijn zakdoek en zal je tranen afwissen (zoals er in de bijbel staat)

Verdrietig zijn is goed, je gevoel uitenen, maar het is heel gevaarlijk om je gevoel voor jezelf te houden. En niet met je verdriet naar God te gaan.
Een Vader wil immers alles weten van zijn Zoon of Dochter.

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 04 jun 2004 15:06

Dit is een interessante topic.

Iemand schreef dat hij/zij blij werd tijdens het bidden. Dat heeft ook Jeremia beleefd. Moet je hoofdstuk 3 maar eens lezen. hEt gebed begint bijzonder somber, maar hij krijgt de vleugels weer in de lucht en cirkelt de hemel in. Daar ontvang je blijdschap. want daar zijn milde handen en vriendelijk ogen. Wat er dan ook aan de hand is. Daar kan je pas echt blij van worden, soms ook nog van blijven. Dat laatste is bij mij in de praktijk nogal eens schortende.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 04 jun 2004 15:25

Ik kan niet zeggen dat ik altijd blij word als ik gebeden heb. Wel soms een soort van opluchting, dat ik het met God gedeeld heb. Wat ik wel regelmatig heb, is dat als je ergens over piekert, je ook mag weten dat God er is en voor je zal zorgen. Je leven in Gods hand, een vertroostender gedachte is er niet. Je weet dat je het ook niet alleen kunt, al denk je dat vaak wel (tenminste, ik zelf).

En tsja, moet je altijd blij zijn? Ik denk wel vriendelijk en correct naar andere mensen. Maar God zal echt niet van ons eisen blij te zijn, als bijv. net iemand die ons dierbaar was, overlijdt of iets ernstigs overkomt.
Geen commentaar

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 07 jun 2004 08:51

Jak4:8b-10 "Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen! Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en uw blijdschap in bedroefdheid. Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen."
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jun 2004 09:40

@tlantis schreef:Jak4:8b-10 "Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen! Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en uw blijdschap in bedroefdheid. Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen."

Ik denk niet dat het dus inhoud dat je juist moet treuren. Het is om een bepaalde reden aan een gemeente geschreven en zeker niet om ons nu erop te wijzen dat we dus moeten treuren.

Maar je hoefd ook niet altijd blij te zijn. Maar het gaat in de Bijbel over Gods blijdschap in je hebben. Dat is iets anders dat altijd blij zijn.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 07 jun 2004 10:08

joepie schreef:Ik denk niet dat het dus inhoud dat je juist moet treuren. Het is om een bepaalde reden aan een gemeente geschreven en zeker niet om ons nu erop te wijzen dat we dus moeten treuren.
Ah, een stukje van de bijbel wat niet meer toepasbaar is... vertel eens, wat was die reden dan? :mrgreen:
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Terug naar “Archief”