waarom is de mens geschapen...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 07 dec 2002 04:59

het antwoord op de vraag waarom God de mens geschapen heeft is misschien heel afgezaagd maar duidelijk te vinden in Genesis.

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!
29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.
31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag.

Nu de vraag....als hij wist dat....

Dan had de hele schepping niet gehoeven als je zo redeneert. Dan had Jezus niet aan het kruis genageld hoeven worden.

Maar tis idd moeilijk. Waarom heeft God de zondeval toegelaten, als het gevolg ervan is dat we Hem zo veel tergen.

Ik denk dat we hier van moeten blijven. Gods plannen en bedoelingen zijn ondoorgrondelijk. Dat is zij almacht. Ik geloof niet dat we hieraan moeten gaan tornen

willemieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor willemieke » 17 dec 2002 14:57

Wij zijn er om God groot te maken en te eren en niet anders. We zijn tot uitbreiding van Zijn koningkrijk, maar wij willen eigenlijk niet we gaan steeds naar de duivel

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 17 dec 2002 15:26

willemieke schreef:Wij zijn er om God groot te maken en te eren en niet anders. We zijn tot uitbreiding van Zijn koningkrijk, maar wij willen eigenlijk niet we gaan steeds naar de duivel

Wij willen niet, en dat is inderdaad het probleem....... We moeten God eren, en Zijn Woord verkondigen, zodat Hij het kan zegenen....... Maar hoe vaak doe we ook anders..............
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 dec 2002 15:31

Wij zijn er om God groot te maken en te eren en niet anders.
Nee, dat klopt niet. God heeft geen behoefte aan bewondering en aanbidding. Maar als we zien wie Hij is, kunnen we niet anders.

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 17 dec 2002 15:33

surfer schreef:
Wij zijn er om God groot te maken en te eren en niet anders.
Nee, dat klopt niet. God heeft geen behoefte aan bewondering en aanbidding. Maar als we zien wie Hij is, kunnen we niet anders.

Naar mijn idee heeft God ons juist geschapen om Hem te eren...... Ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat we niet anders kunnen dan Hem eren als we weten wie Hij is, maar dit is volgens mij dus ook de bedoeling van de mens op aarde......
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 dec 2002 17:52

Naar mijn idee heeft God ons juist geschapen om Hem te eren......
maar dat geeft toch wel een raar beeld van God, of niet? Iemand die mensen maakt met het doel dat ze Hem gaan vereren.

Wat vindt je van ouders die kinderen krijgen/nemen voor hun eigen belang?

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 18 dec 2002 08:28

surfer schreef:
Naar mijn idee heeft God ons juist geschapen om Hem te eren......
maar dat geeft toch wel een raar beeld van God, of niet? Iemand die mensen maakt met het doel dat ze Hem gaan vereren.

Wat vindt je van ouders die kinderen krijgen/nemen voor hun eigen belang?

Tussen vereren en eren zit ook nog verschil.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2002 09:24

Surfer: maar dat geeft toch wel een raar beeld van God, of niet? Iemand die mensen maakt met het doel dat ze Hem gaan vereren.

Dat probleem blijf je houden. Als je het doel van ons bestaan in verband brengt met God, lijkt het altijd (op de een of andere manier) dat God beter wordt van ons bestaan.

Kom daar dus maar eens uit ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 18 dec 2002 10:53

Ik ga er maar vanuit dat iedereen de nederlandse geloofsbelijdenis heeft achterin zijn Bijbeltje.

Artikel 13 en 14.

En we zijn geschapen tot eer en meerdere glorie van God.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 dec 2002 12:24

de mens is geschapen om God en zijn schepping te eren

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 dec 2002 15:24

Dat probleem blijf je houden. Als je het doel van ons bestaan in verband brengt met God, lijkt het altijd (op de een of andere manier) dat God beter wordt van ons bestaan.

Kom daar dus maar eens uit
Nou ja, ik ben daar dus wel ongeveer uit.

Een mens is niet geschapen om God te eren. God heeft geen behoefte aan bewondering, want Hij heeft een perfect zelfbeeld en een perfect gevoel van eigenwaarde.
Wij hebben wel behoefte aan bewondering omdat ons zelfbeeld en onze zelfwaardering nogal laag zijn. Maar dat wil niet zeggen dat we dat op God moeten gaan projecteren.

Waarom heeft Hij de mens gemaakt? Dat weten we niet precies. Ook de opstellers van de NG niet. Ik denk zelf dat als uiting van creativiteit nog het dichtst in de buurt komt.

Het eren van God is een natuurlijke zaak voor iemand die wedergeboren is. Dat heeft niets met plicht of verplichting te maken. God kun je ook niet verplicht eren, want door de verplichting haalt je de kern van het eren eruit.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2002 16:58

Surfer: Waarom heeft Hij de mens gemaakt? Dat weten we niet precies.

Dat bedoelde ik ook met: daar komen we niet uit.

Surfer: Ik denk zelf dat als uiting van creativiteit nog het dichtst in de buurt komt.

Zou goed kunnen. Maar ook dan moeten we onze menselijke ideeën over creatieve uitingen niet zomaar op God projecteren.

Groet,
Klaas

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 dec 2002 19:40

Zou goed kunnen. Maar ook dan moeten we onze menselijke ideeën over creatieve uitingen niet zomaar op God projecteren.
Ik vind het als verklaring beter en gepaster dan de veronderstelling dat God mensen nodig heeft om geeerd te worden.

ps: niet zo inkoppen, Klaas....Geef liever wat aanvullende gedachten hierover

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 18 dec 2002 20:23

ik denk omdat god de aarde gemaakt heeft en de dieren op aarde heeft laten leven wilde hij ook mensen laten leven op de aarde en de mensen moesten een gelijkenis van god zijn
ik vind het wel een moeilijke vraag hoor

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2002 22:56

Surfer:
ps: niet zo inkoppen, Klaas....Geef liever wat aanvullende gedachten hierover

OK.

Meer nog dan een creatieve daad, denk ik dat de schepping vooral een daad van liefde is.
God is liefde. De schepping is bedoeld om die liefde te delen. Wij zijn geschapen om in Gods liefde te leven.

Daarmee is direct het doel van ons leven gedefinieerd: leven in een liefde-relatie met God.
Ook is daarmee het probleem ondervangen dat jij opmerkte. Als je de schepping op deze manier bekijkt is de scheppingsdaad van God uit niet gericht op het ontvangen van iets (b.v. eer) maar op het delen van iets (nl. liefde).

Groet,
Klaas

Terug naar “Archief”