Moderator: Moderafo's
Het Weermannetje schreef:Ehm, ik heb van beide boeken ongeveer evenveel gelezen. Van der Zwaag had toen nog niet echt wat om te becommentarieren en Rouwendal wel. En over beargumenteren, dat heb ik jou ook nog niet zien doen, dus de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Aragorn schreef:[Zeg jij nu dat je kunt aannemen omdat je uitverkoren bent?
Ik begrijp het beeld van de falende Jezus niet echt. Hij heeft geleden zodat een ieder die dat wil Hem kan aannemen. En als je dat niet wil is dat toch niet Zijn probleem?
Loezje schreef:
Even over die falende Jezus. Zal het anders proberen te zeggen. We erkennen allemaal de almacht Gods (toch?). In het voorbeeld van die zondaar aan wie de genade wel wordt aangeboden, maar die hij weigert aan te nemen zou Gods almacht in het gedrang komen. Want: God wil het, maar de mens wil het niet. Is God dan almachtig?
loezje schreef:En wat anders; we gaan er even van uit dat de genade aan iedereen wordt aangeboden. De mens heeft de keuze tussen wel of niet aannemen. Waarom wordt dan niet iedereen bekeerd? Omdat niet iedereen wil? Dat is toch makkelijk... Je zegt: 'Jezus, ik wil ook een kind van U zijn...' En het gebeurt...? Waarom zijn er dan nog onbekeerde mensen?
loezje schreef:Verder... als een mens de genade zelf zou kunnen aannemen... en hij wordt niet bekeerd, dan zou hij Christus aansprakelijk kunnen stellen voor zijn verdoemenis. Hij zou dan kunnen zeggen: 'Ik heb het wel gewild, maar U heeft het niet gegeven... U bent verantwoordelijk voor mijn ongeluk...' Zo lijkt me de situatie toch ook weer niet in elkaar zitten...
loezje schreef:Overigens kan het nog van een andere kant worden benaderd. In Genesis zei God tegen Adam: ... ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven. De mens was toen geestelijk dood.
We weten allemaal dat we tegen een dode iets kunnen zeggen, maar dat hij niet reageert. Dat we iets kunnen vragen, maar dat hij niet zal antwoorden. Dat we iets kunnen aanbieden... maar hij kan het niet aannemen. Daarom doen we dat ook niet.
Is het in geestelijk opzicht niet net zo? Hoe kan een dode zondaar de genade aannemen? Pas als een mens levend wordt gemaakt door Christus bloed, kan hij de aangeboden genade aannemen. En ja, Aragorn, ik denk dat dat alleen voor de uitverkorenen is weggelegd...
japijo schreef:Het is idd alleen voor de uitverkorenen weggelegd. Maar niemand weet toch of hij/zij uitverkoren is. Daarom, het aanbod komt tot iedereen. In principe kan ieder het aannemen, want je weet niet of je uitverkoren bent, en God heeft bij de doop belooft dat je zalig zult worden, als je hem aanneemt door het geloof.
Begin nooit bij de uitverkiezing want dan kom je er nooit uit!
Loezje schreef:Iets verderop: '(...) dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijne kinderen en erfgenamen aanneemt (...)'. God richt dat verbond op en God neemt zijn kinderen aan. Niet andersom.
japijo schreef:Precies. Als je het goed leest worden dus alle mensen die gedoopt worden, opgenomen in het genadeverbond. Je bent dan dus een verbondskind. Ik weet dat dit een heel andere discussie is, en op verschillende vlakken heel moeilijk ligt. Ik vind het zelf nl ook heel moeilijk. Er staat eigenlijk dat ieder gedoopt kind bekeerd is.
Loezje schreef:japijo schreef:Precies. Als je het goed leest worden dus alle mensen die gedoopt worden, opgenomen in het genadeverbond. Je bent dan dus een verbondskind. Ik weet dat dit een heel andere discussie is, en op verschillende vlakken heel moeilijk ligt. Ik vind het zelf nl ook heel moeilijk. Er staat eigenlijk dat ieder gedoopt kind bekeerd is.
Waarom doen we dan nog moeilijk over bekeerd of onbekeerd zijn? We zijn allemaal gedoopt (neem ik aan van refowebbers), we zijn allemaal verbondskinderen, we komen dus allemaal in de hemel... waarom nog al die discussies? dan hoeven dominees niet meer te preken, op te roepen tot bekering, genade aan te bieden.... Het is toch al gegeven....
Je weet het zelf ook wel... De doop is een afspiegeling van de wedergeboorte en de afwassing der zonden. Die paar druppels water, de doopformule, geeft dat recht op het eeuwige leven? De doop is ingesteld om de kinderen van Christelijke ouders te onderscheiden van de kinderen van niet-Christelijke ouders... (Raadpleeg hiervoor de cathechismus.)
japijo schreef:Hmm, dat laatste vind ik een vreemde redenering. Onderscheiding van andere kinderen.
Hoe zie jij het anders dan. Het staat er toch zo?
Loezje schreef:japijo schreef:Hmm, dat laatste vind ik een vreemde redenering. Onderscheiding van andere kinderen.
Hoe zie jij het anders dan. Het staat er toch zo?
Ja, als je er verder niet over nadenkt wel. En als je de cathechismus niet leest ook. En als je de Bijbel er niet op naslaat misschien ook nog.
Lees eerst de cath. maar eens, stukje van de doop. Wat mij betreft pak je daar dan de kanttekeningen bij ofzo. De ouders moeten aan het eind van het doopfomulier toch ook 'ja' zeggen op de eerste vraag waar in staat dat ze (de kinderen, wij allemaal) de verdoemenis onderworpen zijn? Als de doop werkelijk de afwassing der zonden zou zijn, zou dat er niet meer in staan. De doop is een inlijving in de (aardse) gemeente; hier dus ook het onderscheid met de kinderen van de ongelovigen.
Loezje schreef:Aragorn schreef:[Zeg jij nu dat je kunt aannemen omdat je uitverkoren bent?
Ik begrijp het beeld van de falende Jezus niet echt. Hij heeft geleden zodat een ieder die dat wil Hem kan aannemen. En als je dat niet wil is dat toch niet Zijn probleem?
Ja, alleen een uitverkoren mens kan die genade aannemen.
Even over die falende Jezus. Zal het anders proberen te zeggen. We erkennen allemaal de almacht Gods (toch?). In het voorbeeld van die zondaar aan wie de genade wel wordt aangeboden, maar die hij weigert aan te nemen zou Gods almacht in het gedrang komen. Want: God wil het, maar de mens wil het niet. Is God dan almachtig?
En wat anders; we gaan er even van uit dat de genade aan iedereen wordt aangeboden. De mens heeft de keuze tussen wel of niet aannemen. Waarom wordt dan niet iedereen bekeerd? Omdat niet iedereen wil? Dat is toch makkelijk... Je zegt: 'Jezus, ik wil ook een kind van U zijn...' En het gebeurt...? Waarom zijn er dan nog onbekeerde mensen?
Verder... als een mens de genade zelf zou kunnen aannemen... en hij wordt niet bekeerd, dan zou hij Christus aansprakelijk kunnen stellen voor zijn verdoemenis. Hij zou dan kunnen zeggen: 'Ik heb het wel gewild, maar U heeft het niet gegeven... U bent verantwoordelijk voor mijn ongeluk...' Zo lijkt me de situatie toch ook weer niet in elkaar zitten...
Overigens kan het nog van een andere kant worden benaderd. In Genesis zei God tegen Adam: ... ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven. De mens was toen geestelijk dood.
We weten allemaal dat we tegen een dode iets kunnen zeggen, maar dat hij niet reageert. Dat we iets kunnen vragen, maar dat hij niet zal antwoorden. Dat we iets kunnen aanbieden... maar hij kan het niet aannemen. Daarom doen we dat ook niet.
Is het in geestelijk opzicht niet net zo? Hoe kan een dode zondaar de genade aannemen? Pas als een mens levend wordt gemaakt door Christus bloed, kan hij de aangeboden genade aannemen. En ja, Aragorn, ik denk dat dat alleen voor de uitverkorenen is weggelegd...
Vito schreef:Ik denk dat een verschil tussen GG en GGiN ook is gelegen in het meer of minder gebruiken van de Bijbel (in de preek). Bij GGiN wordt de nadruk gelegd op het uitleggen van de leer zoals overgeleverd door "de oudjes". In GG gemeenten wordt de Bijbel meer toegepast op het geestelijk leven.
Overigens kun je stellen dat in vergelijking met Hervormden en Christelijk Gereformeerden de GG weer minder de Bijbel laat spreken..
Ik denk dat het heel belangrijk is om de Bijbel veel open te laten. God werkt door Zijn Woord en niet door de dogmatische leer.
Aragorn schreef:Ik geloof dat God bij het scheppen van mensen met een vrije wil een stukje almacht ingeleverd heeft. Hij wil niet dat niet zelf kunnen kiezen en dus robots zijn, maar dat we zelf kiezen, ten goede of ten kwade. Hij hoopt natuurlijk dat dit ten goede is en des te groter zal Zijn vreugde zijn als dit gebeurt. (Bijvoorbeeld: als je een hond hebt is het veel leuker als deze uit zichzelf, uit liefde, naar je toekomt dan wanneer hij komt omdat je hem met stokslagen geleerd hebt te komen als je fluit) Helaas kiezen wij meestal het kwade (wat God niet wil), maar God wil ook dat we een vrije wil hebben, en tja, dat botst nu eenmaal.
(...)
Ik denk dat die dood letterlijk bedoeld is. Van onsterfelijk werd Adam sterfelijk.
Maar jij neemt het dus niet niet aan omdat je niet wil, maar omdat je niet hoort wat de dominee zegt?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten