Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 03 jun 2004 21:37

johannes1 schreef:of het waar is van de dominee dat laat ik in het midden, maar van uit de PKN wordt er wel flink uitgehaalt naar de hervormden. de hervormden vragen om een gesprek, maar de PKN wil dit alleen als de hervormden commisies waar ze tegen zijn gaan erkennen. gemeentes die gescheurd zijn, maar een mooie regeling hadden getroffen omtrent de eredienst wordt getorpedeerd.

Idd, de synode van de PKN is onsympathiek richting de bezwaarden, maar dat geldt niet voor alle pkn'ers.
Sommige bezwaarden (evenals meegangers trouwens, ik wil niet eenzijdig zijn) hebben ook totaal geen respect voor het standpunt van de andere partij en beschouwen hen als afvalligen. Is dat wel Bijbels?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jun 2004 21:39

ik geef al aan dat niet alle pkn-ers zo zijn, want hier in de buurt zit een gedeelde gemeente. en de hervormde mochten op andere tijdstip de kerk gebruiken waar de PKN in zit. maar dit mocht niet van de synode van de PKN.
de vraag of het bijbels is dat mensen PKN-ers afvalligen vinden dat denk ik niet, maar in feite wel, want de PKN verlaat de vaderlandse kerk, dus vallen ze af.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 03 jun 2004 22:07

johannes1 schreef:ik geef al aan dat niet alle pkn-ers zo zijn, want hier in de buurt zit een gedeelde gemeente. en de hervormde mochten op andere tijdstip de kerk gebruiken waar de PKN in zit. maar dit mocht niet van de synode van de PKN.
de vraag of het bijbels is dat mensen PKN-ers afvalligen vinden dat denk ik niet, maar in feite wel, want de PKN verlaat de vaderlandse kerk, dus vallen ze af.

Volgens mij gebeurd het op genoeg plekken wel dat er meerdere kerkdiensten gehouden worden (2 pkn en 2 hersteld hervormd) :?
Inderdaad heel vervelend dat de PKN dat dan verbiedt :( Getuigt niet van veel respect voor de bezwaarden.
De PKN verlaat de vaderlandse kerk niet, maar fuseert met 2 andere kerken.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jun 2004 22:09

De PKN verlaat de vaderlandse kerk niet, maar fuseert met 2 andere kerken.

daarin verschillen we van mening.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 03 jun 2004 22:21

Ik kan 't even niet meer volgen. Daargelaten of de PKN de vaderlandse kerk verlaat of samengaat met 2 andere kerken.... Ik lees hier dingen als "afvalligen" en "dus vallen ze af".
Hoe kun je zeggen dat de PKN afvallig is?? Wat betekent dat? Wat wil dat voor jou zeggen????????????????? Wat betekent dat voor alle mensen binnen de PKN?
Ik vind dit echt schokkend! Ik hoor bij deze kerk. Volgens jou een valse kerk, Johannes???????

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jun 2004 22:24

Als we het hebben over vijandigheid.... hoe kun je zeggen dat de PKN afvallig is?? Wat wil dat voor jou zeggen?????????????????

ik wilde duidelijk maken dat de PKN de vaderlandse kerk verlaat. dus "afvalt". dit is geen vijandigheid, maar een reeël beeld.

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 03 jun 2004 22:29

Fijn dat je het niet vijandig bedoelt!! Maar kun je me toch even uitleggen wat dat betekent voor mij als PKN-er?? En voor de PKN-kerk?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 22:30

Laten we elkaar respecteren op dit forum!!!

Miss A. Dat jij in de PKN zit betekent niet dat je een afvallige bent. Jij hebt waarschijnlijk ook niet voor de fusie gekozen. God werkt wereldwijd, ook in de PKN. God ziet alle vijandschap tussen elkaar. Laten we daarom alsjeblieft liefdevol met elkaar omgaan. God ziet in liefde neer op hen die Hem vrezen en hun naaste liefhebben. Als we elkaar gaan zitten bestrijden met argumenten lopen we ons doel mis om Hem te eren en eren we hem er absoluut niet mee. Dit geldt zowel voor bezwaard als niet bezwaard.

Groetjes Japijo. :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jun 2004 22:30

Miss A. schreef:Fijn dat je het niet vijandig bedoelt!! Maar kun je me toch even uitleggen wat dat betekent voor mij als PKN-er?? En voor de PKN-kerk?

wat denk je zelf dat het voor jou betekent?

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 04 jun 2004 13:41

Tja, afvalligen.... mensen die van het geloof afgevallen zijn? Mensen die de brede weg inslaan??

Miss C.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss C. » 04 jun 2004 22:17

japijo schreef:Als je de kerkbode van Katwijk gelezen heb, proef je de verachting van de dominees ten opzichtte van de bezwaarden. Dat is een feit. Ik heb ze zo ongeveer allemaal gelezen. Andersom was dit echt niet zo. Al zouden ze het willen, dan kregen ze daar niet eens de kans voor.

Dan vraag ik je toch om de nieuwbrieven nog eens goed te lezen. Het komt mij voor dat er wel erg voor de slachtofferrol wordt gekozen. Inplaats dat men gewoon de consequenties aanvaard van de keuze die je maakt. En verachting van mensen en dan met name de bezwaarden? Ik heb ook alle kerbodes gelzen, maar ben dat nog niet tegen gekomen. Wel dat men elkaar niet begrijpt en volgen kan. Dat is over en weer. Heeft ook met die persoonlijke keus te maken. Het is alleen wel de manier waarop je daar mee omgaat

Dit vertel ik niet omdat ik er blij mee ben. Ik schaam me er oprecht voor. Die bonders heb ik best wel eens gehoord in de kerk en het zijn dienstknechten van God, maar ik geloof wel dat ze behoorlijk gevallen zijn zoals ze hun bezwaarde broeders behandeld hebben. Andersom zal het ook geen koek en ei zijn, maar daar heb ik geen gekke verhalen van gehoord. Als het wel zo is hoor ik het graag. Daar sta ik open voor.

Één advies lees de nieuwsbrieven dan nog maar eens goed. Proef de toon en de manier van spreken. Dat doet mij pijn en begrijp ik niet. En de verhalen hoeven niet gek te zijn om pijn te doen en een onwaar beeld weer te geven. Zonder dat zijn ze al erg genoeg

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 05 jun 2004 00:49

Napoleon schreef:ik wordt alleen een beetje ziek van die mensen die jaren zelden in de kerk kwamen, en nu zo'n beetje het bezwaardtste zijn van allemaal. maar goed, dat zijn zo ongeveer beroepsbezwaarden, die zijn ook al bezwaard als er een boom in de straat geplant gaat worden (net zoals ze bezwaard zouden zijn als er geen boom geplant ging worden).

maar goed, ik heb gehoord dat er op veel plaatsen gelukkig wel wat geregeld is als noodkerkgebouw (schoolaula's o.i.d.), hoeven er geen hagepreken gehouden te worden :D

Das een kromme opmerking :wink:

Ik heb het juist andersom gehoord.Hier in Gameren, ken je vast wel.

Mensen die nooit kwamen omdat de NH kerk te 'zwaar' was voor hun.Nu de Pkn een feit is komen ze opeens wel en denken daar de zaken opeens te kunnen regelen.

Zout dan ook ff op.Eerst naar een andere gemeente gaan en dan de boel zo denken te kunnen verzieken zeker?Mensen die voordat de Pkn een feit was in een bepaalde gemeente, buiten hun eigen dorp ofzo, zaten, daar mooi blijven.

Ik Gameren zitten een 400 leden, waarvan er 11 met de Pkn meewillen, en dus een paar komen nu opeens weer daar omdat ze denken aanspraak te kunnen maken ergens op.

Dat kunnen ze niet, want die aanspraak hebben ze verspeeld door weg te lopen bij hun gemeente toen er nog géén Kpn was.Zulke figuren hebben dus niets in te brengen.

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 05 jun 2004 14:39

Heeeeee Markie, weer een nieuwe fusie (KPN)... ????één is al meer dan genoeg hoor! :wink: :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 05 jun 2004 16:43

Miss C. schreef:
japijo schreef:Als je de kerkbode van Katwijk gelezen heb, proef je de verachting van de dominees ten opzichtte van de bezwaarden. Dat is een feit. Ik heb ze zo ongeveer allemaal gelezen. Andersom was dit echt niet zo. Al zouden ze het willen, dan kregen ze daar niet eens de kans voor.

Dan vraag ik je toch om de nieuwbrieven nog eens goed te lezen. Het komt mij voor dat er wel erg voor de slachtofferrol wordt gekozen. Inplaats dat men gewoon de consequenties aanvaard van de keuze die je maakt. En verachting van mensen en dan met name de bezwaarden? Ik heb ook alle kerbodes gelzen, maar ben dat nog niet tegen gekomen. Wel dat men elkaar niet begrijpt en volgen kan. Dat is over en weer. Heeft ook met die persoonlijke keus te maken. Het is alleen wel de manier waarop je daar mee omgaat

Dit vertel ik niet omdat ik er blij mee ben. Ik schaam me er oprecht voor. Die bonders heb ik best wel eens gehoord in de kerk en het zijn dienstknechten van God, maar ik geloof wel dat ze behoorlijk gevallen zijn zoals ze hun bezwaarde broeders behandeld hebben. Andersom zal het ook geen koek en ei zijn, maar daar heb ik geen gekke verhalen van gehoord. Als het wel zo is hoor ik het graag. Daar sta ik open voor.

Één advies lees de nieuwsbrieven dan nog maar eens goed. Proef de toon en de manier van spreken. Dat doet mij pijn en begrijp ik niet. En de verhalen hoeven niet gek te zijn om pijn te doen en een onwaar beeld weer te geven. Zonder dat zijn ze al erg genoeg

Jij leest het wellicht met andere ogen als mij, Miss c. Geeft niet, maar heeft weinig nut om daarover in discussie te treden. De confessionelen van Katwijk die een eigen bezwaarde wijkgemeente gesticht hebben, hebben dat gedaan uit principieel bezwaar, maar ook vanwege de keiharde opstelling van de CK van Katwijk naar Vlietstra en Vlastuin toe. Aldus het ND. Lijkt me duidelijk. Zij lezen dezelfde kerkbode, dus ze kunnen het echt wel weten.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 06 jun 2004 00:55

Miss A. schreef:Heeeeee Markie, weer een nieuwe fusie (KPN)... ????één is al meer dan genoeg hoor! :wink: :wink:

:mrgreen: :mrgreen:

één typfoutje mag toch wel? :wink:

Terug naar “Archief”