Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jun 2004 09:13

trijntjejohanna schreef:er is juist steeeds meer sprake van integratie!

dat bedoelde ik ermee te zeggen ja... :D Maar ik kwam niet op dat dure woord 8) :mrgreen:
Afbeelding

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 03 jun 2004 09:14

ok, dat weet ik, maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde, excuus voor de onzorgvuldige formulering.

ik bedoelde dat steeds meer ouders besluiten een kind weg te laten halen, omdat het gehandicapt is en dat vind ik zeer tragisch omdat je zeer veel liefde en plezier van een gehandicapt kind kan hebben, nog afgezien van het feit dat men een supermens probeert te creeren

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 03 jun 2004 09:14

Als ik om me heen kijk heb ik ook het idee dat gehandicapten nu niet zo zeer uit de maatschappij geweerd worden. Het kan wel altijd beter natuurlijk.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jun 2004 09:16

thespiritisinsideus schreef:ok, dat weet ik, maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde, excuus voor de onzorgvuldige formulering.

ik bedoelde dat steeds meer ouders besluiten een kind weg te laten halen, omdat het gehandicapt is en dat vind ik zeer tragisch omdat je zeer veel liefde en plezier van een gehandicapt kind kan hebben, nog afgezien van het feit dat men een supermens probeert te creeren

oowkeej, sorry :oops: :wink: Dan ist mij nu ook duidelijk! En hier ben ik het helemaal mee eens! :D
Afbeelding

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 03 jun 2004 09:18

De vraag is alleen...bij al die integratie van verstandelijk gehandicapten. Ontstaat er nu niet een te hoog verwachtingsbeeld naar de verstandelijk gehandicapten toe...Verwachten wij als "normale"niet teveel van de minder begaafde??
Als voorbeeld: Want wat gebeurd er als je van een kind te veel verwacht? zo'n kind gaat op zijn tenen lopen en stoort op een gegeven moment in doordat de druk te hoog wordt..
Zijn we dat nu ook niet een beetje aan het doen ten opzichte van de verstandelijk gehandicapten?
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 03 jun 2004 09:22

absoluut een belangrijke vraag, daarom zie ik nu ook al in mijn werk dat er groepen gehndicapten zijn die terug komen van een woning in een woonwijk naar een woning op het terrein van de instelling, omdat die mensen teveel op hun tenen gingen lopen en op een gegeven moment knapten, omdat ze maar probeerden 'normaal' te zijn

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 03 jun 2004 09:24

zussie schreef:De vraag is alleen...bij al die integratie van verstandelijk gehandicapten. Ontstaat er nu niet een te hoog verwachtingsbeeld naar de verstandelijk gehandicapten toe...Verwachten wij als "normale"niet teveel van de minder begaafde??
Als voorbeeld: Want wat gebeurd er als je van een kind te veel verwacht? zo'n kind gaat op zijn tenen lopen en stoort op een gegeven moment in doordat de druk te hoog wordt..
Zijn we dat nu ook niet een beetje aan het doen ten opzichte van de verstandelijk gehandicapten?

Ik denk dat dat meevalt, de meeste gehandicapten worden toch aan het werk gezet in een sociale werkplaats en daar worden zeker niet teveel eisen aan ze gesteld.
Alleen of begeleid wonen willen ze vaak heel graag zelf, omdat ze zich dan zelfstandig en volwassen voelen, wat erg belangrijk voor ze is.
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

The wind is passing by.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 11:39

Snorbaarder schreef:Als Equilibrist zelf denkt dat hij waarschijnlijk (nu nog) geen kinderen kan opvoeden zal dat wel kloppen, want je denkt dat m.i. niet zomaar.

Hm ja, misschien wel. Maar het is toch heel anders dan de gehandicapten waar we het oorspronkelijk over hadden. Die hebben ook gewoon een laag IQ en Eq. heeft dat niet.

Btw: Equilibrist is een zij dacht ik.. :wink:

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jun 2004 11:54

Snorbaarder schreef:
zussie schreef:De vraag is alleen...bij al die integratie van verstandelijk gehandicapten. Ontstaat er nu niet een te hoog verwachtingsbeeld naar de verstandelijk gehandicapten toe...Verwachten wij als "normale"niet teveel van de minder begaafde??

Ik denk dat dat meevalt, de meeste gehandicapten worden toch aan het werk gezet in een sociale werkplaats en daar worden zeker niet teveel eisen aan ze gesteld.
Alleen of begeleid wonen willen ze vaak heel graag zelf, omdat ze zich dan zelfstandig en volwassen voelen, wat erg belangrijk voor ze is.

Dat is zo, maar tegenwoordig wil men verstandelijk gehandicapten ook bij 'gewone' bedrijven laten werken. Hiervoor wordt dan een hulpverlener aangesteld, die de cliënt achter de schermen begeleid en advies geeft. Ik vraag me af, of verstandelijk gehandicapten dara gelukkig van worden... De samenleving doet net of ze dan als volwaardig burger beschouwd worden, maar ik heb er mijn vragen bij. Een verstandelijk gehandicapte, en dan vooral hoog niveau, voelt heus wel aan, dat hij of zij anders is.
Afbeelding

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 03 jun 2004 12:48

Het lijkt mij ook beter ze onder gelijken te laten werken, dan werken ze in ieder geval en kunnen ze zich ontwikkelen, ik zie niet in waarom dit persee in reguliere bedrijven zou moeten. Als dat gebeurd moet de begeleiding wel heel degelijk zijn.
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

The wind is passing by.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 jun 2004 12:54

ik denk dat het een hele lastige situatie is ... bij de bewoners van mijn groep is het simpelweg onmogelijk, maar deze bewoners zijn er ook niet mee bezig.....
het is moelijk te oordelen... de ene kan het wel de andere niet.. maar ja dat zie je soms pas als ze al een kind hebben...... een broer van een meisje die bij ons woont, heeft ook een verstandelijke handicap, hij woont samen met een andere gehandicapte vrouw.. vorig jaar hebben ze helaas een doodgeboren kindje gekregen.. zij zouden nu heel graag nog een kindje willen.. of ze het kindje goed op kunnen voeden? dat is de vraag.. maar ik vind het zo moeilijk.. zeg je tegen die 2 mensen die er zo naar verlangen: nee hoor, jij mag geen kind, jij kunt dat niet hoor, nee niet doen!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jun 2004 12:57

nee, dat is ook het moeilijke, als ze het zelf wel zo graag willen en je ten diepste weet, dat ze eigenlijk niet in staat zijn hun kind op te voeden... :cry: Het ligt natuurlijk ook aan het niveau, hè? Maar ja, met een hoog niveau ben je eigenlijk ook nog kind...
Afbeelding

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 jun 2004 12:58

Daphne schreef:nee, dat is ook het moeilijke, als ze het zelf wel zo graag willen en je ten diepste weet, dat ze eigenlijk niet in staat zijn hun kind op te voeden... :cry: Het ligt natuurlijk ook aan het niveau, hè? Maar ja, met een hoog niveau ben je eigenlijk ook nog kind...

klopt.... maar je weet soms niet goed vantevoren of ze het kunnen of niet.. soms valt het je heel erg mee met wat ze kunnen!!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jun 2004 12:59

trijntjejohanna schreef:
Daphne schreef:nee, dat is ook het moeilijke, als ze het zelf wel zo graag willen en je ten diepste weet, dat ze eigenlijk niet in staat zijn hun kind op te voeden... :cry: Het ligt natuurlijk ook aan het niveau, hè? Maar ja, met een hoog niveau ben je eigenlijk ook nog kind...

klopt.... maar je weet soms niet goed vantevoren of ze het kunnen of niet.. soms valt het je heel erg mee met wat ze kunnen!!

das waar! Als ze ook maar voldoende begeleiding kunnen krijgen dan... :roll:
Afbeelding

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 03 jun 2004 18:22

Er wordt hier heel veel en heel mooi aangedragen met extra begeleiding...maar dat is vaak niet mogelijk daar er veel bezuinigd wordt op o.a. de zorg. Wel goede ideeen maar in de praktijk niet haalbaar...en is het dan niet zo dat we juist af moeten remmen waar het extra begeleiding vraagt, om zo toch nog voldoende geld te houden om in de tehuizen zelf de juiste zorg te kunnen verlenen? of mag dat ethische gezien niet? De keus maken het geld te besteden aan goede interne zorg, waarvan je weet dat dat goed uit pakt of de keus van externe zorg waarvan je niet de garantie hebt dat het goed uitpakt?
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Terug naar “Archief”