Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 02 jun 2004 20:10

Bookman schreef:WM schreef:

GGN niet :wink:

Waar hebben we het dan nog over?? Hup bel de ds. en zeg dat het via refoweb beklonken is. Het leergeschil is na 51 jaar opgelost, dankzij Weermannetje. Wat zullen ze blij zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:

Waarom moet je het altijd eens zijn met ds. die in het verleden bij hetzelfde kerkverband hoorden? Of bij een kerkverband wat er tegenaan lag? De kerken die zich heden ten dage Hervormd noemen (o.i.d.) leren ook niet meer precies hetzelfde als de oorspronkelijke hervormers in ons land...

Sorry, zal de volgende keer weer on-topic gaan.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 23:22

Loezje schreef:Yael, was het echt de moordenaar die naar Jezus vluchtte en was het daarna goed met hem? Volgens mij vroeg hij Jezus om hem genadig te zijn als Hij in Zijn Koninkrijk zou zijn. Hierop zei Jezus 'Voorwaar zeg Ik u, heden zult gij met Mijn in het paradijs zijn'. De moordenaar had voor zichzelf geen hoop meer. Toen was het Jezus die hem Thuishaalde omdat het in de eeuwigheid zo besloten was; zonder medeweten van de moordenaar zelf (nog op het moment dat hij het aan Jezus vroeg).

Ja, tuurlijk was het de moordenaar die naar Jezus vluchtte. Hij zei toch: "gedenk mij enz."? En ja, daarna was het goed met hem, want Jezus antwoorde "heden zult gij met mij in het paradijs zijn".

En natuurlijk had die moordenaar nog wel hoop, waarom vroeg hij het anders aan Jezus? Weliswaar vroeg hij het wat bescheiden, maar als hij niet geloofde in Jezus en totaal geen hoop op een positief antwoord had zou hij toch ook niks gezegd hebben?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 03 jun 2004 08:02

kootje schreef:Weerman, wat zie je precies? Aan welke criteria moet dat zondebesef voldoen?

Als je het woord zondebesef bekijkt lijkt me duidelijk wat je precies ziet.

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 03 jun 2004 08:52

Nou dat vind ik niet absoluut duidelijk. Want moet je weten dat je zonde hebt ('k denk niet dat je dat bedoeld) Of moet je het voelen (waar dan en hoeveel moet je er van voelen) Moet je er heel verdrietig over zijn (is 1 nacht huilen genoeg offe..)
:?:
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 03 jun 2004 09:14

Is bij ieder mens weer anders. Maar je leert wel inzien tegen wie je hebt gezondigd. En wat je nou gedaan hebt dus.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 jun 2004 15:44

Aragorn schreef:
Loezje schreef:Yael, was het echt de moordenaar die naar Jezus vluchtte en was het daarna goed met hem? Volgens mij vroeg hij Jezus om hem genadig te zijn als Hij in Zijn Koninkrijk zou zijn. Hierop zei Jezus 'Voorwaar zeg Ik u, heden zult gij met Mijn in het paradijs zijn'. De moordenaar had voor zichzelf geen hoop meer. Toen was het Jezus die hem Thuishaalde omdat het in de eeuwigheid zo besloten was; zonder medeweten van de moordenaar zelf (nog op het moment dat hij het aan Jezus vroeg).

Ja, tuurlijk was het de moordenaar die naar Jezus vluchtte. Hij zei toch: "gedenk mij enz."? En ja, daarna was het goed met hem, want Jezus antwoorde "heden zult gij met mij in het paradijs zijn".

En natuurlijk had die moordenaar nog wel hoop, waarom vroeg hij het anders aan Jezus? Weliswaar vroeg hij het wat bescheiden, maar als hij niet geloofde in Jezus en totaal geen hoop op een positief antwoord had zou hij toch ook niks gezegd hebben?

Bedankt Aragorn :wink:
we hoeven er niks meer bij te verzinnen dan wat er staat.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 03 jun 2004 20:06

Aragorn schreef:Ja, tuurlijk was het de moordenaar die naar Jezus vluchtte. Hij zei toch: "gedenk mij enz."? En ja, daarna was het goed met hem, want Jezus antwoorde "heden zult gij met mij in het paradijs zijn".

Hm... hierover verschillen wij dus duidelijk van mening... Ik lees hierin nl. dat de moordenaar echt geen kans meer zag voor zichzelf om daar te komen en daarom vroeg hij Jezus om aan hem te denken als Hij daar wèl zou zijn... En was dat vragen van die moordenaar niet hetzelfde als ons bidden? Als wij bidden om bekering gebeurt dat toch ook niet altijd?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 jun 2004 20:52

Loezje schreef:
Aragorn schreef:Ja, tuurlijk was het de moordenaar die naar Jezus vluchtte. Hij zei toch: "gedenk mij enz."? En ja, daarna was het goed met hem, want Jezus antwoorde "heden zult gij met mij in het paradijs zijn".

Hm... hierover verschillen wij dus duidelijk van mening... Ik lees hierin nl. dat de moordenaar echt geen kans meer zag voor zichzelf om daar te komen en daarom vroeg hij Jezus om aan hem te denken als Hij daar wèl zou zijn... En was dat vragen van die moordenaar niet hetzelfde als ons bidden? Als wij bidden om bekering gebeurt dat toch ook niet altijd?

ik vind dit laatste noga droevig. Nu wordt de schuld van de niet bekering bij God neergelegd. En dan zou God dus liegen als er geschreven staat.

9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
10 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
11 En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven?
12 Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven?
13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?

beter is het om na te gaan of je wel werkelijk zo verlegen bent om Zijn genade. De rijke jongeling meende ook oprecht te zijn. Maar de Heere Jezus liet hem zien waar het hem aan ontbrak.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 03 jun 2004 21:00

jacobH schreef:ik vind dit laatste noga droevig. Nu wordt de schuld van de niet bekering bij God neergelegd. En dan zou God dus liegen als er geschreven staat.

Je zult mij nergens horen zeggen dat het Gods schuld is dat een mens verloren gaat. De mens heeft zichzelf de dood op de hals gehaald toen hij zondigde in het paradijs. Dat was een bewuste keuze. Ik ben van mening dat de eerste aanzet tot de bekering van de mens van God komt. De mens heeft zelf voor de dood gekozen, nu is het Christus zie voor Zijn kinderen kiest. Daar kunnen we zelf niets aan toe of afdoen; hoe graag we dat ook zouden willen...
Onder 'aanbod van genade' heb ik vanavond gepost over de onmogelijke vrije keuze van de mens na de val.

En ja, je hebt gelijk: het ís droevig gesteld met de mensheid...

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 21:15

Loezje schreef:Je zult mij nergens horen zeggen dat het Gods schuld is dat een mens verloren gaat. De mens heeft zichzelf de dood op de hals gehaald toen hij zondigde in het paradijs. Dat was een bewuste keuze. Ik ben van mening dat de eerste aanzet tot de bekering van de mens van God komt. De mens heeft zelf voor de dood gekozen, nu is het Christus zie voor Zijn kinderen kiest. Daar kunnen we zelf niets aan toe of afdoen; hoe graag we dat ook zouden willen...
Onder 'aanbod van genade' heb ik vanavond gepost over de onmogelijke vrije keuze van de mens na de val.

En toch, als je God zoekt zul je zeker zalig worden. Dus iedereen kan zalig worden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 jun 2004 21:41

Loezje schreef:
jacobH schreef:ik vind dit laatste noga droevig. Nu wordt de schuld van de niet bekering bij God neergelegd. En dan zou God dus liegen als er geschreven staat.

Je zult mij nergens horen zeggen dat het Gods schuld is dat een mens verloren gaat. De mens heeft zichzelf de dood op de hals gehaald toen hij zondigde in het paradijs. Dat was een bewuste keuze. Ik ben van mening dat de eerste aanzet tot de bekering van de mens van God komt. De mens heeft zelf voor de dood gekozen, nu is het Christus zie voor Zijn kinderen kiest. Daar kunnen we zelf niets aan toe of afdoen; hoe graag we dat ook zouden willen...

oh die mening ben ik ook toegedaan. Maar dat wil niet zeggen dat je als je bidt niet verhoord wordt. Dan houdt je de bijbel voor een gedeelte voor onwaar.

12., , Opent uwen mond,
Eist van Mij vrijmoedig
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij ‘t smeekt,
Mild en overvloedig.”

En met je laatste zin ben ik het eens al bedoelde ik er wat anders mee geloof ik. :wink:
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 03 jun 2004 21:59

jacobH schreef:oh die mening ben ik ook toegedaan. Maar dat wil niet zeggen dat je als je bidt niet verhoord wordt. Dan houdt je de bijbel voor een gedeelte voor onwaar.

12., , Opent uwen mond,
Eist van Mij vrijmoedig
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij ‘t smeekt,
Mild en overvloedig.”

En met je laatste zin ben ik het eens al bedoelde ik er wat anders mee geloof ik. :wink:

En wat komt er na vers 12? 'Maar mijn volk wou niet... naar Mijn stemme horen (..)' :wink: In de onberijmde versie staat in vs 13: 'Dies heb ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelen in hunne raadslagen.' God vraagt de zondaar niet om bij Hem te komen; Hij trekt ze óf onwederstandelijk óf verwerpt ze... Er is geen tussenweg...

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 03 jun 2004 22:43

Iedereen kan zalig worden. schreeuwt het van de daken. alleen Gods uitverkorenen worden zalig. Zij worden tot het eeuwige leven getrokken en bewerkt. Toch blijft staan: iedereen kan zalig worden. Dat zegt God zelf. daar moet jij de dit leest je aan houden. Durf dat eens te onkennen.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 22:46

Phranz schreef:Iedereen kan zalig worden. schreeuwt het van de daken. alleen Gods uitverkorenen worden zalig. Zij worden tot het eeuwige leven getrokken en bewerkt. Toch blijft staan: iedereen kan zalig worden. Dat zegt God zelf. daar moet jij de dit leest je aan houden. Durf dat eens te onkennen.

Idd. God wil zelfs dat alle mensen zalig worden.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 03 jun 2004 23:13

japijo schreef:Idd. God wil zelfs dat alle mensen zalig worden.

Ohw... waarom gebeurt dat dan niet? Is Gods wil veranderlijk? Staan Gods besluiten niet meer vast? Als God dat toch wil, dan is dat voor Hem toch niet te moeilijk? Hij is almachtig...

Als God dat zou willen, had er dan een zondeval moeten plaatsvinden? Had dan al die ellende in de wereld moeten zijn? 'k Denk het niet...

Inderdaad, alle uitverkorenen zullen zalig worden, maar zijn alle mensen uitverkoren? Nee, daar zegt de Bijbel zelf wat over: velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Terug naar “Archief”