Moderator: Moderafo's
johannes1 schreef:misschien dat je hier verder kan gaan http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=5119&start=0
mirjamvandorp schreef:Dit word er in het formulier van het avondmaal aangehaald over jezelf een oordeel drinken of eten:
1 korinthe 11:28
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
voor mijn gevoel dus uit zijn verband gerukt, het lijkt er hier meer op dat er in Korinthe wat mis ging, mensen kwamen aan het avondmaal om hun honger te stillen en hun dorst te lessen. Paulus geeft aan dat het dus niet daarvoor bedoeld is maar dat het avondmaal speciaal bedoeld is ter gedachtenis aan wat Jezus voor ons gedaan heeft.
Adriana schreef:mirjamvandorp schreef:Dit word er in het formulier van het avondmaal aangehaald over jezelf een oordeel drinken of eten:
1 korinthe 11:28
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
voor mijn gevoel dus uit zijn verband gerukt, het lijkt er hier meer op dat er in Korinthe wat mis ging, mensen kwamen aan het avondmaal om hun honger te stillen en hun dorst te lessen. Paulus geeft aan dat het dus niet daarvoor bedoeld is maar dat het avondmaal speciaal bedoeld is ter gedachtenis aan wat Jezus voor ons gedaan heeft.
Klopt helemaal. Maar het wordt in de rechtse gemeenten vaak anders uitgelegd.
mirjamvandorp schreef:Wat ik nu nog graag wil weten:
Waar halen ze het vandaan dat je eerst belijdenis hoort gedaan te hebben?
<Floris> schreef:mirjamvandorp schreef:Wat ik nu nog graag wil weten:
Waar halen ze het vandaan dat je eerst belijdenis hoort gedaan te hebben?
Het belijdenis doen is ingesteld tijdens de Reformatie en was eigenlijk een concessie aan wat in de roomse kerk gebruikelijk was. In die tijd deden kinderen meestal belijdenis rond een jaar of 12-14, een paar jaar later dan de eerste communie bij de roomsen.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het doen van belijdenis als voorwaarde voor het avondmaal is ingesteld om de gereformeerde avondmaalsopvatting te beschermen voor het roomse verwijt alsof wij er te gemakkelijk over zouden denken het avondmaal niet als een heilig sacrament zouden beschouwen.
Persoonlijk denk ik dat er niets tegen is om kinderen aan het avondmaal toe te laten. Ouders kunnen hen heel goed uitleggen waar het om gaat, en Christus zelf stelde immers het geloof van kinderen als voorbeeld!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten