fusie Hersteld Hervormd - Christelijk Gereformeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jun 2004 15:37

De CGK kan zich op heffen de lichtere gemeenten voelen zich thuis bij de GKV en de NG dus die kunnen daar heen (die moeten toch al niets hebben van het behoudende deel van de CGK).
(...)
En wat ik begrepen heb hopen de CGK predikanten op een oproep vanuit de synode van de HNHK dan kan op de synode van de CGK in september gelijk het gesprek opgestart worden.

Het lijkt alsof je het heel gewoon vind dat mensen die nu samen in een kerkgenootschap zitten deze banden doorknippen en dag zeggen. De vanzelfsprekendheid van het gescheiden-op-weg is wel ontzettend ingesleten, nietwaar?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2004 15:39

Aragorn schreef:
japijo schreef:HNHK is niet afgescheiden. De HNHK blijft op de kerkorde van 1951. De PKN gaat ervan af DUS WIE SCHEIDT ZICH AF KLAAS!!!!!

Ben het met Klaas eens dat je jezelf zo voor de gek houdt.

Als dit zo is, dan heeft de NHK zich dus al meerdere malen van de NHK afgescheiden... :roll:

Helaas juridisch gezien moeten de HNHK zich opnieuw laten registreren en in Garderen zijn de eerste aktes ondertekent. Juridisch gezien scheiden ze zich af :-(

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2004 15:46

Klaas schreef:
De CGK kan zich op heffen de lichtere gemeenten voelen zich thuis bij de GKV en de NG dus die kunnen daar heen (die moeten toch al niets hebben van het behoudende deel van de CGK).
(...)
En wat ik begrepen heb hopen de CGK predikanten op een oproep vanuit de synode van de HNHK dan kan op de synode van de CGK in september gelijk het gesprek opgestart worden.

Het lijkt alsof je het heel gewoon vind dat mensen die nu samen in een kerkgenootschap zitten deze banden doorknippen en dag zeggen. De vanzelfsprekendheid van het gescheiden-op-weg is wel ontzettend ingesleten, nietwaar?

Klaas

Zelf als CGK'er doet het me veel verdriet. Maar op een gegeven moment moet je reeel zijn. Je kan proberen de boel bij elkaar te houden en de zaken waar je het niet mee eens bent onder het tapijt stoppen, maar eens zal het boven komen en dan moet je eerlijk zijn dat je elkaar niet meer begrijpt.

Dr. Hendriks van de GKV heeft gezegd jaren terug dat het hoogtepunt van de herkenning die toen bereikt werd nooit meer bereikt zou worden omdat hij al zag dat er op dat moment een geestelijke verwijdering aanwezig was.

Moet je de boel bij elkaar houden terwijl je elkaar niet vertrouwt? Hoe lang blijft een deel van de CGK niet drammen over de vrouw in het ambt, terwijl de synode besloten hebt dat af te wijzen. En maar door gaan .... De eerste lichtere CGK kerken gaan in het najaar de vrouw in het Ambt toe laten, dit wordt bewust gedaan! Wie stuurt dan op een scheuring aan?

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 02 jun 2004 16:17

:(

Na het lezen van dit topic heb ik het volgende beeld van de CGK voor ogen:

De CGK als klein lammetje dat aan stukken wordt gescheurt door de HNHK, de GKV, de NGK etc.

En dan te bedenken dat wij, CGK, de oudste 'afgescheiden' kerken zijn.
Er moet helemaal niet gefuseerd worden.
Van jullie (gemeentes) wordt verwacht dat jullie je bij de CGK voegen. :mrgreen:
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

pugna
Mineur
Mineur

Re: fusie Hersteld Hervormd - Christelijk Gereformeerd?

Berichtdoor pugna » 02 jun 2004 16:19

japijo schreef:Er wordt door sommige dominees uit de CGK positief gereageerd op de HNHK. Het lijkt erop dat er straks CG kerken zullen zijn die zich willen voegen bij de HNHK. Ook zijn er enkele Gergem dominees die positief reageren tot samengaan met de HNHK. De HNHK gaat voort op de kerkorde van 1951. Ben benieuwd. Wie heeft een reactie?
Wie vindt dat zij samen verder moeten gaan?, Waarom?

Samen gaan vind ik op zich prima.

Maar die kerkorde uit 1951.

- Waarom niet DKO, zoals elke 'normale' gereformeerde kerk die gebruikt?

- Waarom is 1951 beter dan DKO?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 17:31

pugna schreef:
japijo schreef:Er wordt door sommige dominees uit de CGK positief gereageerd op de HNHK. Het lijkt erop dat er straks CG kerken zullen zijn die zich willen voegen bij de HNHK. Ook zijn er enkele Gergem dominees die positief reageren tot samengaan met de HNHK. De HNHK gaat voort op de kerkorde van 1951. Ben benieuwd. Wie heeft een reactie?

Omdat de bezwaarden er al 53 jaar onder leven. En omdat er altijd tijdens de besprekingen op gestaan is om daarop verder te gaan, Mocht het grootste gedeeldte van de kerk zich afscheiden door in de PKN op te gaan. Dus Klaas, geen smoesjes dat ik mezelf voor de gek houdt want ik heb nog geen sluitende verklaring van jou gehoord dat het andersom is.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2004 18:28

pugna schreef::(

De CGK als klein lammetje dat aan stukken wordt gescheurt door de HNHK, de GKV, de NGK etc.

Van jullie (gemeentes) wordt verwacht dat jullie je bij de CGK voegen. :mrgreen:

Is dat iets om trots te zijn dat de CGK "de oudste 'afgescheiden' kerken zijn."?

Daarnaast het is helemaal nog niet het moment om te zeggen of dat andere zich bij de CGK moeten voegen. Laten ze eerst maar eens gaan praten en kijken of er herkenning is. En ik schat in dat er binnen het behoudende deel meer herkenning met de HNHK is dan met de GKV of NGK.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 02 jun 2004 18:31

japijo schreef:
pugna schreef:

Omdat de bezwaarden er al 53 jaar onder leven. En omdat er altijd tijdens de besprekingen op gestaan is om daarop verder te gaan, Mocht het grootste gedeeldte van de kerk zich afscheiden door in de PKN op te gaan. Dus Klaas, geen smoesjes dat ik mezelf voor de gek houdt want ik heb nog geen sluitende verklaring van jou gehoord dat het andersom is.

De CGK heeft al 170 jaar de DKO. Ik vind die 53 jaar dus geen reden.

Ook staat/stond in de NHK de landelijke kerk m.i. te veel op de voorgrond.
Ik vind de plaatselijke gemeente belangrijker. Heb dus een voorkeur voor DKO.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 02 jun 2004 18:33

Speedy schreef:
pugna schreef::(

Is dat iets om trots te zijn dat de CGK "de oudste 'afgescheiden' kerken zijn."?

Daarnaast het is helemaal nog niet het moment om te zeggen of dat andere zich bij de CGK moeten voegen. Laten ze eerst maar eens gaan praten en kijken of er herkenning is. En ik schat in dat er binnen het behoudende deel meer herkenning met de HNHK is dan met de GKV of NGK.

Ben jij altijd zo serieus?? :mrgreen:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2004 18:47

pugna schreef:

Nou over dit onderwerp wel, als je soms helaas betrokken wordt bij de verschillen in de CGK dan maak ik daar geen grapjes over.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 02 jun 2004 18:58

Speedy schreef:
pugna schreef:

Nou over dit onderwerp wel, als je soms helaas betrokken wordt bij de verschillen in de CGK dan maak ik daar geen grapjes over.

Mijn opmerking over "de oudste afgescheiden kerken" en "het zich bij de CGK voegen " was bedoeld voor forummers als japijo die de CGK in stukjes willen knippen.

De verschillen in de CGK zijn i.d.d. om te huilen. Ik verwacht binnen een jaar of tien een scheuring. :(

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 21:11

pugna schreef:
Speedy schreef:
pugna schreef:

Mijn opmerking over "de oudste afgescheiden kerken" en "het zich bij de CGK voegen " was bedoeld voor forummers als japijo die de CGK in stukjes willen knippen.

De verschillen in de CGK zijn i.d.d. om te huilen. Ik verwacht binnen een jaar of tien een scheuring. :(

Ok, ik begrijp je zorg. een kerkscheuring in eigen verband is iets vreselijks, Ik overdrijf niet. Ik hoop dan ook idd dat het niet gebeurd bij jullie. Sorry voor mijn verkeerde opmerkingen. soms ben ik een beetje ego.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 02 jun 2004 21:38

Motormuis schreef:
Lijkt me niet handig om dominees als Vreugdenhil, Van der Net, Kattenberg (om ze gelijk maar een naam te geven ) uit de Gergem over te laten gaan naar de hervormden. Dan gaat het helemaal mis met de Gergem. Dan ben ik ook weg

Wij gaan fuseren met de GGN, ze zijn daar gek op de dominees die jij noemt................alleen was het alleen al om hun.........GEINTJEEEEEEEEE :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 23:46

pugna schreef:De verschillen in de CGK zijn i.d.d. om te huilen. Ik verwacht binnen een jaar of tien een scheuring. :(

Ik denk dat het eerder de manier waarop met die verschillen omgegaan wordt als de verschillen zelf zijn, waarom te huilen valt.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 jun 2004 11:23

Aragorn schreef:
pugna schreef:De verschillen in de CGK zijn i.d.d. om te huilen. Ik verwacht binnen een jaar of tien een scheuring. :(

Ik denk dat het eerder de manier waarop met die verschillen omgegaan wordt als de verschillen zelf zijn, waarom te huilen valt.

Hoe bedoel je dat?

Terug naar “Archief”