japijo schreef:Dat zal dan zichzelf wijzen. Als iemand bekeerd is, zal hij altijd tot God terugkomen, anders was het geen oprechte bekering.
Op welke bijbeltekst baseer je dat???
Moderator: Moderafo's
Acire schreef:japijo schreef:Dat zal dan zichzelf wijzen. Als iemand bekeerd is, zal hij altijd tot God terugkomen, anders was het geen oprechte bekering.
japijo schreef:Aragorn schreef:Ja, maar dat is dus lastig. Want als hijzelf wel echt dacht te geloven en dat ook liet zien, hoe kan het dan uiteindelijk niks zijn?
Dat zal dan zichzelf wijzen. Als iemand bekeerd is, zal hij altijd tot God terugkomen, anders was het geen oprechte bekering.
"Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied, opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn." 1Joh. 2:19
"Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken." Joh. 10:27-28
1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
Yael schreef:Hmm voor Joden is Jezus toch evengoed de Weg?
Volgens mij is dat de gedachte van de twee wegenleer wat je zei over de Joden, maar Joden moeten ook door Jezus bloed gereinigt worden![]()
Persoonlijk geloof ik dat je buiten Jezus de hemel niet inkomt.
Frapant is dat er bij de 1e staat ze niet verloren gaan in de eeuwigheid, en in de 2e niets staat over het wel verloren gaan, maar er alleen iets gezegd wordt over het geloof. Zou het niet zo kunnen zijn dat we het geloof nodig hebben om de eeuwigheid te erven, maar als we dat geloof later verliezen dat we niet de eeuwigheid verliezen die we door het geloof gekregen hebben?Quote:
"Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken." Joh. 10:27-28
Quote:
1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
Aragorn schreef:Die laatste tekst lijkt me eigenlijk duidelijk genoeg..
Slotje?
Acire schreef:japijo schreef:Dat zal dan zichzelf wijzen. Als iemand bekeerd is, zal hij altijd tot God terugkomen, anders was het geen oprechte bekering.
<Floris> schreef:Een paar stellingen:
1. Wie door goed uitverkozen is, krijgt het ware geloof en kan nooit verloren gaan. (Hierboven zijn al een aantal teksten genoemd die dat bevestigen.)
2. Wie het ware geloof heeft, kan wel perioden hebben dat het lijkt alsof hij het geloof kwijt is, maar zal altijd weer terugkeren. (Bv. David, Petrus)
3. Niet alles wat waar geloof lijkt, hoeft ook waar geloof te zijn. (Zie de gelijkenis van de zaaier.) Ik denk dat juist bij diegenen die heel enthousiast met het geloof aan de gang gaan het vrij vaak voorkomt dat het geloof niet echt geworteld blijkt en het later overgaat.
4. Daarom durf ik wel te beweren dat wie definitief van zijn geloof valt, nooit echt geloofd heeft.
De vraag hoe het dan zit als iemand sterft voor hij tot God terug gekomen is vind ik een lastige. Aan de ene kant zeg ik: niemand sterft buiten Gods plan om. Als iemand sterft voor hij zich bekeerd heeft, krijgt hij van God blijkbaar niet meer tijd om zich te bekeren en is zijn afval blijkbaar definitief. Maar aan de andere kant lijkt het mij ook heel goed mogelijk dat ware gelovigen sterven tijdens een periode van tijdelijke afval en dat God hen ondanks die afval toch als ware gelovigen aanneemt. (bv psychisch zieken die door hun ziekte hun geloof kwijt raken en misschien zelfs zelfmoord plegen.) En per slot van rekening sterft er niemand met een volmaakt geloof. Ik denk dan ook dat het weinig zin heeft om hierover te speculren. Uiteindelijk kun je alleen iets zinnigs zeggen over je eigen geloof. Alleen voor jezelf kun je er zeker van zijn dat God je nooit loslaat, ook niet als je zelf allemaal niet meer weet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten