jij gaat niet meer dood! geloof je dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2004 19:59

henk77 schreef:als je een nieuwhart van God heb mogen ontvangen dan heb je eeuwig leven bij God in de hemel. dus die tekst klopt toch wel?

er is niemand die het tegendeel beweert :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

henk77

Berichtdoor henk77 » 31 mei 2004 20:29

lees ik het bericht van surfer dan verkeerd?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2004 22:54

henk77 schreef:lees ik het bericht van surfer dan verkeerd?

ehhh nee, die reactie had ik ff vergeten.
sorry

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 08:30

surfer schreef:Er is geen reden om aan te nemen dat er een leven na de dood is.

Nooit is daar bewijs voor geleverd.

Er is ook geen reden om te geloven dat dat erg is.

Voordat we geboren, waren we niet. Als we sterven, zullen we waarschijnlijk niet meer zijn. So what?

Is dat erg?

Het overkomt je gewoon

Idd, is het bewijs nog niet geleverd. Maar ik denk dat als je in de Bijbel gelooft dat je dan wel daarin gelooft, omdat bijvoorbeeld ook Samuel werd opgeroepen bij de tovenares.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 10:05

Het bewijs is gewoon niet te leveren, zowel voor als tegen. Leven na de dood of dood na de dood is altijd een kwestie van geloof. Het is dus stupide om te zeggen dat er geen leven na de dood is omdat het bewijs niet geleverd is, net als wanneer je zegt dat er wel leven na de dood is omdat het tegendeel niet bewezen is.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 02 jun 2004 13:25

Aragorn schreef:Het bewijs is gewoon niet te leveren, zowel voor als tegen. Leven na de dood of dood na de dood is altijd een kwestie van geloof. Het is dus stupide om te zeggen dat er geen leven na de dood is omdat het bewijs niet geleverd is, net als wanneer je zegt dat er wel leven na de dood is omdat het tegendeel niet bewezen is.

Inderdaad, helemaal mee eens.
Als je alleen datgene geloofd wat te bewijzen is, dan leef j ein een gevaarlijk beperkt wereldje. Iets verwerpen omdat er geen ''bewijs'' is, vind ik heel naief. Want wat is een bewijs? Wanneer en wie bepaald wat bewezen is en wat niet? Wie bepaald dat het matrieele, het zichtbare de enige realiteit is?

Ik vind het waarschijnlijker dat er buiten de realiteit om ons heen meer is, en dat er ook na de dood meer is. Dan dat alles er is omdat het er stomtoevallig nu eenmaal is omdat er ooit wat natuurwetjes in werking zijn gegaan, eveneens stomtoevallig.
Hoewel het me anderzijds een relaxte gedachte is, dat je op aarde floept, hier wat aanrommeld en dat weer verdwijnt in het niets, je gedachten, je dromen, je wezen: hop weg.
maarja, er is ook nooit bewezen dat er geen leven na de dood is!

En het is niet te bewijzen dat de mens meer is dan wat chemische reacies, wat aderen waar bloed doorstroom, een hart dat klopt en een hersenpan die door een evolutieproces toevallig ook redelijk kan 'denken'
Maar een ziel heeft dat niet meer dood kan gaan.
Dat is niet te bewijzen, maar er zijn behoorlijk aannemelijke argumenten voor.

Ontopic: Ja, ik geloof dat ik niet meer dood ga. Ik wordt veplaatst terwijl mijn lichaam hier achterblijft. Mijn lichaam is mijn ''ik'' niet. het is slechts een omhulsel.
Doodgaan is niet ''verdwijnen'' maar ''vertrekken''
Laatst gewijzigd door meschianza op 02 jun 2004 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 02 jun 2004 13:33

Keer het is om, is er bewijs dat er geen leven na de dood is?

Volgens mij niet, net zoals dat er geen hard bewijs is (aangenomen dat je de bijbel niet als hard bewijs ziet) voor een leven na de dood.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 13:44

Ja, dat zei ik ook.. :wink:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 02 jun 2004 14:27

Ik vind het wat anders als je zegt dat op grond van je waarnemingen je het niet aannemelijk vind dat er leven na de dood is.
Het zou enigzinds vaag overkomen als ik zeg dat ik in God geloof omdat er geen bewijs is dat er geen God is. DAt is toch een raar argument?
Ik geloof in God om dat ik het zeer aannemelijk vind dat er een God is, stom toeval als verklaring voor het ontstaan van dit alles sluit ik absoluut uit. (en ook om dat ik God ervaren heb en ontmoet, maar dat is een ander verhaal)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 02 jun 2004 14:36

Natuurlijk is er wel een bewijs:

Zie 1 Kor 15:
19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.
20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

Dit is geen wetenschappelijk bewijs, maar aan wetenschap heb je na de dood ook niks. Maar voor allen die dit geloven is en wordt het gewoon realiteit!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 14:39

Hm, misschien heb je aan geloof na de dood ook wel niks. :?

Ik geloof btw wel in meer dan kale wetenschap, omdat dat gewoon niet alles kan verklaren zonder je in rare bochten te wringen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jun 2004 15:01

Aragorn schreef:Hm, misschien heb je aan geloof na de dood ook wel niks. :?

als je steeds meer gaat merken van de wonderen in je leven, van God die in de bijbel tot je spreekt weet ik zeker dat je ook gaat geloven in Zijn belofte van een eeuwig leven! (ik heb aan het begin ook twijvels over gehad, en nog wel eens als ik weinig van God merk)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 jun 2004 16:17

caesar schreef:Natuurlijk is er wel een bewijs:

Zie 1 Kor 15:
19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.
20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

Dit is geen wetenschappelijk bewijs, maar aan wetenschap heb je na de dood ook niks. Maar voor allen die dit geloven is en wordt het gewoon realiteit!
ligt er aan hoe je bewijs ziet. Dit is een bewijs binnen het geloof dat de Bijbel waar is. Voor mij is dat inderdaad een bewijs, maar voor miljarden andere mensen niet.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 03 jun 2004 02:54

Idd, dat bedoelde ik ook een beetje. Stel dat ik een ongelovige ben, hoe zou je mij van de waarheid van jou geloof kunnen overtuigen? Volgens mij kan dat niet, tenzij die persoon zelf ook (gaat) geloven. Dus kun je hem/haar ook niet overtuigen van een leven na de dood.

Om dit even naar een laag hoger te tillen, je kan wel allerlei geloofsuitspraken gaan doen, maar grote kans dat geen hond je gelooft. Daarbij moet wel even in aanmerking genomen worden dat veel 'wetenschappers' ook geloven, maar dan in hun eigen theorietjes.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jun 2004 18:39

Floefloe schreef:Keer het is om, is er bewijs dat er geen leven na de dood is?

Volgens mij niet, net zoals dat er geen hard bewijs is (aangenomen dat je de bijbel niet als hard bewijs ziet) voor een leven na de dood.

is er bewijs dat kabouters niet bestaan? Is er bewijs dat marsmannetjes niet bestaan? Nee. Dus is het volstrekt verstandig om daarin te geloven. Toch?

Ken je de grap van het restaurant, waarin boven een leeg aqarium een bordje hing met daarop:'verboden de onzichtbare vissen te voeren'?

Die kant ga je dan op. Beetje gevaarlijk voor je geestelijk welzijn.

Trouwens, niemand is ingegaan op mijn opmerking over 'leven na de dood' in het oude testament.

Terug naar “Archief”