Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 12:27

Ik denk toch dat dat wel beleefd moet worden.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 02 jun 2004 12:30

@mic schreef:
kootje schreef:
Het Weermannetje schreef:
hijwel schreef:
Yael schreef:als je ermee naar Jezus gaat wel, als het goed is drijft zon pak zondebesef je ook naar Jezus toe. En neemt Hij het weg. (probleem is dat daar zovaak een voorwaarde van wordt gemaakt van het zondebesef...)

daarom, probeer ff te prikkelen :wink:

maar, this heden indien Gij mijn stem hoort verhart je niet maar laat je leiden. Dus je mag juist met leege handen komen. of komen zoals je bent..

Tis volgorde van bekering niet voorwaarden vanuit de mens

Wanneer weet je nu precies dát je zondebesef hebt? Wanneer is het voldoende?

wanneer heb je het? gewoon als je je schuldig voelt tegenover God. Wanneer is het voldoende? Als het jouw naar het kruis brengt.

Dit had ik graag Weerman willen horen zeggen. Weerman, ben je het eens met de stelling dat het doel van zondebesef is, dat de mens tot Jezus wordt gebracht? Wanneer weet je dat je het voldoende beleefd hebt? Als het je bij Jezus gebracht heeft! Toch?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 02 jun 2004 12:30

Dr. Alexander Comrie schrijft als onderschrift op blz 76 van "De Gelijkenis der tien maagden, Th, Sheppard, het volgende:

( ....) want ofschoon de uitverkorenen alleen zalig worden, wordt het aanbod van genade echter aan allen gedaan, die het Woord hooren. Het ware te wenschen, dat men in elke leerrede dit aanbod hoorde; mogelijk zouden de predikatiën van meer kracht zijn voor arme overtuigde zielen;
Hoezeer is het te beklagen, dat het slechts nu en dan gedaan wordt; dat het voorwaardelijk geschiedt, en met plichten en vereischten zoozeer bezwachteld is, zoodat in plaats dat de arme zondaars op de roepende stem zouden komen, zooals zij zijn, zij zóólang moeten staan, totdat zij deze en gene vereischte dingen vinden. O, hoe troebel zijn dikwerf de wateren van het het heiligdom! Hoe weinigen zijn er die de banen verhoogen en tot een arm ellendig volk roepen: "neemt van de wateren des levens om niet".

Het boek "De prediking van het evangelie", van Ds. C. Harinck eindigt met het laatste gedeelte van dit citaat. Wat mij bevreemd is dat de GGN dit gedeelte van Dr. Comrie's theologie blijkbaar niet kan overnemen.
Terwijl er toch wel gezegd kan worden, dat andere citaten en dogmatische inzichten van deze Dr. door hun zeer sterk verdedigd worden. Het citaat is letterlijk uit Sheppard overgenomen, vandaar het verouderde taalgebruik.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 12:34

Het moet gedaan worden aan degenen die arme zondaars zijn. Het gaat hier om mensen die al aan zichzelf ontdekt zijn. Je mag de genade aan deze wel aanbieden als dat ze het zouden kunnen aannemen. Bij de rest moet je het voorstellen.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 02 jun 2004 12:37

WM schreef:
Het moet gedaan worden aan degenen die arme zondaars zijn. Het gaat hier om mensen die al aan zichzelf ontdekt zijn. Je mag de genade aan deze wel aanbieden als dat ze het zouden kunnen aannemen. Bij de rest moet je het voorstellen.

WM, moet ik je nu verdenken van het niet geloven van Comrie??? :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 12:38

Haha, nee anders uitleggen misschien :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 12:39

Het Weermannetje schreef:Het moet gedaan worden aan degenen die arme zondaars zijn. Het gaat hier om mensen die al aan zichzelf ontdekt zijn. Je mag de genade aan deze wel aanbieden als dat ze het zouden kunnen aannemen. Bij de rest moet je het voorstellen.

Aanbieden en voorstellen, zit daar verschil tussen?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 12:42

Jaha, bij voorstellen hoef je het niet aan te kunnen nemen bij aanbieden wel

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jun 2004 12:44

Het Weermannetje schreef:Ik denk toch dat dat wel beleefd moet worden.

volgens mij zeg ik dat ook niet, maar het blijven draaien en wachten op zondebesef brengt je niet bij Jezus.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 12:46

Het Weermannetje schreef:Jaha, bij voorstellen hoef je het niet aan te kunnen nemen bij aanbieden wel

Nou, dan denk ik dat we het voorstellen maar met aanbieden vervangen!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 02 jun 2004 12:48

WM schreef:
Haha, nee anders uitleggen misschien

Dat vind ik knap, dat je een citaat dat zo duidelijk voor zich spreekt, nog anders uit weet te leggen. Wel eerlijk blijven hoor WM!
Je moet ook durven erkennen dat je bepaalde dingen van een bepaald theoloog om welke redenen dan ook niet overneemt. Daar heb ik geen moeite mee, maar ik moet wel lomp zijn, als dit citaat nog anders uit te leggen is. Maar ja het is niet de Heilige Schrift en dat besef ik ook. Maar ik dacht Comrie, daar moet hij toch voor vallen..............daar zijn ze daar zo gek mee............. :wink: :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 12:49

Het Weermannetje schreef:Het moet gedaan worden aan degenen die arme zondaars zijn. Het gaat hier om mensen die al aan zichzelf ontdekt zijn. Je mag de genade aan deze wel aanbieden als dat ze het zouden kunnen aannemen. Bij de rest moet je het voorstellen.

Maar dan moet zo'n 'arme zondaar' zelf wel weten dat hij dat is, anders neemt hij het nog niet aan.. :wink:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 12:53

Dat is wat anders A. En bookman, volgens mij waarschuwt Comrie hier tegen mensen die teveel op de voorwaarden wijzen enzo.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 12:55

Het Weermannetje schreef:Dat is wat anders A.

Leg uit.. I mean: het is natuurlijk wel iets anders, maar het is wel noodzakelijk anders 'werkt' de hele leer niet meer.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 12:57

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Dat is wat anders A.

Leg uit.. I mean: het is natuurlijk wel iets anders, maar het is wel noodzakelijk anders 'werkt' de hele leer niet meer.

Beetje ontopic heren, zo is het niet meer te volgen voor de anderen.

Terug naar “Archief”