eeuwigheid (te voren?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jun 2004 11:25

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Dus, zou er een slotje kunnen op dit topic? :mrgreen:

Tuurlijk niet, er kunnen nog zat verrassende inzichten uitkomen toch.. :)

zekers....

ff die tekst proberen uit te leggen

2 Eer de bergen geboren waren en gij aarde en wereld hadt gebaard, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt gij God.

van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt gij God.... wat wordt hier precies mee bedoelt? dat God altijd al onze God is?

3 Gij doet den mens tot stof wederkeren, en zegt: Keert weder, mensenkinderen!

zou ik hier uit op kunnen maken dat, God in mijn verleden kan stappen. waar ik dus nog stof was? of wordt hier iets heel anders mee bedoelt?

4 Want duizend jaren zijn in uw oog als de dag van gisteren; want hij gaat voorbij als een nachtwake.

voor God is 1000 jaar niet veel. (in vergelijking van Zijn eeuwigheid) Het gaat voorbij als een nacht.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 11:29

2 Eer de bergen geboren waren en gij aarde en wereld hadt gebaard, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt gij God.

van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt gij God.... wat wordt hier precies mee bedoelt? dat God altijd al onze God is?

God is altijd God geweest en zal het altijd blijven, niet dat Hij altijd onze God is geweest

zou ik hier uit op kunnen maken dat, God in mijn verleden kan stappen. waar ik dus nog stof was? of wordt hier iets heel anders mee bedoelt?

Ik denk dat dit geestelijk bedoeld wordt. Dit moet je niet letterlijk oppakken.

4 Want duizend jaren zijn in uw oog als de dag van gisteren; want hij gaat voorbij als een nachtwake.

voor God is 1000 jaar niet veel. (in vergelijking van Zijn eeuwigheid) Het gaat voorbij als een nacht.

Idd ja.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jun 2004 11:42

God is altijd God geweest en zal het altijd blijven, niet dat Hij altijd onze God is geweest[/quote]
niet? ik denk het wel.. maar dat baseer ik niet direct op deze tekst.
22 Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer

Ik denk dat dit geestelijk bedoeld wordt. Dit moet je niet letterlijk oppakken.

owke.. hoe wordt het volgens jou bedoelt?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 11:46

Ik ben God en niemand meer wordt mee bedoeld dat er maar 1 God is. En dat niet-letterlijke: dat je leert zien hoe verdorven je was.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jun 2004 11:58

Het Weermannetje schreef:Ik ben God en niemand meer wordt mee bedoeld dat er maar 1 God is. En dat niet-letterlijke: dat je leert zien hoe verdorven je was.

ehhh.. die twee snap ik ff niet.
Als er staat dat God de enige God is. dan is het toch ook jou God?
maare offtopic... wil je nog even reageren op de tekst waarvan jij denkt dat het geestelijk moet zijn. (aangezien dit wel met de eeuwigheid te maken heeft)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 12:07

Deed ik ook. Was die tweede zin.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jun 2004 12:15

Het Weermannetje schreef:Deed ik ook. Was die tweede zin.

ow ja sorry.. mischien heeft het ook wel een geeselijke betekenis. ik weet het niet.. (vink opzich ook wel wat hebben)

<Floris>
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor <Floris> » 02 jun 2004 19:38

Aragorn schreef:De tijd verloopt lineair, maar de eeuwigheid verloopt helemaal niet. Daar is alles tegelijk.

Ik denk dat ik het hier dus wel mee eens ben. Ik heb hier vroeger vaak over nagedacht. En ben oa tot deze conclusies gekomen:

1. Als gelovigen sterven, gaan ze niet tijdelijk naar de hemel. Ze gaan van de tijd over in de eeuwigheid. Daar is alles tegelijk, dus: als ze sterven zijn ze direct aangekomen bij de jongste dag en dus op de nieuwe aarde.

2. In de Bijbel (OT) wordt vaak gesproken over God die berouw heeft. Wij vinden dat vaak moeilijk en tegenstrijdig. Hoe kan God nu berouw hebben als hij alles al van te voren wist en bepaald heeft? Maar als in de eeuwigheid alles tegelijk is, is dit helemaal niet zo tegenstrijdig. God wil niet eerst dit, en dan wat anders. Hij verandert niet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jun 2004 19:45

<Floris> schreef:2. In de Bijbel (OT) wordt vaak gesproken over God die berouw heeft. Wij vinden dat vaak moeilijk en tegenstrijdig. Hoe kan God nu berouw hebben als hij alles al van te voren wist en bepaald heeft? Maar als in de eeuwigheid alles tegelijk is, is dit helemaal niet zo tegenstrijdig. God wil niet eerst dit, en dan wat anders. Hij verandert niet.

ja daarom vondt ik dit ook wel bevrijdend

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 02 jun 2004 19:47

Misschien proberen wij 'eeuwigheid' te vertalen naar een tijdsbestek, terwijl het helemaal niets met tijd te maken heeft. Het staat er dan juist buiten. Tijd is een dimensie aan mensen gegeven. God schiep de tijd. Ik denk dat de eeuwigheid geen tijd kent. Niet te begrijpen voor ons aardse stervelingen. :shock: :-s

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 03 jun 2004 08:03

Idd, als je aan eeuwigheid gaat denken kom je in een soort spiraal of zwart gat terecht. Hieraan kun je zien dat ons verstand wel eindig is en de eeuwigheid niet. Anders zouden wij haar kunnen bevatten.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 jun 2004 10:37

Het Weermannetje schreef:Idd, als je aan eeuwigheid gaat denken kom je in een soort spiraal of zwart gat terecht. Hieraan kun je zien dat ons verstand wel eindig is en de eeuwigheid niet. Anders zouden wij haar kunnen bevatten.

dus blijf dan ook van de uitverkiezingen af.

Want God heeft ons uitverkoren in de eeuwigheid!
Maar God roept heden! (heden zo Gij zijn stem hoord vehard je neit maar laat je lijden)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 03 jun 2004 10:43

Isj heel wat anders beste Hijwel.... God heeft dat in de tijd bekend gemaakt duzz... slaat nergens op!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 jun 2004 10:51

Het Weermannetje schreef:Isj heel wat anders beste Hijwel.... God heeft dat in de tijd bekend gemaakt duzz... slaat nergens op!

God heeft in de tijd bekent gemaakt dat hij ons in de eeuwigheid heeft uitverkoren. (dus afblijven, wij kunnen ons daar geen voorstelling van maken)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 10:55

hijwel schreef:
Het Weermannetje schreef:Isj heel wat anders beste Hijwel.... God heeft dat in de tijd bekend gemaakt duzz... slaat nergens op!

God heeft in de tijd bekent gemaakt dat hij ons in de eeuwigheid heeft uitverkoren. (dus afblijven, wij kunnen ons daar geen voorstelling van maken)

Misschien kunnen we via het beeld van het plankje in de oceaan tot nog wel een interessante conclusie komen: uitverkoring is niet perse van tevoren, het is van eeuwigheid. En aangezien de eeuwigheid zowel nu is als morgen als gisteren, kun je dus netzogoed zeggen dat je uitverkoren wordt op het moment dat je besluit je te bekeren als dat je van tevoren uitverkoren was.

Terug naar “Archief”