Waarom vind jij dat de GG niet met de GGinNed moet fuseren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 10:24

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat mensen in de kerkenraad, tenminste ouderlingen bekeerd behoren te zijn. (ga daar niet over discussieren hoor!) En ik denk dat die echt wel Bijbelkennis hebben. Je moet ook het ware geloof hebben om de Bijbel goed te kunnen uitleggen.

Ik ben het met je hele posting eens, behalve het vetgedrukte zinnetje. Dat kan wel waar zijn, maar bekeerde mensen hebben niet per definitie bijbelkennis. Dat vergt namelijk studie en dat wordt je niet opeens door de HG ingegoten ofzo.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 10:34

Het Weermannetje schreef:
Motormuis schreef:
Het Weermannetje schreef:Bijbelkringen onder leiding van iemand die kennis van de Bijbel heeft zijn ze niet op tegen. Doe niet alsof je als je net komt kijken de Bijbel al zo geweldig kunt uitleggen. Dan heb je nog onderwijs nodig.

Huh? Wie bepaalt dan wanneer je voldoende kennis over de Bijbel heeft? Ik ken ook mensen "die nog maar net komen kijken", maar wel een helder inzicht in de Bijbel hebben. Duzzzzzzz

Heeft te maken met onderzoek in de Bijbel. Maar ik denk niet dat het goed is dat iedereen zomaar aan elkaar gaat uitleggen wat er in de Bijbel staat. Niemand bepaalt wanneer je voldoende kennis hebt, maar ik denk dat dit een taak is voor de kerkenraad bijvoorbeeld.

Wat heet "iedereen"? Een gemeente is toch een "gemeenschap der heiligen", dus is kerkenraad toch niet per definitie het orgaan om leiding te geven aan een bijbelkring? Bijbelkring is trouwens niet "uitleggen wat er in de Bijbel staat", het is meer een van gedachten wisselen hoe jij dat gedeelte interpreteert, wat het voor jouw persoonlijke geloofsleven betekent etc. etc. Dus dat kan ieder lid van de gemeente, dat moet ieder lid van de gemeente zelfs :!:
Geen commentaar

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 10:48

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Ik denk dat mensen in de kerkenraad, tenminste ouderlingen bekeerd behoren te zijn. (ga daar niet over discussieren hoor!) En ik denk dat die echt wel Bijbelkennis hebben. Je moet ook het ware geloof hebben om de Bijbel goed te kunnen uitleggen.

Ik ben het met je hele posting eens, behalve het vetgedrukte zinnetje. Dat kan wel waar zijn, maar bekeerde mensen hebben niet per definitie bijbelkennis. Dat vergt namelijk studie en dat wordt je niet opeens door de HG ingegoten ofzo.

God laat wel zien wat alles betekent enzo. Dus ik denk dat je juist dan Bijbelkennis hebt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 10:52

Hm, waarom laat God dan aan verschillende mensen verschillende betekenissen zien? Nouja, dat kan nog wel, maar je kent niet opeens de hele bijbel uit je hoofd en je weet niet opeens alles af van de context van een tekst, van de grondtaal, enz. En dat is toch onontbeerlijk om tot een gedegen bijbelkennis te komen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jun 2004 10:54

ja fuseren! en doe dan de rest van kerkelijk nederland er direct ook maar bij
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 10:57

hijwel schreef:ja fuseren! en doe dan de rest van kerkelijk nederland er direct ook maar bij

serieus? en dan weer zo'n misbaksel als PKN? Want zeg nou zelf, da's toch geen mooie fusie, alle glans is er vanaf :cry:
Geen commentaar

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 11:04

hijwel schreef:ja fuseren! en doe dan de rest van kerkelijk nederland er direct ook maar bij

Leg eventjes uit hoe?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 02 jun 2004 11:09

Beste Forummers,

Vaak heb ik aangehoord dat ik kwetsend was tegen de GGN. Nogmaals, ik ga me niet meer verdedigen. Wel wil ik mijn oprechte excuses aanbieden voor kwetsende opmerkingen hetzij tegen personen of tegen het gehele kerkverband. Ik hoop dat degenen die dat kwetsend hebben ervaren, mij dat willen vergeven. Het spijt mij. Ik heb er van geleerd. :oops:
Een hartelijke groet van Bookman. :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 11:12

Het is je van harte vergeven hoor, Bookman.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 11:13

Bookman schreef:Beste Forummers,

Vaak heb ik aangehoord dat ik kwetsend was tegen de GGN. Nogmaals, ik ga me niet meer verdedigen. Wel wil ik mijn oprechte excuses aanbieden voor kwetsende opmerkingen hetzij tegen personen of tegen het gehele kerkverband. Ik hoop dat degenen die dat kwetsend hebben ervaren, mij dat willen vergeven. Het spijt mij. Ik heb er van geleerd. :oops:

Sterke actie :!:

Denk idd dat je (in het algemeen....) uit moet kijken met wat je zegt. Zaken signaleren en daar een mening over hebben en die ventileren, daar is op zich niks mis mee. Maar we moeten voorkomen dat je het kind met het badwater weggooit. Hoewel er voldoende zaken binnen GGN, GG, CGK, Herv, PKN etc etc etc af te keuren zijn, zijn er in alle kerken ook gelovige mensen die je dus niet moet afschrijven.

Maar ik blijf er wel voor om bepaalde uitwassen cq verkeerde ontwikkelingen te blijven benoemen. Maar op een respectvolle manier :oops:

En maak ook duidelijk dat, als je een keer een satirische / cynische opmerking maakt, dat niet altijd serieus is. Kan ook helpen...........
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 11:14

Het Weermannetje schreef:Het is je van harte vergeven hoor, Bookman.

Wat lief van Weermannetje :lol:
Geen commentaar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 11:16

Bookman schreef:Beste Forummers,

Is goed joh! 8) Je hoeft niet voor je te houden wat je denkt, alleen kan het soms iets tactischer uitgedrukt worden, maar dat hebben we allemaal wel eens. :wink: Je was nog niet afgeschreven hoor.. :)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 11:21

Motormuis schreef:

Moet je vooral zo zeggen jah... :roll: :mrgreen:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 11:24

Het Weermannetje schreef:
Motormuis schreef:

Moet je vooral zo zeggen jah... :roll: :mrgreen:

Kmeen het :P

Liefde overwint alles :!:
Geen commentaar

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 02 jun 2004 11:28

't Is dat het weer niet mee doet, maar je zou er kerstgevoelens van krijgen..............Vrede op aarde enzo.... :lol:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Terug naar “Archief”