verandert God jou karakter?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 01 jun 2004 18:14

Als ik dicht bij de Heere leef, Hem iedere dag echt nodig heb, dan kan ik veel meer van mijn omgeving hebben. Dan ben ik niet zo opvliegend en driftig. Dan denk ik niet kwaad over een ander. Dan verdenk ik een ander niet. Maar als ik niet dicht bij Hem leef dan doe of reageer ik zoals ik van nature ben. Maar als je dicht bij Hem blijft dan is je leven anders. Dan leef je meer uit liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid (Galaten 5). Dit alles wil Hij ons schenken!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jun 2004 21:28

Adriana schreef:Als ik dicht bij de Heere leef, Hem iedere dag echt nodig heb, dan kan ik veel meer van mijn omgeving hebben. Dan ben ik niet zo opvliegend en driftig. Dan denk ik niet kwaad over een ander. Dan verdenk ik een ander niet. Maar als ik niet dicht bij Hem leef dan doe of reageer ik zoals ik van nature ben. Maar als je dicht bij Hem blijft dan is je leven anders. Dan leef je meer uit liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid (Galaten 5). Dit alles wil Hij ons schenken!!

ja zeker!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 08:09

Idd ja. Maar dat komt omdat God dan in je is. Maar je karakter hou je wel.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 jun 2004 09:42

Het Weermannetje schreef:Idd ja. Maar dat komt omdat God dan in je is. Maar je karakter hou je wel.
Je blijft inderdaad in zekere zin dezelfde persoon, maar je karakter wordt wel bijgeschaafd, als je heel ongeduldig bent wordt je als het goed is geduldiger en zo. De vrucht van de Geest is vreugde liefde lankmoedigheid zelfbeheersing etc.. die dingen worden wel als het goed is bijgeschaafd aan je karakter. Als je karakter niet bijgeschaafd zou worden, hoe zou de wereld dan ooit iets aan je merken? Mensen kunnen als het goed is aan christenen iets zien, zonder dat ze weten dat het christenen zijn
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 10:14

Je karakter blijft hetzelfde, maar Gods Geest zorgt ervoor dat je er beter mee leert omgaan. Is eigenlijk gewoon hetzelfde als wat jij zegt hoor.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 jun 2004 10:52

Het Weermannetje schreef:Je karakter blijft hetzelfde, maar Gods Geest zorgt ervoor dat je er beter mee leert omgaan. Is eigenlijk gewoon hetzelfde als wat jij zegt hoor.
ook goed :P
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 11:03

Jij zegt karakter bijgeschaafd en ik zeg hetzelfde karakter. Dat is het enige verschil, we zeggen het anders, maar grond van de zaak hetzelfde.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 jun 2004 12:13

Het Weermannetje schreef:Jij zegt karakter bijgeschaafd en ik zeg hetzelfde karakter. Dat is het enige verschil, we zeggen het anders, maar grond van de zaak hetzelfde.
jups
Afbeelding

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 jun 2004 08:34

Je karakter kan wel degelijk veranderen.

Zoals Jezus in het boek Johannes spreekt over de wijnstok die gesnoeid wordt, en dat de dode takken weggeworpen worden, zo wil God ook rigoureus in je karakter snoeien (en @mic weet waarom ik dit voorbeeld aanhaal... ;-) ). De slechte eigenschappen haalt God bij je weg. Pas dan kunnen er nieuwe takken groeien - en die nog betere vruchten voortbrengen ook!

Als je bijvoorbeeld ongeduldigheid als karaktereigenschap hebt, dan zal God dat bij je weg willen halen. Pas als dat gebeurd is, zul je geduld kunnen ontwikkelen. Ofwel: je karakter wordt niet alleen bijgeschaafd, maar ook veranderd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”