joepie schreef:Wie zegt dat ze daarom Godloos waren? Omdat ze niet in de kerk kwamen?
Kan me niet voorstellen dat je dus begraven wordt vauit de kerk terwijl je een God-loos leven hebt geleid. Waarom zou je dan vanuit de kerk begraven worden? Wie zou dat doen? En waarom zou je dat willen?
En over de Dortse leerregels zeg dan maar eerst welke. Ik ben daar niet zo is thuis.
Wel ken ik de Cathechismus goed en als ik lees wat er in zondag 1 staat, dan mag je dat preken op een begrafenis. De enige troost in leven EN sterven: dat ik het eigendom van Christus ben.
Wat me vooral tegenstaat in wat Bookman als z.g. "preek" aangaf was de dramatiek van het wijzen naar de kist. Nu als het zo zou moeten laat die kist dan maar uit de kerk.
In de Hervormde Kerk (ik weet niet of je dat wat zegt) heb je heel veel leden die onkerkelijk zijn en toch als lid ingeschreven staan omdat je voorfamilie wel in de kerk kwam. Zulke mensen willen verder niets met de kerk te maken hebben, maar willen wel graag kerkelijk begraven worden.
Joepie is de dominee. Ze gaat de rouwdienst leidden en zou vertellen dat alles koek en ei is tussen God en die persoon. Geen waarschuwing, nee niets kan eraf. Als er maar over de liefde van God gesproken wordt. Wee je gebeente als er iets over de andere kant van God vertelt wordt. Of niet Joepie?