het verschil tussen opwekkingsliederen en gezangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frans
Verkenner
Verkenner

het verschil tussen opwekkingsliederen en gezangen

Berichtdoor Frans » 01 jun 2004 09:06

Het verschil tussen gezangen en opwekkingsliederen

Een oude boer ging in het weekend naar de grote stad en bezocht daar een kerkdienst.
Toen hij thuis kwam vroeg zijn vrouw hoe het was geweest.
"Ja", zei de boer, "goed". "Eén ding deden ze wel anders. Ze zongen opwekkingsliederen in plaats van gezangen".
"opwekkingsliederen?", zei z'n vrouw, "wat zijn dat?"
"O, ze zijn wel mooi. Het zijn een soort gezangen, maar dan anders", zei de boer. "Wat is er anders aan?", vroeg zijn vrouw.

De boer zei: "Nou, kijk, als ik tegen jou zou zeggen: 'Martha, de koeien staan in het maïs', dan zou het een gezang zijn.
Maar als ik tegen jou zou zeggen: 'Martha, Martha, Martha, o Martha, de koeien, de grote koeien, de bruine koeien, de zwarte koeien, de witte koeien, de zwart-witte koeien, staan in het maïs, staan in het maïs, het maïs, maïs, maïs' en als ik dan de hele zaak een paar keer herhaal, dan heb je dus een opwekkingslied.

En nu de andere kant.

Een jonge man die pas christen was, ging meestal naar de plaatselijke evangeliegemeente. Op een zondag kwam hij een keer in een kleine dorpskerk. Toen hij thuis kwam vroeg zijn vrouw hoe het was geweest.
"Ja", zei de jongeman, "goed". "Eén ding deden ze wel anders. Ze zongen gezangen in plaats van opwekkingsliederen".
"gezangen?", zei z'n vrouw, "wat zijn dat?"
"O, ze zijn wel mooi. Het zijn een soort opwekkingsliederen, maar dan anders", zei de jongeman. "Wat is er anders aan?", vroeg zijn vrouw.

De jongeman zei: "Nou, kijk, als ik tegen jou zou zeggen: 'Martha, de koeien staan in het maïs', dan zou het een opwekkingslied zijn.
Maar als ik tegen jou zou zeggen: 'O Martha, dier'bre Martha, hoor mijn geroep. Neig uw oor tot de woorden van mijn mond. Wendt uw gehele wonderbare oor tot de zuivere, heerlijke waarheid terstond. Want wie doorgrondt de weg der dieren? Bij hen is geen begrip noch verstand. Zij koesteren zich in God's zon of regen in het zoete, bekoorlijk maïs op het land. Deze mijne koeien hebben met weerspannig behagen hun ketenen afgeschud, versmaden hun warme stal. En gedreven door duistere machten, die hen aanzetten zich tot het maïs te begeven- o lot, bitter dan gal.'
En als ik dan alleen het eerste, derde en vierde vers zou doen, met een soort toonverhoging voor het laatste vers, dan heb je dus een gezang."

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 01 jun 2004 09:10

heel mooi

ondanks mijn afkeer van de wat strengere gereformeerde kerken raak ik er hoe langer hoe meer van overtuigd dat Opwekking helemaal niks voor me is. Hoe lekker het ook zingt, het heeft de diepgang van een zwangere zeekoe. Er is gewoon een opwekkingsnummer wat Halleluja, Halleluja, Halleluja, Halleluja (x6) als tekst heeft. en daar durft de schrijver dan ook nog zijn naam onder te zetten

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 01 jun 2004 09:20

ik moest erg lachen toen ik dit voor het eerst las.
Hiermee wilde de schrijver denk ik uitleggen, zonder negatief te zijn over èèn van beide, wat eigenlijk het verschil is.

Er zijn ook opwekkingsliederen met meer diepgang trouwens.

Maar ik denk ook, voor allebei is een tijd.

Er is voor mij bij beide herkenning, ik herken het lekkere wegzingen van dhet opw lied, maar ook de frustratie als het constant maar herhaald wordt. Toch als je iets heel spannends mee hebt gemaakt, vertel je dat aan iedereen die dat horen wil, dus meerdere keren.
Zo kan het ook zijn met een opwekkingslied.
Je kan er goed over nadenken, de tekst BELEVEN, juist door de simpele tekst en het 2 keer te zingen.

MAar ook de diepgang van een psalm (die vaak ook in een opwekkingslied staan, maar dan in gemakkelijker taal)
of een gezang, of Johan de Heer of weet ik veel, beide zijn goed, voor alles is een tijd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2004 09:34

Zelf zing ik het liefst Opwekking, maar ik mis de diepgang idd wel. Ook de poëzie van bv het liedboek is ver te zoeken.

Het stukje zegt trouwens naar mijn idee niets over de diepgang van 1 van beide liederen. Dat wat de jongeman een gezang noemt heeft meer te maken met omhaal van woorden dan met diepgang.

Overigens is diepgang ook niet een allesbepalend criterium als het om goede liederen gaat. Er zijn ook psalmen te noemen die weinig diepgang hebben. Denk b.v. aan psalm 150 waarin eigelijk alleen wordt opgeroepen God te loven.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 01 jun 2004 11:38

Nog even over opwekkingsliederen, ze blijven ook beter hangen.
Tijdens mijn werk of op de fiets ben ik best wel eens een opwekkingslied aan t neurieen of zingen.
En dat heb ik met gezangen en andere van dat soort leideren niet zo.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 01 jun 2004 12:08

Haha :D

Ik heb me bescheurd, toen ik het eerste stukje over die koeien las. Geweldig.

Ik ben zelf niet zo'n fan van opwekking, puur omdat ik het muzikaal naadje vind. De melodieën zijn vaak zo simpel en standaard, geef mij maar klassiek (Bach cantates, al zingt dat natuurlijk niet zo heel simpel).

Ook word ik zenuwachtig van dat continue herhalen, bijv. "want Hij is Heer". Het is helemaal waar wat we zingen, maar ik geloof daar niet zo erg in de kracht van de herhaling. Vind het eerder vervelend overkomen. :cry:

Maar ja, da's allemaal nogal persoonlijk. Als mensen het heerlijk vinden om opwekking te zingen, zeker doen! Ik vind psalmen ook erg mooi, qua melodie vind ik ze beter in elkaar zitten (met meer mineur enzo). Ze moeten dan wel ritmisch en op tempo gezongen worden....
Geen commentaar

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 01 jun 2004 12:20

voor ieder wat wils misschien.

Het is toch met welk hart we het zingen, of niet?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 jun 2004 12:26

Tsja, overal is wel iets op aan te merken:

Psalmen: Zijn geweldig qua diepgang en geinspireerd door de Geest. Ze zijn alleen niet (goed) te zingen en de berijmde versies slaan vaak kant nog wal doordat ze in de verste verte niet lijken op de onberijmde versies.

Gezangen: Zijn een beetje gemiddeld in alles. Over het algemeen weinig diepgang en zingen ook niet heel lekker mee.

Opwekking: Geen diepgang, wel hoog meezing gehalte.

Gospel: Veel variatie, dus valt moeilijk een verhaal over te houden. Grote nadeel is waarschijnlijk dat veel mensen het niet passend vinden in een eredienst en dat het daarom waarschijnlijk niet echt zal aarden in de kerk.

Ik zou zelf zeggen psalmen en gezangen in de kerk. Opwekkingsliederen en gospel voor alle andere gelegenheden...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 01 jun 2004 12:27

Yep Frans, helemaal gelijk in. Ik kan als ik me beroerd voel over m'n zonde vol overgave psalm 51 zingen, maar kan het ook geweldig vinden een lof(opwekking)lied te zingen. Wel de mooie dan, ik vind muziek nogal belangrijk, het moet ook wel mooi zijn.... :P
Geen commentaar

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 01 jun 2004 12:31

ik zou zeggen, opwekkingsliederen kunnen ook heel goed diepgang hebben.

Opwekkingsliederen is ook Gospel (gospel betekent niet meer dan evangelie, dus gospel muziek is muziek over het evangelie)

en opwekkingsliederen zijn ook vaak vertaalde liederen uit de gospel muziek.

Mijn vraag is waarom zouden de opwekkingsliederen niet net als psalmen in de kerk thuishoren en waarom zou opwekking niet geinspireerd kunnen zijn door de Heilige Geest?

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 01 jun 2004 12:35

Pfff, geinspireerd door de Geest, dat weet ik ook niet. Maar ben echt niet tegen opwekkingsliederen. Sowieso moeten gezangen aan de psalmen worden toegevoegd. Voorbeeld: met kerst kun je niet eens wat toepasselijks zingen als je het met psalmen moet doen. Ja, okay, lofzang van Maria, psalm 98 misschien. Maar ik wil graag het Ere zij God zingen, Hoor de engl'en zingen d'eer....

Oh ja, en ook "All I want for Christmas is You" 8)
Geen commentaar

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2004 12:37

Oh ja, en ook "All I want for Christmas is You"

En jij had het over muzikale kwaliteit? ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jun 2004 12:44

@tlantis schreef:Psalmen: Zijn geweldig qua diepgang en geinspireerd door de Geest. Ze zijn alleen niet (goed) te zingen en de berijmde versies slaan vaak kant nog wal doordat ze in de verste verte niet lijken op de onberijmde versies.

nou ja vaak..... wel eens ja.

En doe mij toch met vaste schreden
Den weg ter zaligheid betreden.

24 En zie, of bij mij een schadelijke38) weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.39)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 01 jun 2004 12:56

Klaas schreef:
Oh ja, en ook "All I want for Christmas is You"

En jij had het over muzikale kwaliteit? ;-)

Klaas

hehe, grapje........... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 14:40

Motormuis schreef:Haha :D

Ik heb me bescheurd, toen ik het eerste stukje over die koeien las. Geweldig.

Ik ben zelf niet zo'n fan van opwekking, puur omdat ik het muzikaal naadje vind. De melodieën zijn vaak zo simpel en standaard, geef mij maar klassiek (Bach cantates, al zingt dat natuurlijk niet zo heel simpel).

Er is natuurlijk ook verschil tussen zing-muziek en luister-muziek. Opwekking (en psalmen en gezangen eigenlijk net zo goed) is vooral om zelf mee te kunnen brullen, niet om een muzikaal hoogstandje te produceren. Al kan de uitvoering natuurlijk kwalitatief nog best goed zijn.

Terug naar “Archief”