Spreken in tongen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 31 mei 2004 20:50

Hoi Joepie

joepie schreef:Misschien moeten we allemaal maar eens het boekje : Meer dan genoeg, gaan lezen. En dan weer opnieuw hier een topic over openen.
Gaat namelijk over de verschillende gave van de Geest.
Ik ga het in ieder geval morgen kopen.

- Wat wordt er bedoeld met 'meer dan genoeg'?
- Reageer je ook nog inhoudelijk terug?

Shalom

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mei 2004 21:11

Ja, inderdaad alleen betwist ik dat de gaven van tongen inhoud: zogenaamd gebrabbel of onverstaanbare klanken uitstoten.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 31 mei 2004 21:16

Ik ben blij om te zien dat je zo goed mijn reactie heb gelezen! :roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mei 2004 22:51

joepie schreef:Ja, inderdaad alleen betwist ik dat de gaven van tongen inhoud: zogenaamd gebrabbel of onverstaanbare klanken uitstoten.

Een beetje meer respect zou fijn zijn.

henk77

Berichtdoor henk77 » 31 mei 2004 23:08

we hebben er gisteren net een preek opver gehad. maar spreken in tongen is dat iemand iets verteld en dat iedereen het begrijpt. ongeacht wat voor afkomst en taal. het is denk ik een gave van God.
mijn mening.
de decipelen spraken maybe in eigentaal,maart door Gods goedheid kon iederen die het wilde horen wat de dicipelen spraken/uitlegden. ik kan het niet zo goe duitleggen.maar hoop zo wat hebben duidelijk te hebben gemaakt.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 31 mei 2004 23:10

henk77 schreef:we hebben er gisteren net een preek opver gehad. maar spreken in tongen is dat iemand iets verteld en dat iedereen het begrijpt. ongeacht wat voor afkomst en taal. het is denk ik een gave van God.
mijn mening.
de decipelen spraken maybe in eigentaal,maart door Gods goedheid kon iederen die het wilde horen wat de dicipelen spraken/uitlegden. ik kan het niet zo goe duitleggen.maar hoop zo wat hebben duidelijk te hebben gemaakt.

Ik denk dat de tongentaal van tegenwoordig, meer niet als wel van de Geest is. De disciplen spraken vol van de Geest in tongentaal. Ik denk dat je dat tegenwoordig niet meer tegenkomt.

henk77

Berichtdoor henk77 » 31 mei 2004 23:15

geen idee,als God het wil dan gebeurt dat en ik dnek dat het wel eens gebeurt. maar ik dnek dat het dan heel persoonlijk is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 00:01

henk77 schreef:we hebben er gisteren net een preek opver gehad. maar spreken in tongen is dat iemand iets verteld en dat iedereen het begrijpt. ongeacht wat voor afkomst en taal. het is denk ik een gave van God.
mijn mening.

Dat was niet in tongen spreken. Ze hadden toevallig vurige tongen op hun hoofd en wat ze zeiden kon idd iedereen in z'n eigen taal verstaan.

Maar dat is iets anders als wat tegenwoordig onder tongentaal verstaan wordt.

henk77

Berichtdoor henk77 » 01 jun 2004 00:40

leg uit aragorn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 00:41

henk77 schreef:leg uit aragorn.

Lees het topic even terug en je zult het antwoord vinden.

henk77

Berichtdoor henk77 » 01 jun 2004 00:49

k snap ff niet meer sorry

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jun 2004 07:09

HereIam schreef:Ik ben blij om te zien dat je zo goed mijn reactie heb gelezen! :roll:

Ik denk dat we tegelijk iets schreven want ik had jou vraag nog niet gelezen dus kon ik er ook niet op antwoorden.
Maar :Meer dan genoeg, wat dat inhoud?
Dat is de titel van het boekje wat gaat over de gaven van de Geest.
En voor de inhoud zou ik het eerst moeten lezen.

Maar om inhoudelijk terug te komen op wat jij schrijft.
Als je je realiseerd dat het in tongen spreken dus spreken is van een andere taal. En dan geen brabbeltaal ofzo iets, maar gewoon de taal van een ander land. Dus : grieks, macedonisch, frygisch enz.
Dan klopt alles wat je geschreven hebt.
En het bijzondere was dat de gewone vissers dat zomaar konden spreken zonder dat ze het hadden geleerd.
Als wij engels spreken dan leren we dat op school.
Zij konden dus door de komst van de Geest van het ene op het andere moment spreken in andere talen. Tongen dus.
Want dat betekend gewoon taal.
Is al vaker hier geschreven, maar blijf het maar herhalen ;-)

En petrus was dus blij dat hij door de Geest zoveel vreemde talen kon spreken zodat hij het evangelie aan iedereen kon vertellen en uitleggen.
Zodat het ook echt niet meer alleen voor de joden was, maar ook voor de heidenen. Want iederen kon in zijn eigen taal het horen.
En dus niet meer zeggen ik heb er niet van geweten.
Want ze werden aangesproken in voor hun verstaanbare taal.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jun 2004 07:11

Aragorn schreef:
joepie schreef:Ja, inderdaad alleen betwist ik dat de gaven van tongen inhoud: zogenaamd gebrabbel of onverstaanbare klanken uitstoten.

Waar dit op slaat snap ik niet.
Het is namelijk gewoon gebrabbel of onverstaanbare klanken uitstoten.
En daar mee zeg ik niets respectloos.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 01 jun 2004 09:04

Laat ik beginnen met: Goed dat je dit onderzoekt!! En raadpleeg meerdere bronnen dan één, is mijn advies, om tot een evenwichtig oordeel te kunnen komen.

Reactie
Nogmaals, (en nu echt de laatste keer) een taal voortkomend uit de Geest is geen "gebrabbel".

Ik heb al eerder aangegeven dat er redenen genoeg zijn om aan te nemen, dat tongentaal ook een taal kan zijn die hier niet op aarde gesproken wordt. LEES (NOG) EENS GOED MIJN TOPIC. Dit lijkt mij wel vrij essentieel voor de discussie.

Daarnaast ben ik het helemaal met je eens, kan tongentaal zeker ook een bestaande taal zijn hier op aarde. Ook in deze tijd zijn er getuigenissen bekend van mensen, van een buitenlandse nationaliteit die een dienst in Nederland bezochten en iemand in een tong hoorde spreken die hun taal was en zich bekeerde. Zo gegrepen door de woorden van God. Dus het vb. van Hand. 2 gaat ook nog in deze tijd op.
Ik ken ook nog andere voorbeelden van assielzoekers in Nederland (Haarlem) die zich daardoor zo bekeerde op straat! En een (vrijzinnige) theologiestudent die het Koine Grieks machtig was en het evangelie hoorde in deze zuivere taal en zich bekeerde. (De tongspreker was deze taal niet machtig.)

Maar de Bijbel lijkt aan te geven, dat tongentaal ook iets kan zijn wat niet veel weg heeft van een bestaande taal! Nogmaals: Hoe verklaar je het dat tongentaal iets is, wat jezelf kan stichten (terwijl je het zelf niet verstaat, wat je spreekt geheimenissen en je verstand blijft er buiten, zie 1.Kor.14:4a, 14, 15) ?

Waarom waren er mensen in de gemeente van Corinthe die de gaven kregen (van de Gever!!) terwijl ze het niet konden of mochten uitspreken? Wat voor nut heeft dat? Notabene, ze krijgen het devies om het dan maar in stilte voor zichzelf uit te spreken (1 Kor. 14:28 ).

In vers 15, 16, 17. wordt tongentaal, bidden in de geest, beschreven als dankzegging. Niet zozeer als het evangelie preken in stricte zin. Je kan in een tong zingen en danken. (Alleen, ook hier weer het punt: Gaat het om stichting van de ander, dan heeft de gemeente er niet zoveel aan (als er geen vertolking is)! Het sticht opdat moment, alleen jezelf, omdat Gods Geest in je bid en Hem groot maakt (1 Kor.14a).

In Rom. 8: 26 staat: En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.

Gods Geest kan het soms overnemen, als wij niet meer weten wat we moeten bidden. Hij komt onze zwakheden te hulp. Hij bid voor ons, als wij in de Geest willen/kunnen bidden (Judas 20: Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest). Zie de paralel naar 1 Kor. 14 waarin het "bidden in/met/door de pneuma=geest" (bijv. vs. 14, 15, 16) tongentaal betekend.

Ook in de lofprijzing als we geen woorden hebben voor de grootheden van God, komt deze Geest ons te hulp. Ook in de bevrijdingsbediening als we te maken hebben met demonen, komt de Geest ons te hulp (met eigen bestaande taal, of 'vreemde taal'. De wapenrusting uit Efeze gaat daar bijv. ook over: Bidden in de Geest (Ef.6:18 ).

Hierbij laat ik het.

Shalom

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 10:14

joepie schreef:
Aragorn schreef:

Waar dit op slaat snap ik niet.
Het is namelijk gewoon gebrabbel of onverstaanbare klanken uitstoten.
En daar mee zeg ik niets respectloos.

Voor mensen die het gebruiken kan het teer en intiem zijn. Voor jou is het gebrabbel omdat je het niet verstaat, net als Chinees ofzo, maar dat noem je toch ook geen onverstaanbare klanken, ookal versta je ze niet?

En "gebrabbel of onverstaanbare klanken uitstoten" heeft voor mij negatieve connotaties, dat zijn toch geen neutrale termen?

Terug naar “Archief”