Je eigen zondenlijst.......zelfkennis!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Je eigen zondenlijst.......zelfkennis!

Berichtdoor Bookman » 31 mei 2004 18:28

Beste Forummers,

Zonden, waarvan we denken dat we ze zelf niet doen, die liggen het meest binnen het veroordelingsbereik.
Dat valt me steeds weer op in bepaalde topics. :cry:
En ik weet ook wel dat de Heilige Schrift de zonden veroordeelt. Maar ik zeg ook: 'ZONDEN' :!:
Let eens op in je omgeving, over welke zonden van mensen wordt het meest gepraat? :x
Ik ben geen beeldenvereerder, en ik weet zo wel 20 teksten op te schrijven die het vereren van beelden verbieden. Dat wordt een prachtige lijst, en dan zeg ik: "Kijk dat zegt de Bijbel ervan........".
Fijn voor iemand die maar niet los kan komen van zijn mariabeeld omdat hij daar van kindsbeen bij opgegroeid is. :roll:
Maar een lijst van je eigen zonden, en dan te zeggen: "Kijk dat zegt dat de bijbel ervan.......".
Dat kom je hier niet tegen. En dat wil ik toch eens gaan doen. Laat ons toch beginnen bij onszelf en de misdaden belijden die ons aankleven.
Zal ik eens een beginnentje maken :?:
Bookman:
Tegen Bookman zijn bezwaren in te brengen vanuit de Bijbel omdat hij zo vol zit met kwade begeerten. Verkeerde sexuele begeerten. Hoe vaak moet ik mijn ogen afwenden, en bidden: "Heere, bewaar me toch, laat het toch niet toe dat ik in de zonde val".
Bookman is te veroordelen vanwege zijn vreselijk driftig karakter. Kan heel opvliegend zijn. En dat is weleens heel erg moeilijk. Daar voel ik me vaak schuldig over.
Bookman heeft last van dubbelzinnige gevoelens. Vanwege een sterk gevoel voor humor, voelt hij zich daar ook al schuldig door.
Bookman is soms zo driftig dat hij weleens iemand aan zou willen vliegen.
Ook dan weer: 'Bewaar me toch, Heere'!!!
En dan al die mensen die ik niet gewaarschuwd heb? En die nu al in de eeuwigheid zijn? Weer schuldig!
Moet ik hier teksten bij zoeken? Dat ga ik niet doen. Ik ben des doods schuldig.
Maar dit weet ik ook, en dat is mijn troost: "Christus heeft voor mijn zonden voldaan, en heeft mij schuldvergeving gegeven. Door de lange lijst van schulden, heeft Hij met Zijn Doorboorde Hand, Zijn handtekening gezet, met Bloed, en weet je wat er staat?
VOLDAAN.

Wanneer er iemand is die behoefte heeft om weer eens een of andere zonde te veroordelen, en die al dan niet terecht, daar bijbelteksten bij aansleept, laat die eerst even zijn eigen zondelijst op deze topic zetten.
Wie volgt??
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 31 mei 2004 19:25

Probeer je God vast wat werk uit handen te nemen, voor als je straks voor hem moet verschijnen?
:? :? :? Kvind dit maar een heel raar topic. Je denkt blijkbaar te weten wat God wel en niet belangrijk vind.....

heiden 8)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2004 19:26

Ik ja wie ben ik......

Als ik terug kijk naar een dag leven, dacht ik wel eens: "men! wat heb ik allemaal weer niet goed gedaan!"
Ik ben daar mee gestopt, niet omdat ik toch geen zonde meer doe. Maar omdat ik weet dat ik toch steeds weer zonde doe. Ik richt me nu op alles wat nog voor mij ligt, en probeer het doel naar te streven. Het doel is dat Jezus steeds meer in mij zal gaan leven. (overwin het kwade door het Goede)

Ik probeer te stoppen om zelf te vechten tegen de zonde, ik zelf kan dat niet! Ik nodig Jezus uit om te vechten in mij!

Maar toch is het wel eens goed om terug te kijken op je leven, op wie je nou eigenlijk bent en hoe je in de wereld staat. En laat God ook mij kijken in het dieptse zijn van mij.

Ik weet niet wat precies goed en wat precies fout is, en soms ook wel. Daarom nodig in God uit om mee te kijken, wat vindt Jezus van mij leven en wat vindt hij goed voor mij.

Hoe zit mijn leven, mijn zijn, mijn ik, mij gevoel enz in elkaar?
hier vraag ik God meestal bij, en soms durf ik het niet. (dom dom dom! waarom zou ik bang voor God zijn? hij heeft het beste met me voor).

Ik heb een aantal dingen waarvan ik denk dat het blokades zijn tussen mij en Jezus. Blokades waardoor Jezus Zijn werk niet vol in mij kan doen.

- angst voor God, dat hij mijn leven gaat veranderen.- angst om veel over diepgaande onderwerpen te spreken
- te lang bezig zijn met andere dingen i.p.v met God
- verkeerde sexuele gevoelens, die je in 1 keer 1000 km van God af kunnen brengen. (ik dank God dat Hij mij hierbij helpt)
- verkeerde gedachtes van sommige mensen
- te weinig contact met God. (in alles)
- te veel zelf uitzoeken (i.p.v. God er bij vragen)
- te weinig geloof in wat God allemaal kan doen

oke en nu direct.. een paar mensen gaan terecht wijzen op hun zonden :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 19:37

Heiden, denk liever na over je fouten, dan dat je dit topic onder kritiek stelt.

- neiging om lichtzinnig te worden en aandacht op mezelf richten i.p.v God
- neiging om de spot te steken met sommige kerken/visies
- soms verkeerde sexuele gevoelens
- niet genoeg vertrouwen op God
- het tegenovergestelde doen dan wat m'n ouders willen

:oops: :oops: :oops:
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 31 mei 2004 19:38

Heiden schreef:
Probeer je God vast wat werk uit handen te nemen, voor als je straks voor hem moet verschijnen?
Kvind dit maar een heel raar topic. Je denkt blijkbaar te weten wat God wel en niet belangrijk vind.....

heiden

Nee, dat denk ik niet. Het valt me alleen op dat jouw lijstje hier mist. Maar soms zeggen een paar zeggen al iets over iemand................. :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Gast123

Berichtdoor Gast123 » 31 mei 2004 19:38

Ik volg.
Het is inderdaad zo makkelijk om de fouten van een ander te zien en te veroordelen. En dan niet over je eigen zonden te praten.
Hier komen de mijne:
Anny heeft last van jaloezie.
Kan lelijk tegen haar kinderen uitvallen.
En vaak aanbid ze mammon meer dan God.
Houdt meer van zichzelf dan van de ander.
Is ongeduldig en snel geirriteerd.
Weet niet of ze in de drie eenheid moet geloven of juist niet.
De lijst kan nog veel langer worden maar dit zijn de belangrijkste.
Ik dank God dat Hij mij mijn zonden vergeeft.

Anny

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2004 19:56

Anny schreef:Weet niet of ze in de drie eenheid moet geloven of juist niet.

dit is geen zonde hoor! (ff off-topic hoor)
this goed om hieroverna te denken samen met God!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 mei 2004 20:01

Als ik ze hier allemaal neer zou zetten, daar heb ik wel jaren voor nodig...
(k bespaar mezelf de moeite). En dan denk ik soms weleens of God ze ooit kan vergeven. Want elke keer val ik weer in de zonde terug. Duz eigenlijk best wel vreemd als je elke keer weer terug valt in de zonde en dan weer naar God toe gaat. Beetje vreemd vindt ik het van me zelf.

henk77

Berichtdoor henk77 » 31 mei 2004 20:25

idd vreemd jah sosm voor ons mensne geheugen. wat mogen we nog dankbaar zijn dat God nog steeds naar ons om wil zien.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 21:36

Evelien schreef:Als ik ze hier allemaal neer zou zetten, daar heb ik wel jaren voor nodig...
(k bespaar mezelf de moeite). En dan denk ik soms weleens of God ze ooit kan vergeven. Want elke keer val ik weer in de zonde terug. Duz eigenlijk best wel vreemd als je elke keer weer terug valt in de zonde en dan weer naar God toe gaat. Beetje vreemd vindt ik het van me zelf.

kheb het zelfde probleem :oops:. Ik weet zeker dat God wel wil vergeven. Ik heb soms het idee dat ik zijn vergevingsgezindheid misbruik.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Gast123

Berichtdoor Gast123 » 31 mei 2004 22:27

Hijwel schreef:
Anny schreef:

Ik heb helaas op sommige fora gelezen dat dit wel zonde is en dat je alleen maar in de hemel komt als je precies de juiste dingen gelooft. Uiteraard bedoelen ze dan: precies zoals zij het vertellen. Ja, ja.
Deze zonde was dus een beetje cynisch bedoeld. De andere trouwens niet hoor.

Groetjes van Anny

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2004 22:52

Anny schreef:Hijwel schreef:
Anny schreef:

Ik heb helaas op sommige fora gelezen dat dit wel zonde is en dat je alleen maar in de hemel komt als je precies de juiste dingen gelooft. Uiteraard bedoelen ze dan: precies zoals zij het vertellen. Ja, ja.
Deze zonde was dus een beetje cynisch bedoeld. De andere trouwens niet hoor.

Groetjes van Anny

oke gelukkig

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 jun 2004 07:16

Maar weet je wat ik dan niet snap? misschien bekijk ik het heel erg verstandelijk he.

Binnen onze kringen (christelijke kring) komt (sex.) misbruik en/of incest voor. Aller eerst een vraag: waarom laat God dit toe (deze zonde toe). En dan ook nog dit, de dader krijgt pas berouw als hij word aangeklaagd. Ik vindt dat soms best wel vreemd. (maar dat is met alles zo, om maar even een voorbeeld te noemen).

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2004 07:20

Ja waarom laat God dit toe? Maar de verantwoording ligt bij de dader, die is fout bezig.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 07:54

Evelien schreef:Maar weet je wat ik dan niet snap? misschien bekijk ik het heel erg verstandelijk he.

Binnen onze kringen (christelijke kring) komt (sex.) misbruik en/of incest voor. Aller eerst een vraag: waarom laat God dit toe (deze zonde toe). En dan ook nog dit, de dader krijgt pas berouw als hij word aangeklaagd. Ik vindt dat soms best wel vreemd. (maar dat is met alles zo, om maar even een voorbeeld te noemen).

Ja, waarom laat God toe dat er twee vliegtuigen de twintowers in vliegen, en ook nog eentje in het pentagon. Duizenden kinderen ouderloos. Waarom laat hij dat toe. Daar heeft hij zijn bedoeling mee.

Terug naar “Archief”