Uit- en Opkomen voor je kerkverband...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2004 16:37

kurtyo schreef:Ik ben officieel lid van de ger. gem. en durf dat te zeggen maar ik zal daar niet blijven zoals het er nu uit ziet, dus dat zeg ik er op dit moment ook bij. Wat het zal worden? Weet ik (nog) niet.

Wat?! Jij in de gergem? Dat had ik nou nooit verwacht...

Ik ben officieel lid van de PKN en ben daar niet trots op ofzo. Ik heb er belijdenis gedaan omdat ik dat gewoon graag wilde en nog niet weet van wat voor kerk ik later lid word. Vroeger waren we trouwens lid van de NGK ;) Mijn ouders hebben me altijd geleerd over kerkmuren heen te kijken. Als je verhuist naar een andere plaats, moet je daar uitpluizen naar welke kerk je gaat. Mijn ervaring leert namelijk dat de kerk met dezelfde naam in verschillende plaatsen heel anders kan zijn.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 17:27

Ik kerk in een Hervormde kerk (hersteld verband) :arrow: foute naam
Maar ik heb me niet laten overschrijven, dus waarschijnlijk sta ik als PKN geregistreerd. Ik ben niet trots op m'n kerk, daar zie ik niet zoveel reden toe, maar ik kan er ook niet tegen als mensen met stromen van kritiek komen op m'n kerk.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 mei 2004 17:28

Maar ik heb me niet laten overschrijven, dus waarschijnlijk sta ik als PKN geregistreerd.

dat hoeft niet, want ik heb me ook niet laten overschrijven en ben geen PKN-er
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 19:29

johannes1 schreef:
Maar ik heb me niet laten overschrijven, dus waarschijnlijk sta ik als PKN geregistreerd.

dat hoeft niet, want ik heb me ook niet laten overschrijven en ben geen PKN-er

Dan hebben ze bij jullie in de gemeente waarschijnlijk automatische overschrijving.
Wij hebben een brief gekregen, waarin je moest aankruisen of je hervormd hersteld wilde worden en die heb ik niet ingevuld (omdat ik toch over 2 maanden verhuis en PKN ga kerken)
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 31 mei 2004 22:15

Tabitha schreef:Ik kerk in een Hervormde kerk (hersteld verband) :arrow: foute naam
Maar ik heb me niet laten overschrijven, dus waarschijnlijk sta ik als PKN geregistreerd. Ik ben niet trots op m'n kerk, daar zie ik niet zoveel reden toe, maar ik kan er ook niet tegen als mensen met stromen van kritiek komen op m'n kerk.

Waarom foute naam?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 22:22

omdat die naam verkeerde associaties op kan roepen.
Ten eerste omdat de hervormde kerk opgegaan (sommigen noemen het ondergegaan :wink: ) is in de PKN.
Ten tweede omdat de naam hersteld verkeerd opgevat kan worden. Bijv. dat de herv. kerk eerst niet zuiver was, maar dat hij nu hersteld is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mei 2004 22:29

Waar men ook af en toe vreemd van opkijkt is dat mijn roots in de ogg liggen.. 8)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 31 mei 2004 22:32

Tabitha schreef:omdat die naam verkeerde associaties op kan roepen.
Ten eerste omdat de hervormde kerk opgegaan (sommigen noemen het ondergegaan :wink: ) is in de PKN.

Ok, dat is weer een hele discussie voor op een ander forum.

Ten tweede omdat de naam hersteld verkeerd opgevat kan worden. Bijv. dat de herv. kerk eerst niet zuiver was, maar dat hij nu hersteld is.

Dat is dan de domme redenatie van sommige mensen. Het is niet de gedachtengang van het huidige moderamem.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 31 mei 2004 22:33

Aragorn schreef:Waar men ook af en toe vreemd van opkijkt is dat mijn roots in de ogg liggen.. 8)

Dat is ook niet vreemd als men daar vreemd van opkijkt.

Bij kurtyo sloeg ik helemaal direkt stijl achterover!

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 22:35

Aragorn schreef:Waar men ook af en toe vreemd van opkijkt is dat mijn roots in de ogg liggen.. 8)

Dat had ik ook niet gedacht :roll: , maar ogg is nog wel breder dan bijv. ggin. khad gedacht dat je hervormd ofzo zou zijn

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mei 2004 22:48

Tabitha schreef:

Dat had ik ook niet gedacht :roll: , maar ogg is nog wel breder dan bijv. ggin. khad gedacht dat je hervormd ofzo zou zijn

Ja, ben ik ondertussen ook. In 'hersteld verband' zelfs.. :mrgreen:

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 01 jun 2004 09:36

Nee ik schaam me niet voor mijn kerk soort, ik schaam me wel dat er zoveel kerk soorten zijn.

Baptist dat ist zeggen we welleens voor de grap maar dat menen we niet hoor.
Ieder krijgt van God zijn plekje in een bepaalde kerk of gemeente.
Voor ieder is de opdracht om daar je dienstbaar op te stellen, taken te verrichten enz.
En idd je zal vanzelf tegen dingen aanlopen die niet goed zijn, maar dan is de vraag, hoe ga jij daar mee om.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 01 jun 2004 10:15

Er is maar 1 ware kerk, en dat zijn de Gereformeerde Gemeenten. Dus sluit je nog aan bij ons, nu we nog nieuwe leden accepteren. We zullen zo populair worden, dat we een ledenstop moeten gaan instellen........ :lol:
Geen commentaar

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 10:51

Motormuis schreef:
Er is maar 1 ware kerk, en dat zijn de Gereformeerde Gemeenten. Dus sluit je nog aan bij ons, nu we nog nieuwe leden accepteren. We zullen zo populair worden, dat we een ledenstop moeten gaan instellen........

Je mail heb ik gelijk uitgedraaid en per telegram naar de Theol. school gestuurd. Ds Moerkerken was er erg blij mee. :lol: Eindelijk gerechtigheid. :roll: Alleen vond hij het jammer dat je er niet achter gezet had: in Nederland. :mrgreen: :mrgreen: Hij wilde namelijk niemand voor het hoofd stoten. :wink: Er wordt een extra curatorium vergadering belegt om je alsnog toe te laten. 8) Zulke mensen hadden ze nodig. Alleen moest je wel je nickname veranderen. Want zo schreef hij: Hij zou verward kunnen worden met een predikant uit die classis, die ook wel zo genoemd wordt............... :mrgreen: :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 01 jun 2004 11:07

Bookman schreef:Motormuis schreef:
Er is maar 1 ware kerk, en dat zijn de Gereformeerde Gemeenten. Dus sluit je nog aan bij ons, nu we nog nieuwe leden accepteren. We zullen zo populair worden, dat we een ledenstop moeten gaan instellen........

Je mail heb ik gelijk uitgedraaid en per telegram naar de Theol. school gestuurd. Ds Moerkerken was er erg blij mee. :lol: Eindelijk gerechtigheid. :roll: Alleen vond hij het jammer dat je er niet achter gezet had: in Nederland. :mrgreen: :mrgreen: Hij wilde namelijk niemand voor het hoofd stoten. :wink: Er wordt een extra curatorium vergadering belegt om je alsnog toe te laten. 8) Zulke mensen hadden ze nodig. Alleen moest je wel je nickname veranderen. Want zo schreef hij: Hij zou verward kunnen worden met een predikant uit die classis, die ook wel zo genoemd wordt............... :mrgreen: :mrgreen:

Bedankt Bookman, ik wist dat ik op je kon rekenen :mrgreen: Enne, die motormuis waar jij het over hebt, begint zijn naam met een N en eindigt de naam op ET?
Jammergenoeg heeft die zijn motor opgeruimd, anders was ik met hem gaan toeren. Zeker weten dat ik hem eruit zou trekken..... Vind het trouwens dapper dat hij motor reed, binnen de Ger.Gem. stond men volgens mij niet te trappelen van enthousiasme, en dan druk ik mij voorzichtig uit. :shock:

Maar zo iemand heeft gewoon lef, kan ik erg waarderen! Verder zijn zijn preken ook errug mooi, maar ja, da's persoonlijk natuurlijk.

Om nog even serieus op het onderwerp in te gaan: wees niet te trots op je kerkverband. Volgens mij totaal irrelevant. Wees wel betrokken, maar ook positief kritisch. Trots op je eigen verbandje kan leiden tot blind volgen van een heersende opinie denk ik. Ben weliswaar Gergemmertje, maar what's in a name? Herken trouwens wel de scepsis. Toen ik op de CSFR zat, keek men mij ook wel eens meewarig aan wanneer ik zei Ger.Gem. te zijn. Helemaal leuk werd het als men zei "dat zou je van jou helemaal niet zeggen" :x

Soli Deo Gloria, aan Hem de eer, niet aan een kerkverband en haar leiders!!!!
Geen commentaar

Terug naar “Archief”