Moderator: Moderafo's
Alexandra schreef:Deze redenatie komt helemaal niet van ouder dogma's! Ik heb hem namelijk zelf helemaal bedacht, dus dat jullie alle aannemen dat ik hem klakkeloos overneem van anderen, is dus een te vluchtige conclusie.
Ik ben het er niet mee eens als je beweert dat je iemand zomaar helpt, gewoon, omdat iemand hulp nodig heeft. Namelijk omdat het erg opvallend is dat mensen alleen maar andere mensen helpen, als ze er iets aan overhouden. Nog steeds heeft niemand van jullie mij kunnen aantonen, dat er wel degelijk daden zijn van mensen, waar alleen de ander beter van wordt, waar dus de 'helper' HELEMAAL NIETS van overhodt.
Alexandra schreef:Nee, maar als je het niet zou doen, zou je er een slecht gevoel aan overhouden. Dan voel je je in ieder geval slecht. Om dat te voorkomen help je het mensje over te steken -> dus ook puur eigenbelang.
Alexandra schreef:Nee, maar als je het niet zou doen, zou je er een slecht gevoel aan overhouden. Dan voel je je in ieder geval slecht. Om dat te voorkomen help je het mensje over te steken -> dus ook puur eigenbelang.
Alexandra schreef:Jammer, maar nog niemand heeft mij een sluitend bewijs gegeven van het totale onzelfzuchtige goede van een mens. Dat oude mensje helpen, daar komen we nog niet echt uit, maar verder...?
Jammer, maar nog niemand heeft mij een sluitend bewijs gegeven van het totale onzelfzuchtige goede van een mens. Dat oude mensje helpen, daar komen we nog niet echt uit, maar verder...?
Ik heb sterk het idee dat mensen helemaal niks doen, geen goed en geen kwaad, wanneer ze er niets aan hebben. Echt, voor minder komen ze niet uit de luie stoel! Ga maar na bij jezelf...waarom kies je dit, waarom doe je dat? Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niemand weet die 'zomaar' iets doet, uit een soort van geweten. Juist dat geweten zorgt ervoor, dat je dingen nalaat of juist doet, om een lastig gevoel (of: geweten) te voorkomen!
Ik vraag me af of het idee, dat het helpen van anderen, terwijl je er zelf niet geheel onberoerd gelaten door wordt, geestelijk of materieel, niet een zeer geromantiseerd beeld is van het overlevingsinstinct van de mens. Misschien is dat wat jij denkt dat 'goed' is wel helemaal niet 'goed'.
Kan iemand mij een klinkende beschrijving geven van wat 'goed' inhoudt?
16 En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?
17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.
18 Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;
19 Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
20 De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?
21 Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in de hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
22 Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
Ik heb het goede nog nooit gezien. In ieder geval nog nooit dat goede, dat ik in mijn hoofd heb.
Wat dit met zonde te maken heeft? Alles! Als er in de bijbel staat dat God ziet dat er niets goeds is op aarde, en Salomo dat alles ijdelheid is, dan lijkt mijn redenatie daar een duidelijke verklaring voor die op de bijbel aansluit.
En nu jullie weer
Alexandra schreef:Ben het met de bijbel eens: alleen God is goed. Mensen dus niet. Dus als ik zeg dat ik als ik om me heen kijk geen goed zie, is dat helemaal niet raar.
Misschien is het ook allemaal wel een kwestie van interpretatie. De één vindt goed dit, de ander vindt dat goed...en ik vind iets niet zo snel goed, helaas. Misschien ben ik dan wel een typische rasechte pessimist, bekijk ik alles door een zwarte bril.
Maarrre, het kan ook betekenen dat het gros van de mensheid door en roze bril kijkt.
Alexandra schreef:Ben het met de bijbel eens: alleen God is goed. Mensen dus niet. Dus als ik zeg dat ik als ik om me heen kijk geen goed zie, is dat helemaal niet raar.
Misschien is het ook allemaal wel een kwestie van interpretatie. De één vindt goed dit, de ander vindt dat goed...en ik vind iets niet zo snel goed, helaas. Misschien ben ik dan wel een typische rasechte pessimist, bekijk ik alles door een zwarte bril.
Maarrre, het kan ook betekenen dat het gros van de mensheid door en roze bril kijkt.
Alexandra schreef:Jammer, maar nog niemand heeft mij een sluitend bewijs gegeven van het totale onzelfzuchtige goede van een mens.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten