Grafkist tijdens rouwdienst in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 05:58

Juist Aragorn! En dan zou het zoiets kunnen worden:

Geachte familie, gemeente, en belangstellenden,
(..................................................)
Als de dood binnen de kring van onze geliefden komt worden wij herinnerd aan onze verbondsbreuk. En dus ook aan de straf over die verbondsbreuk, de dood. Want de bezoldiging ( het loon) der zonde is de dood...
U kunt daar ( wijzend op de grafkist) zien wat ons einde is. De Heere Die strafvorderend is, vanwege de zonde, heeft gesproken. Heeft dat op zich iets te zeggen over de staat van de overledene? Nee, enerlei wedervaart.........
Maar dit is er wel van te zeggen: Hij die het Leven Zelf is, roept u nog op om u naar Hem te wenden, nu het nog kan. Er is geen middel tot ontkoming aan deze straf. Maar er is wel één Naam onder de hemel gegeven door Welke wij moeten zalig worden! Christus, Hij redt van de eeuwige dood. Hij is het waard verheerlijkt te worden. Nu komt Hij nog tot u, door middel van Zijn Woord. Waarom? Gij wilt tot Mij niet komen....
Dat zegt Hij in Zijn Woord. Dat zou zeer waarschijnlijk een aards koning niet doen. Maar de Heere, Koning van hemel en aarde komt tot ons door Zijn Woord en presenteert een Weg ter ontkoming en biedt Zijn verlossing aan, aan degenen die dat niet verdiend hebben.

Zo zou nog wel even door te gaan zijn. Maar dit zou m.i. wel kunnen gezegd worden.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mei 2004 13:50

Nu ik heb toch liever een ander soort preek tijdens de begrafenis.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 14:10

Joepie zegt:
Nu ik heb toch liever een ander soort preek tijdens de begrafenis.

Ja je zegt het maar hoor....
We hebben preken in alle soorten en maten, maar ik kan je maar één Waarheid bieden.
En da's niet : "Spreek ons van zachte dingen............".
Sorry Joepie, deze rede is hard wie kan dezelve horen???
Heb dacht ik geen onwaarheden geschreven. 8)
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mei 2004 17:24

Wie zegt dat je op die manier "de Waarheid" moet brengen?
Mag hopen dat er tijdens een begrafenis dienst de genade en liefde van God gepreekt wordt. En vooral dat er de troost van Christus dood en opstanding gepreekt wordt.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 17:39

Dus jij zou als predikant tijdens een rouwdienst bepaalde waarheden omzeilen?
Zou dat de reden zijn waarom de Heere zegt dat de vrouwen in de gemeente moeten zwijgen........... :wink:
Joepie, als predikant sta je in dienst van God. En die boodschap van verlossing heb je te brengen. Ik dacht eigenlijk dat ik er iets van las in dat mini-preekje. Nu weet ik niet of je die haakjes bovenaan gezien hebt, maar daar bedoelde ik mee, dat het wel enigzins uit te breiden is.
En tijdens een rouwdienst alleen van opstanding en verlossing spreken is een oneerlijke boodschap naar je hoorders.Wie dat dan ook zijn.
"Het is de mens gezet eenmaal te sterven en daarna het oordeel". Alleen genade is niet te preken. Hij is ook rechtvaardig. En als een onkerkelijke je zou vragen: "Als God dan alleen genadig is, waarom moest deze mens dan sterven"? Wat zou Joepie dan zeggen? Dan moet je bekennen dat God niet alleen genadig is. De boodschap gaat zo kreupel als Mefiboseth als niet én de genade én de rechtvaardigheid gepreekt worden.
* Vind dat Joepie nooit geen dominee moet worden* :cry:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mei 2004 17:59

Bookman schreef:* Vind dat Joepie nooit geen dominee moet worden* :cry:

Ach, vroeger zijden ze al: er is geen slechter christen op aard', dan een theoloog zonder baar(=vrouw)... 8) :mrgreen:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 mei 2004 18:03

Aragorn schreef:
Bookman schreef:* Vind dat Joepie nooit geen dominee moet worden* :cry:

Ach, vroeger zijden ze al: er is geen slechter christen op aard', dan een theoloog zonder baar(=vrouw)... 8) :mrgreen:

Vind dat Bookman een gevaarlijke uitspraak doet.
Hij zegt: Vindt dat Joepie nooit geen dominee moet worden.
Nooit geen betekent altijd!

Vraag aan Joepie:
Als iemand op een goddeloze manier geleeft heeft en ook gestorven is, Hoe zou je dan de begrafenis houden. Zou je dan alleen over Gods genade prediken of zou je toch ook wijzen op Zijn rechtvaardigheid.

God is liefde maar buiten Christus is Zijn liefde ver te zoeken. Ik denk dat het goed is om dat dan aan te halen in de rouwdienst.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 18:09

Japijo schreef:
Vind dat Bookman een gevaarlijke uitspraak doet.
Hij zegt: Vindt dat Joepie nooit geen dominee moet worden.
Nooit geen betekent altijd!

Pffffffffff, gelukkig dat jij op zit te letten, want ik had er echt geen erg in!!!
Bijna was het zover............. :lol:
Maarre bedankt Japijo!! :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mei 2004 18:55

Leven we niet allemaal zondig en zijn we niet allemaal de dood schuldig?
Maar wat een genade! Hij heeft betaald voor onze zonde.
En die genade mag je prediken. Want nu is de dood nog onze vijand maar Christus heeft hem over wonnen, voor ieder die dat met een gelovig hart wil aannemen.
Dan mag je zingen op een begrafenis: Belijd vergeving van de zonde.
Ik weet: mijn vlees wordt opgewekt en zal dan, met mijn ziel verbonden,
weer leven, eeuwig, onbevlekt!
Kijk dat moet er gepredikt worden bij een begrafenis!
Misschien is het wil jammer dat er niet meer vrouwen predikant zijn :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 mei 2004 18:56

joepie schreef:Leven we niet allemaal zondig en zijn we niet allemaal de dood schuldig?
En die genade mag je prediken. Want nu is de dood nog onze vijand maar Christus heeft hem over wonnen, voor ieder die dat met een gelovig hart wil aannemen.
Misschien is het wil jammer dat er niet meer vrouwen predikant zijn :wink:

Je hebt mijn vraag helaas nog niet beantwoord!

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mei 2004 21:06

Vraag:
Als iemand op een goddeloze manier geleeft heeft en ook gestorven is, Hoe zou je dan de begrafenis houden. Zou je dan alleen over Gods genade prediken of zou je toch ook wijzen op Zijn rechtvaardigheid.

Antwoord: een goddeloze=iemand die zonder god heeft geleefd, zal dus geen dominee op zijn begrafenis hebben.
Dus daar zal zeker niet gesproken worden over God en Zijn genade.
Daar worden liedjes gedraaid van Marco Borsato en Mieke Telkamp.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 21:35

Joepie schreef:[
quote]Leven we niet allemaal zondig en zijn we niet allemaal de dood schuldig?
Misschien is het wil jammer dat er niet meer vrouwen predikant zijn [/quote]

*denkt dat Joepie haar DORDTSE leerregels beetje kwijt is*. Moet je toch weer eens opzoeken, en zelfs ik zou protesteren tegen je prediking..... :lol:

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 29 mei 2004 22:05

volgens mij mag je het in iedere landsstreek en binnen ieder kerkverband zelf weten.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 mei 2004 22:08

joepie schreef:Vraag:

Antwoord: een goddeloze=iemand die zonder god heeft geleefd, zal dus geen dominee op zijn begrafenis hebben.
Dus daar zal zeker niet gesproken worden over God en Zijn genade.
Daar worden liedjes gedraaid van Marco Borsato en Mieke Telkamp.

Dat is niet waar. er worden regelmatig zulke mensen in de gemeente begraven die nergens aandeden maar wel kerkelijk begraven worden.

joepie

Berichtdoor joepie » 30 mei 2004 07:41

Wie zegt dat ze daarom Godloos waren? Omdat ze niet in de kerk kwamen?
Kan me niet voorstellen dat je dus begraven wordt vauit de kerk terwijl je een God-loos leven hebt geleid. Waarom zou je dan vanuit de kerk begraven worden? Wie zou dat doen? En waarom zou je dat willen?

En over de Dortse leerregels zeg dan maar eerst welke. Ik ben daar niet zo in thuis.
Wel ken ik de Cathechismus goed en als ik lees wat er in zondag 1 staat, dan mag je dat preken op een begrafenis. De enige troost in leven EN sterven: dat ik het eigendom van Christus ben.
Wat me vooral tegenstaat in wat Bookman als z.g. "preek" aangaf was de dramatiek van het wijzen naar de kist. Nu als het zo zou moeten laat die kist dan maar uit de kerk.
Laatst gewijzigd door joepie op 01 jun 2004 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”