De Psalmberijming van 1773

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 mei 2004 18:11

Late reactie.
Dat Datheen zijn berijming kreupel gaat is niet te verwijten. Dateert namelijk van 1566. :roll:
Maar de inhoud is diep en rijk van inhoud. Ik ben nuchter genoeg om te weten dat het niet meer gemakkelijk in deze tijd te plaatsen is.
Toch vind ik het altijd heel erg jammer dat geestelijk-verwante zaken niet meer in onze cultuur bovenaan staan.
Indien er een boerderij bestaat uit 1566 dan weten we van zottigheid niet wat we moeten doen om deze authentiek te houden.
Maar psalmen uit 1566? Huplakee weg ermee...... :cry:
Gelukkig dat er stichtingen zijn die zich het lot van deze psalmen hebben aangetrokken. :o
Ik ben er mee opgegroeid, en mis ze nog vaak. :cry:
Daarbij zou het fijn zijn dat iedereen in ogenschouw nam, dat Datheen deze psalmen alleen heeft gemaakt. In tijd van vervolging. In tijd van oorlog. En dat klinkt in deze psalmen door. Overigens zijn ze op CD gelukkig nog altijd te koop. En die heeft Bookman allemaal....
:shock:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 28 mei 2004 19:41

Bookman schreef:Indien er een boerderij bestaat uit 1566 dan weten we van zottigheid niet wat we moeten doen om deze authentiek te houden.
Maar psalmen uit 1566? Huplakee weg ermee...... :cry:

Behalve in openluchtmusea zijn die [prachtige!] oude boerderijen inmiddels echt wel voorzien van electriciteit, modern sanitair, verwarming, telefoon en een internetaansluiting - anders kan de bewoner niet Refowebben en zo :P . De vergelijking gaat dus op z'n minst een heel klein beetje mank...
Denk maar eens aan die kindertjes op de basisschool: als die Datheen moeten leren, snappen ze toch absoluut niet wat ze zingen. Dat is bij zelfs bij 1773 al een probleem, zij het wel in veel mindere mate dan bij Datheen.
Ik gun het iedereen om in z'n vrije tijd te genieten van Datheen-samenzangen. Als ze er mij maar niet mee lastig vallen...

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 mei 2004 19:53

Toch denk ik SDG, dat er in de loop der eeuwen heel erg veel mensen door deze psalmberijming gesterkt zijn in hun geloof.
En wat je zegt van die boerderijen, de vergelijking gaat idd enigzins mank. Maar je weet in elk geval wat ik bedoel. Enfin ik ben Datheen-minded. Trouwens door de eeuwen heen zijn er genoeg aanpassingen aan deze berijming gedaan. En nog gebruikt de Heere deze berijming. Ook voor Bookman. Maar je moet er mee opgegroeid zijn om er van te houden. Overigens 1773 zingt goed hoor!
Maar m'n hart ligt bij Datheen's berijming. Marnix's berijming heb ik ook. Die is ook goed. Maar nog moeilijker te verstaan dan Datheen.
:?
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 28 mei 2004 22:29

Nou, Datheen gaat mij wel erg ver terug in de geschiedenis en een beetje verouderd. Ik heb die psalmen ook wel eens horen zingen, maar het lijkt soms net of de combinatie lettergreep/melodie niet klopt (aan het einde van een regel)
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 mei 2004 22:41

Nou, Datheen gaat mij wel erg ver terug in de geschiedenis en een beetje verouderd. Ik heb die psalmen ook wel eens horen zingen, maar het lijkt soms net of de combinatie lettergreep/melodie niet klopt (aan het einde van een regel)

Dat klopt. Maar daar wen je aan.
Typisch is wel dat men in popsongs de moeilijkste engelse niet lopende teksten weet me te zingen, maar hier zijn we niet slim genoeg voor. Vreemd... :?:
Of het interesseert ons niet genoeg, da's ook een optie.
En als men niet wil zingen, lees ze dan eens.
Ze zijn de moeite waard. Een Atheïstische Neerlandicus schreef eens grote bewondering te hebben voor psalm 3 van Datheen.
Hij noemde het een hoogstandje van dichterskunst. Want Gij zijt Heere mijn schild, Die mij beschermen wilt en mij eere wilt geven. enz......

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2004 23:08

De meeste meezing-popsongs hebben simplistische teksten en catchy deuntjes, dus dat valt nog wel ietsje mee Bookman.

Je mag Datheen best mooi vinden, maar doe niet net alsof het een geweldig hoogstaand cultuurgoed isomdat een atheistisch neerlandicus het leuk vond. Niks mis met Datheen, maar als niemand het interesseert is er ook geen reden om ze te bewaren.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 mei 2004 23:20

Aragorn schrijft:
De meeste meezing-popsongs hebben simplistische teksten en catchy deuntjes, dus dat valt nog wel ietsje mee Bookman.

Er is dus een flinke dosis hersens nodig om Datheen te begrijpen?? :wink:
Aragorn draaf niet zo door.. Die Neerlandicus haalde ik alleen erbij om te laten zien dat het geen "domme"psalmen zijn, zoals velen denken. 8)

Het interesseert nog velen dus gaan we ze nog heeeeeeeeel lang bewaren.
Datheen heeft het toch maar voor elkaar dat wij 438 na datum nog over zijn psalmberijming zitten te discusseren, om 00.29 's nachts notabene... :lol:
Dus Aragorn tot ergernis van velen gaan ze vast nog poosje mee, ik denk
van geslachte tot geslachte................. :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mei 2004 00:08

Bookman schreef:Aragorn schrijft:

Er is dus een flinke dosis hersens nodig om Datheen te begrijpen?? :wink:

Geen idee, dat is jouw conclusie.. :wink:

Aragorn draaf niet zo door.. Die Neerlandicus haalde ik alleen erbij om te laten zien dat het geen "domme"psalmen zijn, zoals velen denken. 8)

Owke joh. :mrgreen:

Het interesseert nog velen dus gaan we ze nog heeeeeeeeel lang bewaren.
Datheen heeft het toch maar voor elkaar dat wij 438 na datum nog over zijn psalmberijming zitten te discusseren, om 00.29 's nachts notabene... :lol:
Dus Aragorn tot ergernis van velen gaan ze vast nog poosje mee, ik denk
van geslachte tot geslachte................. :lol:

Dat vind ik helemaal prima! :D Zelf ken ik ze niet echt en heb er ook weinig of niks mee, maar ga gerust jullie gang. :)

Dan hoef je dus ook niet zo dramatisch meer te doen over het verdwijnen van en minder aandacht voor Datheen.. :wink:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 06:16

Aragorn schreef:
Dat vind ik helemaal prima! Zelf ken ik ze niet echt en heb er ook weinig of niks mee, maar ga gerust jullie gang.

En de psalmen van Datheen, werden nog lang door menigeen, gezongen en geprezen. Al met al door Zijn genâ, Die vroeg en spa, zeer goedig is in dezen................
:) copyright by Bookman

Aragorn schreef:
Dan hoef je dus ook niet zo dramatisch meer te doen over het verdwijnen van en minder aandacht voor Datheen..

Oke, dan, 8)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 29 mei 2004 13:18

Bookman schreef:

Dat klopt. Maar daar wen je aan.
Typisch is wel dat men in popsongs de moeilijkste engelse niet lopende teksten weet me te zingen, maar hier zijn we niet slim genoeg voor. Vreemd... :?:
Of het interesseert ons niet genoeg, da's ook een optie.
En als men niet wil zingen, lees ze dan eens.
Ze zijn de moeite waard. Een Atheïstische Neerlandicus schreef eens grote bewondering te hebben voor psalm 3 van Datheen.
Hij noemde het een hoogstandje van dichterskunst. Want Gij zijt Heere mijn schild, Die mij beschermen wilt en mij eere wilt geven. enz......

Mij interesseren liederen wel, maar gaarne wel in hedendaags taalgebruik.
Wat betreft die vergelijking met die boerderij uit 1544. Meestal zijn die boerderijen in 2004 gerestaureerd. Daarom vind ik als je Datheen laat zingen in de kerk, deze wel opnieuw vertaald moeten worden, zodat ook leken ze goed begrijpen en het wat dichter bij hun beleefwereld staat.
En natuurlijk mogen jij en je atheistische neerlandicus ze mooi vinden, daar kom ik niet aan!
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 13:25

Datheen is niet te hertalen, sorry. :cry:
En als dat wel gebeurd dan is het authentieke eraf.
Dus laat ons alsjeblieft eens IETS uit die oude tijd mogen overhouden. :roll:
Ken je dat oudtst bekende vers:

Olla vogela hebba nesta?

Gaan we fijn vertalen naar de taal van 2004: "Alle vogels hebben een nest" :mrgreen:

Schiet veel van het bijzondere over hé?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 29 mei 2004 13:32

Bookman schreef:Datheen is niet te hertalen, sorry. :cry:
En als dat wel gebeurd dan is het authentieke eraf.

Okay, conclusie: geen Datheenpsalmen tijdens de eredienst? :?

Dus laat ons alsjeblieft eens IETS uit die oude tijd mogen overhouden. :roll:
Ken je dat oudtst bekende vers:

Olla vogela hebba nesta?

Gaan we fijn vertalen naar de taal van 2004: "Alle vogels hebben een nest" :mrgreen:

Schiet veel van het bijzondere over hé?

Bookman, bij deze geef ik jou de volledige vrijheid om de psalmen van Datheen te zingen/doorlezen :wink: .

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 13:39

Psalmen moeten op de kansel worden uitgelegd, en dan kun je alles zingen, al was Latijn. Maar als dat niet gebeurd dan weet niemand wat hij zingt. :?
Velen zingen al jaren: Die slechten wijsheid leert.

Maar als de ds nooit eens zegt wie die slechten zijn? Tsja... 8)

Enne die vrijheid had al genomen hoor! Ik hou van de psalmen van Datheen. Maarre kweet nu dak officieel toestemming heb, en dat geeft een heel goed gevoel. 't Voelt legaal aan........... :wink:

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 29 mei 2004 13:48

Bookman schreef:Psalmen moeten op de kansel worden uitgelegd, en dan kun je alles zingen, al was Latijn. Maar als dat niet gebeurd dan weet niemand wat hij zingt. :?

Toch denk ik dat psalmen/gezangen die mensen begrijpen zonder uitleg erbij geschikter zijn voor de kerkdiensten. Ik denk dat ik Luther achter me heb staan :) :wink:

Enne die vrijheid had al genomen hoor! Ik hou van de psalmen van Datheen. Maarre kweet nu dak officieel toestemming heb, en dat geeft een heel goed gevoel. 't Voelt legaal aan........... :wink:

Toch fijn dat ik je een goed/legaal gevoel heb kunnen schenken! :D

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 14:05

Tabitha zegt:
Toch denk ik dat psalmen/gezangen die mensen begrijpen zonder uitleg erbij geschikter zijn voor de kerkdiensten. Ik denk dat ik Luther achter me heb staan

Heb je ook, maar Bookman is beetje Calvi....... :lol:

Terug naar “Archief”