Oren hebben zij maar horen niet.........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Oren hebben zij maar horen niet.........

Berichtdoor Bookman » 28 mei 2004 13:06

Op Japijo's verzoek.
Schijnt nogal veel te gebeuren, vandaar deze topic.... :lol:
Wat te doen als mensen niet meer horen willen??
Doorgaan? Zeggen: "Bekijk het maar"? Of blijven bidden of hun oren alsnog open mogen gaan?
By the way, dit geldt voor alle mensen, kerkleden, kerkenraadsleden, dominees, whatever......
Zegt u 't maar... :|
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

marleen1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor marleen1986 » 28 mei 2004 13:09

Voor ieder geldt hetzelfde

Voor mensen bidden,
mensen waarschuwen,
bij mensen evangeliseren

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 mei 2004 13:11

marleen1986 schreef:Voor ieder geldt hetzelfde

Voor mensen bidden,
mensen waarschuwen,
bij mensen evangeliseren

Maar bij wettische mensen/kerkeraadsleden is het eerste punt nog wel te doen, maar als je die andere twee punten gaat toepassen, moet je hard weghollen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2004 13:22

praten, persoonlijk contact.. diepgang, raakvlakken proberen te zoeken. bijbel lezen, samen praten, gevoelens enz...

en niet: ik snap het niet! waarom? waarom dit? waarom dat? dat is toch niet goed? jullie doen ook niks! Zo kan het toch niet?

nee!
waarom doen jullie het zo? wat zegt God hierover? mischien is het goed om hiervoor samen te bidden. Wat voelt u daar bij? Hoe denkt u dat God er over denkt? Zou God dit voor de Gemeente op het oog hebben?
enz.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 mei 2004 14:26

hijwel schreef:praten, persoonlijk contact.. diepgang, raakvlakken proberen te zoeken. bijbel lezen, samen praten, gevoelens enz...

en niet: ik snap het niet! waarom? waarom dit? waarom dat? dat is toch niet goed? jullie doen ook niks! Zo kan het toch niet?

nee!
waarom doen jullie het zo? wat zegt God hierover? mischien is het goed om hiervoor samen te bidden. Wat voelt u daar bij? Hoe denkt u dat God er over denkt? Zou God dit voor de Gemeente op het oog hebben?
enz.

Precies, dat wil de gewone mens. Maar wat dacht je van die stugge kerkeraadsleden. Die willen dat helemaal niet. Alles is goed, als je maar niet aan hun heilige huisje komt, en als je maar geen verandering wil doorvoeren.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 mei 2004 14:33

Japijo schreef:
Precies, dat wil de gewone mens. Maar wat dacht je van die stugge kerkeraadsleden. Die willen dat helemaal niet. Alles is goed, als je maar niet aan hun heilige huisje komt, en als je maar geen verandering wil doorvoeren.

Dat is zeker waar. Maar het komt ook vaak uit onkunde en vrees voort. Vasthouden aan het oude zonder te luisteren naar weloverwogen motieven van (jonge) mensen.
Vroeger was er een reclame op de radio en die ging als volgt:
Mijn oma had een leeuwensteinnaaimachine, mijn moeder had ook een leeuwenstein, ik heb een leeuwenstein, en als mijn dochter later groot is wil ze ook een leeuwenstein............................ :lol:

Zo gaat dat ook vaak in kerken, uuuh zonder die naaimachines uiteraard.... :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2004 14:33

japijo schreef:
hijwel schreef:praten, persoonlijk contact.. diepgang, raakvlakken proberen te zoeken. bijbel lezen, samen praten, gevoelens enz...

nee!
enz.

als dat niet mogelijk is, dan houd het voor mij gewoon op!
dan maar zelf dingen beginnen.
Bij ons hebben ze een paar jaar geleden de kerkraad voorgesteld om bijbelstudie te organiseren. Nu, sommige ouderlingen vonden het wel een goed idee, andere zagen de gevaren er van in. Ze dachten dat er afgeweken zal worden van de leer enz. Heel veel gepraat maar ze bleven wel bij hun standpunt. Daarom zijn we zelf bijbelstudiekringen begonnen, en this heel mooi! Eerst via de kerkelijke weg opties vinden, als dat niet mogelijk is zelf maar beginnen.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 mei 2004 14:48

Eerst via de kerkelijke weg opties vinden, als dat niet mogelijk is zelf maar beginnen.

Heel wijs. Je kunt wel blijven wachten. Daarom denk ik dat ik ondanks afwijzing toch ga preken. :shock:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2004 14:51

Bookman schreef:
Eerst via de kerkelijke weg opties vinden, als dat niet mogelijk is zelf maar beginnen.

Heel wijs. Je kunt wel blijven wachten. Daarom denk ik dat ik ondanks afwijzing toch ga preken. :shock:

denk ik ook. Wij moeten niet alleen bouwen aan de gemeente waar wij in zitten. Maar we moeten vooral bouwen aan de Gemeente van Jezus Christus!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2004 23:14

Ik moet aan een fragment uit het nummer "Gettho" van P.O.D. denken..

We should agree, to disagree..

Je mag best praten over bepaalde verschillen, maar ik denk dat Bookman een beetje doorslaat in zijn kruistocht tegen de ggn, hoeveel daar ook van te zeggen is. Die mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid om de bijbel te onderzoeken en op een gegeven moment zijn er wel belangrijker dingen te doen als het om evangelisatie gaat.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 mei 2004 23:27

Aragorn schreef:
Je mag best praten over bepaalde verschillen, maar ik denk dat Bookman een beetje doorslaat in zijn kruistocht tegen de ggn, hoeveel daar ook van te zeggen is. Die mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid om de bijbel te onderzoeken en op een gegeven moment zijn er wel belangrijker dingen te doen als het om evangelisatie gaat.

Aragorn dit gaat niet over de GGN. Ik heb heel dat kerkverband hier niet genoemd man. Maar als jij deze topic met hun associeert dan zegt dat misschien iets.......... :mrgreen: :mrgreen:
Deze keer ben jij het die het genoemd heeft. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mei 2004 00:05

Haha, ja je hebt gelijk dat ik het noemde. Maar ik vermoed dat jij dit stiekem ook wel in gedachten had.. :wink: Maar het gaat er natuurlijk niet om om tegen de ggn te ageren, maar om hier meer algemene uitspraken over te doen. Dus oke, go on. 8)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 06:04

* Denkt dat Aragorn gedachten kan lezen* :lol:
:wink:

Terug naar “Archief”