Joepie: Als jij denkt te kunnen kiezen voor een kerk en je dan gewoon maar eens gaat als het jou uitkomt, ben je pas echt de weg kwijt.
Tja, samen op weg wordt met ons nooit wat

Zonder gekheid, als je mijn eerdere berichten gelezen hebt heb je kunnen zien dat ik ook echt niet voor een 'zoek het allemaal maar lekker zelf uit' houding ben. Ik keer me alleen tegen een houding waarbij 2x als de norm wordt beschouwd.
Joepie: En als je dan ook nog denkt dat het niet God is die je roept?!
Ik vind het wel erg gemakkelijk om te zeggen dat als een kerkenraad voor een bepaald aantal diensten kiest dit rechtstreeks een roep van God is. Als je dit zo wilt stellen, moet je ook antwoord geven op mijn vraag waar die verschillen dan vandaan komen en niet schermen met het argument dat dat een nieuw onderwerp is.
Joepie: Ik kies een kerk niet uit op de hoeveelheid van samenkomsten.
Mooi, ik dus ook niet. Het aanbieden van 1 dienst op een zondag zou voor mij eerder reden zijn om die gemeente niet te kiezen.
Joepie: Maar ik ga wel naar de samenkomsten die daar uitgeschreven worden omdat ik geloof dat God mij daar roept. En niet omdat ik nu zin heb.
Dat 'zin hebben' is ook niet iets wat ik tot norm wil verheffen.
Joepie: Waarop ik mijn kerkkeus wel beoordeel is niet de topic.
En daar heb ik toch ook niet om gevraagd?
Joepie: En ik veroordeel niemand op de hoeveelheid van zijn kerkgang. Want als je dat denkt heb je mijn reacties niet allemaal goed gelezen.
Da's dan mooi. Je komt alleen behoorlijk veroordelend over. Je hebt een beetje zo'n toontje van: "Zo moet het en als je er anders over denkt ben je een eikel". Zo komt het in ieder geval op mij over...
Joepie: Het gaat er gewoon om dat je hoort te gaan als je geroepen wordt. En of dat nu 1 of vier maal is. Je bent van een bepaalde kerk lid geworden omdat ......en dan heeft die kerk als regel dat je zondags 1 keer smenkomt, of twee, of drie. Dan moet je je ook aan die regels houden.
Sorry, maar ik zie dat wat anders. Ik zie kerkgang niet als 'moeten'. Ik geloof dat het goed is om te doen omdat het een bepaald doel heeft. Als er twee diensten georganiseerd worden zie ik dat ook meer als de mogelijkheid om twee keer samen te komen. Een mogelijkheid die me geboden wordt en niet een plicht dus die me wordt opgelegd.
Ik spreek trouwens wel vanuit een positie waarin ik sowieso al moeite heb met een aantal zaken binnen de kerk waar ik lid van ben. Als alles koek en ei zou zijn zou 'gewoon' twee keer gaan een veel minder groot probleem zijn. (En zoals gezegd ga ik vaak genoeg ook gewoon 2x).
Ik geloof er trouwens niets van dat men in de reformatorische gezindte van mening is dat twee keer écht veel beter is dan één keer. Als dat nl. zo zou zijn zou er niet alleen 's ochtends kinderopvang zijn. Een doordenkertje wellicht, maar dat mag ook wel eens
Groet,
Klaas