twee keer naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 09:40

Maar dan gaat het niet meer om mensen die wel de ochtendienst meemaken maar niet de middagdienst. Volgens mij ben je dan wel een stap(je) verder. Ook gaat het dan ws. niet alleen om een tekort aan bezoekers maar ook om een tekort aan leden. Ten derde zou dit niet voorkomen als we niet zo ongelovelijk verdeeld waren...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 09:43

Dan gaat het dus wel om leden die gewoon niet komen. Ook s,morgens niet. Want deze kerken gaan er dan eerst al toe over om dan maar s,middags niet meer te vergaderen en uiteindelijk dan maar dicht, omdat ook s,morgens de mensen weinig komen. Terwijl er wel voldoende leden zijn.
Echt wel dus.
Maar het gaat er gewoon om als vergelijking. Dat je niet lid wordt van een vereniging om maar te gaan als jij zin hebt.
Wordt dan geen lid van die vereniging en ga gewoon als je zin hebt.

groetjes

sirvienta
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sirvienta » 16 dec 2002 10:01

's ochtends denken we na over de dood van Jezus christus voor ons.
Dan houden we ook " het Avondmaal" (hihi, in de ochtend! boeit ook niet!)
's middags gaan we om naar het Woord van God over allerlei onderwerpen te luisteren!
dus...
dit kan natuurlijk ook allebei in een dienst, dat maakt mij niet zoveel uit,
Toch heb ik meer een "zondaggevoel" als ik gewoon 2 diensten heb.
liefs van jullie forum-zusje --> sirvienta 's back again!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 12:05

Joepie: Dan gaat het dus wel om leden die gewoon niet komen. Ook s,morgens niet.

Juist, en dat is dus iets heel anders dan de vraag waar deze discussie om draait: '1 of 2x?'

Joepie: Terwijl er wel voldoende leden zijn. Echt wel dus.

Er zijn voldoende leden om de kerk financieel gezien draaiend te houden maar er komen te weinig mensen in de diensten? Vreemde situatie, meestal is het financiële probleem het meest nijpend.

Joepie: Maar het gaat er gewoon om als vergelijking. Dat je niet lid wordt van een vereniging om maar te gaan als jij zin hebt. Wordt dan geen lid van die vereniging en ga gewoon als je zin hebt.

Dus het is beter om geen lid te worden van een kerk en gewoon te gaan als je zin hebt dan om lid te zijn, mee te draaien in het verenigingsleven etc. en 'slechts' 1x per zondag een kerkdienst te bezoeken?

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 12:27

Wat ik bedoel Klaas is: dat als je lid wordt van een kerk je ook de 'regels'
die daar heersen volgt. Dus als je twee maal geroepen wordt je ook twee maal gaat. Omdat het niet de kerkenraad is, maar God die je roept door middel van de kerkenraad.
En ja, ik bedoel inderdaad dat je dan beter geen lid kunt zijn van die kerk, maar dan een kerk zoekt die wel voldoet aan je eisen van maar 1 maal kerk.
Want er wordt alle keren dat er een dienst wordt uit geschreven op je gerekend in de kerk. God verwacht jou daar!
Er staat inderdaad nergens in de bijbel dat je 1 of vier maal zou moeten.
En het is echt zo simpel als met een voetbal vereniging. Als ik lid wordt van een club die vier keer per week traint en ik heb daar geen zin in, moet ik gewoon een club uitzoeken die wel past in mijn leefpatroon.
groetjes

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 13:34

Joepie: Omdat het niet de kerkenraad is, maar God die je roept door middel van de kerkenraad.

En waarom laat God de ene kerkenraad dan 1x roepen en een andere 2x?

Jij: En ja, ik bedoel inderdaad dat je dan beter geen lid kunt zijn van die kerk, maar dan een kerk zoekt die wel voldoet aan je eisen van maar 1 maal kerk.

Maar dan maak je van 1 of 2x een dienst een hoofdzaak. Het lijkt me niet goed als dat de motivatie voor het zoeken van een andere kerk is.

Joepie: Want er wordt alle keren dat er een dienst wordt uit geschreven op je gerekend in de kerk. God verwacht jou daar!

Daar kon je je nog wel eens in vergissen... of heb je een directe verbinding?

Joepie: Er staat inderdaad nergens in de bijbel dat je 1 of vier maal zou moeten.

Laten we elkaar daar dan ook niet op (be)oordelen.

Joepie: En het is echt zo simpel als met een voetbal vereniging. Als ik lid wordt van een club die vier keer per week traint en ik heb daar geen zin in, moet ik gewoon een club uitzoeken die wel past in mijn leefpatroon.

Als jij het kiezen van een sportvereniging vergelijkt met het kiezen van een kerk ben je de weg aardig kwijt dunkt me.

Groet,
Klaas

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 13:51

Als jij denkt te kunnen kiezen voor een kerk en je dan gewoon maar eens gaat als het jou uitkomt, ben je pas echt de weg kwijt. En als je dan ook nog denkt dat het niet God is die je roept?!

Ik kies een kerk niet uit op de hoeveelheid van samenkomsten.
Maar ik ga wel naar de samenkomsten die daar uitgeschreven worden omdat ik geloof dat God mij daar roept. En niet omdat ik nu zin heb.
Waarop ik mijn kerkkeus wel beoordeel is niet de topic.
En ik veroordeel niemand op de hoeveelheid van zijn kerkgang. Want als je dat denkt heb je mijn reacties niet allemaal goed gelezen.

Het gaat er gewoon om dat je hoort te gaan als je geroepen wordt. En of dat nu 1 of vier maal is. Je bent van een bepaalde kerk lid geworden omdat ......en dan heeft die kerk als regel dat je zondags 1 keer smenkomt, of twee, of drie.
Dan moet je je ook aan die regels houden.
Heel simpel.
En waarom er zoveel verschillende opvattingen zijn over de hoeveelhied samenkomsten op een dag? Ja misschien is dat weer een nieuwe topic?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 14:30

Joepie: Als jij denkt te kunnen kiezen voor een kerk en je dan gewoon maar eens gaat als het jou uitkomt, ben je pas echt de weg kwijt.

Tja, samen op weg wordt met ons nooit wat ;-) Zonder gekheid, als je mijn eerdere berichten gelezen hebt heb je kunnen zien dat ik ook echt niet voor een 'zoek het allemaal maar lekker zelf uit' houding ben. Ik keer me alleen tegen een houding waarbij 2x als de norm wordt beschouwd.

Joepie: En als je dan ook nog denkt dat het niet God is die je roept?!

Ik vind het wel erg gemakkelijk om te zeggen dat als een kerkenraad voor een bepaald aantal diensten kiest dit rechtstreeks een roep van God is. Als je dit zo wilt stellen, moet je ook antwoord geven op mijn vraag waar die verschillen dan vandaan komen en niet schermen met het argument dat dat een nieuw onderwerp is.

Joepie: Ik kies een kerk niet uit op de hoeveelheid van samenkomsten.

Mooi, ik dus ook niet. Het aanbieden van 1 dienst op een zondag zou voor mij eerder reden zijn om die gemeente niet te kiezen.

Joepie: Maar ik ga wel naar de samenkomsten die daar uitgeschreven worden omdat ik geloof dat God mij daar roept. En niet omdat ik nu zin heb.

Dat 'zin hebben' is ook niet iets wat ik tot norm wil verheffen.

Joepie: Waarop ik mijn kerkkeus wel beoordeel is niet de topic.

En daar heb ik toch ook niet om gevraagd?

Joepie: En ik veroordeel niemand op de hoeveelheid van zijn kerkgang. Want als je dat denkt heb je mijn reacties niet allemaal goed gelezen.

Da's dan mooi. Je komt alleen behoorlijk veroordelend over. Je hebt een beetje zo'n toontje van: "Zo moet het en als je er anders over denkt ben je een eikel". Zo komt het in ieder geval op mij over...

Joepie: Het gaat er gewoon om dat je hoort te gaan als je geroepen wordt. En of dat nu 1 of vier maal is. Je bent van een bepaalde kerk lid geworden omdat ......en dan heeft die kerk als regel dat je zondags 1 keer smenkomt, of twee, of drie. Dan moet je je ook aan die regels houden.

Sorry, maar ik zie dat wat anders. Ik zie kerkgang niet als 'moeten'. Ik geloof dat het goed is om te doen omdat het een bepaald doel heeft. Als er twee diensten georganiseerd worden zie ik dat ook meer als de mogelijkheid om twee keer samen te komen. Een mogelijkheid die me geboden wordt en niet een plicht dus die me wordt opgelegd.

Ik spreek trouwens wel vanuit een positie waarin ik sowieso al moeite heb met een aantal zaken binnen de kerk waar ik lid van ben. Als alles koek en ei zou zijn zou 'gewoon' twee keer gaan een veel minder groot probleem zijn. (En zoals gezegd ga ik vaak genoeg ook gewoon 2x).

Ik geloof er trouwens niets van dat men in de reformatorische gezindte van mening is dat twee keer écht veel beter is dan één keer. Als dat nl. zo zou zijn zou er niet alleen 's ochtends kinderopvang zijn. Een doordenkertje wellicht, maar dat mag ook wel eens ;-)

Groet,
Klaas

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 14:43

Ik heb nooit gezegt dat het beter 2 keer is dan 1 keer. Maar je kunt duidelijk niet goed lezen en wenst mijn reacties te lezen zols je denkt ze te moeten lezen.
Je bent vast en zeker een man :wink:

Het maakt mij dus niet uit hoe vaak je gaat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als je maar gaat als je geroepen wordt.
En als je niet geloofd dat de kerkenraad namens God de gemeente samenroept?
Maar goed je leest mijn vorige reacries nog maar eens goed door.
En dan vanaf pagina 1.
Ik heb gezegt wat ik er over wilde zeggen.
En wat een creche s,middags nu voor doordenkertje is?
Dat snap ik nu weer niet.
groetjes.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 dec 2002 14:52

ik ga altijd twee keer, maar soms denk ik bij mezlef dat ik beter niet gegaan kon hebben want ik heb niks opgestoken.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 14:54

Joepie: En wat een creche s,middags nu voor doordenkertje is? Dat snap ik nu weer niet.

Je bent zeker een vrouw? ;-) Sorry, dat was een inkoppertje.

Verder bedankt voor je uitzonderlijk inhoudelijke reactie.

Klaas

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Re: twee keer naar de kerk?

Berichtdoor zekharyahu » 16 dec 2002 21:24

Lalage schreef:Hoe zit het met jullie kerkgang? Gaan jullie altijd twee keer? De kerk waar ik lid van ben, heeft meestal maar 1 dienst, alleen 's ochtends. Ik zou willen weten of er gegronde redenen zijn om 2 diensten te houden, volgens mij is het namelijk gewoon traditie en zijn er verder niet echt redenen voor (vroeger had men nix beters te doen op zondag ofzo).
Tja, waarom geen drie keer. Altijd beter toch?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 17 dec 2002 00:21

joepie schreef:Dat is toch niet helemaal waar klaas. Hier in dordt zijn er al diverse kerken gesloten omdat er te weinig kerkgangers waren!

(offtopic) Joepie in welke kerk in dordt zit jij dan? (offtopic/)
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 apr 2003 20:16

ik ga naar de kerk, 2 keer per zondag, niet omdat het moet, maar omdat ik het graag wil!! God ontmoeten en Hem loven en prijzen en luisteren naar Zijn woord :!:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 29 apr 2003 07:48

ik ga ook iedere zondag 2x naar de kerk en net als trijntje niet omdat het moet maar omdat ik het graag wil.....wij verwachten ook zoveel van God dus waarom zouden wij niet 2x naar de kerk gaan.
Volgens mij is er in sommige kerk maar 1x kerk of niet?

Terug naar “Archief”