Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 27 mei 2004 23:09

hijwel schreef:OKE!
WHAT TO DO?

Goeie vraag.
Bewandel de kerkelijke weg, anders lukt het sowieso niet.
Organiseer geen handtekeningenactie of zoiets, maar doe het als privépersoon. Zorg dat er kerkrechtelijk en procedureel geen speld tussen te krijgen is, anders wordt het op de procedure al afgewezen. Richt je bezwaar tegen een helder gedefinieerd punt en adresseer het aan de instantie die voor dat punt verantwoordelijk is. Zou het bijvoorbeeld gaan over een recensie in de Saambinder, richt je dan tot de eindredactie en tot het deputaatschap voor de Saambinder, en niet tot de auteur zelf of diens kerkenraad. Neem er de tijd voor, verwacht geen resultaten binnen een maand, maar pas ervoor op dat je niet met een kluitje in het riet wordt gestuurd om zodoende behandeling uit te stellen tot de Generale Synode van 2008 of zo...
~~Soli Deo Gloria~~

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2004 23:19

SDG schreef:
hijwel schreef:OKE!
WHAT TO DO?

Goeie vraag.
Bewandel de kerkelijke weg, anders lukt het sowieso niet.
Organiseer geen handtekeningenactie of zoiets, maar doe het als privépersoon. Zorg dat er kerkrechtelijk en procedureel geen speld tussen te krijgen is, anders wordt het op de procedure al afgewezen. Richt je bezwaar tegen een helder gedefinieerd punt en adresseer het aan de instantie die voor dat punt verantwoordelijk is. Zou het bijvoorbeeld gaan over een recensie in de Saambinder, richt je dan tot de eindredactie en tot het deputaatschap voor de Saambinder, en niet tot de auteur zelf of diens kerkenraad. Neem er de tijd voor, verwacht geen resultaten binnen een maand, maar pas ervoor op dat je niet met een kluitje in het riet wordt gestuurd om zodoende behandeling uit te stellen tot de Generale Synode van 2008 of zo...

gewoon op een sluwe wijze, invloed proberen uit te oefenen op de curatoren, ouderlingen en dominees?

daar geloof ik niet in.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 23:31

SDG schreef:
Aragorn schreef:Ik denk inderdaad dat dat ook het beste zou zijn. Gewoon open erover praten en dan kunnen we altijd nog conclusies gaan trekken.

Maar dan moet er wel een open gesprek mogelijk zijn. Staat men daarvoor open? Ik weet van dichtbij dat pogingen om over zéér wezenlijke zaken in gesprek te komen met de toonaangevende figuren vaak stranden omdat men zich verschuilt achter formaliteiten, omdat men bezwaar heeft tegen de wijze waarop het discussiepunt naar voren is gebracht en DUS wil men er niet over praten, enzovoort. De openheid om tot een constructief gesprek te komen, lijkt vaak te ontbreken. De indruk ontstaat dat men gewoon bang is om tot een gesprek te komen. Maarja, het spreekwoord zegt het al: angst is een slechte raadgever!

Dat is waar ja. Maar je kunt in ieder geval laten zien dat jij het tenminste geprobeerd hebt...

En hijwel, je hoeft er ook niet in te geloven, maar het is toch de enige manier om er in de 'middelijke weg' wat aan proberen te doen.

Sluw zou ik het niet noemen, dat kun je gewoon met open visier doen. Maar je moet wel goed op de procedure letten zoals SDG zei, want zei zijn iig wel sluw.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2004 23:39

Aragorn schreef:En hijwel, je hoeft er ook niet in te geloven, maar het is toch de enige manier om er in de 'middelijke weg' wat aan proberen te doen.

Sluw zou ik het niet noemen, dat kun je gewoon met open visier doen. Maar je moet wel goed op de procedure letten zoals SDG zei, want zei zijn iig wel sluw.

Christus moet werken in mij! en in iedereen! Jezus ging niet sluw te werk. Hij zocht niet de mazen op waardoor hij heen kon glippen!

ik ken een vrouw die gewoon simpel weg naar een ger. gem dominee toestapte om samen te praten over het geloof. Op het begin was de dominee terug houdend, en moest niks hebben van haar visie enz.
Maar toch bleef ze komen, en spraken ze samen over van alles. Naar een aantal keer bij elkaar te zijn geweest kwamen er raakvlakken. Ze spraken over geloof, beleving gevoel enz. Open gesprekken!
Naar een aantal keer, behandelde de stuge dominee levensvragen die in de gemeente leefde. En die die vrouw had vertelt aan de dominee.

Zo kan je zien dat het Christus is die opstaksels uit de weg ruimt. Zo kan je zien dat Jezus zelf de moeilijkheden, wetten enz weg haalt. Alleen door de simpele reden dat Jezus in mij en in de dominee zal werken. En we elkaar zullen vinden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2004 00:17

Maar het is toch niet sluw?

Tuurlijk, God moet erin helpen, maar dat betekent niet dat je niet zelf na mag denken over wat de beste manier zou zijn.

Ora et labora. :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 mei 2004 07:02

K heb even de titel veranderd. :wink: :oops:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2004 10:18

Aragorn schreef:Maar het is toch niet sluw?

Tuurlijk, God moet erin helpen, maar dat betekent niet dat je niet zelf na mag denken over wat de beste manier zou zijn.

ja oke tuurlijk moet je daar overna denken. De procedure moet je mischien wel op letten ja. Maar dat is naar mijn mening gewoon bijzaak.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2004 10:20

hijwel schreef:

ja oke tuurlijk moet je daar overna denken. De procedure moet je mischien wel op letten ja. Maar dat is naar mijn mening gewoon bijzaak.

Ja, procedure is altijd bijzaak. Maar als mensen het niet over de inhoud willen hebben maken ze van de procedure vaak een hoofdzaak en dan is het wel belangrijk dat je dat op orde hebt.
Maar daar zijn we het wel over eens denk ik. :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2004 10:32

Aragorn schreef:
hijwel schreef:

Ja, procedure is altijd bijzaak. Maar als mensen het niet over de inhoud willen hebben maken ze van de procedure vaak een hoofdzaak en dan is het wel belangrijk dat je dat op orde hebt.
Maar daar zijn we het wel over eens denk ik. :wink:

ja kijk, ik voel me daar juist acherbaks bezig. Als ik mag geloven dat zij de liefde van Christus hebben. En ik met een eerlijk verhaal kom waar ik graag met meer jongeren ouderen over door wil praten. Wie zijn hun dan om dat af te wijzen? alleen omdat het niet via de procedure gaat.
Dat kan toch niet goed zijn? En om dat in te dammen, moet ik maar er voor zorgen dat ze mijn niet kunnen afwijzen? vindt ik stom om te doen. Waarom kan ik hun gewoon niet vetrouwen, en er op vertrouwen dat ze mij niet zullen afwijzen, om welke procedure dan ook.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2004 10:37

Je HOEFT het van mij niet volgens de procedure te doen, maar als je werkelijk resultaat wilt bereiken is het wel verstandig. Waarom zou je het anders doen? Ik zie niet in waarom het achterbaks is, alleen maar zorgvuldig.

En het is gewoon een feit dat mensen die liever niet over de inhoud praten problemen gaan maken met de procedure. Zij misschien niet, dat kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar dan heb jij in ieder geval je zaakjes voor elkaar en valt daar niets op aan te merken.
Dat kan een hoop geharrewar voorkomen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2004 10:47

Je HOEFT het van mij niet volgens de procedure te doen, maar als je werkelijk resultaat wilt bereiken is het wel verstandig. Waarom zou je het anders doen? Ik zie niet in waarom het achterbaks is, alleen maar zorgvuldig.
En het is gewoon een feit dat mensen die liever niet over de inhoud praten problemen gaan maken met de procedure. Zij misschien niet, dat kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar dan heb jij in ieder geval je zaakjes voor elkaar en valt daar niets op aan te merken.
Dat kan een hoop geharrewar voorkomen.

oke ik wil het best via de procedure doen, maar NIET om de reden dat mensen die niet over de inhoud willen praten problemen gaan maken over de procedure.

maare wat denk jij dat wij met de gemeente zouden kunnen doen (bijv met onze jv)

een debat samen met een aantal curatoren organiseren?
offe gewoon met een stel jongeren in gesprek gaan met dominees?
offe het gesprek op gang laten komen in de gemeente met de dominee?
thema avonden organiseren of zo?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2004 10:51

Kijk maar hoe je het doet dan, met of zonder procedure, whatever... :wink:

Een debatavond lijkt me niet echt verstandig, want dan ga je al echt uit van 2 partijen die tegenover elkaar staan en dat praat niet zo lekker.

Een gespreksavond moet je het dan noemen.. :wink:

Met je eigen dominee kun je er denk ik prima over praten, alleen horen de curatoren er dan natuurlijk niets van. Je kunt er ook 1 of meerdere uitnodigen om er eens wat over te vertellen. Dan zeg je dat je vragen hebt bij de procedure ( :mrgreen: ) van het curatorium en of hij of zij daar eens tekst en uitleg over wil geven. En dan kun je natuulijk ook altijd vragen stellen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2004 11:31

Aragorn schreef:Je kunt er ook 1 of meerdere uitnodigen om er eens wat over te vertellen. Dan zeg je dat je vragen hebt bij de procedure ( :mrgreen: ) van het curatorium en of hij of zij daar eens tekst en uitleg over wil geven. En dan kun je natuulijk ook altijd vragen stellen.

ik denk dat ik dit maar eens voor ga stellen.
(moeten toch ergens mee beginnen)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 31 mei 2004 13:05

Gisteren in gebed gehoord dat we als gemeente maar weer eens in de sculd moesten komen, omdat er maar één was aangenomen. Lag natuurlijk aan de gemeente :x
Laat de curatoren liever in de schuld komen, dan wordt bookman echt blij. Ik zie niet in waarom een gemeente hierover in de schuld zou moeten komen. Dat is geklets van niets, want het enige wat moet gebeuren is, dat daar in Rotterdam eens nagedacht moet worden over hun verantwoordelijkheid naar de gemeenten. Maar zeker ook naar de Heere. Denken ze nu echt dat die mannen die eindelijk zover zijn, dat ze zich gaan melden, dat ZOMAAR doen?
Nou ja, tot volgend jaar maar weer, enne zolang er leven is, is er hoop. :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mei 2004 23:14

Huh, hadden ze er ook nog argumenten voor waarom de gemeente in de schuld zou moeten komen, of was dat verder niet nodig?

Terug naar “Archief”