Welke preken worden er bij u gelezen in de leesdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 12:23

Het Weermannetje schreef:Van jullie kant wel ja. Wij lezen volgens mij nooit gergemmer dominees. Tja, alleen weleens volgens mij ds. Lamain.

En Kersten dan, en Van Rhenen?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mei 2004 12:32

welke dominees zijn dat dan waar er van gelezen wordt?? niet van dominees van tegenwoordig van andere plekken?? ik bedoel ik zou van onze kerk niet kunnen zeggen van wie er preken worden gelezen, want dat is zoooo verschillend!!

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 27 mei 2004 13:02

Het Weermannetje schreef:Van jullie kant wel ja. Wij lezen volgens mij nooit gergemmer dominees. Tja, alleen weleens volgens mij ds. Lamain.

Verschilt ook per gemeente Weermannetje, en de synode is er niet op tegen.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 27 mei 2004 15:12

WM schreef:
Doe niet zo grappig jij. Jij hebt hier niet in de kerk gezeten!
NOg een paar dominees? Ds van der Woestijne, ds van Straalen, ds Verhoeks.

Het is niet om grappig te zijn. Maar Neerbos's zijn preken zéér kort. :wink:

Ja èn?
Deze GerGemmer wenste wel dat hier ook preken werden gelezen van Kattenberg en Van der Net. In plaats daarvan krijgen we zelfs Fransen en Pannekoek te horen. De toenadering tot de GGiN ligt er duimendik bovenop...

SDG, ben ik nieuwsgierig waar je woont. Wil je het zeggen eventueel in mijn PB box.
En indien je dat stoort moet je daar zeker iets mee doen. Want het trekt nergens op! Hier kweken ze alleen maar onrust mee. Pannenkoek moet je in de GGN laten. Lees liever Harinck ofzo..... 8)
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 28 mei 2004 08:00

Ja bij ons in de CGK ook gewoon preken van allerlei CGK predikanten en tegenwoordig ook van GKV predikanten, vanwege ook een te kort aan geschikte preken van CGK hand.

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 28 mei 2004 09:15

Bij ons worden bijna alleen maar preken gelezen van al overleden predikanten. Wel van een heleboel verschillende, soms ook hele oude

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 28 mei 2004 10:16

Ditbenik schreef:

Verschilt ook per gemeente Weermannetje, en de synode is er niet op tegen.

Nou dat laatste is volgens mij niet meer zo, maar ik kan het gemist hebben. Een paar jaar geleden heeft een ouderling op de synode van de gg in ned. een verzoek ingediend om alleen toe te staan om oudvaderen te lezen en preken van eigen predikanten. (Dit kwam omdat er in ieder geval in 1 gemeente een oude ouderling preken van Wulfert Floor en de Christ.Geref. ds F.Bakker las en daar was hij niet blij mee)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 28 mei 2004 10:21

BJ schreef:Ja bij ons in de CGK ook gewoon preken van allerlei CGK predikanten en tegenwoordig ook van GKV predikanten, vanwege ook een te kort aan geschikte preken van CGK hand.

Te kort aan geschikte preken? De prekenbundel serie die per maand een keer uitkomt met ongeveer 5 preken per keer is niet voldoende en geschikt? (En die serie bestaal al 90 jaar, zijn al die preken bij jullie gelezen?????)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 mei 2004 10:45

Speedy schreef:
Nou dat laatste is volgens mij niet meer zo, maar ik kan het gemist hebben. Een paar jaar geleden heeft een ouderling op de synode van de gg in ned. een verzoek ingediend om alleen toe te staan om oudvaderen te lezen en preken van eigen predikanten. (Dit kwam omdat er in ieder geval in 1 gemeente een oude ouderling preken van Wulfert Floor en de Christ.Geref. ds F.Bakker las en daar was hij niet blij mee)

Klopt helemaal. Die Vriezenveense ouderling is niet zo vaak blij...... :cry:
En Ds. F. Bakker wordt gelukkigbij ons in de GG vaak gelezen. En Wulfert Floor daar is niks mis mee. Vroeger heb ik al die preken bij de GGN gehoord. Maar dat zou nu dus niet meer mogen? Typisch.
Zo schiet er niet veel over. De Schotse predikanten die moeten ze aanpassen omdat daar teveel genade in voorkomt. Dat was een ludiek idee van Steenblok. GG mogen ze niet lezen. Bakker deugd niet. Wulfert Floor in de prullenbak. Wordt er vast boeiender op in de leesdiensten :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 mei 2004 10:47

Bij ons wordt heel veel van W. Floor en Ds. Bakker gelezen, hele mooie preken en die worden echt niet veranderd in de GGN

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 28 mei 2004 11:02

Speedy schreef:
BJ schreef:Ja bij ons in de CGK ook gewoon preken van allerlei CGK predikanten en tegenwoordig ook van GKV predikanten, vanwege ook een te kort aan geschikte preken van CGK hand.

Te kort aan geschikte preken? De prekenbundel serie die per maand een keer uitkomt met ongeveer 5 preken per keer is niet voldoende en geschikt? (En die serie bestaal al 90 jaar, zijn al die preken bij jullie gelezen?????)

Tja toch is het zo, en niet alle preken zijn op elk moment geschikt om te lezen. Ook moeten preken toch nog wel een beetje actueel zijn. En de lengte van een preek speelt ook nog wel mee.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 28 mei 2004 11:22

BJ schreef:
Speedy schreef:

Tja toch is het zo, en niet alle preken zijn op elk moment geschikt om te lezen. Ook moeten preken toch nog wel een beetje actueel zijn. En de lengte van een preek speelt ook nog wel mee.

Hmm ik vind preken van het jaar 2004 maand april aardig actueel en als je de lengte bekijkt kan je te kust en te keur terecht. Daarnaast is het zelfs niet toegestaan om GKV preken te lezen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 mei 2004 17:07

Evelien schreef:Mensen we dwalen af van het onderwerp...

Laten we anders een andere topic openen.

Jacq
Verkenner
Verkenner

Leespreken

Berichtdoor Jacq » 28 mei 2004 17:35

Bij ons in de gemeente lezen de ouderlingen in de leesdiensten meestal preken van:
Ds. P. Blok
Ds. A. Hoogerland
Ds. C. Vogelaar
Ds. E. Venema
Ds. J. van Haaren
Ds. Th. van Stuijvenberg
Ds. G. van Reenen
Ds. J. Koster
Ds. G.H. Kersten.
De cathechismuspreken werden in de laatste jaren gelezen van de predikanten G. van Reenen, G.H. Kersten, A. Bac, A. Verhagen, J. van Haaren, P. Blok en E. Venema.

Het hangt ook af welke ouderling in de leesdienst voorgaat. Sommigen hebben hun eigen keuze.

Marien
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marien » 29 mei 2004 11:22

Als wij een enkele keer lezen dan horen we zoal;
-Wulfert Floor (niets)
-Smytegelt (Herv.)
-I. Wisse (Chr.Ger.)
etc....

Ik ervaar dat als goed en heel gezond. De focus op één kerkverband en niets daarbuiten is dan niet aanwezig.

Terug naar “Archief”