Grafkist tijdens rouwdienst in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Grafkist tijdens rouwdienst in de kerk?

Berichtdoor Bookman » 27 mei 2004 22:02

Moet de overledene tijdens de rouwdienst wel of niet in de kerk zijn?
Ik zeg dat het goed is om te zien dat dat ons aller eind is. op veel plaatsen mag het niet. Hier in Z. Vl. is het bij geen van de kerken een probleem, en staat de kist altijd voor in de kerk. Hoe is dat in de andere delen van het land? :?:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 27 mei 2004 22:06

Hier in Friesland staat de kist ook in de kerk.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 27 mei 2004 22:36

Bij ons niet.
Maar ik zou het beter vinden al het wèl gebeurde. Net zoals ik het ook raar vind (maar daar is een ander topic over: muziek in de kerk) dat bij ons tijdens rouwdiensten niet wordt gezongen, tenzij men zeker is dat de overledene nu juicht voor Gods troon.
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 23:40

Ik vind het niet echt belangrijk dat je daaraan kunt zien waar je naartoe gaat, dat weet je evengoed wel, helemaal op een begrafenis.

Maar het is wel vreemd dat degene waar je afscheid van neemt niet aanwezig is eigenlijk. Wat dat betreft vind ik het logischer dat de kist wel voorin de kerk staat.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 mei 2004 05:17

pugna schreef:Hier in Friesland staat de kist ook in de kerk.

dat is niet altijd zo... dat kun je zelf bepalen!!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 mei 2004 06:59

Ik heb verschillende begravenissen mee gemaakt. Waar wel een kist voor in de kerk stond en waar niet de kist voor in de kerk stond.

Zelf vind ik dat men het aan de achtergbleven familie moet overlaten. of ze het zelf willen of niet. Ik vind dat je daar een stuk openheid in moet vinden. De ene familie wil het wel en een andere weer niet.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 mei 2004 07:42

Bij ons staat ook de kist in de kerk, ik vind dat heel mooi!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2004 12:11

Precies. Maar om de vraag van de topicstarter te beantwoorden:

Nee.

Het moet niet.

Maar het mag wel :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 mei 2004 12:42

Marnix schreef:Precies. Maar om de vraag van de topicstarter te beantwoorden:

Nee.

Het moet niet.

Maar het mag wel :)

Ik was een keer bij een rouwdienst. Toen wees de dominee naar de kist voorin en zij: De beste prediker vanmiddag is overledene.
Als de kist voorin staat is de overledene ook echt aanwezig!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 mei 2004 13:26

Japijo schreef:
Ik was een keer bij een rouwdienst. Toen wees de dominee naar de kist voorin en zij: De beste prediker vanmiddag is overledene.

Dat is ook zo. Dat is prediking!
Als reden wordt nogal eens opgegeven dat er teveel afleiding zou zijn tijdens de dienst, teveel ogen zouden naar de kist getrokken worden. Dus moet die kist dan maar in het portaal blijven staan.
Mijn vrouw zei eens: Laat het bruidspaar dan ook in het portaal staan..... :?
Want ik denk dat er meer ogen naar eenbruidsjurk getrokken worden dan naar een doodskist. Misschien is dat de volgende stap dat het bruisdpaar zich eerst van hun bruidskleding moet ontdoen alvorens het kerkgebouw te betreden..... :shock:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 mei 2004 15:30

Ik zeg altijd: ik kwam nadat ik geboren was als eerste in de kerk dan wil ik dat mijn laatste reis ook vanuit de kerk gaat gebeuren.
Je hebt ook gemeentes waar de rouwdienst niet in de kerk plaatsvind maar in het rouwcentrum. Dat zou ik dus nooit willen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 mei 2004 16:31

joepie schreef:Ik zeg altijd: ik kwam nadat ik geboren was als eerste in de kerk dan wil ik dat mijn laatste reis ook vanuit de kerk gaat gebeuren.
Je hebt ook gemeentes waar de rouwdienst niet in de kerk plaatsvind maar in het rouwcentrum. Dat zou ik dus nooit willen.

Dat is bij ons meestal vanuit het kerkelijk centrum, omdat de kerk eigenlijk te groot is voor een uitvaart. Dus idd meer praktische redenen, maar als je wilt is het uiteraard geen probleem om vanuit de kerk begraven te worden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2004 23:16

Bookman schreef:Japijo schreef:

Dat is ook zo. Dat is prediking!

Is dat prediking..? :? Ik kan me wel pakkender, interessanter en mooiere vormen van prediking voorstellen..

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 mei 2004 23:34

Aragorn schreef:
Is dat prediking..? Ik kan me wel pakkender, interessanter en mooiere vormen van prediking voorstellen..

Als er een gebeurtenis is in de kerk naast de prediking dan is óók dat prediking!
Het Heilig Avondmaal is teken van Zijn grote Offer en Liefde.
De Heilige Doop is een teken van Zijn Trouw en belofte.
Het huwelijk, nee is geen sacrament, dat weet ik ook nog wel, :? is een teken dat Hij de wereld nog instand houdt.
De dood is een teken dat Hij strafvorderend is vanwege de zonde.

Dus is een doodskist een soort van prediking.
* vind dat Aragorn soms beetje doet of hij het allemaal niet meer zo goed begrijpt*
Bookman blijft proberen om het Aragorn uit te leggen. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mei 2004 00:03

Haha, ik doe niet altijd alsof ik het niet begrijp, soms begrijp ik het ook echt niet. :wink: En je kunt beter eerst om opheldering vragen dan er gelijk vol tegenin te gaan en er later achterkomen dat het anders bedoeld was.. :roll:

Ik kan er wel inkomen dat je de dood als een teken van God's straf ziet ja. Maar prediking gaat toch juist over het ontsnappen aan de dood?

Terug naar “Archief”