Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 17:11

jacobH schreef:
japijo schreef:Reactie op Jacobh

Ik vind dat zeer zwak beargumenteerd. Er zijn zoveel andere teksten in de Bijbel die heel duidelijk de andere kant laten zien.
Bijv. in Jesaja 55:1
Dit is een zwakke bijbeltekst die ik erbij haal, maar er zijn veel duidelijkere. Mischien dat iemand me daarbij kan helpen?

daar staat dit

1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

GIJ DORSTIGEN

maar die ziek zijn.

ik hoop dat je begrijp wat ik bedoel.

De Farizeen hadden geen behoefte aan genade. Ze hadden toch Mozes en de profeten.

Maar evengoed. In de kerk wordt toch ook de genade aan alle kerkgangers aangeboden. Niet iedereen zal het aangrijpen, maar het wordt wel aan allemaal aangeboden. God biedt het aan de hele wereld aan!!!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 mei 2004 17:13

japijo schreef:
jacobH schreef:
japijo schreef:Reactie op Jacobh

Ik vind dat zeer zwak beargumenteerd. Er zijn zoveel andere teksten in de Bijbel die heel duidelijk de andere kant laten zien.
Bijv. in Jesaja 55:1
Dit is een zwakke bijbeltekst die ik erbij haal, maar er zijn veel duidelijkere. Mischien dat iemand me daarbij kan helpen?

daar staat dit

1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

GIJ DORSTIGEN

maar die ziek zijn.

ik hoop dat je begrijp wat ik bedoel.

De Farizeen hadden geen behoefte aan genade. Ze hadden toch Mozes en de profeten.

Maar evengoed. In de kerk wordt toch ook de genade aan alle kerkgangers aangeboden. Niet iedereen zal het aangrijpen, maar het wordt wel aan allemaal aangeboden. God biedt het aan de hele wereld aan!!!

zo zijn we het weer eens :wink: :wink: (althans allen die het Woord hebben gehoord)
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 20:05

Ik heb die tekst uit Jesaja ook weleens zo horen uitleggen: iedereen is in feite dorstig. De een dorst naar geld, de ander naar mooie vrouwen, een volgende naar rust en een ander naar weer iets anders.
En bij God zou al die dorst dus gelest (of weggenomen) kunnen worden.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 22:19

Aragorn schreef:Ik heb die tekst uit Jesaja ook weleens zo horen uitleggen: iedereen is in feite dorstig. De een dorst naar geld, de ander naar mooie vrouwen, een volgende naar rust en een ander naar weer iets anders.

idd. als je naar de kerk komt ben je dorstig naar God. die dorst wil hij lessen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 08:38

Aragorn schreef:Ik heb die tekst uit Jesaja ook weleens zo horen uitleggen: iedereen is in feite dorstig. De een dorst naar geld, de ander naar mooie vrouwen, een volgende naar rust en een ander naar weer iets anders.

Beetje vage uitleg, omdat je dan niet hoeft te stellen dat alleen dorstigen komen. Er wordt dus gesteld dat iedereen dorst heeft, maar dat is natuurlijk niet zo, omdat een mens van nature niet dorstig is. Hij vindt het in het leven fijn.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 08:45

Het Weermannetje schreef:

Beetje vage uitleg, omdat je dan niet hoeft te stellen dat alleen dorstigen komen. Er wordt dus gesteld dat iedereen dorst heeft, maar dat is natuurlijk niet zo, omdat een mens van nature niet dorstig is. Hij vindt het in het leven fijn.

Maar heb jij dan nooit eens zin om naar de kerk te gaan? (nu moet je niet zeggen, dat heb ik van nature niet...) Maar... ik heb heel vaak zoiets van: yes, het is weer zondag. Ik mag naar de kerk...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 08:47

Oh jawel. Maar ik denk niet dat dit komt doordat ik zo graag bekeerd wil worden. Ja, ik wil wel bekeerd worden, maar op mijn eigen manier.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 08:49

Het Weermannetje schreef:Oh jawel. Maar ik denk niet dat dit komt doordat ik zo graag bekeerd wil worden. Ja, ik wil wel bekeerd worden, maar op mijn eigen manier.

Wat is jouw manier dan? Je bedoelt dat je eerst wilt weten dat je wel genoeg ellendekennis hebt ofzo?? Of... datje nog liever een poosje wacht met de bekering...??

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 08:50

Nee, met goede werken.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 08:53

Het Weermannetje schreef:Nee, met goede werken.

Huh? Je weet toch dat het niet kan?

Maar... volgens mij is dit wel een beetje te off-topic... anders meoten we maar ff verder gaan via pb.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 09:00

Hoef niet pb hoor... :wink:

Oke, on-topic weer: Een onbekeerd mens zal niet zoeken naar zijn behoudenis en kan hem dus geen genade aangeboden worden.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 09:03

Het Weermannetje schreef:Hoef niet pb hoor... :wink:

Oke, on-topic weer: Een onbekeerd mens zal niet zoeken naar zijn behoudenis en kan hem dus geen genade aangeboden worden.

Maar weet je dat als je gaat zoeken nog niet bekeerd bent... dus kan er niemand zalig worden. Als je gaat zoeken zie je al wel in dat je iets mist, maar dan ben je nog niet bekeerd door het zoeken. Dus moet je je formulering iets aanpassen. Als een mens gaat zoeken is hij onbekeerd, want als hij bekeerd zou zijn, hoeft hij niet meer te zoeken. Snap je?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 09:05

Het zoeken naar God wordt gewerkt door God. En dit is het begin van de bekering.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 09:08

Het Weermannetje schreef:Het zoeken naar God wordt gewerkt door God. En dit is het begin van de bekering.

Ho, stop! Dat is het begin van de wedergeboorte volgens mij. Als je gaat zoeken, ben je nog niet bekeerd. Want hoevelen zoeken er?? Veel volgens mij, die mensne zijn echt met Gods woord bezig en met de dingen die de eeuwigheid aangaan. Daarvan mag je nog niet zeggen dat ze bekeerd zijn.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 09:09

Wedergeboorte is begin van de bekering. Dan ben je idd nog niet bekeerd.

Terug naar “Archief”