Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 08:54

Het Weermannetje schreef:Bij de GGN is ook binnenkort curatorium trouwens...

Ja? moeten we God smeken dat Hij ook daar mensen toelaat.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 27 mei 2004 09:01

Ik kan me voorstellen dat er een keer studenten worden afgewezen, veelal zullen ze het dan een jaar later nog een keer proberen. Maar als ze dan weer afgewezen worden kan ik me voorstellen dat ze omdat ze zelf zeker weten het woord te willen bedienen dat ze naar een ander kerkgenootschap gaan. En daar worden ze dan wel toegelaten. Wordt dit ook meegenomen in de afweging om mensen toe te laten?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 09:02

Dat vind ik altijd vreemd van mensen, dat ze dan naar een ander kerkgenootschap gaan om dominee te worden... :roll:

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 09:04

BJ schreef:Ik kan me voorstellen dat er een keer studenten worden afgewezen, veelal zullen ze het dan een jaar later nog een keer proberen. Maar als ze dan weer afgewezen worden kan ik me voorstellen dat ze omdat ze zelf zeker weten het woord te willen bedienen dat ze naar een ander kerkgenootschap gaan. En daar worden ze dan wel toegelaten. Wordt dit ook meegenomen in de afweging om mensen toe te laten?

Volgens mij niet. Volgens mij letten ze echt alleen op een duidelijke bekering en een duidelijke roeping. Ze laten niet mensen toe die dan toch naar een ander kerkverband gaan...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mei 2004 09:05

Het Weermannetje schreef:Dat vind ik altijd vreemd van mensen, dat ze dan naar een ander kerkgenootschap gaan om dominee te worden... :roll:

Dat vind ik helemaal niet raar. Hoe kan een ander nou voor je beslissen of je wel echt geroepen bent?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 09:06

Waarom zit je dan eerst wel in dat kerkgenootschap?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 09:06

Lalage schreef:
Het Weermannetje schreef:Dat vind ik altijd vreemd van mensen, dat ze dan naar een ander kerkgenootschap gaan om dominee te worden... :roll:

Dat vind ik helemaal niet raar. Hoe kan een ander nou voor je beslissen of je wel echt geroepen bent?

Kijk, je moet wel oppassen met zo'n uitspraak. Want er zijn ook mensen die niet echt geroepen zijn. Het is dan gevaarlijk om die mensen toe te laten. Ze doen het ook niet in eigen kracht hoor... ze doen het in biddend opzien. En toetsen aan de Bijbel.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mei 2004 09:07

dus als je die studie klaar hebt, kan je alsog afgewezen worden???

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 27 mei 2004 09:09

En dit is dan ook nog maar de eerste stap. Voordat je uiteindelijk predikant bent wordt er nog meer gekeken. Binnen de CGK moet je uiteindelijk ook nog een Classis Examen afleggen.

Opzich is het binnen elke kerk zo dat een "commissie" kijkt naar de studenten die predikant willen worden. Dat is niet zo heel vreemd. Want men wil een bepaald niveau in prediking handhaven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 09:10

trijntjejohanna schreef:dus als je die studie klaar hebt, kan je alsog afgewezen worden???

Idd ja. Je moet dan ook nog prekend door de gemeenten gaan, kijken wat die ervan zeggen.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 09:11

trijntjejohanna schreef:dus als je die studie klaar hebt, kan je alsog afgewezen worden???

Neej, dat kan nou juist niet. Vantevoren word je getoetst of je een roeping hebt. En dan kan je niet afgewezen worden. De predikanten moeten nog wel preken voor een classis, maar ze worden eigenlijk altijd aangenomen. Daar moet de preek ook getoetst worden door ambtsdragers. Het is ingewikkeld, ik weet het... maar als je vragen hebt, stel ze gewoon. Of anders via PB.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 09:12

Ja, oke, helemaal af, dan niet meer. Maar ze kunnen je nog wel afwijzen tijdens het proefpreken zeg maar.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 09:13

Het Weermannetje schreef:Ja, oke, helemaal af, dan niet meer. Maar ze kunnen je nog wel afwijzen tijdens het proefpreken zeg maar.

Dat probeerde ik ook te zeggen ja.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 27 mei 2004 09:13

Tja maar het kan dus wel. Dat is dus ook het verschil tussen verschillende kerken. Binnen de CGK gaan ook kandidaten uit preken zeg maar. Maar dan nog is het mogelijk dat een classis besluit om iemand niet toe te laten. Het zou zelfs kunnen dat een andere classis besluit om dat wel te doen :?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 09:15

Gaan ze eerst preken, of na hun studie?

Terug naar “Archief”