aanklacht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 12:26

kurtyo schreef:Ik geloof niet dat het waar is, ik geloof niet dat het aan Hijwel is om te zeggen dat iemand een leegte heeft. Ik vind het arrogant om hem daar toch op te wijzen en toch dat als feit door te geven.

Japijo, dat geloof jij. Ik niet... Wel dat we 'geschapen' zijn, maar niet dat die godskennis/ het godsbesef daar bij in zit. Ook niet bij atheisten. Hoe weet je dat?

Omdat de oeroude volken ook dachten dat er een hiernamaals was, terwijl die nooit van God gehoord hadden. zelfs de egyptenaren gaven de farao's van alles en nogwat mee op hun reis door de eeuwige...weet ik veel wat.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 mei 2004 12:29

Frost heeft al het een en ander aangetoond, lees eerst even de hele discussie dan... Er zijn namelijk veel volken die GEEN goden hadden e.d.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mei 2004 15:10

kurtyo schreef:Ik geloof niet dat het waar is, ik geloof niet dat het aan Hijwel is om te zeggen dat iemand een leegte heeft. Ik vind het arrogant om hem daar toch op te wijzen en toch dat als feit door te geven.

kurtyo,

ik snap best dat het irritant over kan komen. Dat ik moet zeggen dat hij of jij een leegte heb die alleen gevuld kan worden met God. Maar ik kan niet anders geloven. waarom?

God heeft ons gemaakt naar zijn evenbeeld. God heeft ons gemaakt met een stukje van Hem zelf er in. Naar de zondeval is de duivel in ons komen wonen en heeft dat stukje van God weggenomen. (er is een leegte gekomen). Nu lopen er zoveel mensen op aarde rond die een leegte hebben, en die een stukje van hun eigen ik kwijt zijn. (de IK zoals God jou en mij gemaakt heeft) (de mens zoals God die gemaakt heeft). Zij kunnen alleen weer helemaal de mens woorden zoals God hun bedoelt heeft door Jezus Christus in hun leegte binnen te laten. Hij zal deze leegte dan vullen. Daar geloof ik in, en kan dat natuurlijk niet even aan de kant zetten.

Ik kan natuurlijk niet aantonen dat ieder mens een leegte inzich heeft. Maar ja, ik kan ook niet aantonen dat grolsch zo enorm lekker smaakt als iemand het niet probeert. Daarom daag ik iedereen uit om te vragen aan God in vertrouwen dat Hij het ook zal doen, of Hij ook in jou leegte wil komen. Jezus belooft aan iedereen dat als je tot Hem komt, dat Hij je rust zal geven. Dat hij je leegte zal vullen met diepe rust.

27 Vrede laat Ik53) u, Mijn vrede geef54) Ik u; niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd en zij55) niet versaagd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mei 2004 15:35

kurtyo schreef:Wat een arrogantie Hijwel, wat een arrogantie. Hoe durf jij iemand te beschuldigen van een leegte in zijn leven? Dat vind ik getuigen van lef, maar meer nog van verschrikkelijke arrogantie.

sorry, mischien had ik het anders moeten verwoorden (maar ja ik had wel hetzelfde bedoelt)

maar ik wil niemand de grond in trappen. Ik wil ook niet arrogant Zijn. Maar ik weet (uit eigen ervaring, en door heel en heel veel levenslopen) en uit de bijbel dat een mens een leegte heeft. Ik zou graag willen dat iedereen tegen wie ik dit zeg, er overna gaat denken (en mischien gebeurt dat ook wel).

ik kan die leegte niet aanwijzen, dat moet iedereen zelf zien. (maar daarom geloof ik het nog wel)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 15:39

Maar kurtyo mag ook wel een beetje om z'n hart denken... :wink:

In principe denk ik wel dat iedereen een soort leegte heeft in de zin dat het hier niet volmaakt is. Tenminste, zo ervaar ik het niet. Er is altijd een verlangen naar iets hogers, volmaakters, more love, more power..

En aan de andere kant is dat verlangen en missen misschien ook wel nodig om te kunnen genieten van de gelukkige dingen die er zijn. Het hoogste bestaat niet zonder het laagste.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mei 2004 15:53

Maar kurtyo mag ook wel een beetje om z'n hart denken... :wink:

haha is dat zo kurtyo?

In principe denk ik wel dat iedereen een soort leegte heeft in de zin dat het hier niet volmaakt is. Tenminste, zo ervaar ik het niet. Er is altijd een verlangen naar iets hogers, volmaakters, more love, more power..

ja in de zin van dat het volmaakt is. Ik wordt net zo goed verdrietig van alle dingen om mij heen. (van de straatkinderen die dood gaan in de goot)
Maar juist dan voel ik me enorm gelukkig. Meer dan Jezus hoef ik niet, wel meer van Jezus. Als ik God ervaar dan hoef ik niks meer, als ik leegte ervaar, ervaar ik God niet.

37 En op den laatsten dag,64) zijnde de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst,65) die kome tot66) Mij en drinke.
38 Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de67) Schrift zegt, stromen des68) levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.

En aan de andere kant is dat verlangen en missen misschien ook wel nodig om te kunnen genieten van de gelukkige dingen die er zijn. Het hoogste bestaat niet zonder het laagste.

denk ook ja

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 26 mei 2004 12:36

Haha, ik zat me inderdaad (een beetje ten onrechte) op te winden. Maar ik kan nooit zo goed tegen dat soort woorden. Maar goed, ik snap je wel Hijwel, maar ik ben het niet helemaal met je eens. En als er al een leegte is, wie zegt dat God die zou kunnen opvullen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mei 2004 13:59

kurtyo schreef:Haha, ik zat me inderdaad (een beetje ten onrechte) op te winden. Maar ik kan nooit zo goed tegen dat soort woorden. Maar goed, ik snap je wel Hijwel, maar ik ben het niet helemaal met je eens. En als er al een leegte is, wie zegt dat God die zou kunnen opvullen?

oke, klink al wat vriendelijker :wink:

ja die leegte moet jijzelf ontdekken...
Jezus zegt: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

zolang jij en iedereen hier op aarde denkt dat hij gezond is, en zolang iedereen zijn leegte probeert op te vullen met allerlei aardse dingen. Ga je God niet nodig krijgen. Dan zoek je het zelf wel lekker uit hier op aarde.

Enne als jij een leegte hebt, mag je die laten vullen bij God. God zegt: kom tot mij en ik zal u rust geven! Hij moet zijn woord waarmaken, niet jij!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 26 mei 2004 14:21

Ik zeg niet dat ik gezond ben, integendeel. Maar dat komt juist door die Medicijnmeester. Soms (regelmatig) heb ik het beeld van de kwakzalver voor me.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mei 2004 15:10

kurtyo schreef:Ik zeg niet dat ik gezond ben, integendeel. Maar dat komt juist door die Medicijnmeester. Soms (regelmatig) heb ik het beeld van de kwakzalver voor me.

oke God is de schuld van jou leegte?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 26 mei 2004 15:29

hijwel schreef:
kurtyo schreef:Ik zeg niet dat ik gezond ben, integendeel. Maar dat komt juist door die Medicijnmeester. Soms (regelmatig) heb ik het beeld van de kwakzalver voor me.

Dat gevoel heb ik ja

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mei 2004 15:52

kurtyo schreef:
hijwel schreef:

Dat gevoel heb ik ja

ja oke, je kan dat gevoel natuurlijk niet ff op zij zetten. Of zeggen van: "nou this mijn eigen schuld"

maar God wil echt niet dat jij je leeg voelt.. (waarom zou Hij je anders rust willen geven?)

(maar kvraag me ff af of dit off topic is)

30 Als Hij deze dingen sprak, geloofden velen in Hem.
31 Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord40) blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen;
32 En zult de waarheid41) verstaan, en de42) waarheid zal u vrijmaken.43)
33 Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad, en hebben nooit iemand gediend;44) hoe zegt Gij dan: Gij zult vrij worden?
34 Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een iegelijk, die de zonde doet, is een45) dienstknecht der zonde.
35 En de dienstknecht blijft niet eeuwiglijk in het46) huis, de zoon blijft er eeuwiglijk.
36 Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn.47)

btw: kurtyo wil je deze luisteren! echt hijs heel mooi!
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/eo/25plus/102003/dikkepil1_vkeulen_godsliefdesbrief.rm

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 mei 2004 18:34

Om het met de woorden van de Heidelberger te zeggen:

60.Vr. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God? :
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus; alzo dat , al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt, dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft, in zoverre ik zulkeweldaad met een gelovig hart aanneem.

Een beklaagd geweten zou dus een kenmerk van een kind Gods genaamd kunnen worden. Een ieder beproeve zichzelven.......
Zonder bezwaard geweten heeft hij immers geen verzoening nodig? :!:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 19:50

En wat is je nu geen bezwaard geweten hebt en alleen maar rust, zekerheid en liefde zoekt?

henk77

Berichtdoor henk77 » 26 mei 2004 21:59

bestaat dat dan een niet bezwaard gewetn?

Terug naar “Archief”