Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 12:20

*schrijft weermannetje af*

:roll: :mrgreen:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 26 mei 2004 12:21

Het Weermannetje schreef:Nee, dat heb ik niet gezegd. Ik heb het toen over bekeringen gehad. Moet je dat maar even lezen. Heb geen zin om er verder op in te gaan.

Nummer 2 die uitgerangeerd wordt ....

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 12:27

Nee, sorry, ik had ook gewoon niet meer kunnen reageren, maar ik vind dat een ieder voor zichzelf moet uitmaken of hij of zij bekeerd is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mei 2004 15:02

Oke weermannetje ik heb ff 60 paginas doorgelezen....
enne heb ff op een rijtje gezet. Ik hoop dat je even de tijd hebt om mee te kijken.

Het Weermannetje schreef:Leg mij maar eerst eens uit hoe en waarom ik God de schuld geef, en als dat niet klopt zal ik het proberen te weerleggen.

God komt naar jou toe: en zegt bekeer je en geloof het evangelie
Jij zegt: bekeren kan ik me niet, en geloven ook niet.
God zegt: Bekeer je en geloof het evangelie
Jij zegt: dan kan ik niet, God moet mij daar eerst kracht voor geven.
God zegt: die zoekt zal vinden
Jij zegt: ik kan niet zoeken
God zegt: zoek en jij zult vinden
Jij zegt: ik moet eerst kracht ontvangen om te zoeken.
God zegt: geloof en in Mij en je zult zalig worden
Jij zegt: geloven kan ik niet.
God zegt: geloof!

NEE! hoe vaak heb je God nou al tegen gesproken?
God geeft jou een opdracht! Hij zegt niet: Geloof (maar je kan het niet)
Zolang jij geen gehoor geeft aan die opdracht. En zegt dat God jou die kracht niet heeft gegeven. Ben je God niet gehoorzaam.
Luister gewoon naar zijn opdracht, nodigingen. (Dan zal Hij jou de kracht geven) Zolang jij niet iets gaat doen: is het ook niet nodig om kracht te ontvangen van God.

Jij geeft God de schuld door te zeggen: ik moet eerst die kracht ontvangen van God. voordat ik hem kan zoeken. Je geeft God de schuld van je eigen onbekeerlijkheid.

Hier begon onze discussie.... (1)

Het Weermannetje schreef:Kijk, zodra God mij gaat bekeren, dan leert Hij mij eerst zien hoe zondig ik ben. Hierdoor leer ik te buigen voor het Goddelijk recht. En dan is er voor de uitverkoren zondaar het wonder dat Christus nog naar hem, zo'n verdoemelijk iemand nog wil omzien. Maar als God mij niet bekeert dan ga ik uit mijzelf echt niet naar God toe.

dit was jou antwoord op 1..

Het Weermannetje schreef:Kijk, zodra God mij gaat bekeren, dan leert Hij mij eerst zien hoe zondig ik ben. Hierdoor leer ik te buigen voor het Goddelijk recht. En dan is er voor de uitverkoren zondaar het wonder dat Christus nog naar hem, zo'n verdoemelijk iemand nog wil omzien. Maar als God mij niet bekeert dan ga ik uit mijzelf echt niet naar God toe.

ik vindt het best, als jij dit bijbels kan onderbouwen! (maar dat kan jij niet)

mijn vraag aan jou, om het bijbels te onderbouwen (2)

Het Weermannetje schreef:Even gewoon een vraagje, heeft er wel iets mee te maken, maar het is niet mijn antwoord: Staan er volledige bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel?

ja er staan er veel in! de enige die ik kan bedenken die het ongeveer het zelfde heeft beleeft als jij hier boven schrijf is paulus.

toch zou ik graag zien dat jij dat stukje wat je schreef bijbels wil onderbouwen. Laat God zelf spreken, en niet de verhalen van 'mensen in zwarte pakken' die precies weten wat jij allemaal moet hebben meegemaakt voordat je kan zeggen dat je vertrouwt op God.

niet een antwoord op 2.. maar een wedervraag.

Het Weermannetje schreef:Vraag 2: Staat er een exacte gebruiksaanwijzing hoe ik bekeerd moet worden?

Weermannetje je ontwijkt mij vraag?
Waarom? omdat je er geen antwoord op weet!

oke.... mijn vraag wederom om 2 te beargumenteren. (3)

Het Weermannetje schreef:Nee hijwel, ik ontwijk hem niet, maar ik heb hier geen Bijbel naast me liggen. Ik denk dat Aragorn wel het antwoord kan geven aan @mic! :lol:

jou antwoord op 3.. nou ja antwoord...

Het Weermannetje schreef:Nee joh, Aragorn, ik had het heus zelf willen doen. Was gewoon even een grapje. Sorry hoor. Oke, weer on-topic.

jou antwoord op aragorns vraag om jou stukje te bearugmenteren.

Aragorn schreef:Goed, ga jij dan nu maar ff heel rap de vragen beantwoorden die aan jou gesteld zijn, vooral die van hijwel.

aragrons vraag om de vragen te beantwoorden.. (4)

Het Weermannetje schreef:Nee hijwel, ik ontwijk hem niet, maar ik heb hier geen Bijbel naast me liggen. Ik denk dat Aragorn wel het antwoord kan geven aan @mic! :lol:

http://www.refoweb.nl/bijbel/
ik geef je hierbij de bijbel, die je niet had. en vraag vriendenlijk maar toch ook wel zeer dringent om nou eindelijk eens mijn vraag te beantwoorden. (5)

De grote onbekende schreef:Geachte forummers,

Ik vind dat het hier nogal veelal uit de mens moet komen. Daar heb ik zo mijn bezwaren tegen. Misschien dat het Weermannetje dit ook bedoelt, alhoewel hij het niet echt duidelijk uitlegt.

Gegroet, de grote onbekende.

kijk nu komt de lafheid zelve in het beeld... onder een andere naam (maar wel de zelfde persoon.)
Maar gelukkig werdt je ontmasskert.

hijwel schreef:

ik vindt het best, als jij dit bijbels kan onderbouwen! (maar dat kan jij niet)

Weermannetje je zou nog steeds even terug komen op mijn vraag:
http://www.refoweb.nl/bijbel/

mijn vraag wederom (10 paginas verder) om je stukje te beargumenteren. (6)

Het Weermannetje schreef:Kijk, sommige dingen staan niet precies zo in de Bijbel. Maar zoals jij het vertelt, staat het ook niet echt in de Bijbel. Er zijn genoeg voorbeelden in de Bijbel, waaruit blijkt dat mensen met hun zonden lopen. Ook jou bekering staat niet zo in de Bijbel.

jou antwoord op mijn vraag (6). nou ja antwoord...

Het Weermannetje schreef:Kijk, sommige dingen staan niet precies zo in de Bijbel. Maar zoals jij het vertelt, staat het ook niet echt in de Bijbel. Er zijn genoeg voorbeelden in de Bijbel, waaruit blijkt dat mensen met hun zonden lopen. Ook jou bekering staat niet zo in de Bijbel.

dat sommige dingen niet in de bijbel staan ben ik het mee eens. Maar dat jij een standaard bekeringsverhaal aanhaald waaraan je moet voldoen. En het daarna niet eens bijbels kan onderbouwen spreekt wel van onmacht.

laat je overtuigen door de bijbel! Door God zelf! en niet door die verhaaltjes waaraan je moet voldoen voor dat de boze rechter in de hemel jou genadig wil zijn! Lees eens in je bijbel hoe je wel tot Christus kan komen, of hoe je zonden vergeven kunnen worden.

mijn oproep aan jou om in de bijbel te kijken, wat God er nou eigenlijk van zegt. (7)

.............

jammer geen reactie meer

Weermannetje,

Ik denk dat je op moet houden met die onzinnige post. (ik roep ook iedereen ook op om alleen op weermannetje in te gaan als hij vragen stelt vanuit z'n hart stelt. )

Waarom? omdat er nu al 25 paginas gevuld zijn met wat weermannetje nou eigenlijk vindt van het aanbod van genade. Je haalt elke opmerking onderuit met een niet bijbels onderbouwde argumenten. Ik wil jou (weermannetje) graag vragen om jou bijbelse visie te geven op het aanbod van genade. volgens mij heb je die al gegeven, maar ik heb je toen opgeroepen om deze bijbels te onderbouwen. Omdat het gewoon niet bijbels is.

aan jou de eer.

oke dus graag alleen een bijbelse onderbouwing.

Ik wens je verder nog veel sterke, en Gods onmisbare zegen!

Wederom mijn vraag, en oproep om het bijbels te onderbouwen of gewoon te stoppen met discuseren. (8)

Het Weermannetje schreef:Hijwel,

Romeinen 5

jou antwoord op mijn oproep aan jou (8) nou ja antwoord....

Het Weermannetje schreef:Hijwel,

Wat is er weermannetje?

(ps: ik wacht nog op je bijbelse onderbouwing)

graag een bijbelse onderbouwing. (ik geloof dat die nooit gaat komen omdat dit niet in de bijbel staat)

wederom een vraag aan jou om het bijbels te onderbouwen (9)

Het Weermannetje schreef:Stond iets onder hijwel. Volgens mij heb ik het hier al eens eerder over gehad. Moet je even terug lezen in het topic.

ja heb je het zeker eerder overgehad.
Toen kwam je met de smoes aan dat je geen bijbel bij de hand had.
ik geef je bij deze een bijbel: http://www.refoweb.nl/bijbel/

is het zo moeilijk om even dat kleine stukje wat je getypt hebt bijbels te onderbouwen? (anders heeft discussie voeren geen zin)

oke.... ehh wederom een kans (10) en dus weer mijn vraag...

Het Weermannetje schreef:Nee, dat heb ik niet gezegd. Ik heb het toen over bekeringen gehad. Moet je dat maar even lezen. Heb geen zin om er verder op in te gaan.

oke.... ehhh... nog steeds alle moeite voor niks geweest?

Mischien kan je begrijpen dat ik een beetje moe wordt, minstens 50 paginas vullen waarvan elke reactie maximaal 4 regels is. Op elke reactie kritiek leveren. Zelf denken dat je het weet. Maar het niet bijbels kunnen onderbouwen.

Ik vraag je dan ook vriendelijk, maar zeer dringend voor de laatse maal: wil je het bijbels onderbouwen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 26 mei 2004 15:26

hier enige quotes om over na te denken.

Iemand die niet ziek is heeft geen medicijn nodig, dus dan hoef je het hem ook niet aan te bieden. Zo ook met de zondaar, zolang hij zichzelf niet als ziek gevoelt, hoeft hem ook de genade niet aangeboden te worden. Een bewijstekst is de volgende waar de Heere Jezus zelf zegt: "geeft het heilige de honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden en zich omkerende u verscheuren." (Mattheus 7:6)

God moet ons in de schuld brengen. De Heere zelf werkt die voorwaarde in het hart van Zijn volk. Bewijstekst: "Wie in 't stof lag neergebogen, (dat is de voorwaarde) word door Hem weer opgericht." (Psalm 146:6)

waar ook veel uit te halen is:
Dordtse Leerregels Hoofdstuk 3&4 (artikel 10-17)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 16:18

ahuibers schreef:hier enige quotes om over na te denken.

Iemand die niet ziek is heeft geen medicijn nodig, dus dan hoef je het hem ook niet aan te bieden. Zo ook met de zondaar, zolang hij zichzelf niet als ziek gevoelt, hoeft hem ook de genade niet aangeboden te worden. Een bewijstekst is de volgende waar de Heere Jezus zelf zegt: "geeft het heilige de honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden en zich omkerende u verscheuren." (Mattheus 7:6)

Beste ahuibers,

Klinkt wel heel mooi maar zo liggen de zaken niet. Iedereen is ziek, dus iedereen heeft dat medicijn nodig, of ga jij ervan uit dat degenen die niet ziek zijn bekeerd zijn? Dat zou wel mooi wezen. dan hoeven alleen de zieken nog bekeerd te worden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 mei 2004 16:23

japijo schreef:

Beste ahuibers,

Klinkt wel heel mooi maar zo liggen de zaken niet. Iedereen is ziek, dus iedereen heeft dat medicijn nodig, of ga jij ervan uit dat degenen die niet ziek zijn bekeerd zijn? Dat zou wel mooi wezen. dan hoeven alleen de zieken nog bekeerd te worden.

volgens mij zei de Heere Jezus dat tegen de farizeen.

Je argumentatie klopt dus niet.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 16:26

jacobH schreef:
japijo schreef:

Beste ahuibers,

volgens mij zei de Heere Jezus dat tegen de farizeen.

Je argumentatie klopt dus niet.

Wat zei de Heere Jezus tegen de farizeeen?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 mei 2004 16:30

Mattheus 9:12 Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Markus 2:17 En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Lukas 5:31 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 16:34

jacobH schreef:Mattheus 9:12 Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Markus 2:17 En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Lukas 5:31 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

Jezus heeft het daar over rechtvaardigen. Mark 2:17. Dus dat betekent dat die anderen al bekeerd zijn. en dat zij die ziek zijn die prediking van node oftewel nodig hebben.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 mei 2004 16:40

japijo schreef:
jacobH schreef:Mattheus 9:12 Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

Jezus heeft het daar over rechtvaardigen. Mark 2:17. Dus dat betekent dat die anderen al bekeerd zijn. en dat zij die ziek zijn die prediking van node hebben.

lees ze even in het verband.

Ik neem het voorbeeld van lukas

daar staat dit

27 ¶ En na dezen ging Hij uit, en zag een tollenaar, met name Levi, zitten in het tolhuis, en zeide tot hem: Volg Mij.
28 En hij, alles verlatende, stond op en volgde Hem.
29 En Levi richtte Hem een groten maaltijd aan, in zijn huis; en er was een grote schare van tollenaren, en van anderen, die met hen aanzaten.
30 En hun Schriftgeleerden en de Farizeen murmureerden tegen Zijn discipelen, zeggende: Waarom eet en drinkt gij met tollenaren en zondaren?31 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
32 Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.
33 En zij zeiden tot Hem: Waarom vasten de discipelen van Johannes dikmaals, en doen gebeden, desgelijks ook de discipelen der Farizeen, maar de Uwe eten en drinken?
34 Doch Hij zeide tot hen: Kunt gij de bruiloftskinderen, terwijl de Bruidegom bij hen is, doen vasten?
35 Maar de dagen zullen komen, wanneer de Bruidegom van hen zal weggenomen zijn, dan zullen zij vasten in die dagen.
36 En Hij zeide ook tot hen een gelijkenis: Niemand zet een lap van een nieuw kleed op een oud kleed; anders zo scheurt ook dat nieuwe het oude, en de lap van het nieuwe komt met het oude niet overeen.
37 En niemand doet nieuwen wijn in oude leder zakken; anders zo zal de nieuwe wijn de leder zakken doen bersten, en de wijn zal uitgestort worden, en de leder zakken zullen verderven.
38 Maar nieuwen wijn moet men in nieuwe leder zakken doen, en zij worden beide te zamen behouden.
39 En niemand, die ouden drinkt, begeert terstond nieuwen; want hij zegt: De oude is beter.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 16:46

ahuibers schreef:Iemand die niet ziek is heeft geen medicijn nodig, dus dan hoef je het hem ook niet aan te bieden. Zo ook met de zondaar, zolang hij zichzelf niet als ziek gevoelt, hoeft hem ook de genade niet aangeboden te worden.

Beetje een kromme vergelijking. Als ik een hiv-test doe en daaruit blijkt dat ik seropositief ben terwijl ik me niet ziek voel, biedt de dokter me dan maar geen medicijn aan?

@jacobH: je wilt toch niet zeggen dat niet iedereen de bekering nodig heeft? De Farizeeen hadden het volgens zichzelf niet nodig, maar dat is eerder een bewijs dat ze het des te meer nodig hadden.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 16:47

Reactie op Jacobh

Ik vind dat zeer zwak beargumenteerd. Er zijn zoveel andere teksten in de Bijbel die heel duidelijk de andere kant laten zien.
Bijv. in Jesaja 55:1
Dit is een zwakke bijbeltekst die ik erbij haal, maar er zijn veel duidelijkere. Mischien dat iemand me daarbij kan helpen?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 mei 2004 16:52

Aragorn schreef:
ahuibers schreef:Iemand die niet ziek is heeft geen medicijn nodig, dus dan hoef je het hem ook niet aan te bieden. Zo ook met de zondaar, zolang hij zichzelf niet als ziek gevoelt, hoeft hem ook de genade niet aangeboden te worden.

Beetje een kromme vergelijking. Als ik een hiv-test doe en daaruit blijkt dat ik seropositief ben terwijl ik me niet ziek voel, biedt de dokter me dan maar geen medicijn aan?

@jacobH: je wilt toch niet zeggen dat niet iedereen de bekering nodig heeft? De Farizeeen hadden het volgens zichzelf niet nodig, maar dat is eerder een bewijs dat ze het des te meer nodig hadden.

aragon je begrijp me weer volkomen. Ze wezen het af want ze voelde zich al kinderen van Abraham.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 mei 2004 16:53

japijo schreef:Reactie op Jacobh

Ik vind dat zeer zwak beargumenteerd. Er zijn zoveel andere teksten in de Bijbel die heel duidelijk de andere kant laten zien.
Bijv. in Jesaja 55:1
Dit is een zwakke bijbeltekst die ik erbij haal, maar er zijn veel duidelijkere. Mischien dat iemand me daarbij kan helpen?

daar staat dit

1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

GIJ DORSTIGEN

maar die ziek zijn.

ik hoop dat je begrijp wat ik bedoel.

De Farizeen hadden geen behoefte aan genade. Ze hadden toch Mozes en de profeten.

Terug naar “Archief”