Kringgebed

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Kringgebed

Berichtdoor Juliah » 13 dec 2002 15:20

Hallo
Wij hadden op school een nogal felle discussie over of een kringgebed nou wel of niet mag. Vooral veel gergemmers vonden het niet goed.
Ik vind een kringgebed niet fout, je bent zo meer met het geloof bezig en het is ook goed om samen te bidden.

Ik vroeg me af wat jullie van een kringgebed vinden?
~Get out and do what we were meant to do~

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 13 dec 2002 15:29

ik snap niet waarom mensen daar tegen zijn???
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 13 dec 2002 15:30

butterfly schreef:ik snap niet waarom mensen daar tegen zijn???

Ik ook niet!
Maar in mijn klas vinden er het wel een paar niet echt goed!
Daarom vraag ik me af wat jullie er van vinden!
Laatst gewijzigd door Juliah op 13 dec 2002 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
~Get out and do what we were meant to do~

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2002 15:36

kringgebed vindt ik niks. Daarvoor zou je een sterke band met die mensen moeten hebben. Daar is het gebed veel te intiem voor.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 13 dec 2002 17:42

Waarom? Als jij met je vader praat, mogen daar toch ook anderen bij zijn? Tuurlijk vertel je dan geen dingen die je alleen met God bespreekt, maar God bedanken voor je goede gezondheid, het mooie weer, enz, dat kan heel goed samen.
Misschien is die goede band niet nodig om goed te kunnen bidden. Misschien krijg je door samen te bidden wel een goede band...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2002 17:43

Ik heb het een paar keer meegemaakt Rianne, maar ik had er geen goed gevoel bij.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 13 dec 2002 17:46

Misschien is dat dan ook onwennigheid.
Ik sta straks voor de klas en ga dan bij de kleuters al beginnen met kringgebed. Ik wil ze leren dat het goed kan, dat je samen met God mag praten. Ik heb het zelf helaas ook weinig gedaan, maar ik zou wel willen dat het normaler voor ons was.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2002 18:02

Misschien is dat dan ook onwennigheid.
Ik sta straks voor de klas en ga dan bij de kleuters al beginnen met kringgebed. Ik wil ze leren dat het goed kan, dat je samen met God mag praten. Ik heb het zelf helaas ook weinig gedaan, maar ik zou wel willen dat het normaler voor ons was.
Maar waarom zou je dat doen met mensen waar je anders ook niet zo close mee bent?? Ik vindt het een beetje opgelegd, allemaal. Ik denk dat voordat je samen met God gaat praten, het eerst van belang is dat je alleen met God kan praten. Waarom moet alles maar samen? Een huwelijksrelatie beleef je toch ook niet in de groep?
Ik krijg er in ieder geval de kriebels van.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 14 dec 2002 18:11

ik heb het ook wel een keer meegemaakt, maar daar had je gewoon de vrijheid om alleen te luisteren, hoefde je niet hardop te bidden.
Dat deden een paar anderen dus, ik niet.
Opzich vind ik het wel een goed idee, maar heel moeilijk om zelf te doen.
Je geeft toch veel van jezelf bloot en dat moet je wel kunnen!
dus vind het niet gelijk raar als iemand kriebels van een kringgebed krijgt...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 14 dec 2002 18:19

Mattheus 18:20
Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn naam, daar ben Ik in het midden van hen.

Ik denk dat het heel goed is om samen te bidden. In de eredienst doen we het eigenlijk ook niet anders (alleen gaat er dan maar 1 persoon, de dominee, voor in het gebed). Er zijn natuurlijk van die dingen die je niet zomaar in de groep gooit, daar is dus ook de binnenkamer voor.

De weerstand tegen kringgebeden komt denk ik meer voort uit iets van "onbekend, maakt onbemind", dan uit een theologische grondslag. Ik lees in ieder geval nergens dat het fout is om samen met elkaar te bidden....
Credo ergo sum

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 14 dec 2002 18:54

surfer schreef:Een huwelijksrelatie beleef je toch ook niet in de groep?
Ik krijg er in ieder geval de kriebels van.

Heej Surfer, als gemeente ben je de bruid van Christus!

Ik ben er overigens mee eens dat het iets persoonlijks is gebed, maar daarentegen is het heel goed om met elkaar te kunnen bidden. Is niet het kennen van Christus (het hebben van dezelfde God, Vader, Vriend, Heer) niet een band die alle christenen bindt?
Waarom zou je dan niet SAMEN met De Vader kunnen spreken?

Overigens dient kringgebed NIET opgelegd te worden! Zoiets moet groeien, alhoewel misschien niet iedereen het zal kunnen. Het is wel fijn om met elkaar van te voren te bespreken waar je over gaat bidden. En vervolgens met je hart meebidden, ook als je het niet hart op durft/kunt/wilt.

Is dat ook niet wat we in de kerk doen, met je hart meebidden?

Ook hierin, Gods zegen gewenst!

groetjes van een zusje in Christus,
HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 dec 2002 13:08

surfer schreef:Ik heb het een paar keer meegemaakt Rianne, maar ik had er geen goed gevoel bij.

aaaaaaaargh!! waarom moet alles toch altijd goed voelen? grr
je kunt soms een goed gevoel hebben bij iets wat fout is (verliefd op de verkeerde, het eeuwige voorbeeld) of een onwennig gevoel hebben bij iets wat nieuw voor je is.

Mijn ervaring is dat je over een drempel heen moet stappen en dat kringgebed dan heel waardevol kan zijn.

Wat wel belangrijk is, dat je niet het rijtje afgaat ofzo, zodat je niet verplicht hoeft te bidden.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 09:04

Surfer,
Jij houd toch thuis wel een 'kringgebed'?
Ik ga er tenminste vanuit dat je gezamelijk hardop bid voor en na het eten, of als je gaat slapen. Dat is dus al een kringgebed.
Het hoefd helemaal niet zo te zijn dat iedereen wat zegt, het kan ook zo zijn dat 1 persoon het woord doet zoals in een gezin 1 persoon aan tafel bid.
Maar dat je met elkaar bespreekt waar o.a voor gebeden zal worden.
Of ga je nooit harop voor?
Ook in je gezin niet?
Groetjes

sirvienta
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sirvienta » 16 dec 2002 10:02

kringgebed is gewoon goed!
ZO. Dat is mijn mening.
En weet je wat nodig is bij kringgebed?
Een intieme band met de Heer en niet met de mensen perse!
liefs van jullie forum-zusje --> sirvienta 's back again!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 dec 2002 10:23

toch blijft het mij verbazen.
De relatieve onverschilligheid van mensen ten opzichte van elkaar, en dan ineens een beetje intiem gaan doen met een kringgebed.

Jij houd toch thuis wel een 'kringgebed'?
Ook in je gezin niet?
joepie, ik ben niet getrouwd en woon niet meer thuis. Maar als ik een gezin zou hebben, zou ik binnen het gezin dat wel doen. Maar dat is toch iets heel anders als met een stelletje wildvreemden!

aaaaaaaargh!! waarom moet alles toch altijd goed voelen? grr
je kunt soms een goed gevoel hebben bij iets wat fout is (verliefd op de verkeerde, het eeuwige voorbeeld) of een onwennig gevoel hebben bij iets wat nieuw voor je is.
als je tegen je gevoel ingaat, weet je in ieder geval zeker dat je verkeerd bezig bent. Je raakt dan op den duur het contact met jezelf kwijt....

Terug naar “Archief”