Meant to be -> bestaat de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 26 mei 2004 09:11

Centrifugist schreef:Ieder mens heeft in zijn /haar gedachten een beeld van een levensgezel/lin en als hij /zij dus iemand ontmoet die aan dat beeld voldoet dan kan er een relatie opbloeien :D

Nou, het is negen van de tien keer zo, dat je een relatie krijgt met iemand die niet aan jouw ideaalbeeld voldoet en soms er zelfs totaal niet op lijkt.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 09:37

Haha, ja, en dan kom je erachter dat jouw ideaalbeeld eigenlijk ook veel minder ideaal was dan je dacht. :D

Het gaat ook meer om de chemie denk ik, dan om de eigenschappen die iemand uiteindelijk heeft.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 26 mei 2004 10:01

Als er maar één ware zou bestaan, waarom kan je dan 1000x (btje overdreven) verliefd worden?
Ik geloof ook niet in één ware. Wel geloof ik dat God iemand (of niemand) voor je 'in petto' heeft.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 26 mei 2004 10:36

En wat is 'in petto' voor verschil met 'een ware'?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 10:38

mystery schreef:Als er maar één ware zou bestaan, waarom kan je dan 1000x (btje overdreven) verliefd worden?
Ik geloof ook niet in één ware. Wel geloof ik dat God iemand (of niemand) voor je 'in petto' heeft.

Je kunt ook verliefd worden op iemand die niet de ware is natuurlijk.

En bloempie heeft een punt: als God iemand voor je in petto heeft zou dat toch de ware moeten zijn?

Maar ik geloof niet echt dat God onze partners uitkiest ofzo. Kun je volgens jou ook iemand kiezen terwijl God eigenlijk een andere in gedachten had?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 26 mei 2004 10:43

Aragorn schreef:Maar ik geloof niet echt dat God onze partners uitkiest ofzo. Kun je volgens jou ook iemand kiezen terwijl God eigenlijk een andere in gedachten had?

Ik denk wel dat dat kan. Je kan toch tegen Gods wil in gaan?
Je kunt bijvoorbeeld verliefd worden op een ongelovig persoon. Als diegene dan niks van God wil hebben, dan zul je toch moeten kiezen. God of je vriend(in). Als je dan voor je vriend(in) kiest, dan kies je dus tegen God(s wil).
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 10:46

Ja oke, dat kan wel, dan ga je tegen het algemene principe van 'geen juk aangaan met een ongelovige' in. (Bij wijze van spreken dan, dit is maar een voorbeeld, ik zeg nu niet dat het altijd fout is als je met een ongelovige iets hebt.)

Maar stel dat ze nu allebei gelovig zijn en jij kiest voor de ene, terwijl God eigenlijk een ander voor je bedoeld had.. dat lijkt me een beetje raar eigenlijk.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 26 mei 2004 11:06

Nou, er gebeurd toch wat God voor je heeft bepaald? Als je Hem maar wilt volgen. God kan je toch ook tegenhouden? Ik denk als jij de weg wilt volgen die God voor jou heeft uitgestippeld, je niet zomaar kan kiezen voor iemand waarbij God je laat merken dat diegene niet voor jou bedoeld is.

Je hebt gelijk Bloempie... wat is het verschil? Daar moek ff over nadenken hoor.. :oops: Tja, misschien geloof ik dan toch in een ware. Ik geloof in ieder geval dat God bestuurd met wie je trouwt (om het maar gelijk radicaal te zeggen :mrgreen: ) of dat je niet trouwt.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 15:24

Ik geloof niet in DE ware.
De mensen die daar wel in geloven, zijn volgens mij vaak degene die net verkering hebben, helemaal in de wolken zitten en de zogenaamde ware door een roze, onrealistische, verheerlijkende blik bekijken :wink:
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

henk77

Berichtdoor henk77 » 31 mei 2004 20:09

de ware bestaat niet,niemadn is volmaakt dus dan kan dat never nooit niet,en k heb nog nooit iemand gehoord of gekent die nooit eens ruzie mer elkaar hebben gehad over iets of een verschillende mening ergen over.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mei 2004 20:32

henk77 schreef:de ware bestaat niet,niemadn is volmaakt dus dan kan dat never nooit niet,en k heb nog nooit iemand gehoord of gekent die nooit eens ruzie mer elkaar hebben gehad over iets of een verschillende mening ergen over.

Wie zegt dat met de ware wordt bedoeld dat het iemand is waar je nooit ruzie mee maakt?
De persoon waar je mee trouwt vind je op dat moment toch zeker de ware, anders zou toch niet met die persoon trouwen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Meant to be -> bestaat de ware?

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mei 2004 20:36

Aragorn schreef:Naar aanleiding van een offtopic discussie in het topic over samenwonen hier maar verder.

Denken jullie dat DE ware bestaat? Geloven jullie dat God mensen voor elkaar maakt?

En zoja, waarom maakt Hij dan niet iedereen voor elkaar?

Ik denk dat de ware niet bestaat, maar dat er gewoon een aantal personen zijn die min of meer bij je passen, waar je op de een of andere manier chemie mee hebt zegmaar. En of het dan een ware wordt is helemaal afhankelijk van wat je er samen van maakt.

Goed, spui je mening!

Ik denk dat de ware op zich wel bestaat, maar dat het zeer de vraag is of je er ooit zo een tegenkomt. Dat is wat ik ervan denk op grond van mijn levenservaring.
Immers, een èchte ware is heel erg zeldzaam. Zo iemand noem je pas zo, als die persoon zich onderscheidt van alle anderen.

Wat wat mij betreft kenmerken zijn van de ware:
- Dat je het verlangen voelt om je intimiteit zeer exclusief met háár alleen te delen, en dat dat met ieder ander meisje als hoererij te bestempelen valt.
- Een diep gevoel van 'houden van'.
- Een knap uiterlijk heeft hier eigenlijk niks mee te maken. In deze dingen is het puur 'Schicksal'. Bovendien: iemand waar je dit voor voelt wordt vanzelf mooi in je ogen. Een soort van tovereffect dus. (Dat tovereffect is bepaald nog wat anders dan een toevallig gevoel van verliefdheid.)
- Er helemaal willen zijn voor die ene persoon.

Tot zo ver mijn probeersel.
In ieder geval is mij wel duidelijk dat het niet eenvoudig is om een dergelijk persoon te vinden. En als je haar vindt, moet je ook nog eens de mazzel hebben dat je jou ook wil. (Maar misschien zit er dan hoop in het feit dat het bij dames wat anders werkt dan bij mannen??)
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 31 mei 2004 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mei 2004 20:44

Aragorn schreef:Ik denk dat de ware niet bestaat, ...

Ik denk het toch wel.
Aragorn schreef: ...maar dat er gewoon een aantal personen zijn die min of meer bij je passen, ...

Passen bij is leuk, maar als je er nou niks bijzonders bij voelt? Ik ken ook meisjes die ik hartstikke leuk vind en beregezellig, maar waar ik absoluut geen verliefdheid voor voel. Hooguit zo af en toe wat, maar dat noem ik geen verliefdheid. Echte verliefdheid kenmerkt zich volgens mij doordat het niet te ontkennen valt. Als dat er niet is, wordt het toch een ongelofelijk saaie boel die ondragelijk gaat vervelen, vrees ik.
Aragorn schreef:...waar je op de een of andere manier chemie mee hebt zegmaar.

Dat is weer heel wat anders dan 'passen bij'. Maar 'chemie' is voor mij ook niet hèt criterium. Er zijn meisjes waar ik wel wat bij voel, maar waarbij de aard der gevoelens niet de gewenste is, omdat het zo weinig uniek is. Daarom kijk ik bij voorkeur eerst een tijdje de kat uit de boom, en beoordeel ik het graag in volwassen toestand. Al moet ik ook zeggen: als je ècht van doen hebt met een ware, dan weet je dat snel, en maakt de toestand van beoordelen ook weinig uit.
Aragorn schreef:En of het dan een ware wordt is helemaal afhankelijk van wat je er samen van maakt.

Dan zou dus niemand een ware zijn, maar alleen een ware kunnen worden. En dat door eigen inbreng. ( [-X Een dergelijke remonstrantse leer zou Weermannetje tegen het plafond doen knallen! :mrgreen:)
Nee, daar geloof ik niet echt in. Natuurlijk, wat je van een relatie maakt is wel bepalend voor het verloop, maar niet voor het feit of je met een ware van doen hebt, lijkt mij.

henk77

Berichtdoor henk77 » 31 mei 2004 20:55

idd joepie. op dat moment. maar je leven gaat verdre dan allen de tijd van verkering enz. dus ik kan dat niet zo zien.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mei 2004 22:23

Boekenlezer schreef:
Aragorn schreef: ...maar dat er gewoon een aantal personen zijn die min of meer bij je passen, ...

Passen bij is leuk, maar als je er nou niks bijzonders bij voelt? Ik ken ook meisjes die ik hartstikke leuk vind en beregezellig, maar waar ik absoluut geen verliefdheid voor voel. Hooguit zo af en toe wat, maar dat noem ik geen verliefdheid. Echte verliefdheid kenmerkt zich volgens mij doordat het niet te ontkennen valt. Als dat er niet is, wordt het toch een ongelofelijk saaie boel die ondragelijk gaat vervelen, vrees ik.
Aragorn schreef:...waar je op de een of andere manier chemie mee hebt zegmaar.

Dat is weer heel wat anders dan 'passen bij'. Maar 'chemie' is voor mij ook niet hèt criterium. Er zijn meisjes waar ik wel wat bij voel, maar waarbij de aard der gevoelens niet de gewenste is, omdat het zo weinig uniek is. Daarom kijk ik bij voorkeur eerst een tijdje de kat uit de boom, en beoordeel ik het graag in volwassen toestand. Al moet ik ook zeggen: als je ècht van doen hebt met een ware, dan weet je dat snel, en maakt de toestand van beoordelen ook weinig uit.
Aragorn schreef:En of het dan een ware wordt is helemaal afhankelijk van wat je er samen van maakt.

Dan zou dus niemand een ware zijn, maar alleen een ware kunnen worden. En dat door eigen inbreng. ( [-X Een dergelijke remonstrantse leer zou Weermannetje tegen het plafond doen knallen! :mrgreen:)
Nee, daar geloof ik niet echt in. Natuurlijk, wat je van een relatie maakt is wel bepalend voor het verloop, maar niet voor het feit of je met een ware van doen hebt, lijkt mij.

Nee, als iemand bij je past hoef je daar zeker niet verliefd op te worden, maar dat is een soort voorselectie. Overigens betekent 'passen bij' niet dat je ongeveer hetzelfde bent, maar ehm.. nouja, je weet zelf ook wel dat er gewoon een aantal mensen zijn waar je sowieso niks mee zou willen en een groep waar je in principe wel iets mee zou kunnen hebben.

En daarna komt dan meer de chemie om de hoek kijken. Het is dan (meestal) min of meer onverklaarbaar waarom je juist op diegene valt.

Maar dan hoeft het nog niet een ware te zijn, want dat blijkt pas uit hoe je het met elkaar hebt (en maakt).

Tenminste, dit is wat ik in die posting bedoelde, ik ben me ervan bewust dat er duizenden uitzonderingen zijn natuurlijk.

@henk77: de ware is niet volmaakt denk ik. Een volmaakt iemand zou voor mij idd niet de ware zijn.

Terug naar “Archief”